تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۱۶۱۷۷
تحلیل و بررسی فضای سیاسی انتخابات گچساران و باشت:

سکوت رهبران اصلاح طلب گچساران و باشت / تاکتیکی که تاجگردون از آن غفلت کرد / آیا اجماع اصولگرایان شکل می‎گیرد / تب اختلاف یاران زینل‌زاده با سید قدرت بالا رفت

۶
۱
سکوت رهبران اصلاح طلب گچساران و باشت / تاکتیکی که تاجگردون از آن غفلت کرد / آیا اجماع اصولگرایان شکل می‎گیرد / تب اختلاف یاران زینل‌زاده با سید قدرت بالا رفت
کبنا ؛
 دقیقاً 50 روز دیگر تا پایان داغ‌ترین ماراتن سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد مانده است. حوزه انتخابیه گچساران و باشت همچنان پیش روی فعالیت‌های انتخاباتی است، دو کاندیدای مطرح این حوزه انتخابیه علی رغم تاکیدات دستگاه‌های مربوطه و مسئولان قضایی، نظارتی و امنیتی همچنان بدون رعایت قانون به تبلیغاتشان ادامه می‌دهند.
بعد از پایان یافتن روزهای داغ انتخاباتی آذر ماه، زمستان دی ماه با برگزاری چند همایش انتخاباتی در شهرستان گچساران و باشت گرم‌تر شده است.
غلامرضا تاجگردون در سکوت نیروهای فکری و جریانی اصلاح طلب شهرستان‌های گچساران و باشت همچون خواجوی، کفایی‌، محمدپورها و دیگران متفکران اصلاح طلب، به دنبال این است که توده‌ها را بیشتر با خود همراه کند. تاجگردون حتما برنامه ای برای جلب رضایت اصلاح طلبانی که از او دلخور هستند، خواهد داشت؛ اما تاکنون ظاهراً هیچ سراغی از افرادی همچون خواجوی، جوانان اصلاح طلب فکری و استخوان دار این جریان که با هر بادی تکان نخورده‌اند، نگرفته است، اما معلوم نیست که اصلاح طلبان گچساران و باشت در انتخابات پیش رو چگونه و با چه کیفیتی کنار تاجگردون قرار می‌گیرند.
اصولگرایان گچساران و باشت تاکنون به خوبی میدان انتخابات را مدیریت کرده اند، و به خوبی توانستند به هدف خود برسند و هر سه کاندیدا یک هیچ از تاجگردون جلو افتاده اند. در واقع سه رقیب در جریان اصولگرا مقابل تنها رقیب خود در جریان اصلاح طلب هستند. اصولگرایان با همان تاکتیکی که اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پیاده کردند و موفق شدند پیش رفته اند؛ حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، رئیس و معاون در مقابل رئیسی، قالیباف، میرسلیم. حسن روحانی و جهانگیری هر دو به جنگ اصولگرایان رفتند و این دو به خوبی پاسخ انتقادات تیز رئیسی و قالیباف و گاهی سخنان مستدل میرسلیم را می‌دادند. کاری که اصولگرایان گچساران و باشت با تاجگردون کرده‌اند. تاجگردون به تنهایی حریف سه نامزد اصولگرایان (سید قدرت، زینل زاده و عسکری) است و پاسخ آنها را می‌دهد. او شاید می دانست اصولگرایان چنین تاکتیکی دارند ولی توانایی خود را بیش از هر سه نفر تصور  می کرد. و دعوای لفظی کف خیابانی این 4 نفر، به گنجشک، شاخ ملخ، نخبه کشی، ابابیل، ابرهای بی خاصیت ختم شده است و هر 4 نفر انتقادهای غرض ورزانه و دعواهایی بر سر منافع شخصی از یکدیگر داشته اند.
علی رغم سکوت رهبران اصلاح طلب گچساران و باشت، رهبران اصولگرا گاهی انتقاداتی از تاجگردون می‌کنند. «خورشیدی آزاد» هر چند روز یکبار بر علیه تاجگردون بیانیه و یادداشت می‌دهد. پاکدل نیز کنشگر سیاسی جریان تاجگردون است، و یدالله مرادی نیز گاها مطلبی می نویسد، اما اکبر علیزاده نیز از دیگر اصولگرایانی است که از تیر و ترکش تاجگردون در امان نماند، تا اینکه بیانیه او، انتخابات شهرستان را وارد فاز جدید «افشاگری ها» کرد، موضوعی که در چند روز اخیر اتفاقات زیادی را خواسته و یا ناخواسته رقم زد و از طرفی تهدید عجیب صبا آذرپیک علیه تاجگردون در رسانه ها منتشر شد؛ اینکه چرا آذرپیک پیش از انتشار اسنادش به موضوعی به این مهمی که آبروی فردی در میان است، در صفحه شخصی اش به ان اشاره کرد، مجال گفتن آن در این مطلب نیست.  
 علیزاده فرماندار سید قدرت در آخرین مطلبش در نقد تاجگردون نوشت: «آقای نماینده بیان کرده‌اند که «شما و فرزندانت زمین‌های کمربندی گچساران را به تاراج بردی و وقتی من آمدم نگذاشتم و آن زمین‌ها را از حلقومت بیرون کشیدم و نگداشتم زمین‌های مردم را غارت کنی». دادستان محترم از اداره منابع طبیعی استعلام بگیرند و نتیجه استعلام را منتشر کنند تا مردم بدانند که بنده و فرزندانم حتی یک متر زمین در سراسر ایران تا کنون نه از منابع طبیعی تقاضا کرده‌ایم و نه گرفته‌ایم و نه داریم.. درصورتیکه شما با بکارگیری الفاظی رکیک و به دروغ تاراج زمین‌های کمربندی را به بنده نسبت می‌دهی. در حالیکه تو و خانواده‌ات بیش از ۴۰۰ هکتار از زمین‌های تلخاب شیرین را تصرف عدوانی نموده‌اید. پدر شما در تلخاب شیرین کلاً ۴۰۰ هکتار زمین از منابع طبیعی غصب کرده بود. که دادگاه انقلاب پدرت را طی حکم شماره ۳۸۵ شماره ۱۸۳۴ مورخ ۱۴/۱/ ۵۹ به مصادره ۳۵۰ هکتار آن محکوم کرده بود. لذا شما می‌بایست در تلخاب شیرین فقط ۵۰ هکتار زمین داشته باشید. در حالیکه شما بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی در محدوده تلخاب شیرین تا پلیس راه و بهشت زهرا غصب نموده‌اید و پرونده‌اش در دادگاه مفتوح است و قاضی عضو کمیسیون ماده واحده در رأی مورخ ۲۷/۸/۱۳۸۰ فقط ۴ هکتار از آن را متعلق به شما دانسته و بقیه اراضی را ملی اعلام نموده است. حالا با توجه به این مدارک شما زمین‌های مردم را به تاراج برده‌اید یا بنده که یک متر زمین از منابع طبیعی نگرفته‌ام؟».
علیزاده همچنین در مطلب انتقادیش از تاجگردون گفته بود که «اگر مردی هر مقدار زمین خانواده بنده و شما از اراضی ملی به تاراج برده‌ایم مطابق گزارش منابع طبیعی به دولت پس بدهیم.» «شما میگویید که من اگر دارم مال خودم است و همه می‌دانند از کجا آورده‌ام! آیا زمین‌های تلخاب شیرین و خنگبنار و باغ بنوشکه وده ها هکتار زمین دیگر که از منابع ملی غصب کرده‌اید مال خودت بود؟! زمین‌های شما را که در تلخاب شیرین مصادره کردند. در حالیکه مردم نمی‌دانند سرمایه چند صد میلیارد تومانی خود را از کجا آورده‌ای؟ اگر مطمئن هستی که این سرمایه عظیم از راه حلال بدست آورده‌اید چرا لیست اموالت را مطابق قانون به قوه قضائیه تحویل نداده‌ای؟».
در طول چند سال اخیر اداره منابع طبیعی علاوه بر ۲۰ هکتارزمین باغ بنوشکه،  حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی ملی (در خنگ بنار و ….) را به دامادت و… واگذار نموده است. ودر منطقه ماهور باشت و کلاغ نشین صدها هکتار از اراضی ملی را خانواده دایی نماینده تصرف نموده است، اگر راست میگویی چرا اراضی ملی را از حلقوم دامادت و خانواده و دوستانت بیرون نمی‌کشید. چرا به مردم آدرس اشتباهی می‌دهید. و فریاد هی دزد.. هی دزد سر می‌دهی. از منابع طبیعی استعلام بگیرید چند صد هکتار از اراضی ملی را به دوستان و اقوامت واگذار کرده‌اید. در حالیکه آقای حسینی و بنده یک متر از اراضی ملی را به کسی واگذار نکرده‌ایم. ما برای این مردم امانتداری صادق بوده‌ایم و شما امانت دار خوبی نبودی.»
علیزاده حرفایش را زد و تاجگردون در مصاحبه با خبرگزاری ملت که می‌توان اینگونه تصور کرد که او مصاحبه‌اش را با این خبرگزاری به منظور پاسخ دهی به علیزاده و سایر صحبت‌های که در باره اموال او می‌کنند، ترتیب داده بود، گفت: «از 2 سالگی به اسم من زمین زده‌اند و من و برادرانم 400 هکتار زمین به ارث برده‌ایم.» او این را هم گفت که هوش معیشتی دارم و اموالم زایش دارند.
این روزها جنگ قدرت به سمتی رفته است که نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها هر روز بر علیه هم مطالبی از این دست به بیرون درج می‌دهند و همدیگر را متهم به زمین خواری، رانت خواری، تبعیض و ... می‌کنند.
با این وجود رهبران سیاسی اصلاح طلب گویا در خواب زمستانی هستند، تنها کنش سیاسی آنها تا الان سکوت بوده، نه انتقادی و نه حمایتی. اما مرام و مسلک اصلاح طلبی سکوت متکبرانه نیست، امثال خواجوی ها و کفایی بیرون از گود نظاره گر رقابت‌ها هستند. قطعا در آینده سیاسی این افراد، رسانه ها از آنها پاسخ این سکوت و بی تفاوتی در مقابل هم حزبی هایشان را خواهند خواست.
اما؛ غلامرضا تاجگردون در (روز پنجشنبه 12 دی ماه 98) به منطقه بهره عنا و روستای کلگان باشت رفته بود، او در بهره عنا باز هم با ادبیاتی تند به رقیبانش تازید و گفت: «اگر امروز رقبای محترم بیکار هستند و روز شب خانه مردم هستند ولی من در خانه ملت برای رفع مشکلات و تسریع در روند کارها تلاش می‌کنم.»
وی پاسخ رقیبانش را اینگونه داد و گفت: «مرد پیچابی می‌گوید، مردم این روستاها به دیگر رقبا گفتند خدا را شکر که تاجگردون جاده پیچاب را ساخت که کاندیداهای دیگر بیایند رأی جمع کنید.» «برخی از مردم به دیگر رقبا مراجعه کردند برای اشتغال در پتروشیمی و آن‌ها قول صد درصد برای اشتغال دادند. من نمی‌دانم پتروشیمی که به قول آن‌ها ۴۰ درصد سهام آن مال تاجگردون است چطور قول ۱۰۰ درصدی برای کار می‌دهند.»
تاجگردون در ادامه افزود: «گول این حرف‌ها را نخورید به آینده فکر کنید چه می‌خواهد شود. بهره عنا باتلاق آن‌هاست و جایی است که گیر خواهند کرد. سادات ما هوشیارتر از این هستند که گول بخورند.»
تاجگردون دوباره رقیبانش را به ابرهای بی خاصیت تشبیه کرد و گفت: «این مسیر را نباید کنار بگذاریم هر ابری خاصیت ندارد باید باران ببارد و مزه باران را آن‌چنان شایسته است باید درک کرد.»
غلام رضا تاجگردون که به گفته خودش 9 دی ماه در کمیسیون تلفیق به دنبال بررسی بودجه 99 بود، گفت: آدم‌های با سواد و آگاه و آنهایی که باید بدانند، می‌دانند من چرا در مراسم 9 دی شرکت نکردم. [کلیک کنید) پس از این در جمع تعدادی از بانوان باشتی حاضر شد و آنجا انتقاداتش را تیزتر بیان کرد و گفت: «چندان دوست ندارم در مقابل بانوان شهر خاکم دروغ آمیز حرف بزنم، مانند برخی که می گویند 50 درصد پست‌ها را به بانوان می‌دهیم.» «تاجگردون گفت: به قول آن بانوی محترم: تو جیب ما را نزن نمی‌خواهیم برای ما کاری کنی».
وی گفت: این روزها فضای انتخابات است و هر کسی که می‌رسد، حرف می زند و بهتر است با هم ارزیابی کنیم و مسیری را که میدانید به نفع جامعه و فرزندانتان باشد، انتخاب کنید.»
تاجگردون با لحن مزاح خطاب به زنان گفت: فکر کنید، شوهرهایتان قرار نیست به من رأی دهند به خانه راهشان ندهید. دوستان می گویند تاجگردون اوضاع شما  در باشت خطرناک است اگر (بانوان) که امروز اینجا هستند، همت کنند رأی 75 درصدی دور قبل شما را این دوره با 80 درصد می‌رسانیم و شعار هتریک را تحقق می‌بخشیم.
تاجگردون در ادامه گفت: «این دوران انتخابات گذراست و نیاز به آرامش داریم مواظب هر نوع فتنه و اختلاف باشید.» و این را بدانید آن کسی که قرار است، پشت شما را بخارند، غلامرضا تاجگردون است. برخی ۴ سالی یکبار یادشان فیل هندوستان می‌کند و می‌خواهند فتنه بیندازند. »
غلامرضا تاجگردون باید این را هم برای بانوان توضیح می‌داد که در این هشت سال چند در صد از بانوان شهرستان‌های گچساران و باشت را به لحاظ اداری جایگاه و ارتقاء داده است و او برای رشد بانوان چه اقداماتی کرده است. او ابتدا باید عملکرد 8 ساله‌اش را در حوزه زنان توضیح می‌داد، بعد در باره بانوان صحبت می‌کرد.
سید قدرت حسینی بحرینی (امروز پنج شنبه 12 دی ماه 98) در جمع تعدادی از اهالی خیرآباد به سخنرانی پرداخت و او پاسخ صحبت‌های تاجگردون در «بهره عنا» را داد و گفت: «منتقدان دلسوزانه دردها را می گویند اما گوش شنوایی نیست. باید بیایند با مردم صحبت کنند، پاسخ دهند، از دولتشان دفاع کنند، دلایل وضعیت موجود را بیان کنند.»
او ادامه داد: «به جای پاسخ گویی حاشیه سازی می‌کنند و حرفهای سبک می‌زنند تا بلکه از پاسخ گویی فرار کنند اما ما از آنان زرنگتر هستیم، یقه و گریبان آنان در دستان ماست. در دست مردم است. رأی مردم را گرفتید، گفتید ۹۸ درصد مردم خیراباد به ما رأی داد. رأی منحصر به فرد، حالا چرا پاسخ سؤالات مردم را نمی‌دهید. افتخارم این است بین حوزه باوی و بویراحمد پیوند عاطفی بر قرار کردم. این دیواری که از قدیم در دوره خوانین بین این منطقه ساخته بودند بنده از پی فرو ریختم و یک رابطه عاطفی ساختم. مردم این حوزه بسیار محترم هستند و عاشق صداقت و عدالت.»
وی با بیان اینکه هیچگاه بر مردم خیرآباد و جای دیگر منت نگذ اشته ام و نخواهم داشت، گفت: «اگر قرار است سفره‌ای گسترده و طعامی داده شود نباید عده‌ای تماشاگر باشند و تنها عده‌ای شکم‌هایشان پر شود.»
وی در پاسخ به سخن تاجگردون مبنی بر اینکه بهره عنا را باتلاق رقبا خواهم کرد، گفت: بنده خدا شما هشت سال است که برای این ملت باتلاق درست کرده‌اید.. تا گلو در باتلاق شما و دولت بی تدبیرتان گیر کرده‌اند. ما آمده‌ایم ملت را از باتلاق شماها نجات دهیم. اگر فکر کرده‌ای رقیبت را شکست می‌دهی و به آن کرسی (مجلس) تکیه می‌دهی به جان خودم شدنی نیست.»
سید قدرت حسینی گفت: «من جامعه شناس، سیاسی و تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی هستم که مثل موشک‌های دقیق زن، دقیق است. اشراف اجتماعی‌ام چند برابر قبل و می دانم جامعه چه می‌خواهد. خودتان را خسته نکنید. مردم من را به مجلس می‌فرستند و مشکلات هم حل می‌شود.»
وی گفت: گفته‌اید آن پیرمرد پیچاب گفته خداروشکر که راه ساختی تا دیگر رقبا بیایند تبلیغ کنند. اگر نمی‌دانی بدان راهی که به پیچاب رفته کارهای سختش در زمان بنده ساخته شده و قبلا مردم روستای من هزینه دادند و چند نفرشان کشته شدند.»
حسینی در پایان گفت: «مردم هزینه بی تدبیری برخی دولتمردان را می‌دهند، این همه مشکلات کار چه کسانی است؟ رانت خواران و ویژه خواران و دولتمردان بچه‌هایشان در رفاه است، اما بقیه ...»
سید قدرت به صراحت پیروزی‌اش را اعلام کرد، مسئله‌ای که شاید در چنین موقعیتی صحیح نباشد، اما او این حرف را زد.
گروه موسوم به سروهای آزاد نزدیک به زینل زاده مطلبی در خطاب به سید قدرت منتشر کرده‌ که آنجا تذکراتی به «حسینی بحرینی» داده‌اند که از همراهانت بخواهید دست از کارهای بی اخلاقی و انصراف هواداران زینل زاده بردارند.
در متن سروهای آزاد آمده است؛ «طی روزهای اخیر گزارشات مختلفی از اینکه شما و همراهانتان به منازل مردمی که بعضاً به دیگر رقبا قول داده‌اند مراجعه می‌کنید و آنان را به روشهای خاص خودتان دعوت به همراهی و انصراف از همراهی با دیگران می‌کنید. اینکه یک کاندیدا یا لیدرهای ایشان که همگی انسان‌های خوشنام و متشرعی هستند چگونه حاضر می‌شوند افراد را به شکستن قول و عهدشان ترغیب می‌کنند جای سؤال دارد.
ولی در مواردی شنیده شده است در حضور شما یا با اطلاع شما به افرادی که می‌گویند به مهندس زینل زاده قول داده‌ایم گفته‌اند ما و مهندس زینل زاده تفاوتی نداریم و یکی هستیم. ابتدائا عرض کنیم هیچ کدام از کاندیداهای حاضر در صحنه یکی نیستند چرا که اگر یکی بودند که رقیب نمی‌شدند. دوم اینکه اگر بر فرض محال یکی هستید این همه تقلا برای کشیدن آرا ایشان به سمت خودتان چه سودی دارد؟
سروهای آزاد در این نامه سرگشاده نه از باب گلایه می‌نویسد نه از باب تخریب، بلکه در نظر دارد برای بار آخر به همه هواداران مهندس زینل زاده در باشت و گچساران و همه رقبا اعلام کند مهندس زینل‌زاده تا آخر در انتخابات می‌ماند چون هدفشان نه کسب قدرت و ثروت و نه کسب شهرت است و هیچ کیسه‌ای نه خودشان نه اطرافیانشان برای انتخابات اندوخته‌اند.
ایشان و همه ما اعتقاد داریم رقابت برای خدمت این همه هیاهو و جنجال ندارد و این همه دعوا و جنگ لفظی هدفی جز کسب قدرت ندارد.
اگر ایشان برای کسب این منافع دنیوی وارد صحنه شده بودند همچون شما و دیگر رقیبانتان در جنگ‌های بی ثمر و خطرناک لفظی شرکت می‌کردند.
سروهای آزاد همچنین نوشته‌اند که زینل زاده برنامه‌ای برای کناره گیری از انتخابات ندارد. ولی اگر هر کدام از عزیزانی که خودشان را به این گفتمان جدید نزدیک می‌دانند بخواهند برای مردم  و به نفع ایشان کنار بروند استقبال می‌کنند و دستشان را می‌فشارند.
امیدوارم بی اخلاقی‌های اخیر از جمله متشنج کردن فضای سیاسی و تحریک مردم به دور زدن همدیگر و ایجاد اختلاف بین مردم پایان پذیرد و مردم بتوانند برنامه‌های واقعی و کاربردی کاندیداها را شنیده و بر اساس آن تصمیم بگیرند.
ما وارد هیچ جنگی که سودی برای مردم ندارد نمی‌شویم اما هیچ تیر و ترکشی را هم بی جواب نمی‌گذاریم و مردم را صادقانه در جریان همه مسائل قرار خواهیم داد تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. امیدواریم این پایان ماجرا باشد و این مسائل تمام شود در غیر اینصورت آنچه صلاح مردم است را در پیش می‌گیریم و همه مسائل را مصداقی با مردم در جریان خواهیم گذاشت.»
اما آنطور که در ابتدای مطلب درباره هدف اصولگرایان و استفاده از تاکتیک روحانی-جهانگیری گفته شد، انگار اصولگرایان گچساران و باشت خیلی با هم راه نمی آیند، هر چند شاید در نهایت شرایط به گونه دیگری رقم بخورد، ولی در حال حاضر حساسیت ها نسبت به زینل زاده و حسینی و رقابت این دو بالا رفته است، و مشخص نیست در این شرایطی که اتحاد این دو با مصلحت اصولگرایان گره خورده، فقط در کنار زدن تاجگردون اشتراک هدف دارند و به دنبال منافع شخصی خود هستند. سیدقدرت با وارد شدن به بازی کلامی با تاجگردون، خبرهای داغی برای رسانه های محلی و طرفدارانش می سازد و احتمالا «مختار» شدن جذابیت هایی برای جریان حسینی دارد، اما زینل زاده هم احتمالا با این بیانیه سروهای آزاد تا آخر ادامه می‌دهد. او جوان است و می‌خواهد که در فضای سیاسی گچساران و استان نقشی ایفا کند و از آرزوهای دیرینه او است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تاجگردون در حوزه باوی ریزش داشته که حسینی جمع کرده
تاجگردون ذر بویر احمد ریزش داشته که زینل زاده و کمی هم حسینی جمع کردن
و ریزش آرای قشقایی تاجگردون هنوز مشخص نیست
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون روزانه حدود ۴۰۰ ریزش آرا داره
دنا
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون بازم قبوله ولی با آرای کمتر
ششبلوکی
Iran, Islamic Republic of
فقط زینلزاده
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون شک نکنید ارایش بالای ۴۰هزار رای بوده وریزش هایی اگر دلشته رویش های هم دارد.تحت هیچ شرایطی اختلاف رای در باشت بالا نیست .فقط در یک حوزه حسینی شاید جلو باشد.درحوزه پشت کوه وخان احمد تاجگردون با اختلاف اول درحوززه بوستان تا شوش اول در حوزه سراببیز وبالتر اول درحوزه چاه تلخ وکنربندی رقابت نزدیک وشاید حسینی بادرصد کمی جلوباشد درباشت آرا شفاف نیست ولی بعضی طوایف حسینی اول وبعضی تاجگردون اول است این آرا تا۸۰ درصد به واقیت نزدیکه گوشه ای بنویسید ویادداشت کنید
Iran, Islamic Republic of
خیر. تاج تو سراببیز رایش کمتر از حسینی هست مطمئن باش
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1