تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۴۱۶۱۲۸
رئیس دانشگاه یاسوج:

چرا به اینجا رسیده‌ایم / با این وضع ادامه کار در دانشگاه یاسوج امکانپذیر نیست

۶
۰
چرا به اینجا رسیده‌ایم / با این وضع ادامه کار در دانشگاه یاسوج امکانپذیر نیست
کبنا ؛رئیس دانشگاه یاسوج گفت: اگر می‌خواهیم روی عافیت ببینیم باید به دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش توجه کنیم.
 «احمد عریان» افزود: دانشگاه یاسوج ۳۵ سال قبل با دو رشته شروع به کار کرد اما هم اکنون به دانشگاهی تنومند و کارآمد تبدیل شده است که نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی جایگاه رفیعی دارد، این دانشگاه در همه شاخص‌های علم‌سنجی کشور جزو دانشگاه‌های برتر می‌باشد. در سیستم تایمز جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا بوده‌ایم که تنها دو دانشگاه ایران در این رده بندی قرار داشتند. 
وی اظهارکرد: همچنین در زمینه مهندسی و تکنولوژی دانشگاه یاسوج در بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانشگاه برتر بوده، در رشته فیزیک همین‌طور و در علم سنجی شانگ‌های در زمینه مهندسی شیمی و شیمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دانشگاه برتر بوده‌ایم.
 دانشگاه یاسوج جزو ۱۰ دانشگاه برتر در سیستم علم سنجی جهان اسلام
 رئیس دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: دانشگاه یاسوج برای اولین بار جزو ۱۰ دانشگاه برتر در سیستم علم سنجی جهان اسلام یا آی اس سی قرار گرفته که نشان می‌دهد دانشگاه یاسوج از نظر کیفی روی ریل واقعی خود قرار گرفته است البته باید دنبال اهداف بزرگتری باشیم و این دانشگاه باید در زمینه شرکت‌های دانش بنیان، نوآوری و اجرای طرح‌های پژوهشی مورد نیاز مردم، ارتباطات بین المللی و استفاده از اساتید شاغل در سایر دانشگاه‌های دنیا و رد و بدل کردن دانشجو با سایر کشورها جایگاه فاخری کسب کند.
 عریان تصریح کرد: روزی باید افتخار کنیم که بخش عمده‌ای از طرح‌های اجرایی استان توسط نیروهای کارآمد، به روز و متخصص دانشگاه مشاوره، مطالعه، نظارت و اجرا شود. در این صورت با یک زلزله چهار پنج ریشتری و یا باران معمولی سیل خانمان سوز و مخرب ایجاد نخواهد شد و خسارات کمتری ایجاد می‌شود، چرا که با نیروهای متخصص دانشگاهی و کار علمی مقاوم‌سازی زیر ساخت‌ها، سازه‌ها و پل به نحو مطلوبی انجام می‌گیرد.
 وی ادامه داد: هزینه‌های مطالعات اولیه، نظارت و مشاوره را به اشتباه یک نوع خرج کردن و هزینه کردن می دانیم در حالی که این موضوع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و باعث طولانی شدن عمر ساخت و سازها می‌شود.
 رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به استفاده استان از فرصت‌ها عنوان کرد: بجای انجام کارهای روتین و روزمره باید سراغ یکسری کارهایی که باعث توسعه پایدار استان شود، ایجاد اشتغال کنند، نوآوری در بر داشته باشد و سفره مردم را رنگین‌تر کند، مبتنی بر نگاه دانشگاهی و دستاوردهای دنیا باشد، رفت و از اساتید در پروژه‌های مختلف نفت و گاز، شهرسازی، راه‌سازی، صنعت و معدن، پتروشیمی و پروژه‌های زیربنایی در زمینه مطالعات، مشاوره، اجرا و نظارت استفاده شود.
 عریان با اشاره به شهر هوشمند تاکید کرد: شوراهای شهر و شهرداری‌های استان باید به سمت شهر هوشمند حرکت کنند و این مهم جزء پروژه‌های معمولشان باشد و از متخصصان عمران، کامپیوتر، برق، مکانیک، مهندسی مواد، شهرساز و جامعه شناس و روانشناس دانشگاه در این زمینه کمک بگیرند.
 باید علمی به سمت گردشگری برویم
 وی ادامه داد: باید علمی به سمت گردشگری برویم و از نعمت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، طبیعت بکر و تپه‌های ویژه و مناطق گردشگری و تاریخی استان به خوبی استفاده کرده و زیرساخت‌های مهمی از جمله تله کابین و پله برقی، هتل‌ها، مراکز اقامتی بزرگ و امکانات تفریحی را ایجاد کنیم بخش گردشگری می‌تواند بیشتر از نفت برای استان درآمدزایی کند.
 رئیس دانشگاه یاسوج اظهارکرد: ایجاد گردشگاه وحوش، اماکن دیدنی و باغ‌های بوتانیک یا گیاه شناسی در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند توریست‌های پژوهشگر و محقق را از سراسر دنیا به این استان بیاورد و می‌توانیم با ایجاد یک سریال گردشگری مجازی برای معرفی و شناساندن بخش‌های مختلف استان نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح بین المللی اقدام کنیم.
 آنطور که باید و شاید در زمینه آب کهگیلویه و بویراحمد کار نشد
 عریان با اشاره به تولید سالانه حدود ۱۰ درصد آب کشور در این استان بیان کرد: باید در زمینه نگه‌داری، جلوگیری از هدر رفت و انتقال صحیح آب می‌توانیم بیشتر کار کنیم تا کنون در این زمینه در سطح استان آنطور که باید و شاید کار نشده است چرا باید در استانی که سالانه بطور میانگین ۷۰۰ میلی متر بارندگی دارد چندین متر حفاری شود تا به آب برسیم و با کمبود آب مواجه باشیم.
 وی گفت: در این استان بجای صدها پروژه‌های کوچک و نیمه تمام باید سرمایه گذاری کلان و کارهای اساسی از جمله کشاورزی نوین، کشت‌های جدید و محصولات پربازده و درآمدزا کرد و در این زمینه باید از محققان دانشگاهی استفاده شود.
 چرا به اینجا رسیده‌ایم
 رئیس دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: در سال‌های ۵۷ تا ۵۸ در شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌ام در آن زمان اگر یک زوجی طلاق می‌گرفتند از چشم افراد می‌افتاد و مردم نگاه بدی نسبت به آنها داشتند، خودکشی و اعتیاد وجود نداشت و اگر کسی اعتیاد داشت باید از آن محل جلای وطن می‌کرد، حاشیه نشینی نبود، زنان سرپرست خانوار کمتر بود و کانون خانواده گرم‌تر بود، اینکه چرا ما به اینجا رسیده‌ایم یک بحثی است و اینکه چکار کنیم که وضعیت از این بدتر نشود، بحث دیگری است که باید از متخصصین علوم انسانی بیشتر بهره ببریم.
 عریان ادامه داد: باید جهت رفع، بهتر شدن و حتی ارتقاء مشکلات اجتماعی، حمل و نقل شهری، راه‌ها، مبلمان شهری، ساخت و سازها، پارک‌ها و اماکن تفریحی از توان دانشگاه کمک بگیریم.
 وی تاکید کرد: آیا تاکنون به ما ثابت نشده که دانشگاه یاسوج از سایر دانشگاه‌های کشور چیزی کم دارد، اغلب رشته‌های مورد نیاز را دارد و در مواردی که ندارد می‌توان از متخصصان سایر دانشگاه‌ها استفاده کرد.
 چرا مدیران از پایان نامه‌های دانشجویان حمایت نمی‌کنند؟
 رئیس دانشگاه یاسوج با بیان اینکه دانشگاه را صرفاً محل آموزش دانشجویان نمی‌دانیم بلکه رافع مشکلات استان و کشور هم می دانیم، تصریح کرد: سالانه حدود ۱۵۰۰ پایان نامه رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه اجرا می‌شود و در صورتی که ۱۰ درصد این پایان نامه‌ها به سمت مشکلات استان سوق داده شوند، هر ساله حدود ۱۵۰ مشکل استان برطرف می‌شود، چرا مدیران دستگاه‌های اجرایی استان از پایان نامه‌های دانشجویان این دانشگاه پشتیبانی و حمایت نمی‌کنند و پروژه‌های مورد نیاز خود را به دانشگاه‌ها در قالب پایان نامه واگذار نمی‌کنند.
 عریان بیان کرد: دانشگاه یاسوج ۲۵۰ عضو هیئت علمی دارد که ظرفیت خوبی برای کارهای پژوهشی در استان است بنابراین
 وی یادآور شد: می‌توانیم بجای پروژه‌های کوچک در بخش‌های مختلف به از این ظرفیت در زمینه‌های منابع طبیعی، زنبور داری، احیاء جنگل‌ها، گردشگری، آب، ریزگردها، شهر هوشمند و مقاوم سازی پل‌ها و ساختمان‌ها، کشاورزی، هوا و فضا، نفت و گاز، برق استفاده کنیم. به عنوان مثال در بخش گردشگری باید از کارهای سنتی عبور کنیم و چند سرمایه‌گذار بزرگ با ایده‌های نو به استان دعوت کنیم.
 بودجه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در رأس بودجه‌ها باشد
 رئیس دانشگاه یاسوج گفت: جهت اجرای همه مسائل مطرح شده باید نیروی انسانی متخصص و توانمند داشته باشیم تا بتوانند با کمترین امکانات خلق ایده و طرح‌های نو کنند بنابراین به نظر می‌رسد برای تربیت نیروی انسانی مختصص اگر می‌خواهیم استان سر و سامان پیدا کند حداقل تا ۱۰ سال باید بودجه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در رأس بودجه‌ها باشد. در سفری که به هندوستان داشتم هر طرف نگاه می‌کردم خیابان‌ها مملو از متکدی بود اما دانشگاه‌های این کشور لوکس و مجهز به امکانات، کتابخانه، تجهیزات، آزمایشگاه‌های استاندارد و اینترنت پرسرعت بود.
 عریان افزود: اگر می‌خواهیم روی عافیت ببینیم باید به دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش توجه کنیم، دانشگاه‌های استان خیلی حال و روز خوشی ندارند بطوریکه امسال ما را مجبور کرده‌اند بودجه‌مان را برای سال ۱۳۹۹ با ۶ درصد اضافی ببندیم اما آیا تورم ۶ درصد بوده؟ و یا به مرحله‌ای از رشد و تکامل رسیده‌ایم که در جا بزنیم؟.
 با این وضع ادامه کار در دانشگاه یاسوج امکانپذیر نیست
 وی اظهارکرد: آزمایشگاه این دانشگاه خالی از تجهیزات است و مواد مصرفی‌مان تقریباً به انتها رسیده است و ادامه کار با وضع موجود امکانپذیر نیست. اگر بخواهیم در شرایط سخت روی پای خود بایستیم باید به دانشگاه‌ها که در شرایط سخت، سلول‌های بنیادی، نانو، علوم پزشکی و شیمی کشور در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار گرفته‌اند، توجه داشته باشیم که حاصل اینها سر سفره مردم خواهد آمد و خیلی از کارهای دانش بنیان زاییده افکار محققان، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاست.
 رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به ویژگی‌های مدیران خوب، تصریح کرد: مدیر باید در کار خود از لحاظ تئوریک و عملی خبره باشد، دلسوز، دارای نگاه ملی باشد و به توسعه پایدار فکر کند و شایسته‌ترین‌ها را بکار بگیرد. متأسفانه در این استان مدیر خوب را کسی می‌دانند که بتواند بیشترین استخدام فامیلی را داشته باشد، قوانین را عایت نکند، بدون داشتن بودجه کلنگ زنی کند و بدهکاری به بار بیاورد.
 عریان تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به مدیران کارآمد، توانمند و لایقی نیاز دارد که برای توسعه استان تلاش کرده و از فرصت‌ها بتوانند به خوبی استفاده کنند. باید اتاق فکری از مدیران دغدغه مند استان تشکیل شود تا نقشه راه توسعه استان را طراحی کنند.
 وی خاطرنشان کرد: باید در زمینه عمده محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی، انگور و مرکبات با ایجاد کارخانه‌های فرآوری و بسته بندی به رنگین کردن سفره کشاورزان، مشغول بکار شدن فارغ التحصیلان دانشگاهی، درآمدزایی، اقتصاد و اشتغال استان کمک کنیم.
 
مدیران حق ندارند وقت خود را بی جهت تلف کنند
 رئیس دانشگاه یاسوج عنوان کرد: مسئولیتی به ما مسئولان و مدیران واگذار شده و باید پاسخگو باشیم، حق نداریم وقت خود را بی جهت تلف کنیم بلکه برای رسیدن به توسعه پایدار باید مضاعف از وقت اداری و مکلفی خود کار کنیم. 
عریان افزود: دانشگاه یاسوج ۲۵۰ عضو هیئت علمی شامل ۱۱ استاد تمام، ۸۰ دانشیار، یک مربی و مابقی استادیار دارد و در این دانشگاه حدود ۶۰۰۰ دانشجوی آقا و خانم در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد (۱۲۰۰) و دکترا (۳۰۰) مشغول به تحصیل هستند.
 وی ادامه داد: پژوهش در دانشگاه یاسوج رشد خوبی داشته است، بیان کرد: از هفت طرح پژوهشی انعقاد قرار داده شده با این دانشگاه در سال ۹۶ در سال گذشته این تعداد به ۵۱ طرح رسید و در سال‌جاری انتظار داریم که وضعیت دانشگاه از نظر تعداد طرح‌ها و مبلغ بهتر شود. طی سال ۹۷ حدود دو میلیارد تومان طرح پژوهشی داشت که نسبت به سال قبل افزایش چهار برابری داشت اما در شأن دانشگاه نیست و باید بالای ۲۰ میلیارد تومان طرح پژوهشی داشته باشد که ایده آل ما اینست که سالانه هر عضو هیئت علمی دانشگاه یک طرح پژوهشی داشته باشد.
 چند دانشگاه در یک شهر کوچک!
 رئیس دانشگاه یاسوج با بیان اینکه دانشگاه‌های ما بیمارند، بیان کرد: در رشد دانشگاه‌ها هوشمندانه و کارشناسانه عمل نکرده‌ایم و کسانی که دانشگاه‌ها را رشد داده‌اند از مفهوم دانشگاه‌ها خیلی اطلاعی نداشتند و بعضی اوقات مؤسسان دانشگاه‌ها مدیران استانی و نمایندگان بودند و آمایشی انجام نگرفت که کجا نیاز به دانشگاه داریم و گاهی یک شهر کوچک که ظرفیت یک دانشکده را هم نداشت چند دانشگاه ایجاد کرده‌ایم البته وزارت بهداشت نسبت به وزارت علوم، غیرانتفاعی‌ها و آزاد عمل کرد و رشد منطقی‌تری داشت.
منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
افرین دکتر جان، تو این شرایط سخت پول خرج یه دانشگاه دزست میکنن نه دانشگاه یاسوج . تو این شرایط باید پول صرف شریف و تهران بشه نه دانشگاه دست ۵۰ شما
Iran, Islamic Republic of
افرین دکتر جان، تو این شرایط سخت پول خرج یه دانشگاه دزست میکنن نه دانشگاه یاسوج . تو این شرایط باید پول صرف شریف و تهران بشه نه دانشگاه دست ۵۰ شما
Iran, Islamic Republic of
کو جون ختو یه ایگه چه؟؟ هر دو سه هفته ای یه دف ایا چند تا باید ایگو بعدش ایگو ما در جهان دومیم دوباره ایره سر صندلیش ایشینه. ایما خو ده خبر داریم نونی چه ایکنی .
کشاورز شوشنی
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر غیر حرف چکار کردی جنابعالی دانشگاه رابیغوله کردی رتبه دانشگاه‌به حرف نیست این امارها منابعشان که معتبر نیست اقای دهرابپور شاید بتواند سروسامان بدهد اگر حای کار کردن تیست پس چرا دودستی چسپیدی
Iran, Islamic Republic of
خدایی اش بین ریسا دانشگاه یاسوج تو این چند سال این یکی خیلی نوبره
استاد
Iran, Islamic Republic of
بهترین رئیس درود بر رئیس دانا و باتجربه و باجه نده به کسی کبنا این تیتر رااز خودش ساخته
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1