تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۴۱۵۹۲۹
کبنا گزارش می‌دهد

کهگیلویه و بویراحمد ‌سایت نمایشگاه‌های دائمی ندارد / هر کارمند یک حامی / تشکیل شورای اداری گچساران / سر و کله «سهره طلایی» در بویراحمد پیدا شد

۰
کهگیلویه و بویراحمد ‌سایت نمایشگاه‌های دائمی ندارد / هر کارمند یک حامی / تشکیل شورای اداری گچساران / سر و کله «سهره طلایی» در بویراحمد پیدا شد
کبنا ؛هر کارمند یک حامی، تشکیل جلسه شورای اداری گچساران، کشف 30 قطعه پرنده طلایی محیط بان بویراحمد و نبود سایت نمایشگاه در استان از جمله خبرهایی می‌باشد که در بسته خبری کبنا نیوز آمده است.

35درصد محصولات کشاورزی به دلیل آفات از بین می‌روند

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: سالانه چیزی حدود ۳۵درصد محصولات کشاورزی به دلیل وجود انواع آفات و بیماری از بین می‌روند.

35درصد محصولات کشاورزی به دلیل آفات از بین می‌روند

سید عبدالمحمد محمدی در نشست اداری شهرستان گچساران که با حضور نماینده گچساران در سالن کنفرانس فرمانداری برگزاری شد، اظهار کرد: وسعت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی پردیس گچساران  و منابع طبیغی قریب بر ۱۴۰هکتار است.
 وی با بیان اینکه سطح اداری آن ۱۰هکتار که از این میزان ۵هکتار آن ساختمان و سالن‌های تحقیقات است، گفت: این مرکز در سال 1350 تاسیس و فعالیت آن به صورت هنرستان کشاورزی در 2بخش آموزش و تحقیقات کار خود را آغاز کرده است.
رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت:  این مرکز به‌عنوان یکی از مراکز مهم کشور و سایت ملی دیم مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تاکنون  توانسته ۳۷رقم دانه های روغنی، جو، کلزا و گندم به کشاورزان  استان  و  استان‌های با اقلیم آب و هوایی مشابه معرفی کند.
محمدی بیان کرد: بذر یک میلیون هکتار از زمین های کشاورزی دیم کشور از سوی این مرکز تولید می شود.
این مسوول تصریح کرد:  از سال گذشته تاکنون ۳۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم و جو در این مرکز تولید و به ۱۶ استان کشور با اقلیم مشابه فرستاده شد.
 وی  با بیان اینکه  20کارشناس، ۶ پژوهشگر عضو هیات علمی و سه محقق غیر عضو هیات علمی در پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر فعالیت می کنند، عنوان کرد: تعداد مقالات علمی و پژوهشی در مجلات علمی معتبر چاپ شده ۱۳۲فقره  است که از این تعداد 52 مقاله  علمی و پژوهشی بوده است.
 محمدی با اشاره به اینکه محقق برتر کشوری  در سالهای 82، 92 و 97 از مرکز تحقیقات کشاورزی  پردیس گچساران بوده است، گفت: اعضای هیات علمی 20 نفرکه از این تعداد 15 نفر دارای مدرک دکترا هستند.
رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: سالانه چیزی حدود ۳۵درصد محصولات کشاورزی به دلیل وجود انواع  آفات و بیماری از بین می‌روند.
محمدی ابراز کرد: روش های متفاوتی برای مدیریت آفات ها و بیماری وجود دارد که ما هم اکنون از روش‌های سم‌زدایی استفاده می‌کنیم.
 این مسوول خاطرنشان کرد: یکی از روش های مهم بیولوژی استفاده از پرتو دهی و نرعقیمی است که
این مرکز آمادگی آن را دارد که بتواند  یک مرکز تحقیقات هسته ای در مرکز تحقیقات کشاورزی  این شهرستان ایجاد کند.

کشف 30 قطعه پرنده سهره طلایی توسط محیط‌بانان بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط زیست بویراحمد گفت: ۳۰ قطعه پرنده سهره طلایی توسط محیط بانان شهرستان بویراحمد و یگان حفاظت این استان از یک شکارچی متخلف کشف و ضبط شد.

کشف 30 قطعه پرنده سهره طلایی توسط محیط‌بانان  بویراحمد

سید اسدالله هاشمی اظهار کرد: ۳۰ قطعه پرنده سهره طلایی توسط محیط بانان شهرستان بویراحمد و یگان حفاظت این استان از یک شکارچی متخلف کشف و ضبط شد.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان حین گشت و کنترل منطقه آزاد شهرستان بویراحمد یک نفر متخلف را به همراه ۳۰ قطعه پرنده سهره طلایی دستگیر کردند.
وی اضافه کرد: این شکارچی با استفاده از یک رشته تور، این تعداد قطعه پرنده سهره را به صورت زنده شکار کرده بود که در پی گشت و هوشیاری محیط بانان شهرستان بویراحمد و یگان حفاظت محیط زیست استان، شناسایی و دستگیر شد.
این مسؤول بیان کرد: از این متخلف، تعداد ۳۰ قطعه پرنده سهره طلایی و تعدادی ادوات شکار از جمله قفس تور کشف و ضبط شد.
 هاشمی گفت: محیط بانان با پایش مناطق عرصه را بر سودجویان خواهند بست و به صورت شبانه روز مناطق را رصد می کنند و با هرگونه شکار و صید به شدت و مطابق با قانون برخورد می کنند.
وی ادامه داد: تمامی این پرنده‌ها پس از کشف، با تایید دامپزشک و اطمینان از سلامتی آنها در دامان طبیعت رهاسازی شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست بویراحمد اضافه کرد: برای متخلف پرونده‌ای تشکیل و به همراه آلات مکشوفه برای اعمال قانون به مراجع قضایی ارسال شده است.
هاشمی تاکید کرد: جریمه حقوقی شکار و صید هر قطعه پرنده سهره ۲ میلیون ریال است که باید به حساب خزانه دولت پرداخت شود.
گفتنی است سهره از راسته گنجشک سانان، دارای حدود ۱۴ سانتیمتر طول و سرش به رنگ قرمز روشن یا سیاه و سفید و دمش سفید است و گونه طلایی به دلیل برخورداری از صدای آهنگین و سیمای زیبا، مورد توجه متخلفان حیات وحش است و بعد از زنده گیری، برای نگهداری در قفس به فروش می‌رسد.

70درصد مرکبات کهگیلویه و بویراحمد به بیماری شانکر مبتلا هستند

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین بیماری و آفات در مرکبات استان بیماری شانکر است که قریب بر ۷۰درصد مرکبات استان را آلوده کرده است.

70درصد مرکبات کهگیلویه و بویراحمد به بیماری شانکر مبتلا هستند

کاووس کشاورز در بازدید از مرکز پردیس تحقیقات کشاورزی گچساران که با حضور معاون انرژی اتمی کشور، هیات همراه ، نماینده گچساران و دیگر مسوولان صورت گرفت، اظهار کرد: سالانه ۳۵درصد از محصولات کشاورزی به دلیل آفات و بیماریهای از بین می روند.
وی افزود:  اگر بتوان این میزان را کاهش داد، می‌توان به خودکفایی در بخش کشاورزی رسید اما به دلیل مشکلات تاکنون این امر محقق نشده است.
 کشاورز با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی  استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی بر علیه بیماری‌ها است، گفت: در حال حاضر کارهایی صورت گرفته که استفاده از سموم کاهش یافته است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  هم‌اکنون یکی از معضلات اساسی موضوع  سموم باقی مانده در مواد غذایی است که خسارت جبران ناپذیری وارد کرده است.
 کشاورز ادامه داد:  یکی از موضوعات مهم در بخش کشاورزی وجود آفات کرم گلوگاه انار است که تا کنون این تحقیقات منجر به کاهش این آفات نشده است.
این مسوول ابراز کرد: براساس تحقیقات و آمار استفاده از  مرکز تحقیقات هسته‌ای  و پرتو دهی توانسته این آفات را کاهش دهد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با این روند می توان این حشرات را عقیم کردو تولید مثل نداشته باشد.
 کشاورز عنوان کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین بیماری  و آفات در مرکبات استان بیماری شانکر است  که قریب بر ۷۰درصد مرکبات استان را آلوده کرده است.
 این مسوول با بیان اینکه این آلودگی از استان‌های همجوار وارد استان ما شده است، گفت:  موضوع دیگر وجودحشره‌ای به نام  مگس مدیترانه و آفات دیگر که به درختان  و باغات این استان آسیب وارد می‌کند.
 کشاورز  با اشاره به اینکه سالانه 70درصد محصول باغات سیب و گردو به دلیل وجود آفات و بیماری  خراب می‌شوند، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 38هزار هکتار باغات  است که  از این میزان ۱۴ هزار هکتار سیب و۲۰هزار هکتار باغات مرکبات است.
 وی خاطر نشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 272هزار هکتار سطح زیر کشت و سالانه ۹۰۰هزار تن محصول تولید می شود.
کشاورز با بیان اینکه برای اولین بار در سطح استان   ۸هزار هکتار ذرت هیبرید در مزارع این استان کاشت شد،خاطرنشان کرد  برای توسعه کشت ذرت از نظر پر کردن دانه توانستیم  به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم و این عمل علاوه بر خودکفایی در تولید ذرت موجب اشتغالزایی  می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخشی از بذر ذرت  برای کاشت در مزارع کشور از خارج وارد می شود، افزود: امسال برای نخستین بار به صورت آزمایشی هشت هکتار مزرعه در پردیس تحقیقاتی امامزاده جعفر زیر کشت ذرت هیبرید رفته است.

رد شایعه جابجایی اعتبار طرح پمپاژ«رودسمه»

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت:اعتبار طرح آبرسانی رودسمه بر خلاف شایعات جابجا نشده اما کافی نیست.

رد شایعه جابجایی اعتبار طرح پمپاژ«رودسمه»/اجرای طرح به اعتبار کلان نیاز دارد

علیرضا نیکویی‌زاده اظهار داشت: در پی بارندگی‌های سیل‌آسا در دیشموک 195 پرونده خسارت سیل تشکیل و جهت دریافت تسهیلات کم‌بهره به بانک معرفی شدند.
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه میزان تسهیلات اعطایی به کشاورزان خسارت دیده را 50 تا 100 میلیون ریال اعلام کرد.
نیکویی‌زاده از راه‌اندازی30 متقاضی راه‌اندازی گلخانه و 12 مورد خرید تراکتور به دیگر پرونده‌های معرفی به بانک نام برد.
این مسؤول تصریح کرد: تاکنون هشت هزار و 500 کیسه کود شیمیایی در بخش دیشموک توزیع شده است.
وی در پاسخ به سؤوالی مبنی بر جابجایی اعتبارات طرح آبرسانی رودسمه این شایعه را تکذیب کرد و افزود: 10 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح هنوز تخصیص نیافته است.
نیکویی‌زاده گفت: مطالعات طرح سال گذشته به اتمام رسید و حداقل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح حداقل 150 میلیارد ریال برآورد شد.
وی اعتبار اختصاص یافته به رودسمه را در حد بسیار ناچیز دانست و افزود: با این حال هنوز هیچ مبلغی از این اعتبار تخصیص نیافته است.
نیکویی‌زاده گفت: بهره‌برداری از طرح پمپاژ آب رودسمه ضمن آبیاری یکهزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زمینه اشتغال 2 هزار نفر را فراهم می‌کند.
این مسؤول همچنین همکاری مردم در رفع معارضات را از دیگر ضروریات برای شروع طرح عنوان کرد و گفت: قول می‌دهم اگر تملک اراضی مشخص شود قول می‌دهم اعتبار ملی برای تسریع در اجرای عملیات تأمین کنم.

ایجاد مرکز پرتو دهی هسته‌ای از نیازهای ضروری کشاورزی گچساران است

نماینده مردم گچساران با اشاره به ایجاد مرکز پرتودهی الکترون و گاما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: خوشبختانه شهرستان گچساران برای ایجاد این مرکز زیرساخت لازم را دارد.
 غلامرضا تاجگردون در نشست اداری شهرستان گچساران که  در سالن کنفرانس فرمانداری برگزاری شد، اظهار کرد: امروز از مرکز تحقیقات کشاورزی برای ایجاد مرکز تحقیقات هسته ای بازدید به عمل آمد.
 وی با بیان اینکه با توسعه علم و فناوری و استفاده از تکنولوژی می‌توان از خسارت‌ها جلوگیری کرد، گفت:یکی از رشته‌های دانشگاهی که تاثیرگذار بسزایی در جامعه دارد  استفاده از علم و فناوری است.
 نماینده مردم گچساران با اشاره به ایجاد مرکز پرتودهی الکترون و گاما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران  گفت: خوشبختانه شهرستان گچساران برای ایجاد این مرکز  زیرساخت لازم را دارد.
تاجگردون  ادامه داد: خوشبختانه گچساران در مسیری قرار گرفته که می‌توان برای آن نتیجه‌گیری کرد  اما نیاز به اهتمام و همکاری مدیران دارد.
نماینده مردم گچساران با اشاره به اینکه  بیماری شانکر باکتریایی، مرکبات کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند، افزود: این بیماری امسال به باغات لیمو ترش سرایت کرده و محصولات کشاورزان را خراب کرده است.
وی گفت: چیزی قریب بر ۲۵۰میلیارد  تومان درآمد فروش محصول لیمو در منطقه گرمسیری است که به دلیل این بیماری بهره‌برداران متضرر شدند.
 نماینده مردم گچساران با بیان اینکه مگر در آمد این استان چقدر است که کشاورزان ما به این میزان متضرر می‌شوند، افزود: برای ایجاد درآمد و اشتغالزایی  در منطقه نیازمند همکاری مدیران ودستگاه‌های اجرایی  است.
 تاجگردون خاطرنشان کرد: برای راه اندازی این مرکز پرتودهی الکترون و گاما در گچساران  نیاز به پنجاه میلیارد تومان است که با راه‌اندازی این  مرکز می توان از ضرر۲۵۰میلیاردی جلوگیری کرد.

سومین مرکز پرتو دهی الکترون و گاما کشور در گچساران ایجاد می‌شود

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهرستان گچساران دارای زیرساخت لازم برای ایجاد مرکز پرتودهی الکترون و گاما است، گفت: سومین مرکز تاسیسات پرتودهی هسته ای در مرکز تحقیقات کشاورزی گچساران ایجاد خواهد شد.

سومین مرکز  پرتو دهی الکترون و گاما کشور در گچساران ایجاد می‌شود

سهراب صولت ثنا در نشست اداری شهرستان گچساران که با حضور نماینده گچساران در سالن کنفرانس فرمانداری برگزاری شد، اظهار کرد: انرژی اتمی را از سه منظر می توان به آن توجه کرد.
وی با بیان اینکه  آن چیزی که در کشور ما از زمان قبل تاکنون بوده  توجه به انرژی ونیروگاه  بوده است، افزود:  منظر دوم که می‌توان به انرژی اتمی به آن توجه کرد تولید سوخت است و غربی‌ها مخالف تولید سوخت در ایران بودند.
 معاون انرژی اتمی با بیان اینکه یکی دیگر از محله‌های ورودبه انرژی اتمی کاربردهای پرتو دهی است که بایستی به آن توجه کرد، گفت:  منظر  پرتو بسیار پرکاربرد و گردش مالی بسیاری دارد .
وی با بیان اینکه کاربرد پرتو حلال همه مشکلات نیست اما می توان بسیاری از مشکلات را مرتفع کرد، افزود:  ر صنعت روش های مختلفی وجود دارد که می توان از پرتوها استفاده کرد.
صولت ثنا اذعان کرد: زباله‌های عفونی و بیمارستانی که دفن می‌کنند و این پسماندها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ کرده و موجب بیماری می‌شود اما با ایجاد پسماند پرتو دهی می توان از آن بیماری جلوگیری و میکروب زدایی کرد.
معاون انرژی اتمی با اشاره به اینکه کاربرد پرتو‌ها می توان به عنوان کارخانه پول چاپ کنی از آن استفاده کرد، تصریح کرد: پرتو دهی در  کاربو اسکنر می توان استفاده کرد و همچنین در صنعت لاستیک سازی برای عمر بالای لاستیک می توان از پرتو بهره برد.
 صولت ثنا ادامه داد: قراردادهای زیادی با کابل سازان ایران به دلیل عمر طولانی کابل ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه اولین پرتو در بیمارستانها، دارو و انواع دیگر لحاظ شده است، بیان کرد: در زمینه کشاورزی برای طولانی نگه داشت محصولاتی توان از پرتو استفاده کرد.
 این مسوول با اشاره به اینکه برای محصولاتی همچون زرد چوبه و چایی‌های خارجی که به دلیل نگه داشت زیاد نیاز به پرتو دهیدارد، ابراز کرد: این امر موجب کاهش بار میکروبی و بیماری می‌شود.
صولت ثنا با اشاره به آفات مگس مدیترانه که ازشمال کشور وارد شده و در حال حاضر به استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده است، ابراز کرد: این نوع مگس دارای نیش بلندی است که نیش خود را در میوه‌ها فرو کرده و میوه با اینکه ظاهر خوبی دارد اما در داخل پر از کرم و حشره است.
وی با اشاره این که با روش استفاده از پرتودهی الکترون و گاما مگس نر عقیم می‌شود و می‌توان این آفات را کاهش داد، گفت: در حال حاضر این آفات در استان یزد به یک بحران تبدیل شده است.
 معاون انرژی اتمی با اشاره به اینکه با راه اندازی تاسیسات پرتودهی هسته ای در گچساران، نقش مهمی در اقتصاد و افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: پرتودهی علاوه بر نابودی میکروب‌ها ،  تمام مواد مغذی را حفظ می‌کند.
صولت ثنا ادامه  با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان انرژی اتمی توسعه بخشیدن به کاربردهای پرتوها است، گفت: ایجاد ایستگاه پرتودهی الکترون و گاما نیازمند زیرساخت موجود در مرکز تحقیقات کشاورزی است.
 معاون انرژی اتمی در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون پلان‌های غیر قدرت تنها در چند مرکز استان وجود دارد که در آینده با توجه به شرایط این استان و شهرستان این پلان ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: مطالعات اولیه صورت گرفته و تمایل زیادی داریم که این بخش توسط بخش خصوصی ایجاد شود و یک مرکز شتاب دهنده گاما  در این شهرستان احداث شود.
صولت ثنا خاطرنشان کرد: هم اکنون مرکز پرتو دهی  و گاما در کرج ایجاد شده است.

کهگیلویه و بویراحمد قطب کشت گیاهان دارویی در کشور
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان به عنوان قطب کشت گیاهان دارویی در کشور به شمار می‌رود، گفت: این استان سازگاری خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد.

کهگیلویه و بویراحمد قطب کشت گیاهان دارویی  در کشور

 شهرام عسکری در بازدید از مرکز پردیس تحقیقات کشاورزی گچساران که با حضور معاون انرژی اتمی کشور، هیات همراه ، نماینده گچساران و دیگر مسوولان صورت گرفت، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 اقلیم سردسیری و گرمسیری است که در این استان انواع محصولات از جمله گیاهان دارویی کشت می‌شود.
 و با بیان اینکه متاسفانه از یک سال گذشته  آفات مگس مدیترانه در سطح باغات استان  مشاهده شده است، گفت:  در زمینه بیماری های زراعی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به دیگر استان‌ها کمتر مشاهده شده  و بهره‌برداران  از سم کمتری استفاده می‌کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه 17 هزار تن ماهی در استان تولید می شود که پنج هزار تن وارد بازار این استان می شود و مابقی به استان‌های همجوار صادر می شود.
 عسکری ادامه داد: در استان کهگیلویه و بویراحمد 120هزار تن سیب  تولید که از این میزان ۳۰تن آن در استان مصرف و مابقی صادر می شود.
وی ادامه داد: 10هزار هکتار باغات گردو  وجود دارد که  30 درصد آن در استان مصرف و مابقی صادر می شود.
 عسکری خاطرنشان کرد: سالانه  ۲۰میلیون شاخه گل رز در استان تولید  و صادر می شود.
 وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان قطب کشت گیاهان دارویی به شمار می‌رود، گفت:این استان سازگاری خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد و بسیاری از گیاهان دارویی که در قدیم از جاهای دیگر وارد می شد در این استان تولید می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفتک در حال حاضر مزرعه گیاهان دارویی  و کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان گچساران در حال احداث است.

دستگاه‌های دیالیز تنها بیمارستان ۴ شهرستان کهگیلویه و بویراحمد فرسوده است

 دستگاه‌های بخش دیالیز بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) دهدشت به عنوان تنها بیمارستان خدمات دهنده به شهرستان‌های کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام بسیار قدیمی بوده و تاکنون پس از گذشت 20 سال از زمان افتتاح بیمارستان، بخش دیالیز و دستگاه‌ها و تجهیزات آن به‌روزرسانی و نوسازی نشده است.
بخش دیالیز یکی از مهمترین بخش‌های درون بیمارستانی است و در این بخش، افرادی که دچار نارسایی حاد و مزمن کلیوی هستند با دستگاه‌های همودیالیز تحت درمان قرار می‌گیرند.
بسیاری از مراجعان بخش دیالیز بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) دهدشت از قدیمی‌بودن دستگاه‌های دیالیز و طولانی شدن زمان دیالیز بسیار گلایه‌مند بوده و از این بابت اعتراض داشتند.
جوانی 35 ساله با اشاره به مشکلات دستگاهای دیالیز به خبرنگار تسنیم گفت: تعداد دستگاه‌های دیالیز در بیمارستان امام‌خمینی دهدشت بسیار کم است و جوابگوی این میزان بیمار دیالیزی نیست.
وی گفت: دستگاه‌های دیالیز بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) قدیمی بوده و انجام دیالیز با این دستگاه‌ها بسیار زمانبر است چنان که بیشتر اوقات ناچار هستیم برای انجام دیالیز تا ساعت‌های پایانی شب در بیمارستان بمانیم.
این بیمار دیالیزی با بیان اینکه مدت زیادی است در صف انتظار برای دریافت کلیه و انجام عمل پیوند هستم، افزود: به لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارم و چنانچه مشکلات مالی نداشتم حتی برای یک روز دیگر سختی‌ها و مشکلات انجام دیالیز را تحمل نمی‌کردم.
رئیس بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) دهدشت گفت: با رایزنی‌ و پیگیری‌های فراوان و نگاه ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به منطقه محروم کهگیلویه، تعداد 3 دستگاه جدید دیالیز به بیمارستان امام‌خمینی دهدشت اختصاص یافت.
محمد‌طاها خادمی اظهار داشت: دستگاه‌های جدید از بروزترین دستگاه‌های ساخته شده هستند و با نصب این دستگاه‌ها از این پس خدمات مناسبتری به بیماران ارائه می‌شود.
وی به مشکلات بخش دیالیز اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه بخش دیالیز یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های بیمارستان است اما متأسفانه دستگاهای آن بسیار قدیمی بوده و از ابتدای افتتاح بیمارستان در سال 1378 تاکنون دستگاه‌های بخش دیالیز تجهیز و نوسازی نشده است.
خادمی  با بیان اینکه در 20 سال گذشته با همان دستگاه‌های قدیمی به بیماران دیالیزی خدمات ارائه می‌شد، افزود: نگاه ویژه رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به منطقه محروم کهگیلویه سبب شد تا پس از گذشت 20 سال، بخش دیالیز بیمارستان امام‌خمینی دهدشت دوباره تجهیز و به‌روز رسانی شود در حالی در شرایط موجود تحریم‌ها تهیه این دستگاها به سختی صورت گرفته است.
وی با اشاره به حجم بسیار بالای مراجعین بیماران دیالیزی به بیمارستان امام‌خمینی دهدشت، عنوان کرد: بخش دیالیز بیمارستان امام‌خمینی دهدشت روزانه به بیش از  30 نفر بیمار دیالیزی خدمات ارائه می‌دهد و به تنهایی جوابگوی جمعیت 200 هزار نفری شهرستان کهگیلویه، چرام و بخش‌های دیشموک، چاروسا و سوق نیست.
وی عنوان کرد: با نصب دستگاه‌های جدید در مجموع می‌توانیم روزانه به 39 بیمار دیالیزی خدمات ارائه دهیم و باتوجه به همه کاستی‌ها امیدواریم بتوانیم تا حدی جوابگوی بیماران دیالیزی باشیم.
خادمی تصریح کرد: دستگاهای جدید دیالیز در هفته جاری به شهرستان انتقال داده شده و جهت استفاده بیماران در بخش دیالیز نصب و راه‌اندازی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کلیه یکی از مهمترین اعضای بدن بوده و در شرایط اقتصادی فعلی و نیز کمبود کلیه، بسیاری از بیماران دیالیزی ناچار به انجام دیالیز هستند بر همین اساس می‌طلبد که مسئولان استانی و شهرستانی جهت تجهیز بخش دیالیز بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) دهدشت توجه بیشتری کنند.

کهگیلویه و بویراحمد ‌سایت نمایشگاه‌های دائمی ندارد
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که سایت نمایشگاه‌های دائمی ندارد، خواستار تعیین تکلیف این پروژه در اسرع وقت شد.
جبار کیانی در بازدید معاون اقتصادی وزیر کشور از محل اجرای سایت نمایشگاه‌های دائمی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تنها استانی هستیم که سایت نمایشگاه‌های دائمی نداریم، اظهار داشت: آنچه این پروژه را معطل کرده عدم تعیین تکلیف مالکیت این سایت است.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج افزود: سایت نمایشگاه‌های دائمی کهگیلویه و بویراحمد در صورت راه‌اندازی، قابلیت برگزاری همایش‌های بین‌المللی را داشته و می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای جنوب کشور باشد.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی این سایت در سفر هیئت دولت نهم به استان مصوب شد و با وجود گذشت 11 سال هنوز راه‌اندازی نشده است، گفت: تنها مشکل سهامداران این پروژه این است که مالکلیت ندارند که تقاضا داریم هر چه زودتر مشکل ماکلیت حل شود.
معاون اقتصادی وزیر کشور هم در این بازدید گفت: مشکل سایت نمایشگاه‌های دائمی کهگیلویه و بویراحمد در جلسه‌ای با حضور متولیان بررسی و نتیجه جلسه، فردا در نشست مشترک کارگروه اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح شود.
بابک دین‌پرست با بیان اینکه سایت نمایشگاه‌های دائمی کهگیلویه و بویراحمد باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود، افزود: زمین اختصاص یافته به این پروژه نباید بیشتر از متراژ موردنیاز باشد.

اجرای طرح «هر کارمند یک حامی» در کهگیلویه و بویراحمد؛ بیش از ۱۰ هزار یتیم داریم
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح «هر کارمند یک حامی» به‌منظور حمایت از ایتام در استان اجرایی شده است.
 قباد مبشری در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرایی شدن طرح «هر کارمند یک حامی» در استان اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح افزایش روزافزون مشارکت کارکنان دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از ایتام و فرزندان محسنین زیرپوشش این نهاد انقلابی است.
وی با بیان اینکه امیدوارم اجرای این طرح سبب حامی‌دار شدن تمامی ایتام و فرزندان محسنین تحت پوشش کمیته امداد شود، افزود: بسترهای الکترونیکی از طریق نرم‌افزار و سیستم بانکی برای پرداخت آسان‌تر کمک‌های نقدی حامیان و مردم این استان به ایتام و فرزندان محسنین تحت پوشش کمیته امداد استان فراهم‌ شده است.
مبشری ادامه داد: حامیان و مردم کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند کمک‌های نقدی خود را از طریق نرم‌افزار و سیستم بانکی به‌طور مستقیم به‌حساب ایتام و فرزندان محسنین تحت پوشش کمیته امداد این استان واریز کنند.
وی تصریح کرد: مراجعه حضوری به دفاتر کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد و یا نام‌نویسی در سایت‌های اکرام ایتام و محسنین روش‌های دیگر برای پرداخت کمک‌های نقدی حامیان و مردم این استان به ایتام و فرزندان محسنین تحت پوشش کمیته امداد استان است.
مبشری با یادآوری اینکه 10 هزار و 670 نفر از ایتام و فرزندان محسنین هم اکنون تحت پوشش کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد هستند گفت: پنج هزار و 637 نفر از این تعداد معادل 53 درصد چشم‌انتظار حمایت افراد حامی و خیران نیکوکار بومی و غیربومی هستند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: هم‌اکنون 7001 حامی بومی و غیربومی ایتام و فرزندان محسنین کمیته امداد استان را حمایت می‌کنند.
مبشری با اشاره به اینکه 150 نفر از کارکنان کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد حامی ایتام و فرزندان محسنین هستند، گفت: امیدواریم که همه کارمندان دستگاه‌های اجرایی برای مشارکت در طرح «هر کارمند یک حامی» پیش‌قدم شده و با تعامل، همدلی و انسجام دستگاه‌ها، فیض خدمت به ایتام و نیازمندان برای همه افراد جامعه فراهم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1