تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۱۵۸۸۲
بسته خبری کبنانیوز؛

معمای کارخانه‌های شن و ماسه یاسوج / یک سالگی حضور خداداد غریب پور در ایمیدرو / نامه کارگران کارخانه قند یاسوج به آیت‌الله رئیسی / 86 روستای دیشموک و قلعه رئیسی گاز دار می‌شوند

۰
معمای کارخانه‌های شن و ماسه یاسوج  / یک سالگی حضور خداداد غریب پور در ایمیدرو / نامه کارگران کارخانه قند یاسوج به آیت‌الله رئیسی / 86 روستای دیشموک و قلعه رئیسی گاز دار می‌شوند
کبنا ؛سفر معاون اقتصادی وزیر کشور، نشست استاندار پای صحبت‌های مردم و پیگیری کارگران و... از جمله اخبار روز (3 دی ماه 98) بود. که در این بسته خبری کبنا نیوز آمده است.

کاهش 11درصدی جمعیت دانش آموزی در شاخه های مهارتی آموزشی استان
 
مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت اموزش و پرورش با بیان تفاوت شاخص های توزیع جمعیتی استان کهگیلویه و بویراحمد با میانگین کل کشور افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در شاخه نظری 11درصد بیشتر از توزیع کشوری جمعیت دانش اموزی دارد، در شاخه کارودانش با 6.14درصد با کاهش جمعیت دانش آموزی روبروست و در شاخه فنی و حرفه ای با 4.92 درصد با کاهش جمعیت دانش اموزی روبروست.سلطانیان با اشاره به اینکه فضای هنرستان ها برای تقاضای دانش آموزان کم است و باید تغییراتی صورت گیرد، گفت: از یک بازه زمانی در شهریورماه، ثبت نامی ها از شاخه مهارتی به سمت نظری سوق پیدا می کند و دلیل این هم پرشدن فضای اموزشی هنرستان ها است.
 سلطانیان جایگاه آموزش و پرورش استان در کشور را مطلوب ندانسته و با اشاره به نقش مهم مدیران در ابعاد مختلف اموزشی و جایگزینی مدرسه محوری با نقش منفعل مدیران در ابعاد مختلف گفت: مدرسه محوری رویکردی است که باید با محوریت مدیر و پرسنل مدرسه باید اجرایی شود، رویکرد مدرسه محوری اینگونه است که مدیر باید مطالبه گر باشد و در برنامه ریزی ها ودر ابعاد مختلف نقش فعال و محوری داشته باشد، مدیر مدرسه باید استقلال نسبی داشته باشد و برای حل معضلات خاص مدرسه خود طرح و برنامه ارائه دهد.
 
 
معمای کارخانه‌های شن و ماسه در یاسوج
ملاقات عمومی چند ساعته استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز در سالن جلسات استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و حسین کلانتری به همراه معاون اقتصادی، مدیرکل بازرسی و مدیران‌‌کل دستگاه‌ها پاسخگوی مردم بودند که بیشتر مباحث مردم حول برنامه‌های اقتصادی بود.وی همچنین در خصوص مشکلات چندین تولید کننده خواستار جمع ‌بندی و ارائه گزارش جامعی از همه واحدهای شن و ماسه شد و گفت: مشکلات این واحدها احصا و راهکارها و پیشنهادات لازم هم ارائه شود.
استاندار با تعیین یک دوره مشخص برای رفع مشکلات واحدهای شن و ماسه عنوان کرد: ۱۵ اسفند ماه زمان تعیین تکلیف وضعیت واحدهای شن و ماسه بویراحمد است که با همکاری محیط زیست، آب منطقه‌ای و منابع طبیعی تصمیمات لازم گرفته می‌ شود.صالحی یکی از سرمایه‌گذاران این حوزه در خصوص جابه‌جایی واحدهای شن و ماسه در زمان یکی از استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد گفت چرا عده‌ای از واحدها  از بستر رودخانه جابه‌جا شدند و عده‌ای دیگر از همانجا مانند قانون برای همه اجرا شوند.
این سرمایه‌گذاران با بیان اینکه با جابه‌جایی این واحد دچار ورشکستگی شده‌اند، افزود: ۱۰ سال است که این مشکل به قوت خود باقی است امیدواریم استاندار این موضوع را در دستور کار قرار دهد و اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند به ما بگویند.
اما با طرح این موضوع جبار کیانی‌پور نماینده بخش خصوصی اتفاق حوزه سنگ شکن‌های بستر رودخانه بشار را نتیجه یک تصمیم عجولانه و اشتباه دانست که در یک مقطعی گرفته شد.
کیانی‌پور راهکار این مشکل را در جلسات شورای تامین دانست و عنوان کرد: وضعیت این کارخانه‌ها معمایی است که به این سرعت حل نمی‌شود و باید در شورای تامین در این زمینه تصمیم‌گیری و وضعیت آنها برابر شود.
 
 کشف بیش از ۲ تن ذغال قاچاق / مردم تخریب منابع طبیعی را گزارش دهند

 غلام‌حسین حکمتیان‌اصل از کشف و ضبط دو هزار و ۳۰۰ کیلوگرم ذغال قاچاق در ماه گذشته خبر داد و گفت: در گشت‌های شبانه روزی نیروهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و گزارشات مردمی 2300کیلوگرم زغال در سطح استان کشف و ضبط شد و متخلفان برای تشکیل پرونده وسیر مراحل قانونی به دادسرا منتقل داده شدند.
حکمتیان‌اصل در پایان خاطرنشان کرد: از مردم فهیم استان انتظار داریم در مواقع هرگونه تخریب در عرصه‌های های منابع طبیعی و آبخیزداری با شماره تلفن1504گزارش را اعلام  کنند.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو تن و ۳۰۰ کیلوگرم ذغال قاچاق در آذر ماه کشف و ضبط شد.
  
نگین تاجی: حمایت از واحدهای تولیدی وظیفه همه مسئولان است
حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: اجرای سیاست‌های ریاست معزز قوه قضائیه در حمایت از تولید و اشتغال، وظیفه همه مسئولان است. حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی حمایت از واحدهای تولیدی را برای جلوگیری از تعطیلی، وظیفه‌ی همه مسئولان دانست و اظهار داشت: اجرای سیاست‌های ریاست معزز قوه قضائیه در حمایت از تولید و اشتغال، وظیفه همه مسئولان است که در استان کهگیلویه و بویراحمد از کارگاههای تولیدی که درحال فعالیت هستند و یا در آستانه‌ی تعطیلی هستند حمایت نمایند.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نظام بانکی نیز می‌تواند در نحوه‌ی بازپرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران ارفاق نماید، گفت: این استان فاقد کارخانه‌ای مهم است و بخشی از مشکلات، ناشی از کارشکنی برخی مسئولین است، اما دستگاه قضایی در راستای سیاست‌های کلی نظام حمایت‌های خود را از این واحدهای تولیدی ادامه خواهد داد.
 
 
یک سالگی حضور خداداد غریب پور در ایمیدرو
 معاونت غریب پور یکی از اولین تجربه‌های مدیریتی کلان یک کهگیلویه و بویراحمدی در یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین نهادهای اقتصادی کشور و در یک دوره خاص از لحاظ خاص اقتصادی بود. نگاهی به تجربه مدیریت یک ساله غریب پور در این سازمان مهم گواه آن است که این مدیر جوان یک دوره موفقیت آمیز را پشت سر گذاشته است و بارها مورد تحسین مسئولان ارشد کشور قرار گرفته است.وی در همان جلسه معارفه خود از عزم جدی سازمان برای یک تحول اساسی سخن گفت و اتفاقات یک سال بعد بخوبی نشان داد که این ادعا و شعار تا چه اندازه واقعی بوده است و مدیریت غریب پور در طول یک سال گذشته منشأ تحولات و اتفاقات بزرگ و کم سابقه‌ای در ایمیدرو بوده است به گونه‌ای که این سازمان دچار تحول اساسی و یک جهش بزرگ در عرصه معدنی کشور شده است.
این مدیر جوان در تجربه‌های قبلی مدیریتی خود بویژه در شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی یک دوره کاملاً موفقیت آمیز را داشت و بواسطه همان موفقیت مورد اعتماد قرار گرفت و سکان سازمانی در حد یک وزارت خانه به وی سپرده شد.
غریب پور را باید مصداق یک مدیر ملی موفق و الگوی توانمندی از مدیریت دانست که می‌تواند منشأ تحولات اساسی در یک گستره وسیع باشد. با این وجود وی هرگز کهگیلویه و بویراحمد را فراموش نکرده است و با علم به مشکلات تاریخی استان ضمن حمایت از طرح‌های منطقی و دارای بازدهی در استان از نیروی انسانی استان نیز حمایت شایسته‌ای داشته است و با اعتقاد به شایستگی و رعایت ضوابط قانونی در هر کجایی که توانسته است از نیروهای انسانی شایسته استان تمام قد حمایت کرده است.
 درب اتاق وی به روی همه و بویژه مدیران و مردم استان در طول هفته باز است و تاکنون جلسات مختلفی برای کمک به استان در دفتر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است و بدون شک خروجی این جلسات و دغدغه‌ها به زودی در توسعه استان مشخص خواهد شد.
 
 
نامه کارگران کارخانه قند یاسوج به آیت‌الله رئیسی / پرونده واگذاری کارخانه بلاتکلیف مانده است

کارگران کارخانه قند یاسوج در نامه‌‌ای به رئیس قوه قضائیه، خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.
کارگران کارخانه قند یاسوج در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه، با اشاره به رای بدوی ابطال پرونده واگذاری غیرقانونی این کارخانه، خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.
 
دستور ویژه معاون رئیس جمهور برای پیگیری مطالبات خانواده ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد
 
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد از پیگیری و دستور ویژه رئیس بنیاد شهید کشور برای رفع مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران در استان خبر داد.وی در این دیدار به بیان مشکلات مسکن، بیمه و درمان خانواده‌های ایثارگران، شهدا، جانباران و آزادگان و اشتغال فرزندان آنها اشاره کرد و افزود: اشتغال و درمان بخش اعظمی از نیازها و مطالبات ایثارگران را تشکیل می‌دهد و استان کهگیلویه و بویراحمد مستلزم نگاه ویژه و مساعدت بیشتر در این خصوص است.
نماینده ارشد اجرایی استان با اشاره به اینکه مجتمع بزرگ توانبخشی ایثار در زیربنای ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع در حال ساخت است، بیان کرد: این پروژه یک طرح حیاتی برای ایثارگران استان است.
  استاندار کهگیلویه و بویراحمد از پیگیری و دستور ویژه رئیس بنیاد شهید کشور برای رفع مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران در استان خبر داد.وی در این دیدار به بیان مشکلات مسکن، بیمه و درمان خانواده‌های ایثارگران، شهدا، جانباران و آزادگان و اشتغال فرزندان آنها اشاره کرد و افزود: اشتغال و درمان بخش اعظمی از نیازها و مطالبات ایثارگران را تشکیل می‌دهد و استان کهگیلویه و بویراحمد مستلزم نگاه ویژه و مساعدت بیشتر در این خصوص است.
نماینده ارشد اجرایی استان با اشاره به اینکه مجتمع بزرگ توانبخشی ایثار در زیربنای ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع در حال ساخت است، بیان کرد: این پروژه یک طرح حیاتی برای ایثارگران استان است.وی خواستار تسریع در روند اجرای این پروژه و تکمیل آن شد و گفت: درصورت تخصیص اعتبار مورد نیاز این پروژه در موعد مقرر به بهره برداری می‌رسد.
 
افزایش 10 هزار تنی تولید مرکبات در کهگیلویه و بویراحمد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت : میزان تولید مرکبات در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد امسال نسبت به پارسال ۱۰ هزار تن افزایش یافته است.
شهرام عسکری اظهار کرد: میزان تولید مرکبات در باغستان های استان امسال نسبت به پارسال ۱۰ هزار تن افزایش یافته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۷۰ هزار تن مرکبات شامل لیموترش، پرتقال، نارنگی و سایر مرکبات در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شده است.
وی با اشاره برداشت لیموترش در باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال ۱۳۹۸، ۴۰ هزار تن محصول لیموترش در سطح پنج هزار هکتار از باغستان های استان تولید شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برداشت محصولاتی مانند پرتقال،نارنگی و سایر مرکبات هم اکنون در حال انجام است افزود: انتظار می‌رود تا پایان فصل  ۳۰ هزار تن از این محصولات در استان برداشت شود.
وی سطح باغ های پرتقال کهگیلویه و بویراحمد را سه هزار هکتار برآورد کرد و افزود: ۲۰ هزار تن پرتقال از این باغ ها برداشت خواهد شد.
عسکری عنوان کرد: افزایش سطح باغستان‌های بارور و مراقبت‌های ترویجی باعث افزایش میزان محصولات مرکبات شده است.
الیاس تاج الدینی نیز گفت: با ساخت سردخانه ۱۰ هزار تنی ظرفیت ذخیره سازی میوه در کهگیلویه و بویراحمد۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه  تا پیش از این ظرفیت ذخیره سازی میوه در استان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بود گفت: تا پایان سال جاری ظرفیت سردخانه‌های این استان به ۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت‌.
 تاج الدینی افزود: مجوز احداث این سردخانه نیز صادر شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون ۱۳ سردخانه در استان کار ذخیره سازی محصولات کشاورزان را انجام می دهند.
تاج‌الدینی خاطرنشان کرد: استقبال ضعیف کشاورزان از ذخیره سازی میوه در سردخانه‌ها در حالی است که کارگاه‌های آموزشی برای بهره برداران نیز در برخی مناطق اجرا شده است.

تکمیل آبرسانی به 3100 هکتار ازاراضی دشت خان احمد نیازمند اعتبارات است
رئیس امور آب گچساران گفت: بهره‌برداری از طرح آبرسانی به سه هزارو 100 هکتار از زمین ههای دشت خان احمد در قالب فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر نیازمند اعتبارات است.
عصر امروز معاون اقتصادی وزیر کشور به همراه معاون استاندار، فرماندار و دیگر مسوولان شهرستان از طرح‌های اقتصادی در دست اجرای این شهرستان بازدید به  عمل آورد.
 عارف بهگام در حاشیه بازدید از فاز دوم تامین آب 3100 هکتار از اراضی دشت امامزاده جعفر اظهار کرد: اجرای پروژه‌های  تامین آب‌ به اراضی‌های کشاورزی  گچساران و باشت یکی از اولویت‌های  امور آب  منطقه‌ای است.
 وی افزود: 6 هزارو 650 هکتار از اراضی امام زاده جعفر در فاز اول و 2، که در فاز اول 3500 هکتار  به اراضی این منطقه آبرسانی و در فاز دوم نیز 3100 هکتار دیگر نیز در حال اجرا است.
 رئیس امور آب گچساران ادامه داد: هم اکنون آبرسانی به سه هزارو 100 هکتار از اراضی دشت خان احمد در قالب فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر در دست اجراست که در حال حاضر این پروژه 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 بهگام با بیان اینکه  آب اراضی دشت خان احمد از طریق رودخانه زهره تامین خواهد شد، گفت:  در این پروژه 48 کیلومتر شبکه انتقال آب صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه امسال 56 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به پروژه‌های آبرسانی تخصیص داده شده است، گفت: از این میزان 800 میلیون تومان به صورت اوراق مشارکت بوده است.
 این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران پروژه‌های طرح تامین آب اراضی کشاورزی گچساران 34 میلیارد تومان مطالبه دارند، ابراز کرد: برای تکمیل پروژه فاز دوم طرح تامین آب اراضی دشت امامزاده جعفر و خان احمد نیاز به 60میلیارد تومان اعتبار است.
بهگام با اشاره به اینکه تمامی پروژه های امور آب این شهرستان ازپیشرفت فیزیکی 90درصدی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: تنها مشکل بهره برداری این پروژه‌ها تامین اعتبارات است.
 
تکمیل آبرسانی به 3100 هکتار ازاراضی دشت خان احمد نیازمند اعتبارات است
رئیس امور آب گچساران گفت: بهره‌برداری از طرح آبرسانی به سه هزارو 100 هکتار از زمین ههای دشت خان احمد در قالب فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر نیازمند اعتبارات است.
 عارف بهگام در حاشیه بازدید از فاز دوم تامین آب 3100 هکتار از اراضی دشت امامزاده جعفر اظهار کرد: اجرای پروژه‌های  تامین آب‌ به اراضی‌های کشاورزی  گچساران و باشت یکی از اولویت‌های  امور آب  منطقه‌ای است.
 وی افزود: 6 هزارو 650 هکتار از اراضی امام زاده جعفر در فاز اول و 2، که در فاز اول 3500 هکتار  به اراضی این منطقه آبرسانی و در فاز دوم نیز 3100 هکتار دیگر نیز در حال اجرا است.
 رئیس امور آب گچساران ادامه داد: هم اکنون آبرسانی به سه هزارو 100 هکتار از اراضی دشت خان احمد در قالب فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر در دست اجراست که در حال حاضر این پروژه 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 بهگام با بیان اینکه  آب اراضی دشت خان احمد از طریق رودخانه زهره تامین خواهد شد، گفت:  در این پروژه 48 کیلومتر شبکه انتقال آب صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه امسال 56 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به پروژه‌های آبرسانی تخصیص داده شده است، گفت: از این میزان 800 میلیون تومان به صورت اوراق مشارکت بوده است.
 این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران پروژه‌های طرح تامین آب اراضی کشاورزی گچساران 34 میلیارد تومان مطالبه دارند، ابراز کرد: برای تکمیل پروژه فاز دوم طرح تامین آب اراضی دشت امامزاده جعفر و خان احمد نیاز به 60میلیارد تومان اعتبار است.
بهگام با اشاره به اینکه تمامی پروژه های امور آب این شهرستان ازپیشرفت فیزیکی 90درصدی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: تنها مشکل بهره برداری این پروژه‌ها تامین اعتبارات است.

۸۶ روستای بخش قلعه رئیسی و دیشموک از نعمت گاز برخوردار می شوند
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال جاری ،۸۶ روستای بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک از نعمت گاز گاز بهره مند می شوند.
رحمان‌ خادم‌ اظهار داشت: پروژه گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مراحل پایانی است.
وی بیان کرد:  تاکنون گاز ۶۴ روستا در این دوبخش به شبکه گازرسانی متصل و ۱۶ روستا نیز تا اواخر دی ماه به بهره برداری خواهند رسید.
خادم افزود: گاز رسانی به  ۲۹ روستای دیگر بخش قلعه رئیسی و دیشموک نیز در مرحله مناقصه است که بعد از مشخص شدن پیمانکار اجرای آنها نیز آغاز خواهد شد.
وی مبلغ هزینه شده برای پروژه گازرسانی به بخش قلعه رئیسی و دیشموک را تاکنون ۴۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
خادم اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک در این شهرستان تاکنون شعله گاز در خانه یک هزار و ۷۰۰ متقاضی روشن شده است.


هنر منسوخ شده وریس بافی در لنده احیا می‌شود
کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری لنده گفت: با حمایت این سازمان و پشتکار زنان عشایر هنر منسوخ شده وریس بافی که نوعی طناب رنگارنگ و زینتی است در این شهرستان احیا می‌شود.
خیرالله خیراندیش با اشاره به اینکه وریس بافی از هنرهای دیرینه عشایر استان و بخصوص عشایر این شهرستان است اظهارداشت: این رشته با پشتکار زنان عشایر و حمایت همه جانبه میراث فرهنگی احیا خواهد شد.
وی اضافه کرد: با شناسایی هنرمندان این رشته تسهیلات ارازان قیمت برای احیای این رشته با همکاری بانکها پرداخت خواهد شد.
خیراندیش افزود: وریس به شکل نوارهای پهن به عرض پنج تا ۱۵ سانتی متر و طول حدود دو تا ۱۰ متر است که از پشم گوسفند یا بز تولید می شود.
وی مهم ترین کاربرد وریس یا طناب را  بستن بار حیوانات، استقرار بهون یا سیاه چادر و حمل هیزم توسط زنان روستایی اعلام‌کرد.
خیراندیش اظهارکرد: همچنین از نوع کوچکتر این طناب رنگارنگ درگهواره کودکان و سایر کارهای تزیینی استفاده می‌شود.
 روش بافت این هنر در میان عشایر ابتدا با پهن کردن دار به طول دلخواه بر روی زمین و چله کشی انجام‌می شود.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر وریس بافی ۲ رشته صنایع دستی فراموش شده «جاجیم بافی» و «گلیم مشته» به عنوان رشته های بومی و ریشه دار استان با انجام آموزش های تخصصی، ساخت مستند و برنامه ریزی برای استاندارد سازی احیا و در مسیر رونق دوباره قرار می گیرد.
پریسا راد افزود: آموزش‌های به بافی و اعزام هنرمندان برای مشاهده تجربه موفق هنرمندان استان‌های دیگر از برنامه‌های صنایع دستی برای کمک به رونق تولید محصولات صنایع دستی استان است.
وی بیان کرد: در سال‌های اخیر با راه اندازی کارگاه‌های صنایع دستی، شناسنامه دار کردن هنرمندان فعال و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای حمایت از فعالان صنایع دستی تلاش‌های زیادی شده است.
راد تصریح کرد: پارسال استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه پرداخت تسهیلات فراگیر در رشته‌های صنایع دستی مقام نخست کشور و در حوزه تسهیلات روستایی و عشایر رتبه سوم ایران را کسب کرد.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارسال ۶۰۲ هنرمند صنایع دستی استان ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت دریافت کردند.

۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعال هستند
سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دست بافت در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.


برداشت گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد ۸۰درصد افزایش یافت
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۱۸ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در این استان برداشت شد که نسبت به پارسال ۸۰ درصد افزایش یافته است.
گودرز باقری فرد اظهار داشت: پارسال ۱۰ تن شیرابه آنغوزه در سطح مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شد.
وی دلیل افزایش تولید گیاه دارویی آنغوزه در استان را افزایش سطح کشت ذکر کرد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد میزان درآمد بهره برداران از شیرابه گیاهان دارویی آنغوزه را ۵۰ میلیارد ریال برآورد کرد.
باقری فرد عنوان کرد: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی از اولویت های منابع طبیعی استان است.
وی تاکیدکرد: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1