تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب : ۴۱۵۸۸۱
متن ارسالی؛

اصلاح طلبی عقلانی

فاطمه موسوی
۱۵
۱
اصلاح طلبی عقلانی
کبنا ؛متن ارسالی؛رابطه بین اصلاح طلبی و عقلانیت یک رابطه حتمی و همیشگی نیست بلکه عکس این رابطه نیز وجود دارد و گاهی می‌توان از اصلاح طلبی ذوقی و هیجانی نام برد که بیش از آن که بر مدار عقلانیت باشد متأثر از احساسات و هیجات مقطعی بروز و ظهور دارد.
بسیاری‌ها یکی از ایرادات اصلی جریان اصلاح طلبی در ایران را به همین غلیان احساسان و هیجان در برخی دوره‌های تاریخی می‌دانند که سبب وقفه و گاهی انحراف در مسیر اصلاحات شده است.
هم اینک اصلاح طلبی با انباشتی از تجربه‌های تلخ و شیرین در یکی از حساس‌ترین مرحله‌های تاریخی خود قرار دارد و برای ادامه حیات نیازمند احیای عقلانیت اخلاقی و اجتماعی است.
پیوندی که صرفاً در توان افراد تحصیل کرده و در عین حال متعهد به مسائل اخلاقی و اجتماعی است تا آنان بتوانند در مسیر پر سنگلاخ حرکت به سمت توسعه و پیشرفت اجتماعی،فرهنگی و معنوی جامعه گام بردارند.
اصلاح طلبی امروزی بر طبق نظر اکثر صاحب نظران و صاحبان اندیشه به همراهی و تلفیق عمل و نظریه نیاز دارد،به عبارتی برای اصلاح طلبی نمی‌توان قائل به برتری عمل بود و یا نظریه و از طرف دیگر نیز اصلاحات نمی‌تواند بر کنار از هیچ کدام باشد بلکه ادامه اصلاحات در گرو عملگرایان صاحب اندیشه و یا اندیشمندان اهل عملی است که با حفظ گفتمان اصلاح طلبی در عرصه عمل در جامعه منشأ اتفاقات و تحولات اثر گذار باشند. جامعه‌ی امروز ایران لبریز از مشکلات و گرفتاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و سیاسی است و دوران نظر دادن و نگاه انتقادی به این حوزه‌ها از دریچه نشستن در برج عاج به سر آمده است و ضرورت دارد که هر مدعی اصلاح طلبی به صورت واقعی وارد این میدان‌ها شود و به حل مشکلات مردم کمک کند.
رضا دهبانی پور را باید مجموعه‌ای از نظریه و عمل اصلاح طلبی خواند،وی از محدود چهره‌های کاملاً دانشگاهی در استان است که در انتخابات ثبت نام کرده است.
دهبانی پور فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل به عنوان یکی از رشته‌های اصلی در حوزه علوم انسانی است،دهبانی پور سال‌ها در دانشگاه حضور داشته است و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه است.
هم چنین وی سال‌ها تجربه مدیریتی در دانشگاه یاسوج را در دورانی که دانشگاه‌ها به مراتب از امروز فعال‌تر و پویاتر بودند را در کارنامه خود دارد.
دهبانی پور قبل از تجربه معاونت فرهنگی دانشگاهی حیات سیاسی و اجتماعی خود را با حضور در جنگ تحمیلی هشت ساله آغاز کرد وی در سال 1360 به عنوان یک بسیجی به جبهه‌های جنگ رفت و در عملیات طریق القدس برای فتح خرمشهر شرکت کرد و در ادامه با بیش از 30 ماه حضور در جبهه‌های جنگ و شرکت در  عملیات‌های بدر، کربلای 4 و 5 و والفجر 8 در نهایت در شب عملیات بیت المقدس مورد اصابت مستقیم گلوله قرار گرفت و از ناحیه فک و گردن مجروح و به درجه جانبازی نائل شد.
وی بعد از جنگ به فعالیت در نهادهای انقلابی از جمله جهاد سازندگی پرداخت تا اینکه در سال 1370 و بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه تهران به عنوان دبیر شورای تحقیقات در اداره کل آموزش و پرورش مشغول خدمت شد.
دهبانی پور سال 1373 به عنوان مسئول ضمن خدمت و رئیس آموزش عالی فرهنگیان معرفی شد و بعد از سال‌ها خدمت و اخذ مدرک کارشناسی ارشد علوم  سیاسی در سال 1379 به دانشگاه یاسوج رفت.
اوج تجربه مدیریتی دهبانی پور را باید سال‌های مدیریت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دانست،وی در طول چهار سال حضور در این اداره کل یک کارنامه خوب و قابل دفاع از خود به جا گذاشت.
نگاهی به وضعیت فرهنگی و عملکردی دستگاه‌های فرهنگی در یک سال گذشته بخوبی نشان می‌دهد که دهبانی پور در دوران مدیریت خود با ظرافت و حساسیت ویژه چه دوران قابل دفاعی را در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به یادگار گذاشته است.
با وجود همه محدودیت‌ها و اعمال برخی فشارها و تنگ نظری‌ها باز این موارد مانع از آن نشد که از حرکت و پویایی برنامه‌های فرهنگی در سطح استان کاسته شود. هم چنین در طی دوران مدیریت دهبانی پور شاهد رونق برنامه‌های فرهنگی در شهرستان‌ها، بخش‌ها و حتی روستاهای استان بودیم.
این همه در حالی بود که برخی‌ها قبل از حضور دهبانی پور در این سمت بر این باور بودند با توجه به عدم سابقه کاری دهبانی پور در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وی نمی‌تواند مدیر فرهنگی موفقی باشد.
ولی دهبانی پور با تدبیر علم سیاست اما بدور از سیاست زدگی وسیاسی بازی و با رعایت قواعد فرهنگی و بها دادن به جامعه هنری یک دوره موفقیت آمیز در ارشاد را بانی بود.
 رونق و اوج فعالیت‌های رسانه‌ای آن هم در زیر حمایت‌های های بی دریغ دهبانی پور از مشخصه‌های این دوران بود. حمایت‌هایی که بی دلیل خشم احمدی استاندار سابق را برانگیخت.
احمدی از اولین تقابل با رسانه‌ها به جای پاسخگویی و احترام به رسانه‌ها به موضع گیری و فشار علیه دهبانی پور پرداخت. فشارهایی که البته ره به جایی نبرد و وزارت خانه و اهالی فرهنگ و هنر تمام قد از دهبانی پور حمایت کردند تا خود در نهایت بخاطر برنامه انتخاباتی از مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفا داد و اینک در کارزار انتخابات کهگیلویه بزرگ به عنوان یک نامزد اصلاح طلب در حال فعالیت است.
نگاهی به این سیر کوتاه تحصیلی و مدیریتی بخوبی موئد آن است که دهبانی پور تلفیقی از اندیشه و عمل را با خود به همراه دارد.
آثار دهبانی پور و مقالات و رساله‌هایی که از وی به چاپ رسیده است به همراه نظرات و دیدگاه‌های وی در طول این سال‌ها نیز عمق نگاه عقلانی و اصلاحی را نشان می‌دهد.
 در پایان باز باید تاکید و یادآوری کرد که جامعه امروز ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند اندیشه ورزی و عملگرایی است آنهم اندیشه و عملی که نگاه رو به جلو و توسعه محورانه و اصلاحات خواهانه ای داشته باشد.
-------------------
فاطمه موسوی
-------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ای خواهر گرام، اینای که فرمودید در وجود نازنین هیچ اصلاح طلبی دیگه پیدا نمیشه اینا همشون دچار منفعت طلبی شدند.
Iran, Islamic Republic of
رضا دهبانی پور را باید مجموعه‌ای از نظریه و عمل اصلاح طلبی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! وا مصیبتا اگر ایشون اصلاح طلبه
Iran, Islamic Republic of
دیدیم در اداره ارشاد چقدر اصلاح طلب بود همه اصلاحطلبان را وخوار و ذلیل کرد و همه را از کار انداخت . مستندات زنده اون که کارمندان و هنرمندان اونجا هستن هنوز حی و حاضرن
Iran, Islamic Republic of
جان خودت اطلاعات نداری به هر کسی نمیگن اصلاح طلب ! کاش میگفتی منفعت طلب
Iran, Islamic Republic of
سر کار خانم که ممکن است نباشی و ........کاندید اصلاحات که گفتی هنوز اقرار بر اصلاح طلبی در نزد ناظرین انتخابات نکرده و خود را مستقل میداند
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت اصلاح طلبان . شو و روز ایما باش بییم یه بار و اصلاحطبان حمایت نکرد ایسو دست ما کوتاه و خرما برنخیل
هنرمند
Iran, Islamic Republic of
به خدای اعظم ایشون در جهت منافع خودش قدم برمیداره
هنرمند
Iran, Islamic Republic of
به خدای اعظم ایشون در جهت منافع خودش قدم برمیداره
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
من سالها با منطقیان بودم اما مگه دهبانی اصلاحطلبه؟
دهبانی سال 90 در یاسوج از هدایتخواه حمایت کرد حالا میخواد بیاد اینجا کاندید اصلاحطلبان بشود
دور قبل متاسفانه تحت تاثیر منطقیان به عدل هاشمی رای دادم اما این دور ترجیح میدم به کامرانی رای بدم و براش فعالیت کنم
این دبانی هم حداکثر 4 هزار رای بیاره
Iran, Islamic Republic of
جون چطور شناختی؟
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
دهبانی یک اصولگرای محض است و سر سوزنی از اصلاح طلبی نمیدونه.
سید
Iran, Islamic Republic of
جدای ازخطوط سیاسی دکتردهبانی پور انسان باشخصیت متین ومودب می باشد.خداوندحفظش کند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه ایشون جذاب و کاریزما نیست.
پاتاوه زیلایی سادات محمودی لوداب دنا
Canada
بنده سابقه تلمذ در یک مرکز علمی را از ایشان داشتم به غایت منطقی،علمی بودند و نگاه ایشان به مسایل عمیق و دقیق بوده و رفتار و اخلاق ایشان هم انسان گرا،معتدل و خیرخواهانه بوده است.درود برایشان
جانعای
Iran, Islamic Republic of
ک جان خوت بره خونه ات بشین
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1