تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۴۱۵۸۵۸
در نشستی با حضور مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت اموزش و پرورش:

کاهش 11درصدی جمعیت دانش آموزی در شاخه های مهارتی آموزشی استان/ارزیابی مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت اموزش و پرورش/اهمیت توانمندسازی دبیران در سندتحول بنیادین

۱
۰
کاهش 11درصدی جمعیت دانش آموزی در شاخه های مهارتی آموزشی استان/ارزیابی مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت اموزش و پرورش/اهمیت توانمندسازی دبیران در سندتحول بنیادین
کبنا ؛
نشست مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت اموزش و پرورش با مدیر آموزش متوسطه آموزش و پرورش اداره کل استان کهگیلویه و بویراحمد و معاونین ۱۳ منطقه ی استان در سالن جلسات اداره آموزش و پرورش شهرستان گچساران برگزار شد.
در این نشست رضایی مدیر متوسطه اداره کل استان با بیان اینکه در تمام دنیا نظام های آموزشی تغییراتی در سیاستهای آموزشی و پرورشی خود ایجاد می کنند گفت: در سال جاری ابلاغیه اجرای سیاست های سند بنیادین آموزش و پرورش صادر شد، با این حال خلأها و فواصلی در اجرای مطلوب سند و رسیدن به اهداف و ساحت های تربیتی وجود دارد که ایجاد تغییر و تحول در حوزه اموزشی متوسطه در اجرای مطلوب تر سند کمک کننده خواهد بود.
عباس سلطانیان مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت اموزش و پرورش با اشاره به اینکه فاصله زیادی میان شاخص های توسعه ای در رشته های نظری و غیرنظری در کشور و خاصه استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد گفت: هدف این جلسه تبیین رویکردها و سیاست های آموزش و پرورش در مقطع اموزش متوسطه است.
سلطانیان به توزیع جمعیت دانش اموزی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 98-99اشاره کرده و گفت: 76درصد دانش اموزان استان در شاخه نظری، 13.18 درصد در شاخه کاردانش و 10.80درصد در شاخه فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند.
سلطانیان با بیان تفاوت شاخص های توزیع جمعیتی استان کهگیلویه و بویراحمد با میانگین کل کشور افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در شاخه نظری 11درصد بیشتر از توزیع کشوری جمعیت دانش اموزی دارد، در شاخه کارودانش با 6.14درصد با کاهش جمعیت دانش آموزی روبروست و در شاخه فنی و حرفه ای با 4.92 درصد با کاهش جمعیت دانش اموزی روبروست.
سلطانیان جمعیت دانش اموزی علوم انسانی را بالاتر از بقیه اعلام کرده و ابراز کرد: از این بین اقبال دانش آموزان به ترتیب با 54 درصد ، 41 درصد به رشته های علوم تجربی و انسانی است، و در رشته ریاضی با 3.43 درصد با پایین ترین میزان جمعیت دانش آموزی مواجه هستیم.
وی در مورد شاخه های آموزش متوسطه مهارتی گفت: در شاخه فنی و حرفه ای 45 درصد جمعیت و در شاخه کاردانش 54 درصد دانش اموز داریم.
وی با ابراز اینکه با توجه به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش بدین گونه است که در شاخه های مهارتی ؛ فنی و حرفه ای و کاردانش تا سال 1400 باید به 35 درصد جمعیت دانش آموزی برسیم گفت: تاکنون در کل کشور 15 درصد میانگین شاخه های مهارتی پایین تر از وضعیت مطلوب است و در استان کهگیلویه و بویراحمد این فاصله و رقم و درصد بسیار بیشتر است و باید برنامه ریزی ها برای رسیدن به شاخص مطلوب صورت بگیرد.
سلطانیان با اشاره به اینکه فضای هنرستان ها برای تقاضای دانش آموزان کم است و باید تغییراتی صورت گیرد، گفت: از یک بازه زمانی در شهریورماه، ثبت نامی ها از شاخه مهارتی به سمت نظری سوق پیدا می کند و دلیل این هم پرشدن فضای اموزشی هنرستان ها است.
 سلطانیان جایگاه آموزش و پرورش استان در کشور را مطلوب ندانسته و با اشاره به نقش مهم مدیران در ابعاد مختلف اموزشی و جایگزینی مدرسه محوری با نقش منفعل مدیران در ابعاد مختلف گفت: مدرسه محوری رویکردی است که باید با محوریت مدیر و پرسنل مدرسه باید اجرایی شود، رویکرد مدرسه محوری اینگونه است که مدیر باید مطالبه گر باشد و در برنامه ریزی ها ودر ابعاد مختلف نقش فعال و محوری داشته باشد، مدیر مدرسه باید استقلال نسبی داشته باشد و برای حل معضلات خاص مدرسه خود طرح و برنامه ارائه دهد.
وی افزود: پایه دهم اهمیت خاصی دارد و مدیران مدارس در هدایت تحصیلی مدیران می توانند نقش خوبی داشته باشند و این مهم با رصد دقیق نمرات نیمسال اول تحصیلی صورت خواهد گرفت، مدیر موفق در پایه دهم برنامه ریزی می کند این از جمله تجربیاتی است که طی سالها ان را دیده ایم، مدیران باید به شیوه اقناعی با دانش اموز کار کنند تا انها را به مسیر اصلی و رشته تحصیلی درست برگردانند.
سلطانیان به اهمیت «تعامل میان دبیر و کارشناس مربوطه» و تغییر سیاست های مدیریتی اشاره کرده و گفت: توانمندسازی معلمان در سند تحول بنیادین اهمیت اساسی دارد، کارشناس های هر حوزه باید با دبیرهای حوزه خود ارتباط مستقیم داشته باشد، این باعث دیده شدن عملکرد دبیر خواهد شد و از طرفی با این تعاملات مشکلات دبیران دیده می شود و بررسی های لازم صورت خواهد گرفت.
همچنین از معضلاتی که مسئولان آموزش متوسطه استان به آن اشاره کرده اند وجود دبیران غیرمرتبط، کمبود نیرو و کمبود و نبود امکانات آموزشی بوده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کریم
Romania
در بخش متوسط وفنی وحرفه ای وکاردانش متاسفانه مدیریت صحیحی ازسال ۹۴به بعد نیست درهنرستان اقبال لاهوری یاسوج ظرفیت پذیرش۸۰۰هنرجورا دارد ولی الان پذیرش ۴۰۰نفره بدلیل مدیریت غلط از اداره کل گرفته تا خود هنرستانها وبحث . آموزش های کاردانش ودریافت پول هنگفت از هنرجویان باعث شده که بعضی از رشته های فنی وحرفه ای وکاردانش تعطیل شود وبعضی از هنر آموزان هم به مقاطع دیگر انتقال پیدا کنند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1