تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۴۱۵۷۷۸
غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی؛

اصلاح‌طلبان طرح «سرا» را هوا می‌کنند

۰
اصلاح‌طلبان طرح «سرا» را هوا می‌کنند
کبنا ؛غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این نشست با‌ اشاره به عملکرد مناسب قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی و امیدواری مردم به اصلاح امور کشور، تصریح کرد: با توجه به اصلاح قوه قضائیه، ما باید گام دوم را در زمینه اصلاح قوه مقننه برداریم تا در کنار قوه قضائیه، به سمت اصلاح کشور قدم برداریم.
وی با تأکید بر این نکته که خلاصه مشکلات مردم بحث عدالت و معیشت است، خاطرنشان کرد: نظرسنجی‌های انجام‌شده از سوی مراکز معتبر داخلی حکایت از نارضایتی مردم از دولت و مجلس دارد.
حدادعادل: باید برای وحدت کوتاه آمد
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ما در قدم اول به وحدت احتیاج داریم، تصریح کرد: مقصود از تشکیل شورای ائتلاف ایجاد یک سازوکار برای رسیدن به وحدت است و بنابراین بنای ما تعیین مصداق نیست.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، وحدت را برای حفظ نظام واجب دانست و درخصوص رایزنی با برخی جریان‌های سیاسی گفت: ما با جامعه روحانیت مبارز صحبت کردیم و سه نفر از آنها به‌عنوان عضو ناظر در شورا حضور دارند
دوگانه‌سازی فقر و رفاه از سوی جریان غربگرا
وی با‌ اشاره به دوقطبی‌سازی دیگر این جریان به موضوع رفاه و فقر پرداخت و گفت: آنها می‌گویند ما با FATF رونق اقتصادی می‌آوریم، درحالی‌که تجربه این مدت چیز دیگری را نشان داده است.
حدادعادل همچنین به دوگانه دیگر یعنی سازش و مقاومت‌ اشاره کرد و گفت: ما با همه دنیا تعامل داریم اما وقتی آمریکا نمی‌خواهد استقلال جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد آیا ما بازهم باید به‌دنبال تعامل با آمریکا باشیم؟
طرح «مجلس ملی» در مقابل «مجلس انقلابی»
حدادعادل با بیان اینکه دوقطبی‌سازی در شعارهای انتخاباتی نفوذ می‌کند، گفت: جریان غربگرا می‌خواهد برای انتخابات پیش رو بگوید که ما دنبال مجلس ملی و رقیب ما به‌دنبال مجلس انقلابی است.
به‌نظر می‌رسد که اظهارات حداد عادل واکنشی به مواضع حسین مرعشی بود که در مصاحبه‌ای بیان کرده بود «مجلس باید ملی باشد نه انقلابی»
مرعشی: طرح «سرا»،‌گریه کردن بر سر قبر بی‌جنازه است
مرعشی همچنین در این مصاحبه بازهم به مخالفت به طرح سرا پرداخت و با بیان اینکه «به سرا رأی منفی دادم» دوباره تکرار کرد که «طرح سرا و بقیه طرح‌ها مثل ‌گریه کردن سر قبری است که در آن جنازه‌ای وجود ندارد.»
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این مصاحبه گفت: «حتماً هستیم و از انتخابات عقب نمی‌کشیم»
گفتنی است اصلاح‌طلبان چند ماهی است که درخصوص سازوکار مدل انتخاباتی دچار اختلاف شده‌اند. از یک‌سو گروهی از اصلاح‌طلبان (حزب اتحاد ملت و شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان یا همان (شعسا) و چهره‌هایی نظیر عارف) بر سازوکار «سرا» (سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان) اصرار دارند و گروهی دیگر مانند حزب کارگزاران سازندگی، طرح‌هایی مانند «پارلمان اصلاحات» و «مجمع ملی اصلاح‌طلبان» را مطرح می‌کنند.
چندی پیش هم، حسن رسولی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و چهره نزدیک به عارف هم در مصاحبه‌ای گفته بود: «جایگزین‌هایی برای سرا هم داریم»
روزنامه حزب کارگزاران هم اخیراً با این تیتر که «جایگزین طرح سرا می‌آید» به نقل از داوود محمدی، عضو فراکسیون امید نوشته بود «شوراهای استان‌های اصلاح‌طلبان نیز با طرح سرا موافق نیستند».
عبدی: انتخابات برای اصلاح‌طلبان تمام شده است
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در مصاحبه‌ای گفت: «مسئله انتخابات به معنای واقعی برای اصلاح‌طلبان تمام شده است» و «لیست دادن یا ندادن اصلاح‌طلبان تفاوتی در ماجرا ایجاد نمی‌کند»
مجلس آینده غیراصلاح‌طلب است
عبدی همچنین می‌گوید: انتخابات با شرایط موجود به معنای واقعی برای اصلاح‌طلبان تمام شده است و تأیید صلاحیت‌ها تأثیر چندانی بر عملکرد بعدی آنان نخواهد داشت.
اصولگرایان ۳۰۰ گزینه هم بدهند
هرکدام می‌توانند برنده شوند
وی گفت: «رقابت اصلی اصلاح‌طلبان با جامعه است، اینکه چقدر بتوانند با آنها همراه شوند، به‌عنوان‌مثال مردمی‌که به نامزدهای اصلاح‌طلب رأی می‌دهند، به اصولگراها رأی نمی‌دهند، بنابراین اگر رغبت جامعه به اصلاح‌طلبان کم شده است به معنای این است که بازی انتخابات برایشان تمام شده است. ۳۰ نفر که هیچ، اگر اصولگرایان ۳۰۰ گزینه هم بدهند، اصلاً اهمیت ندارد و هرکدام می‌توانند برنده شوند و برای خودشان پیش بروند. به‌نظرم اصلاً برای اصلاح‌طلبان این موضوع اهمیتی ندارد. نه اینکه اصولگرایان مهم نیستند، آنها جایگاه خودشان را دارند ولی مسئله اصلاح‌طلبان رقابت با اصولگرایان نیست، مسئله اصلاح‌طلبان این است که چطور می‌توانند مردم را به خودشان جذب کنند. بنده معتقدم که اصلاح‌طلبان تابه‌حال نتوانسته‌اند مردم را قانع کنند که ما یک انتخابات جدی پیش‌رو داریم.»
عبدی در پاسخ به سؤالی درخصوص پیش‌بینی‌اش از ترکیب مجلس آینده گفت: «ترکیب مجلس آینده غیراصلاح‌طلبی است و چوب لای چرخ دولت خواهد گذاشت»
علی مطهری و مجید انصاری؛ گزینه‌های سرلیستی اصلاح‌طلبان
هرچند احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت در یادداشتی نوشت: «افراد وزینی از جریان اصلاحات کاندیدا شده‌اند و مشکل سرلیستی وجود ندارد.» اما محمدرضا راه‌چمنی، دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در مصاحبه با ایرنا گفت: «علی مطهری» یا «مجید انصاری» احتمالاً از گزینه اصلی سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه تهران خواهند بود.
دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی اضافه کرد: پس از جلسات جبهه اصلاح‌طلبان، جمع‌بندی و مشخص شدن معیارهای لازم نامزدها، به‌نظر می‌رسد لیست نهایی اوایل بهمن‌ماه مشخص شود.
به گفته وی هم‌اینک بیش از ۵۰ نامزد اصلاح‌طلب در تهران ثبت‌نام کرده که پس از انجام مراحل و بررسی لازم لیست اصلاح‌طلبان از میان این نامزدهای تأیید صلاحیت شده مشخص خواهند شد. این افراد به‌صورت گمانه‌زنی مطرح شده‌اند که باید پس از جلسات احزاب اصلاح‌طلب سرلیست نهایی مشخص شود.
راه‌چمنی با بیان اینکه هنوز لیست واحدی برای تهران مشخص نشده است، گفت: لیست نامزدهای نهایی در استان‌ها توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که متشکل از ۳۰ حزب و گروه‌های سیاسی مختلف است، مشخص خواهد شد.
واکنش رئیس ستاد انتخابات به اظهارات کواکبیان
جمال عرف درباره اظهارت مصطفی کواکبیان درخصوص عملکرد هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: کواکبیان به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات موضع‌گیری کرده است در حالی‌که من به‌عنوان رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام می‌کنم در جریان اصلاحات فقط دو «جبهه هماهنگی اصلاحات» و «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» دارای مجوز فعالیت هستند و «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجاهت قانونی» ندارد.
وی در واکنش به انتقادات نسبت به نحوه تشکیل و عملکرد هیئت‌های اجرایی تصریح کرد: برخی اظهارات به دلیل جهل به قانون است.
حق فعالیت ۸ جبهه سیاسی برای انتخابات مجلس
پس از اعلام موضع شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی، جمال عرف رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که فعالیت سیاسی این جبهه غیرقانونی است.
بر اساس اعلام کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، احزابی که تمایل دارند در قالب جبهه‌ها و ائتلاف‌ها فعالیت کنند باید فرم اطلاعات مربوطه که شامل نوع فعالیت نام اطلاعات و حوزه فعالیت آن است را توسط دبیران خود تکمیل و به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ سال برسانند و این کمیسیون نیز به‌عنوان مطلع در جریان تصمیمات احزاب قرار خواهد گرفت که این فرایند منجر به موافقت کمیسیون با تشکیل جبهه‌ها و ائتلاف‌ها خواهد شد.
تاکنون کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، فعالیت جبهه‌های زیر را قانونی دانسته است:
جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب به پاسخگویی محمد حسن رحیمیان
جبهه هماهنگی اصلاحات به پاسخگویی حسین کمالی و ابراهیم اصغرزاده
جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی به پاسخگویی داود محمدی
جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به پاسخگویی شهاب‌الدین صدر
جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان به پاسخگویی قدرتعلی حشمتیان
جبهه اصولگرایان استان قم به پاسخگویی احمد امیرآبادی فراهانی
جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به پاسخگویی غلامعلی حداد عادل
جبهه ایستادگی ایران اسلامی به پاسخگویی عبدالحسین روح‌الامینی
احتمال جایگزینی کارگروه شورای سیاست‌گذاری با «سرا»
موسوی لاری نائب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم، درباره انتقاداتی که به طرح سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا) در محافل مختلف این جریان مطرح می‌شود، گفت: احتمال این وجود دارد که طرح سرا در این دوره از انتخابات پیاده‌سازی نشود ولی در حال حاضر کلیات آن به‌ تصویب رسیده و به ستاد انتخابات ابلاغ شده تا اگر شرایط را مناسب دیدند این طرح را اجرایی کنند.
وی در پاسخ به اینکه در صورت اجرایی نشدن «سرا»، اصلاح‌طلبان چه طرح جایگزینی برای انتخابات مجلس در نظر گرفته‌اند، تصریح کرد: همان روش‌هایی که از قبل وجود داشته است. البته من از اول هم گفته بودم که بخشی از مسائل به این برمی‌گردد که دستگاه‌های مسئول اعم از دستگاه‌های اجرایی و نظارت راجع به تأیید صلاحیت‌ها چطور رفتار می‌کنند. در هر حال در صورت عدم اجرای طرح سرا، شورای سیاست‌گذاری می‌تواند کارگروهی را تعیین کند و همان کارگروه درباره نحوه بستن لیست تصمیم‌گیری کند.
موسوی لاری گفت: سازوکاری که در انتخابات گذشته پیاده شده بالاخره ممکن است نواقصی داشته باشد ولی اگر قرار باشد بار دیگر از آن استفاده کنیم، نواقص آن را برطرف می‌کنیم.
نائب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه خاطرنشان کرد: در هر حال هنوز موضوع سرا به‌عنوان طرحی که به‌تصویب اعضای شورای سیاست‌گذاری رسیده پابرجا است مگر اینکه شرایط آماده نباشد.
تحریم انتخابات، حرف اصلاح‌طلبان نیست
براندازها می‌گویند «شرکت نمی‌کنیم»

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مانند مجلس دهم نخواهد بود که اصلاح‌طلبان با سایر گروه‌ها ائتلاف کنند و اگر قرار به ائتلاف باشد پس از انتخابات و مشخص‌شدن‌ترکیب مجلس خواهد بود.
حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه «بنده تاکنون نشنیده‌ام که هیچ اصلاح‌طلبی اعلام کرده باشد که «در انتخابات آتی شرکت نمی‌کنیم»، گفت: افرادی که با جمهوری اسلامی مشکل دارند و تفکر براندازی دارند می‌گویند «در انتخابات شرکت نمی‌کنیم»، این‌که «در انتخابات شرکت نمی‌کنیم» حرف اصلاح‌طلبان نیست.
عضو حزب اعتماد ملی: در انتخابات شرکت کنیم
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: استنباطی که بنده از شورای ‌عالی اصلاح‌طلبان، مجمع روحانیون مبارز و احزاب و تشکل سیاسی اصلاح‌طلبان دارم این است که در انتخابات شرکت کنیم البته برای اصلاح امور جامعه راهی جز مشارکت مردم پای صندوق رأی نداریم.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: اگر در انتخابات پیش‌ِرو در حوزه‌های اصلاح‌طلبان لیستی نداشته باشند آتش ‌به ‌اختیار عمل خواهند کرد و خودشان در صحنه حضور خواهند داشت.
میرسلیم مطرح کرد؛: ائتلاف برای فهرست واحد
سیدمصطفی میرسلیم عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در نشست مسئولان، دبیران و شورای بانوان ائتلاف نیروهای انقلاب با‌ اشاره به اهمیت موضوع انتخابات مجلس، گفت: ائتلاف ما حول محور فهرست واحد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است و باید افراد شایسته و جامعه را به میدان بیاوریم.
وی ادامه داد: وقت ما برای انتخابات بسیار محدود است و از این رو باید جلوی هر نوع رقابت درون جریان انقلاب گرفته شود.
مسئله انتخابات در استان‌ها سخت‌تر و شدیدتر است
عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اختلاف در جبهه انقلاب را فاجعه و سم مهلک دانست و با‌ اشاره به وضعیت انتخابات در استان‌ها گفت: مسئله انتخابات در استان‌ها سخت‌تر است و باید کمک کنیم رقابت درون جبهه‌ای در این مناطق نیز رخ ندهد.
میرسلیم با تأکید بر اینکه ما تمام توان و وقت خود را برای ولایت و انقلاب بگذاریم، افزود: امیدواریم با حسن نیت دوستان انقلابی به فهرست واحد بفرستیم.
مردم به دنبال مجلس مستقل، پاسخگو و غیروامدار هستند
وی در ادامه با بیان اینکه انتقاد از شورای نگهبان سرمایه اجتماعی خودمان را نیز تضعیف خواهد کرد، ادامه داد: مسئله دروغ و ناکارآمدی دولت بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد؛ در این شرایط باید مجلسی روی کار بیاید که دارای صداقت، پاکدستی و کارآمدی باشد. (روزنامه کیهان)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1