تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب : ۴۱۵۷۷۲
وقتی متولی جنگل‌ها تبر به دست می‌شود؛

محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در معرض نابودی

۰
محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در معرض نابودی
کبنا ؛چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز(  با دستور کار «استفاده از ظرفیت‌های محیط زیست و کارآفرینی‌هایی که می‌توان از این طریق ایجاد کرد» در سالن جلسات اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد.
دبیر تشکل زیست‌محیطی نهضت سبز زاگرس در این نشست با بیان اینکه به عنوان یک تشکل فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی منتقد منابع طبیعی، محیط زیست و دولت هستیم، اظهار داشت: همه به معنای توسعه پایدار واقف هستیم اما متأسفانه در جلسات فقط حرف می‌زنیم و هیچ اتفاق خاصی هم در این زمینه رخ نمی‌دهد.
امید سجادیان افزود: امروز آخرین جلسه‌ای است که حضور پیدا می‌کنم و به جای شرکت در جلسات بی فایده دولت، ترجیح می‌دهم در عرصه‌های منابع طبیعی بلوط بکارم و در زمینه آموزش جوامع محلی کار کنم.
وی با بیان اینکه روز به روز عرصه‌ها و اراضی ما از بین می‌رود، گفت: جهاد کشاورزی توضیح دهد که تا الان چه مقدار در توسعه پایدار استان موفق بوده است؟ این سازمان مرتب از تولیدات گیاهان دارویی صحبت می‌کند و گونه‌هایی را به مردم پیشنهاد می‌دهند که مردم بعد از کاشت این گونه‌ها، حتی نمی‌توانند آنها را به فروش برسانند.
دبیر تشکل زیست محیطی نهضت سبز زاگرس با اشاره به اینکه ما محصولات باغی زیادی داریم اما از نبود کارخانه‌جات صنایع تبدیلی رنج می‌بریم، عنوان کرد: تمام فکر و ذکر بخش خصوصی و دولت صنایع آلاینده است به طوری که یک صنعت آلاینده مانند پتروشیمی حامیان زیادی دارد اما صنایع تبدیلی که با هزینه کمتر اشتغال‌زایی بیشتری را به همراه دارند، پیگیری نمی‌شوند.
سجادیان ابراز کرد: وقتی متولی جنگل‌ها تبر به دست خود مسئول قطع درختان می‌شود اسم آن توسعه نیست، در کجای دنیا متولی جنگل‌ها، متولی جاده‌ها و مسیر ارتباطی می‌شود و با کمال تعجب فعالان زیست محیطی را خائن خطاب می‌کند.
وی با بیان اینکه خائن کسانی هستند که به نام توسعه تیشه به ریشه جنگل می‌زنند، گفت: مدیرکل منابع طبیعی به جای اینکه مدافع درختان باشد، مزایده برگزار کرده و به جای اداره راه درختان را قطع کرده است.
دبیر تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را در گرو مشارکت مردم دانست و ادامه داد: در کجای دنیا سازمان مردم نهادی که صدای مردم است را در لیست سیاه می‌گذارند و وقتی پیگیری می‌کنیم، می‌گویند آقای مدیرکل با شما مشکل شخصی دارد.
سجادیان با بیان اینکه هجوم به عرصه‌های طبیعی ما بسیار زیاد است، ابراز کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت قاچاق چوب داریم و وقتی منابع طبیعی خود درختان را به مزایده می‌گذارد از مردمی که نیاز به معیشت دارند چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم.
وی عنوان کرد: کارخانه پتروشیمی چگونه در استان ما مجوز می‌گیرد و کارخانه‌جات شن و ماسه چگونه بدون نیازسنجی و ظرفیت‌سنجی در عرصه‌های طبیعی ما به صورت بی‌رویه کار می‌کنند و هیچکس هم جلودار آنها نیست.
بی‌توجهی به نظرات کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در اجرای پروژه‌ها
نماینده سازمان‌های مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد در استانداری هم در این نشست اظهار داشت: به نظرات کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در استان آنطور که باید و شاید بها داده نمی‌شود و در خیلی از پروژه‌ها فقط به عنوان یک پیوست به آنها نگاه می‌شود.
علی رکان افزود: نگاه به  نظرات کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی باید اینگونه باشد که پیشگیری بهتر از درمان است اما پروژه‌ها بدون توجه به نظرات کارشناسان انجام و راه و جاده ساخته می‌شود و بعد وقتی در جایی گیر می‌کنند به سراغ محیط زیست و منابع طبیعی می‌آیند در حالی که دیگر راهی وجود ندارد و نظرات احساسی یا اجباری لحاظ می‌شود.
دیگر فعال زیست محیطی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه متولیان حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست از حداقل امکانات برخوردار هستند، گفت: نیروهایی که آتش خاموش می‌کنند و از منابع طبیعی و محیط زیست ما محافظت می‌کنند کفش، غذا و لباس ندارند و اگر مسئولان بر این باور هستند که منابع طبیعی و محیط زیست بستر حیات است باید به این حوزه کمک کنند.
حجت‌الله نیک‌اقبالی با بیان اینکه با اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌توان حوزه زاگرس و استان را نجات داد، افزود: لازم است متناسب به ارزش استان به آن اعتبارات کلان داده شود تا بتوان از محیط زیست و منابع طبیعی آن حفاظت کرد.

زباله‌ها طبیعت و سیمای استان را نازیبا کرده است
وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید مقید به رعایت قوانین محیط زیست شوند، عنوان کرد: پراکنش زباله‌ها در استان مشکلات زیادی ایجاد کرده و طبیعت و سیمای استان ما را نازیبا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1