تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب : ۴۱۵۷۲۹
کبنا گزارش می‌دهد

جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد برای شوتی‌ها ناامن می‌شود / خطر در کمین دانش آموز + والدین هشیار باشند

۰
جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد برای شوتی‌ها ناامن می‌شود / خطر در کمین دانش آموز + والدین هشیار باشند
کبنا ؛حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پنجمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که روز (28 آذر ماه 98) در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، تاکید کرد: مبارزه با اعتیاد به گفتمان فراگیر و اجتماعی و نگاهی پیشگیرانه، کنترلی و مقابله‌ای تبدیل شود.
وی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال چهار تن و ۸۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط شده ونسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد رشد دارد که یک هشدار است گفت: متوسط افزایش کشفیات مواد مخدر در کشور ۱۸ درصد است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: این آمارها از جهتی نشان دهنده تلاش زیاد دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی است و از جهتی هم هشدار نسبت به افزایش این مواد و عبور آن از استان است.
وی به عزم جدی و مشارکت اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر در استان تاکید کرد و گفت در کنار فعالیت کمیته‌های پنج گانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به بهره گیری از ظرفیت‌های عمومی از جمله سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها، صدا و سیما، تریبون‌های نماز جمعه و جماعات، شوراهای اسلامی شهر و روستا، تشکل‌های دانشجوی در دانشگاه‌ها و انجمن اولیاء و مربیان در مدارس، بخشداران و دهیاران تاکید کرد.
 حسین کلانتری، تحریک و افزایش حساسیت بیش از پیش جامعه نسبت به مواد مخدر را ضروری دانست و به رویکرد تخصصی‌تر کردن فعالیت‌های میدانی و برنامه‌های اجرایی و عملی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تاکید کرد.
وی به هوشمندسازی فعالیت و برنامه‌ها و راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با تهدیدات و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر تاکید کرد و افزود: هر کسی در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی و یا مسئولیتی که هست با امکاناتی که در اختیار دارد، باید نسبت به مواد مخدر و اعتیاد حساسیت نشان دهد و در امر پیشگیرانه توجه جدی داشته باشد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: مسئله مقابله در حوزه مواد مخدر آخرین خط است و باید تمرکز روی پیشگیری، کنترل و مبارز با پدیده شوم مواد مخدر و اعتیاد باشد و درمان را هم با جدیت دنبال کرد.
وی تصریح کرد: اگر کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ کشفیات مواد مخدر در کشور در سطح بالایی قرار دارد اما تعداد معتادین نسبت به میانگین کشور بسیار پایین‌تر است نباید غافل شد و باید اقدامات پیشگیرانه بیش از پیش انجام گیرد.
فارس از این جلسه گزارش داد و نوشت: سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان به عنوان یکی از نیروهای عمل کننده در مقابله با کاشت و توزیع و فروش و تزانزیت مواد مخدر از نیاز به پشتیبانی نیروهای عمل کننده گفت: و خواستار کمک و همراهی هر چه بیشتر دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی شد و همچنین از جهاد کشاورزی خواست تسهیلات و مقدماتی برای افراد فراهم کرده تا به جای کشت مواد مخدر به سمت کشت محصولات کشاورزی روی بیاورند.
محیط زیست این گونه گزارش داد که تنها 10 درصد از مساحت کل استان زیر پوشش حفاظت محیط زیست است و قرق‌بانان محیط زیست اشراف کاملی روی این مناطق دارند و اجازه کشت در محدوده اراضی محیط زیست داده نمی‌شود و تنها یک مورد آن هم در منطقه حفاظت شده خامین تاکنون رویت شده بود.
برخی حاضرین از دلایل افزایش روی آوری به مواد مخدر را نبود آموزش‌ها و کلاس‌های توجیهی در استان دانستند که فرمانده انتظامی با رد آن از برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های متعدد در استان خبر داد.
موضوع اعتیاد زنان و برنامه‌ریزی در این زمینه هم از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بود که دبیر ستاد از جامعه 11 درصدی زنان معتاد در کشور نسبت به کل معتادین خبر داد و این چنین گفت که در استان تنها 5 درصد از کل معتادان زن هستند پس از میانگین کشوری تعداد بسیار کمتری معتاد زن داریم.
مدیرکل امور بانوان هم گزارشی از عملکرد این واحد در زمینه مقابله با اعتیاد داد که مورد نگران کننده مطرح شده در خصوص استفاده از مواد مخدر در قهوه‌خانه‌هایی بود که دختران دانش‌آموز در آن‌ها تردد دارند و از آموزش و پرورش خواست سیستم ورود و خروج الکترونیکی برای دانش‌آموزان فعال شود.
سید ناصر رضایی دبیر ستاد از 21 برنامه برای مدارس دخترانه در زمینه مواد مخدر خبر داد و گفت که ضریب شیوع مواد مخدر در مدارس کهگیلویه و بویراحمد بسیار پایین‌تر از کشور است.
او از اقدام خوب در مراکز درمانی استان خبر داد که در صورت مراجعه زنان به مرکز ترک اعتیاد و در صورت نیاز از آن‌ها هزینه‌ای دریافت نشود.
اما افشارمهر مدیرکل بهزیستی به نبود اعتبارات لازم برای کمک به خانواده‌های معتادین اشاره کرد که روزانه تعداد زیادی مراجعه کننده داریم و مشکلات زیادی در زمینه مسکن و تامین هزینه‌های اولیه زندگی دارند اما هیچ اعتباری برای رفع مشکلات آن‌ها وجود ندارد.
ملک‌حسینی معاون پرورشی آموزش و پرورش استان به اقدام خوب نیروی انتظامی در کشف 23 کیلوگرم مواد مخدر از دکه‌های نزدیک مدارس استان خبر داد و به طرح یاریگران در مدارس استان اشاره کرد که در حال حاضر بیش از 54 هزار دانش‌آموز در 20 درصد مدارس عضو این طرح هستند.
استاندار در جمع‌بندی همه اظهارات از سازمان‌های مردم‌نهاد خواست تا فعالانه در این حوزه فعالیت داشته باشند و در این مسیر وظیفه صدا و سیما و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها سنگین است.


دغدغه‌های سردار پلیس
فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد که در سال‌های اخیر بخشی از مشکلات این نیرو را در جلسات و نشست‌های مختلف از جمله در ستاد پیشگیری از جرائم و یا ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح می‌کرد در آخرین نشست ستاد مواد مخدر استان در پایان اظهارات خود گفت که دیگر به مانند گذشته مشکلات این نیرو را مطرح نمی‌کنم.
سردار مهدی انصاری گفت: به بحث نیازمندی‌ها ورود پیدا نکردم زیرا دیگر خسته شده‌ام و این قدر گفتم و چیزی دستگیرمان نشد بنابراین تصمیم گرفتم دیگر حرفی از کمبودها نزنم.
پس از این گفته‌های فرمانده انتظامی بود که شاید استاندار به عنوان مسوول ارشد اجرایی استان دستور داد که موضوع راه‌اندازی ایست بازرسی‌ها که یکی از ده‌ها دغدغه سردار فرماندهی نیروی انتظامی استان بوده در شورای تامین مطرح شود.

خطر در کمین دانش‌آموزان
مدیرکل امور بانوان استانداری با بیان اقداماتی که امور بانوان در خصوص مقابله و مبارزه با مواد مخدر کرده این گونه اظهار کرد: گزارشاتی به دست ما رسیده که معلوم می‌شود در برخی از قهوه‌خانه‌ها که دانش‌آموزان رفت و آمد می‌کنند از مواد مخدر استفاده می‌شود.
همچنین در گزارشی دیگر سیدعلی ملک حسینی معاون تربیتی آموزش و پرورش استان به برخی خبرها از جمله کشف 23 کیلوگرم مواد مخدر از دکه‌های اطراف مدارس استان اشاره کرد.
 این خبر از جهاتی امیدوار کننده است چرا که پلیس توانسته با هوشیاری مواد مخدر را از دکه‌های نزدیک مدارس کشف کند اما نگران کننده این که خطر در کمین دانش‌آموزان است و مربیان و اولیا باید دقت بیشتری داشته باشند.
موضوع قهوه‌خانه‌ها نیز به خودی خود معضلی شده چرا که علاوه بر مشکلات اخلاقی که ممکن است در کمین دانش‌آموزان باشد مواد مخدر نیز علاوه بر آن خطری بزرگ سر راه دانش‌آموزان در این اماکن خواهد بود.

جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد برای «شوتی»‌ها ناامن می‌شود
 یکی از دغدغه‌های همیشگی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ازدیاد تردد خودروهای قاچاق‌کش یا همان خودروهای شوتی و همچنین حمل مواد مخدر در برخی از محورهای استان راه‌اندازی پایگاه‌های ثابت ایست بازرسی بوده است.
در سال‌های اخیر نبود این پایگاه‌های ثابت موجب شده تا مشکلاتی برای استان به خصوص در بحث امنیت جاده‌ای ایجاد شود برای مثال یکی از دلایل رشد تصادفات جاده‌ای در محور یاسوج به اصفهان تردد بیش از حد خودروهای حمل کالای قاچاق یا همان شوتی‌هاست.
حرکت با سرعت بسیار بالا در محورهای استان و همچنین حرکت این خودروها گاه به صورت زنجیروار و کاروانی یکی از دلایل تصادفات در جاده‌های استان بوده و بسیار شنیده‌ایم که مردم و رانندگان از این وضعیت در جاده‌های استان به خصوص محور یاسوج- اصفهان اظهار نگرانی کرده‌اند.
در همین خصوص و در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد پس از این که فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد از نبود ایستگاه‌های ثابت ایست بازرسی اظهار نگرانی و به دلایل نیاز چنین اماکنی اشاره کرد به دستور استاندار قرار شد در اولین نشست شورای تامین استان این دغدغه فرمانده انتظامی مطرح تا به صورت ویژه به آن رسیدگی شود.
از محورهای مهمی که در استان نیاز به چنین ایستگاه‌هایی دارند یکی محور یاسوج به اصفهان و دیگری یاسوج به شیراز است که در سال‌های اخیر به کرات از کشف مواد مخدر در جاده شیراز و توسط نیروهای پاسگاه انتظامی تنگ سرخ خبرهایی شنیده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1