تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۴۱۵۶۰۳
یک کارشناس پژوهشی در گفت‌وگو با کبنا:

رویکرد مصرفی به آموزش و پرورش داریم! / باید روی فرهنگ پژوهش محور کار کنیم

۰
رویکرد مصرفی به آموزش و پرورش داریم! / باید روی فرهنگ پژوهش محور کار کنیم
کبنا ؛
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ "پژوهش " در جامعه و ارج نهادن به مقام شامخ "پژوهشگران"،‪۲۵   آذر از سوی"شورای فرهنگ عمومی"کشوربه نام"روز پژوهش"نام‌گذاری شد. وزارت "علوم، تحقیقات و فناوری " نیز از سال ‪ ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذرماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد.
علت نام‌گذاری چنین روزی این است که در این روز مردم با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه وتاثیرآن در اداره سازمان‌ها، اداره کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی و معیشتی شهروندان آشنایی بیش‌تری پیدا کنند واززاویه‌ای دیگردرجریان عملکرد مؤسسات، سازمان‌ها ومجموعه‌هایی که ماهیت وظایفشان، پژوهشی است قرارگیرند. این روزهم چنین فرصتی است تا مردم ودوست داران علم وپژوهش با یک دیگربه تعامل بپردازند و مردم بیش‌تر در جریان فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در بخش‌های مختلف کشور قرار گیرند.
جعفری کارشناس پژوهش و آموزش در گفت‌وگو با کبنا به آسیب شناسی حوزه پژوهش و نگاه مصرفی به امور پژوهشی پرداخت. وی ابراز کرد: در هر کشوری پژوهش امر تاثیرگذاری است، مشخصاً پژوهش کلید قطعی حل مسائل کشور است ولی آیا ما واقعاً پایبند این هستیم؟
جعفری بیان کرد: پژوهش لازمه این است که روی آن سرمایه گذاری صورت بگیرد، ببینید کشوری مثل ژاپن که از نظر جغرافیایی به اندازه یکی از استان‌های کشور ما است، ولی بودجه پژوهشی‌شان چند برابر بیشتر از سرمایه گذاری کشور ما بر روی بحث پژوهش است.
جعفری با بیان اینکه تحقیق باید همراه با توسعه باشد ابراز کرد: زیربنای کشورهای توسعه یافته تحقیق و پژوهش است و اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم باید روی پژوهش کار کنیم، پژوهش را محور فعالیت‌های توسعه‌ای قرار دهیم و آن را زیربنای هر کاری بدانیم.
وی گفت: پایان نامه‌ها، کتاب‌ها، یا مقالات بیشتر در حد این است که چاپ و دیده شود، تشویقی و هدیه‌ای درنظر گرفته شود، ولی از نتایج آن استفاده نمی‌شود.
جعفری افزود: بنابراین بحث استفاده از نتایج تحقیقات مهم است، همینطور ادامه دادن تحقیقات هم مهم است، فرض کنیم تحقیق خوبی روی افزایش کارایی ماشین برای کاهش سوخت و آلودگی کمتر محیط زیستی صورت می‌گیرد.
جعفری تصریح کرد: اما ممکن است این تحقیق نتیجه کاملی بدست ندهد، بنابراین نیازمند تحقیقات بیشتری است، اینکه این پژوهش در کتابخانه و در آرشیو سازمان بایگانی شود درست نیست، هم به بودجه و هم به پژوهش لطمه وارد می‌کند.
این کارشناس حوزه پژوهش با اشاره به اینکه دین اسلام برای پژوهش و علم اهمیت زیادی قائل است گفت: به موضوع پژوهش شعاری نگاه نکنند، بودجه خوب، توجه به پژوهشگر و توجه به نتایج تحقیقات روالی است که برای توسعه باید طی شود.
وی در رابطه با فرهنگ پژوهشی در مدارس و تحقیقات کافینتی گفت: باید روی بحث فرهنگ سازی پژوهش در مدارس کار شود، ضمن اینکه باید از تحقیقات پیشین استفاده کنیم باید خود پژوهشگر نیز وارد میدان شود.
جعفری ابراز کرد: توجه اساسی باید به آموزش و پرورش شود و فرهنگ پژوهش محور باید از دوره‌های مدرسه شروع شود و تا دوره‌های عالی ادامه یابد و خروجی این موضوع را بتوانیم در همه ابعاد جامعه و بازارکار و ... ببینیم.
جعفری بیان کرد: این یک عزم ملی و کشوری را می‌طلبد، اینکه دید مثبت و همه جانبه ای ایجاد شود، همانطوری که در کشورهای پیشرفته آموزش و پرورش یک نظام مهم محسوب می‌شود برای ما هم همینطور باشد.
وی خاطرنشان کرد: تا وقتی که به آموزش و پرورش یک رویکرد مصرفی داشته باشیم متاسفانه روند استفاده و مصرف علوم دیگران و فرهنگ کپی پیسی وجود خواهد داشت.
وی افزود: در رابطه با نظام رانتی آموزشی در کشور و تحقیقات پولی گفت: اخیراً آیین نامه اجرایی قانونی برای مقابله با تقلب در آثار علمی تصویب و ابلاغ شد ولی به نظرم این آیین نامه تأثیر کاملی نخواهد گذاشت، و افرادی که به دنبال پایان نامه و مقاله isi پولی هستند باز هم راه‌هایی دارند که آن را بیابند.
این کارشناس پژوهشی گفت: آن چیزی که باید روی آن کار کنیم این است که علم را به جایگاه واقعی خود برگردانیم، اینکه یک فرد دیپلمه با یک کسی که دکترا دارد خیلی تفاوتی نکند، یک فرد با تحصیلات دکترا بیکار باشد و آن فرد دیپلمه درآمد آنچنانی داشته باشد باعث بی انگیزگی در کسب دانش و علم می‌شود.
جعفری در انتها گفت: قدر نخبگان را بدانیم تا جلوی فرار مغزها گرفته شود، وقتی کشورهای خارجی با دانش آموزان رتبه‌های برتر در یک المپیاد ریاضی و فیزیک و ... سریعاً وارد ارتباط می‌شود و سعی در جذب این افراد را دارند، چرا مسئولان ما نباید چنین فعالیت‌هایی داشته باشیم و استفاده خوبی از ظرفیت‌های علمی افراد نکنیم!؟
 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1