تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۴۱۵۵۲۳
اصلاح طلبی به روایت بویراحمد و دنا؛

کدام یک رستگار خواهد شد؟!

عرفان میرزائی
۴۸
۵
کدام یک رستگار خواهد شد؟!
کبنا ؛
انتخابات مجلس شورای اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد همواره  دارای حساسیت‌های ویژه‌ای بوده است.
 در حوزه بویراحمد و دنا نیز شرایط به همین گونه است و اصلاح طلبان و اصولگرایان به دنبال یافتن بهترین گزینه برای حضور مؤثر در این عرصه مهم می‌باشند.
آنچنان که از شواهد مبرهن است  اصلاح طلبان بویراحمد و دنا علیرغم فعال بودن اما در نوعی سردرگمی به سر می‌برند که به احتمال فراوان این وضعیت تا نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌ها ادامه خواهد داشت.
اصلاح طلبان بویراحمد و دنا چهار سال قبل تحت تأثیر سیاست اصلاح طلبان کشوری سعی کردند با حمایت از  گزینه حداقلی به نام غلام محمد زارعی از ورود ستار هدایت خواه به مجلس جلوگیری کنند مساله ای که محقق شد اما زارعی هیچگاه نتوانست  نه در چارچوب مدنظر اصلاح طلبان حرکت کند و نه حتی در قامت یک نماینده قدرتمند مجلس هنرنمایی کند
ضعف‌های زارعی آنچنان آشکار و هویدا بود که نیاز به استدلال چندانی نیست اما نمونه بارز آن سکوت ایشان در قبال فاجعه هواپیمای تهران _ یاسوج به یکی نکات تاریک پرونده ایشان تبدیل شد و همین امر و مجموعه دلایل دیگر باعث شده که زارعی و هواداران اش این  روزها را  کم فروغ سپری کنند.  غلام محمد زارعی نه در چارچوب اصولگرایی می‌گنجد و نه در چارچوب اصلاح طلبی، و تنها باید آرای برآمده از طایفه خود شاید تا چندی پیش تنها دلخوشی وی بود اما باحضور شاپور رمضانی و اعلام کاندیداتوری رسمی وی آخرین امیدهای زارعی نیز تبدیل به یأس شد.
حالا به بررسی و تحلیل مهم‌ترین  گزینه‌های اصلاح طلبان که این روزها بر سرزبان هستند خواهیم پرداخت.
1: محمد بهرامی شهردار اسبق یاسوج یکی از گزینه‌هایی ست که همواره سعی داشته خود را در قامت یک نماینده تماماً اصلاح طلب معرفی کند.  اما به وضوح می‌توان فهمید بهرامی هیچ جایگاهی در سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان ندارد.
تاکید بیش از حد بهرامی بر روزومه خود در شهرداری نیز دیگر به امر دمده و کهنه‌ای تبدیل شده زیرا که بعد از حضور در شهرداری یاسوج در دولت روحانی نیز توجه چندانی به وی نشد و نتوانست مسولیتی را عهده دار شود و قدرت چانه زنی خود را بالا ببرد و به احتمال فراوان  بهرامی در انتخابات  امسال نیز باید همچنان به پشتوانه رأی قومیتی خود در صحنه بماند اما همچنان امید چندانی برای پیروزی نخواهد داشت
2: محمد علی وکیلی نیز از جمله گزینه‌هایی ست که برخی از اصلاح طلبان قصد دارند وی را بعنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی  کنند خود وکیلی نیز به دلایل مختلف از جمله عملکرد ضعیف لیست امید، استقبال نه چندان چشمگیر مردم تهران از ادامه کار لیست امید نیز امید چندانی برای ادامه حرکت در تهران را ندارد همچنین  برخی  اخبار نیز حاکی از آن است که افشانی شهردار سابق تهران جایگزین وکیلی در لیست امید خواهدشد.
به پروژه انتخاباتی وکیلی در بویراحمد علارغم تلاش‌های حامیان وی نیز نباید چندان امیدوار بود زیرا که بنظر می‌رسد سیدباقر موسوی نظر مثبتی بر  روی وی ندارد و این موضوع در گفت وگوی های مجازی حامیان هر دو و اخبار غیررسمی از جلسات آن‌ها می‌توان فهمید و مساله دیگر بدنه قومیتی ضعیف در بویراحمد برای وکیلی تا حدودی برای وی مساله ساز شده است زیرا که در همگان مبرهن است در انتخاباتکهگلویه و بویراحمد عنصر قومیت در بسیاری از مواقع حرف اول و آخر را میزند.
3:  اردوان ایزدپناه از دیگر گزینه‌های اصلاح طلبان بویراحمد و دنا قلمداد می‌شود. ایزدپناه که در رسانه‌ها از  وی بعنوان گزینه سیدباقر موسوی اسم برده می‌شود اما بنظر می‌رسد این موضوع بستگی به شرایط  انتخابات دارد و شواهد نشان می‌دهد موسوی در هر شرایطی از ایزدپناه حمایت نخواهد  کرد و حمایت موسوی مشروط به استقبال عموم جامعه از ایشان است؛ به باور بسیاری این امر برای ایزدپناه تاکنون محقق نشده است.
موسوی که در ابتدا قوام فروزان را به صحنه فرستاد اما به دلیل نسبت قومیتی ایشان با بهرامی و عدم استقبال برخی از اصلاح طلبان از حمایت نهایی وی صرف نظر کرد و به بصورت مشروط ایزدپناه را وارد کارزار کرد. بسیاری از منتقدین ایزدپناه بر این باورند که وی دارای کاریزمای و شخصیت فرهمندانه نیست که بتواند بدنه اصلی اصلاح طلبان را به دور خود گرد آورد و از طرف دیگر ایزدپناه سالهاست ارتباطات خود را با استان کمرنگ کرده است و همین موضوع پاشنه آشیل وی محسوب می‌شود.
اما مهم‌ترین و جدی‌ترین انتقاد به اردوان ایزدپناه تکیه بیش از حد وی بر برخی چهره‌های اصلاح طلبان از جمله سیدباقر موسوی می‌باشد و  به زعم بسیاری همین امر استقلال فردی و هویتی ایشان را تحت شعاع قرارداده است و اجازه نداده وی از زیر سایه حامیان خود بیرون آید.
حضور قوام فروزان در کنار ایزدپناه در روز نام نویسی در فرمانداری بویراحمد عملاً مهر دیگری بر این ادعا زد و عملاً نشان از وابستگی غیرقابل وصف وی بر دیگر چهرها داشت که به باور بسیاری حضور ایزدپناه و فروزان باهم در فرمانداری یک اشتباه استراتژیک بود.
4: آخرین گزینه اصلاح طلبان که دیرتر از بقیه پا به عرصه گذاشت شاپور رمضانی است.
رمضانی که همواره در محافل مختلف از وی به نیکی یاد می‌شود و کارنامه درخشان وی ریاست دانشگاه یاسوج قلمداد می‌شود. در صحبت‌های انتخاباتی اخیر نیز هوشمندانه خود را نسل جدید اصلاح طلبی نامید زیرا که در کنار باور به آرمان‌های اصلی اصلاح طلبانه به وضعیت کنونی این جریان  نقد دارد.
نکته امیدوار کننده برای رمضانی در آنجاست که هیچ مخالف جدی نه در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و نه در گروه‌های مختلف اصلاح طلبی ندارد و همین موضوع سبب شده است در طی دو هفته اخیر رشد ملموس و غیرقابل انکاری داشته باشد و حتی ارتباطات خوب رمضانی با سیدباقر موسوی و نزدیکان اش شانس وی را بیش از پیش افزایش می‌دهد اما این تمام ماجرا نیست رمضانی علارغم داشتن کارنامه درخشان و شفاف برای اصلاح طلبان بسیاری وی را کم تجربه تر از دیگر گزینه‌ها می‌دانند و البته تحرکات مناسب و مثبت هفته‌های اخیر رمضانی نشان از این دارد که وی بر منطق حاکم بر میدان سیاست آگاه ست و باید  به منتظر  روزهای آینده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همین طور بهرامی که هیچ کاری نتونست انجام بده .ایزدپناه هم اصلا قوی نیست شنیده ها حاکی از آن است که حتی فروزان جاش صحبت میکنه .اما خدا میداند رمضانی چقد شایسته است چند صدای رسایی دارد صدایی از مردم چقد شجاع و باصداقت
Iran, Islamic Republic of
رمضانی صدای واقعی اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
یزدان پناه. کاملا مشخصه از فروزان خط میگیره
Iran, Islamic Republic of
به امید موفقیت دکتر رمضانی
Iran, Islamic Republic of
یزدان پناه هیچ حرفی از خودش نداره فقط میگه موسوی فروزان فروزان موسوی
Iran, Islamic Republic of
یزدان پناه هیچ حرفی از خودش نداره فقط میگه موسوی فروزان فروزان موسوی
Iran, Islamic Republic of
یزدان پناه هیچ حرفی از خودش نداره فقط میگه موسوی فروزان فروزان موسوی
موسوی
Iran, Islamic Republic of
وکیلی از لحاظ طایفه ای ضعیفه خودشو به زحمت نندازه اینجا همون تهران بره بهتره
Iran, Islamic Republic of
هنوز که هنوز طایفه و برادران دکتر وکیلی دستشان بالاست
Iran, Islamic Republic of
بهرامی تو انتخابات مجلس مثله محسن رضایی یه تو ریاست جمهوری
فرخی
Iran, Islamic Republic of
دکتر رمضانی توانایی بالای دارد و بهترین گزینه ی اصلاحات و بویراحمد و دنا ست
Iran, Islamic Republic of
رمضانی انسان تحصیل کرده و سخنران قدریه.
زیلایی
Iran, Islamic Republic of
جناب نویسنده که فقط کلماتو بلدی بهم بچسبونی و ردیف کنی
فکر نکنم اصلا سر از سیاست دربیاری.
بنده یکی از طرفداران پروپاقرص د‌کتر هدایتخواه و اصولگرایی هستم که هیچ وقت فکرشو هم نمیکردم که به یه اصلاح طلب رای بدم.ولی الان تنها کاندید مد نظرم دکتر بهرامیست.
به جرات میتونم بگم هفتاد درصد طرفداران دکتر هدایتخواه الان طرفدار دکتر بهرامی هستند.همونطور که میبینیم در جلسات مختلف از دکتر بهرامی دعوت میکنن.از جمله مهمترین پایگاه اصولگرایان روستای ده برآفتاب می باشد که الان دارن از دکتر بهرامی دعوت می کنن.
اگر اصلاحطلبان استان عزت میخوان یاعلی همراه شوید با دکتر بهرامی.
اگر هم مثل دوره قبل میخوان با دیگران وارد معامله شوند.
آقای رمضانی اگر پنج هزار رای بیارن شاهکار کردن.
قاسمیان
Romania
شما لطفا به اسم زیلایی نیاین و ایتقد خوش بین نباشین ، خیلی خوش خیال هستین ، بابا جون بهرامی ده مرتبه دیگه هم بیاد رای نمیاره ،‌کسی بهرامی رو به اسم اصلاح طلب نمیشناسه و کسی نیست که بتونه نماینده مردم بویراحمد باشه ، باید کسی باشه که قدرت ایتو داشته باشه که یه شهر رو یتونه اداره کنه و از حق مردم دفاع کنه ، فعلا مونده تا بهرامی به این جایگاه برسه
نیما
Iran, Islamic Republic of
احسنت به نظر ت باماو فقط دکتر رمضانی
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
از اول میخواستی تعریف رمضانی بدی ولی دلایلت کاملا جانبدارانه و بدون منطق بود.
اصلاح طلب قابل تکیه فقط دکتر بهرامی
علوم پزشکی
Iran, Islamic Republic of
بهرامی اولش فکر کنم اصوالگرا بود
موسوی اصل
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر رمضانی در پایبندی به اصول و چهار چوب اصلاح طلبی کاملا ثابت قدم بوده و با وجود چهره ی محبوب و فرهمندانه ای که در بدنه ی دانشگاهی دارد می توان به عنوان یکی از گزینه های اصلی این دوره از انتخابات تاکید کرد .
تيرتاجي
Iran, Islamic Republic of
دكتر رمضاني اميد بويراحمد وايل تيرتاجي هست شجاع جسور با سواد ودر عين حال داراي راي بالآي طايفه ما .. اگه حمايت حزبي شود وخودش فریب نخورد از شانس بالايي برخوردار خواهد بود وما از دكتر عزيز انتظار داريم تا اخر در صحنه باشد چون تازه اول راه هستي ولي زارعي اخر راه
ر-ر
Iran, Islamic Republic of
درود بر شاپور رمضانی
امیری .یاسوج
Iran, Islamic Republic of
رمضانی فردی با منطق و بیان رسا و از سردمداران اصلاحات یاسوج هستن ...نه به سبب اصلاح طلبیشون فقط و فقط جهت صداقت و شجاعتشون بهشون رای میدم .
ایمان عباسی .دهدشت
Iran, Islamic Republic of
جوان خوش فکر و از چهره های آکادمیک دانشگاهی هستن ...فکر روشن و طرح تویی دارند .هدفون رفع مشکلات معیشتی و بیکاری و بچه های کار و پیشرفت عمران شهر هست ..فرد با انصاف و اهل حق و عدالت ....جدی هست و همین واسه مطرح کردن مشکلات و مطالبه گری در مجلس بسیار عالیه ...کلن مرد شریف و دلسوز و توانمندی .....رای من و خانوادم که به ایشون هست ...امیدوارم همچون گذشته بدرخشی استاد عزیزم
ندا
Iran, Islamic Republic of
دکتر رمضانی چهره خوبیه برای اصلاح طلبان
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
ایشون واقعا چهره ی دانشگاهی و بسیار باسواد میباشد
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر رمضانی
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
قبری که اصلاح طلبان براش فاتح میخوانن مرده توش نیست .......
باقری
Iran, Islamic Republic of
اقای رمضانی اگه میتونست همون دانشگاهی که سرپرستش بود اداره کنه اون وقت بیاد واسه نمایندگی مجلس
کارمند
Iran, Islamic Republic of
برو نگاه کن ببینم چقد هنوز ازش یاد میککند بنده خدا .لیاقتشو داره اینجا پست داشت تهران داشت الانم شجاعتشو توانایشو داره که نماینده این مردم بشه و عاقبت همه بخیر بشه .این استان لیاقت ادمای خوب و ندارن
دنا
Iran, Islamic Republic of
درصد زیادی از مردم بویراحمد روزل آخر بر اساس وضعیت اون روزها و احساسی کاندید خود را انتخاب می‌کنند. خیلی روی این تحلیل‌ها حساب نکنید.
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
به نظرم این کامنتای رمضانی رو دو سه نفر هستن میذارن...آخه کی رمضانی‌رو میشناسه...نه طایفه باشه نه جناح و نه خودش هنرمند...جدی اومدن معنی چی میده؟؟بیخال شو...اومدی بری کجا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ادمای درست و حسابی با رمضانی هستن ادمای تحصیل کرده و با سیاست .رمضانی.درسته دیر تر از همه شروع کرد ولی خودشو مطرح کرد .
Iran, Islamic Republic of
آخ تو چه از فرهنگ میدونی بیچاره رمضانی زبان زده همه مردم هست او شجاعتش رو ریاست دانشگاه وجنگیدن با افراد ظالم نشون داد او طایفش مردم این استان که هنوز از قدرتش زمانی که مخالفان زیادی در اسم گذاری کتابخانه دانشگاه به اسم بهمن بیگی نهادداشت وپیروز شد آفرین قهرمان
تلزالی
Iran, Islamic Republic of
نمیخواد تعریف رمضانی رو بده کاملا بیاناتش صحیح می باشد .جز حقیقت چیزی رو بیان نکرده
در جواب تامرادی
Iran, Islamic Republic of
هنرمند است همین صداقت و شجاعتش یک هنر ه .برید گفته هاشو بشنوید.همین که حرف دل من و شما ها را با وجودش فریاد میزنه باصداقتش بیانش میکنه بدون هیچ ترس و استرسی این خودش هنر بزرگی.هنر بزرگی دارد همین استاد بودنش.همین که با جوانان است همین که مدرس خوبی است برای شاگردانش این خود یک هنر خوبی است.هنرمند است چون یک فرهنگی دانشگاهی است میشه بفرمایید هنر بقیه چیه؟ بگید تا ما هم بدونیم ؟
محسن.پ
Iran, Islamic Republic of
زنده باد حاج اردوان ایزدپناه مرد شجاع و پاکدست اصلاحات و درود بر دکتر فروزان ایثارگر سیاسی اصلاحات.
به امید پیروزی حاج اردوان ایزدپناه در این ماراتون انتخابات.انشاالله
قرنی
Iran, Islamic Republic of
و ای اول صبح حالم بهم زدی با تحلیل انتخاباتیت
ایگم با کم خالی اینهارو نوشتی یا کم پر ؟؟ احساسم بر اینه خیلی گرسنه و باشتاب نوشتیشه
برنو
Iran, Islamic Republic of
رمضانی ۲هزار رای . مثل دور قبل خرسندیان
ایزدپناه ۶هزار رای مثل دور قبل نیکبخت
بهرامی ۲۰هزار رای
روشنفکر ۲۰الی ۲۵هزار
درخشنده پور ۱۰ الی ۱۵ هزار
منتظریان یا هر گزینه اصولگرایان ۲۵الی ۳۰هزار رای
زارعی ۴۰هزار رای

این تحلیل رو داشته باشید تا بعد
Iran, Islamic Republic of
که زارعی بابای
کلاه
Iran, Islamic Republic of
زارعی برنده انتخابات خواهد بود . رای سیاست از مردم جداست برادر . مردم رای به کاندید مردمی میدن . نه به منتخب این و اون .
علیرضا حسین زاده
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر رمضانی
عدالت خواهی، فساد ستیزی، شجاعت، شفافیت و صداقت در گفتار از شاخص ترین صفات شخصیتی دکتر رمضانی میباشد
نیک اقبال
Romania
دکتر رمضانی شخصی خوش فکر و دارای توانمندی بالا میباشد و تحصیل کرده و کسی که میتونه نمایتده مردم در مجلس باشه و بتونه راهکار های نو ارائه بده ....قطعا گزینه نهایی اصلاح طلبان دکتر رمضانی میباشد
تیرتاجی
United States
رمضانی گزینه خوب از جمیع جهات می باشد/ قطعی باید فکری دگر کرد
Iran, Islamic Republic of
لطفا اسمت رو بنویس و از طرف تیرتاجی نظر نده
Iran, Islamic Republic of
اقای نویسنده لطف کن یکبار دیگر تاریخ را ورق بزن
اگر اجداد وکیلی ملکشاه بویراحمدی نبود شهری بنام بویراحمد وجود خارجی نداشت و ایل نویی و شهرستان نویی بود
نوادگان ملکشاه بویراحمدی ، کلانتران بویراحمد از سرحدتا گرمسیر ، طایفه اولاد علی مومن و گودسرابی ها همه از یک پدرند
Iran, Islamic Republic of
جمع کن خت
رحیمی یاسوج
Iran, Islamic Republic of
انسان مورد اعتماد وشجاع وبااراده در بین اصلاحات فقط دکتر رمضانی که ازهمه شایسته تر واجع تر وهم صدا با مردم وجوانان درود بر دکتر که حرف دل این مردم وجوانان میگه
حسن
Iran, Islamic Republic of
با این همه بلایی که سر این مردم اوردین چطور روتون میشه حتی اسم اصلاحاتو تو این کشور خصوصا در این استان بدبخت و بیچاره بیارید .مردم به نون شب محتاج شدن بقیه پیشکش شما
مهدوی .سیسخت
Iran, Islamic Republic of
اقای زارعی متاسفانه این 8 سال فقط واسه خودش و دوستاش شرکتدارا و پیمانکاری اطرافش خوب بوو .... 8 سال بدبختی مردم بیشتر شد ..8 سال بیکاری بیشتر شد . 8 سال اقتصاد بدتر شد . این همه استانمون نفت داره .توریست داره منابع داره ولی به هیچ جایی ترسید علتش هم افرادی مثل زارعی هستند که فقط به فکر حفظ صندلی ک کرسی نمایتدگی شون بودند و ذره ای از حقوق مردم استانش دفاع نکرد ....واقعن حای تاسف
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1