کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اصلاح طلبی به روایت بویراحمد و دنا؛

کدام یک رستگار خواهد شد؟!

عرفان میرزائی

22 آذر 1398 ساعت 18:46

نکته امیدوار کننده برای رمضانی در آنجاست که هیچ مخالف جدی نه در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و نه در گروه های مختلف اصلاح طلبی ندارد و همین موضوع سبب شده است در طی دو هفته اخیر رشد ملموس و غیرقابل انکاری داشته باشد و حتی ارتباطات خوب رمضانی با سیدباقر موسوی و نزدیکان اش شانس وی را بیش از پیش افزایش میدهد اما این تمام ماجرا نیست رمضانی علارغم داشتن کارنامه درخشان و شفاف برای اصلاح طلبان بسیاری وی را کم تجربه تر از دیگر گزینه ها میدانند و البته تحرکات مناسب و مثبت هفته های اخیر رمضانی نشان از این دارد که وی بر منطق حاکم بر میدان سیاست آگاه ست و باید به منتظر روزهای آینده بود.


انتخابات مجلس شورای اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد همواره  دارای حساسیت‌های ویژه‌ای بوده است.
 در حوزه بویراحمد و دنا نیز شرایط به همین گونه است و اصلاح طلبان و اصولگرایان به دنبال یافتن بهترین گزینه برای حضور مؤثر در این عرصه مهم می‌باشند.
آنچنان که از شواهد مبرهن است  اصلاح طلبان بویراحمد و دنا علیرغم فعال بودن اما در نوعی سردرگمی به سر می‌برند که به احتمال فراوان این وضعیت تا نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌ها ادامه خواهد داشت.
اصلاح طلبان بویراحمد و دنا چهار سال قبل تحت تأثیر سیاست اصلاح طلبان کشوری سعی کردند با حمایت از  گزینه حداقلی به نام غلام محمد زارعی از ورود ستار هدایت خواه به مجلس جلوگیری کنند مساله ای که محقق شد اما زارعی هیچگاه نتوانست  نه در چارچوب مدنظر اصلاح طلبان حرکت کند و نه حتی در قامت یک نماینده قدرتمند مجلس هنرنمایی کند
ضعف‌های زارعی آنچنان آشکار و هویدا بود که نیاز به استدلال چندانی نیست اما نمونه بارز آن سکوت ایشان در قبال فاجعه هواپیمای تهران _ یاسوج به یکی نکات تاریک پرونده ایشان تبدیل شد و همین امر و مجموعه دلایل دیگر باعث شده که زارعی و هواداران اش این  روزها را  کم فروغ سپری کنند.  غلام محمد زارعی نه در چارچوب اصولگرایی می‌گنجد و نه در چارچوب اصلاح طلبی، و تنها باید آرای برآمده از طایفه خود شاید تا چندی پیش تنها دلخوشی وی بود اما باحضور شاپور رمضانی و اعلام کاندیداتوری رسمی وی آخرین امیدهای زارعی نیز تبدیل به یأس شد.
حالا به بررسی و تحلیل مهم‌ترین  گزینه‌های اصلاح طلبان که این روزها بر سرزبان هستند خواهیم پرداخت.
1: محمد بهرامی شهردار اسبق یاسوج یکی از گزینه‌هایی ست که همواره سعی داشته خود را در قامت یک نماینده تماماً اصلاح طلب معرفی کند.  اما به وضوح می‌توان فهمید بهرامی هیچ جایگاهی در سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان ندارد.
تاکید بیش از حد بهرامی بر روزومه خود در شهرداری نیز دیگر به امر دمده و کهنه‌ای تبدیل شده زیرا که بعد از حضور در شهرداری یاسوج در دولت روحانی نیز توجه چندانی به وی نشد و نتوانست مسولیتی را عهده دار شود و قدرت چانه زنی خود را بالا ببرد و به احتمال فراوان  بهرامی در انتخابات  امسال نیز باید همچنان به پشتوانه رأی قومیتی خود در صحنه بماند اما همچنان امید چندانی برای پیروزی نخواهد داشت
2: محمد علی وکیلی نیز از جمله گزینه‌هایی ست که برخی از اصلاح طلبان قصد دارند وی را بعنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی  کنند خود وکیلی نیز به دلایل مختلف از جمله عملکرد ضعیف لیست امید، استقبال نه چندان چشمگیر مردم تهران از ادامه کار لیست امید نیز امید چندانی برای ادامه حرکت در تهران را ندارد همچنین  برخی  اخبار نیز حاکی از آن است که افشانی شهردار سابق تهران جایگزین وکیلی در لیست امید خواهدشد.
به پروژه انتخاباتی وکیلی در بویراحمد علارغم تلاش‌های حامیان وی نیز نباید چندان امیدوار بود زیرا که بنظر می‌رسد سیدباقر موسوی نظر مثبتی بر  روی وی ندارد و این موضوع در گفت وگوی های مجازی حامیان هر دو و اخبار غیررسمی از جلسات آن‌ها می‌توان فهمید و مساله دیگر بدنه قومیتی ضعیف در بویراحمد برای وکیلی تا حدودی برای وی مساله ساز شده است زیرا که در همگان مبرهن است در انتخاباتکهگلویه و بویراحمد عنصر قومیت در بسیاری از مواقع حرف اول و آخر را میزند.
3:  اردوان ایزدپناه از دیگر گزینه‌های اصلاح طلبان بویراحمد و دنا قلمداد می‌شود. ایزدپناه که در رسانه‌ها از  وی بعنوان گزینه سیدباقر موسوی اسم برده می‌شود اما بنظر می‌رسد این موضوع بستگی به شرایط  انتخابات دارد و شواهد نشان می‌دهد موسوی در هر شرایطی از ایزدپناه حمایت نخواهد  کرد و حمایت موسوی مشروط به استقبال عموم جامعه از ایشان است؛ به باور بسیاری این امر برای ایزدپناه تاکنون محقق نشده است.
موسوی که در ابتدا قوام فروزان را به صحنه فرستاد اما به دلیل نسبت قومیتی ایشان با بهرامی و عدم استقبال برخی از اصلاح طلبان از حمایت نهایی وی صرف نظر کرد و به بصورت مشروط ایزدپناه را وارد کارزار کرد. بسیاری از منتقدین ایزدپناه بر این باورند که وی دارای کاریزمای و شخصیت فرهمندانه نیست که بتواند بدنه اصلی اصلاح طلبان را به دور خود گرد آورد و از طرف دیگر ایزدپناه سالهاست ارتباطات خود را با استان کمرنگ کرده است و همین موضوع پاشنه آشیل وی محسوب می‌شود.
اما مهم‌ترین و جدی‌ترین انتقاد به اردوان ایزدپناه تکیه بیش از حد وی بر برخی چهره‌های اصلاح طلبان از جمله سیدباقر موسوی می‌باشد و  به زعم بسیاری همین امر استقلال فردی و هویتی ایشان را تحت شعاع قرارداده است و اجازه نداده وی از زیر سایه حامیان خود بیرون آید.
حضور قوام فروزان در کنار ایزدپناه در روز نام نویسی در فرمانداری بویراحمد عملاً مهر دیگری بر این ادعا زد و عملاً نشان از وابستگی غیرقابل وصف وی بر دیگر چهرها داشت که به باور بسیاری حضور ایزدپناه و فروزان باهم در فرمانداری یک اشتباه استراتژیک بود.
4: آخرین گزینه اصلاح طلبان که دیرتر از بقیه پا به عرصه گذاشت شاپور رمضانی است.
رمضانی که همواره در محافل مختلف از وی به نیکی یاد می‌شود و کارنامه درخشان وی ریاست دانشگاه یاسوج قلمداد می‌شود. در صحبت‌های انتخاباتی اخیر نیز هوشمندانه خود را نسل جدید اصلاح طلبی نامید زیرا که در کنار باور به آرمان‌های اصلی اصلاح طلبانه به وضعیت کنونی این جریان  نقد دارد.
نکته امیدوار کننده برای رمضانی در آنجاست که هیچ مخالف جدی نه در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و نه در گروه‌های مختلف اصلاح طلبی ندارد و همین موضوع سبب شده است در طی دو هفته اخیر رشد ملموس و غیرقابل انکاری داشته باشد و حتی ارتباطات خوب رمضانی با سیدباقر موسوی و نزدیکان اش شانس وی را بیش از پیش افزایش می‌دهد اما این تمام ماجرا نیست رمضانی علارغم داشتن کارنامه درخشان و شفاف برای اصلاح طلبان بسیاری وی را کم تجربه تر از دیگر گزینه‌ها می‌دانند و البته تحرکات مناسب و مثبت هفته‌های اخیر رمضانی نشان از این دارد که وی بر منطق حاکم بر میدان سیاست آگاه ست و باید  به منتظر  روزهای آینده بود.


کد مطلب: 415523

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/415523/کدام-یک-رستگار-خواهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1