کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفر معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور به گچساران؛

تاجگردون: مدیران کنگر خورده و لنگر انداخته‌اند

22 آذر 1398 ساعت 1:09

 تاجگردون با بیان اینکه جلساتی با مدیران برگزار شده است اما هیچ کس این طرح را مطالعه نکرده است، تصریح کرد: خوشبختانه در شهرستان  مدیران کنگر خورده و لنگر انداخته‌اند.


محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور به شهرستان گچساران سفر کرد، او علاوه بر حضور در نشست مدیران و بررسی مسائل عمران شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد، پروژه طرح گردشگری روستای دیل گچساران را افتتاح کرد.
به گزارش کبنا، شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن ( روز پنجشنبه 21 آذر ماه 98) به شهرستان گچساران سفر کرد، حضور در نشست بررسی مسائل عمران شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد، نشست در توسعه پایدار روستایی و افتتاح طرح‌ گردشگری روستای دیل از جمله برنامه‌های شاملو به گچساران بود.
آمار وحشتناک مرگ و میر جاده‌ای 
مهدی جمالی‌نژاددر نشست بررسی مسائل عمران شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بسیاری از اقدامات خوب رسانه‌ای نمی‌شود، گفت: سال گذشته تبصره ۲ ماده ۳۹ را نداشتیم و این ابلاغ در هدفمندی یارانه بود اما خوشبختانه سال ۹۸ این بودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بازگشت.
معاون عمران و توسعه شهری وزیر کشور با بیان اینکه قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها پس از ۳۷ سال دو هفته‌ای است که در مجلس در حال بررسی است، گفت:  این طرح اگر در مجلس به تصویب برسد انقلابی برای شهرداری‌ها ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه برا اولین بار قانون کمک به پسماندها تصویب شده، به دغدغه امنیت شغلی دهیاری‌‌ها اشاره کرد و گفت:  نمی‌توان ۳۷ هزار دهیار را به بدنه دولت اضافه کنیم و نباید دنبال دولتی کردن شهرداری‌ها باشیم که جلوی کار انها گرفته شود برای امنیت شغلی‌ها آنها تدابیری اندیشیده شده است.
وی با بیان اینکه امسال می‌توانیم به شهرداری و دهیاری‌ها کمک کنیم، گفت: شهرداری‌ها یک پروژه درآمدزای کم هزینه و زود بازده تعریف کنند و ما در تسهیلات به آنها کمک می‌کنیم و اگر جایی مشکلی ایجاد شد خودم کمک می‌کنم که تسهیل و روان شود.
وی با اشاره به مشکل کمبود ماشین‌آلات در دهیاری‌ها و شهرداری‌ها گفت: تولید ماشین‌آلات سنگین در کشور کم شده با این شرایط نمی‌شود ماشین‌آلات در اختیار یک هزار و ۳۰۰ شهرداری و ۳۷ هزار دهیاری قرار داد اما مناطق کم‌برخوردار مورد توجه است.
جمالی‌نژاد با اشاره به تفاهم‌نامه میان سازمان شهرداری‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد افزود: در بحث مسائل فرهنگی شهرهایی که سالن سینما یا پلاتو ندارند سالن چند منظوره‌ای با کمک وزارت ارشاد ایجاد شود که اگر در این استان امادگی باشد کمک می‌کنیم.
وی در خصوص قیرهای رایگان گفت: امسال خبری از قیر رایگان نیست اما مبلغ ۳۴۰ میلیارد تومان در اختیار دهیاری‌ها و شهرداری‌ها قرار داده می‌شود.
معاون وزیر کشور به تلفات و حوادث جاده‌ای در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه تلفات جاده‌ای وحشتناک است، گفت: دو سال پیش یک هواپیما در این شهر سقوط کرد که بسیار دردناک بود اما سال قبل بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند که این آمار معادل ۳۰۰ هواپیما است اما به آن پرداخت نشد که عزم جدی می‌خواهد و همه باید در زیرساخت‌ها و فرهنگ رانندگی کمک می‌‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه جلسات ایمنی راه‌ها جدی گرفته شود که خوشبختانه این استان رتبه سوم را دارد، افزود:  اخیرا تفاهم‌نامه نوشتیم که بخشی از مبلغ برای رفع نقاط حادثه‌خیز توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بخشی هم توسط شهرداری پرداخت تا نقاط رفع شود و ما در این خصوص هم آمادگی کمک به کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استان برای توسعه و پیشرفت جدی تاکید کرد و یاداور شد: می‌توان از ظرفیت اتاق بازرگانی سایر استان‌ها استفاده کرد.

پول‌هایی که مشخص نیست به کجا رفته‌اند
نشست بررسی اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
در این نشست غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: بنیاد مسکن برای اجرای سند منظومه روستایی یک دخالت‌های تاکتیکی انجام داده است.
وی با طرح پرسشی از روسای ادارات که چه کسی این طرح را مطالعه کرده است، گفت: چرا ما هیچ منظومه برای تحرک فعالیت‌های عمرانی، اقتصادی و فرهنگی نداریم.
نماینده مردم گچساران با بیان اینکه  مدیران‌کل استان که در شورای برنامه ریزی  این طرح را تصویب کرده‌اند بیان نکنند که ما مطلع از این طرح نیستیم، ابراز کرد: این طرح جزء طرح‌هایی اجرایی بوده و دو هدف در طرح توسعه پایدار منظومه روستایی است که این مجموعه با چه رفتارهایی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
 تاجگردون با بیان اینکه با یک یادداشت من از صندوق کار آفرینی تسهیلات پرداخت می‌شود، تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون۲۳میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق پرداخت شده است و آیا این تسهیلات در بخش منظومه روستایی بوده است.
 وی با بیان اینکه جوانان بیکار ما حق دارند که اعتراض کنند، گفت:  هیچ کسی متوجه نمی‌شود این طرح منظومه روستایی در روستای دیل برای چه چیزی است.
 تاجگردون با بیان اینکه جلساتی با مدیران برگزار شده است اما هیچ کس این طرح را مطالعه نکرده است، تصریح کرد: خوشبختانه در شهرستان  مدیران کنگر خورده و لنگر انداخته‌اند.
نماینده مردم گچساران با بیان اینکه اجرای طرح توسعه پایدار روستایی در شهرستان گچساران به عنوان پایلوت انتخاب شده است، گفت: اما متاسفانه هیچ یک از مدیران  در این زمینه مطالعه نداشته‌اند.
تاجگردون با بیان اینکه 3 استان کشور از جمله گلستان، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت کشوری برای اجرای طرح توسعه پایدار روستایی انتخاب شده است، اذعان کرد: برای اجرای طرح منظومه روستایی بایستی 100 درصد طرح هادی در روستاها اجرا شده باشد.
 وی با بیان اینکه طرح هادی در 100درصد روستاهای گچساران اجرا شده است، گفت: این درحالی است که در کل روستاهای کشور تنها 50درصد طرح هادی تاکنون اجرا شده است.
 تاجگردون با انتقاد از مدیران خاطرنشان کرد: هر شخصی که پست گرفت نباید به این فکر باشد که من شغل دارم و دیگر کاری به دیگران ندارم.
نماینده مردم گچساران ادامه داد: در هر یک از روستاها یک طرحی اجرا می شود و وقتی که مدیران کل مانمی‌دانید دیگر الفاتحه.
تاجگردون به مانند کلاس درس از مدیران سوال می‌کند که آیا این طرح جلوی روی شما است من می‌خواهم صفحه چهار آن را بخوانم و مدیران گوش کنید و دقت داشته باشید، ابراز کرد: چرا ما می گوییم میوه در بهبهان ارزانتر از گچساران  است برای اینکه این میوه یک بار به بهبهان رفته و برگشته است.
وی خاطرنشان کرد:در این منظومه آمده است که هرمحصولی که در روستا تولید می‌شود در شهرستان عرضه و بعد به استان‌ها و ککشورهای دیگر صادر شود.
 تاجگردون اضافه کرد: این مجموعه ارائه شده دارای یک حسن است که ۶۱ درصد منابع دولتی و مابقی ترکیبی از سرمایه‌گذاری مردم و تسهیلات بانکی در یک دوره پنج ساله بوده تا به یک توسعه پایدار در روستاها برسیم.
 تاجگردون تصریح کرد: بنیاد مسکن متولی این امر است که ۵ هزار روستا در کشور هدف اجرایی این طرح بوده و سهم استان کهگیلویه و بویراحمد 455 روستاست که در حال حاضر 300 روستا مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در یک بازه زمانی 15 ساله اجرایی خواهد شد.
 تاجگردون ابراز کرد: با اجرایی شدن این طرح کسب و کار و اشتغالزایی در روستاها ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرح اولین طرح  توسعه پایدار منظومه روستایی در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: زحمات زیادی برای تایید این طرح کشیده شده و مسئله اصلی اجرایی شدن این طرح است که نیاز به پایش و پیگیری جدی دارد.

اجرای طرح توسعه پایدار روستایی در 3 استان به عنوان پایلوت کشور
معاون عمران بنیاد مسکن کشور گفت: طرح اجرای توسعه پایدار روستایی در استان‌های گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان به صورت پایلوت کشوری در حال مطالعه است.
 در این نشست محمدرضا شاملو اظهارکرد: موضوع توسعه روستایی  یک موضوع گسترده‌ای است  که اگر بخواهیم نگاهی بیندازیم بعد از پیروزی انقلاب هیچ کجایی دنیا این گونه به روستاها توجه نشده است.
وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در سطح روستاها صورت گرفته اما متاسفانه بازده کمتری داشته است، گفت: جاهایی کار شده و زیرساخت های صورت گرفته اما به مرور روستاها تخلیه شده است.
معاون عمران بنیاد مسکن کشور با بیان  اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ازجمله  نهادهایی است که چهل سال است در حال فعالیت است، ابراز کرد: این نهاد در این مدت سعی کرده چالش‌های مهم در روستاها را شناسایی کند.
شاملو ادامه داد: یکی از چالش‌ها عملکرد تک بعد دستگاه‌ها از جمله فقط کار عمرانی و یا اقتصادی بوده است در حالی که توسعه پایدار دارای ابعاد مختلفی دارد.
وی ابراز کرد: طرح منظومه روستایی تلاش دارد که این خلا را مرتفع و یک نگاه مشترکانه در بین دستگاه های اجرایی داشته باشد.
شاملو تصریح کرد:  در طرح توسعه پایدار روستایی مشارکت مردمی و هماهنگی بین دستگاه‌ها لحاظ شده است.
معاون عمران بنیاد مسکن کشور تصریح کرد: برای اجرای این طرح در روستاهای استان جلسات مختلفی با دانشگاه‌ها، اساتید، معاونت توسعه روستایی و معاونت کشور  برگزار شد و این طرح بیش از سه سال طول کشید تا به تصویب دولت رسید.
شاملو با بیان اینکه این طرح از سوی بنیاد مسکن در برخی از استان‌ها در حال اجرا است، اذعان کرد: برای اجرای این طرح در 17 استان کشور  مورد مطالعه قرار گرفته است  و محوریت این طرح با بنیاد مسکن و سازمان برنامه ریزی استان است.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با حمایت‌هایی که در استان و  پیگیری تاجگردون برای اجرای طرح توسعه پایدار روستایی اجام گرفته در برخی از استان‌ها به صورت پایلوت این طرح در حال مطالعه و تدوین شده است، گفت: طرح اجرای توسعه پایدار روستایی در استان‌های گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان به صورت پایلوت کشوری در حال مطالعه و عملیاتی خواهد شد.
شاملو اظهار کرد: در شهرستان گچساران این طرح مورد تصویب قرار گرفته و هم اینک این طرح عملیاتی و اجرایی می‌شود.
 این مسوول عنوان کرد: آنچه بنیاد مسکن  انجام می‌دهد یک وظیفه بوده است و بنیادمسکن به تنهایی خود را متولی روستاها نمی‌داند.
معاون عمران بنیاد مسکن کشور خاطرنشان کرد: می‌طلبدبا همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرای و موسسات این منظومه روستایی تامین منابع  و اجرایی شود.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود سند توسعه و آمایش سرزمین به سازمان برنامه ریزی ابلاغ شود، گفت: در برنامه توسعه ششم کشور ایجاد طرح ها اشتغالزایی در روستاها مورد هدف قرار گرفته است.
شاملو ابراز کرد:  تعدادپنج هزار روستا در سطح کشور به عنوان روستاهای هدف  برای اجرای طرح توسعه پایدار  روستایی قرار گرفته که سالانه یک هزار روستا در سطح کشور برای اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم کشور این طرح در مدیریت برنامه‌ریزی استان اجرایی خواهد شد، گفت: هدف از اجرایی شدن این طرح ایجاد تعاونی تولید و مصرف با مشارکت مردم، دومین هدف از اجرایی این طرح جایگزین کردن کشت‌های با بهره وری بیشتر و سومین هدف از اجرای این طرح توانمند سازی ساکنان روستایی است که با اجرایی شدن این طرح ساکنان روستایی می توانند محصولات تولیدی خود را به کشورهای خارجه به فروش برسانند.

تامین اعتبار برای نوسازی 1860 واحد در بافت فرسوده دوگنبدان

در این نشست عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه  بافت فرسوده شهری معظلی است که در کشور وجود دارد و بخش وسیعی از شهرها دارای بافت فرسوده هستند، اظهار کرد: شهرستان گچساران نیز دارای بافت فرسوده بالایی است به طوری که این بافت دارای کوچه‌های تنگ و باریک است.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: طرح احیا و بهسازی بافت فرسوده  دوگنبدان برای اولین بار و به صورت پایلوت کشوری در گچساران اجرا شده است.
 وی با بیان اینکه در گچساران  طرح احیا بافت فرسوده در کشور اولین بار بود که اجرا شد و کار موفقی بوده است، ابراز کرد: بخش عمده ای از کار صورت گرفته است.
 مهدیان ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و 350 واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان به بهره‌برداری رسیده است.
 وی با بیان اینکه با احیا این بافت این منطقه جز محلات پررونق این شهرستان به شمار می‌رود، گفت: این یک اقدام مشترک بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری و بانک های عامل و دیگر دستگاه های زی ربط است.
مهدیان ادامه داد: در حال حاضر سقف تسهیلات در این پروژه ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره و ۱۱۰ میلیون ریال نیز بلاعوض شده است و پروانه ، نظارت، تخریب و آوار برداری نیز در این‌پروژه به صورت رایگان است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برای یک هزار و ۸۶۰ واحد در بافت فرسوده دوگنبدان تامین اعتبار شده است.
مهدیان بیان کرد: امسال ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل رینگ در بافت فرسوده گچساران اختصاص داده شده که هم‌اکنون در حال اجراست.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از شهرستان گچساران احیا و بهسازی بافت فرسوده در شهرستان‌مسجد سلیمان برای ۱۰ هزار واحد مصوب و اجرا می‌شود.
وی به افزایش میزان تسهیلات بهسازی بافت فرسوده  اشاره کرد و افزود: با کمک تاجگردون سقف تسهیلات افزایش یافته است  و در کنار این تسهیلات پنج درصدی دیگر خدمات به صورت رایگان انجام می‌گیرد.
 مهدیان خاطرنشان کرد: امسال برای بهسازی یک هزار و 860واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان و  برای بازگشایی رینگ کمربندی بالا دست اعتبار 100 میلیارد ریالی تخصیص داده شده است.
طرح توسعه پایدار منظومه روستایی روستاهای گچساران اجرایی می‌شود
 در این نشست حسین جنتی‌پور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مطالعات اولیه  اجرای طرح  توسعه پایدار منظومه روستایی گچساران صورت گرفته است، اظهار کرد: این طرح به‌عنوان طرح  پایلوت کشوری در گچساران اجرایی خواهد شد.
وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد  در راستای وظایف خود تا کنون خدمات زیادی در سطح روستاهای استان اجرایی کرده است.
 جنتی ادامه داد: منظومه روستایی به صورت پایلوت کشوری در شهرستان گچساران در سال ۱۳۹۵عقد قرارداد شد و در سال گذشته در شورای استان تصویب شد و برای اجرای این طرح تاکنون   نشست‌هایی برگزار شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این طرح هم اکنون به تصویب رسیده است، گفت: شهرستان گچساران دارای 115روستا که تاکنون ۳۷۵پروژه طرح هادی  در روستاهای این شهرستان اجرا شده است.
 جنتی با اشاره به اینکه شهرستان گچساران دارای جمعیت 123هزار نفری است که از این تعداد 27 هزار نفر در روستاها سکونت داردند، ابراز کرد: باتوجه به جمعیت کم این روستاها طرح هادی در 100درصد روستاهای این شهرستان اجرا شده است.
 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:  با اجرای طرح توسعه پایدار روستایی موجب اشتغالزایی جوانان در روستاها می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در جهت پیشبرد این طرح در گچساران تحول عظیمی در سطح روستاها ایجاد و از مهاجرت معکوس جلوگیری به عمل خواهد آمد.
جنتی‌پور تصریح کرد: برای اجرایی شدن این طرح مستلزم همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.
 وی در ادامه به بافت فرسوده دوگنبدان اشاره کرد و گفت: قریب بر ۱۶۰هکتار از مساحت شهرستان گچساران بافت فرسوده است  که بالغ بر ۲۵هزار نفر در آن سکونت دارند.
این مسوول با بیان اینکه طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده دوگنبدان در سال ۱۳۹۴اجرایی شده است، گفت:  با پرداخت تسهیلات کم بهره و بلاعوض در حال حاضر طرح در حال اجرا است.
 جنتی‌پور به افزایش تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده دوگندان اشاره و ابراز کرد و گفت: در حال حاضر تسهیلات کم بهره از چهل میلیون به پنجاه میلیون تومان و با بازپرداخت 15 ساله و تسهیلات بلاعوض از 60 میلیون ریال به 110 میلیون ریال افزایش یافته است.
 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر یک هزار و ۶۰۰ واحد‌های مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان به بهره‌برداری و در حال  تکمیل است.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت مصالح از سال گذشته تا کنون بهسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان سیر نزولی داشته است.
جنتی پور ادامه داد: قریب بر سه هزار واحد زیر نظر بنیاد مسکن نوسازی خواهد شد.

پروژه طرح گردشگری روستای دیل گچساران با حضور معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور افتتاح شد. رئیس شورای اسلامی روستای دیل در این آئین از تاجگردون انتقاد کرد و گفت: متاسفانه از جوانان دیل به عنوان نیرو در ادارات و نهادها استفاده نشده است که می‌طلبد نماینده به این مهم توجه داشته باشد.
 آیین بهزادی با بیان اینکه روستای دیل متشکل از چند ده کوچک است، گفت: روستای دیل یکی از روستاهای قدیمی و بزرگ شهرستان گچساران است  و با توجه به بافت قدیمی و بناهای تاریخی و مناطق گردشگری  احداث جاده دو باند برای تردد گردشگران در این منطقه لازم و ضروری است.
رئیس شورای روستای دیل گفت: این روستا دارای  ۱۵۰هکتار بافت مسکونی و ۲۰۰هکتار  باغات است.
وی با اشاره به اینکه در بارندگی سال گذشته  سیل بند تخریب شده  و نیاز به مرمت و احداث دارد..
 بهزادی با اشاره به اینکه این روستا دارای چند امامزاده است که می‌توان این روستا را به عنوان قطب گردشگری در این شهرستان دانست، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی جوانان این روستا اشتغال است.
وی با بیان اینکه متاسفانه از جوانان دیل  به عنوان نیرو در ادارات و نهادها استفاده نشده است، ابراز کرد: در دوره قبل ۸۵درصد از اهالی این روستای  به نماینده فعلی رای داده‌اند که نیاز است به این مقوله توجه داشته باشد.
بهزادی به دیگر مشکلات این روستا پرداخت و خاطرنشان کرد: نبود جایگاه ورزشی از دیگر مشکلات اهالی این روستا است.

اجرای طرح گردشگری در 300 روستای کشور
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه تا کنون طرح گردشگری در ۱۰۲ روستای کشور اجرا شده است، گفت: در سال جدید تعداد ۳۰۰ روستا در کشور طرح گردشگری و بهسازی اجرا می‌شود که این طرح به نسبت به سه سال گذشته 2برابرشده است.
 محمد رضا شاملو  با بیان اینکه هم‌اکنون فاز اول طرح گردشگری روستای دیل در شهرسان گچساران افتتاح شد، اظهار کرد: در برنامه سوم کشور برای ۱۵۰روستا  طرح بهسازی و گردشگری تهیه شده  که تا کنون این طرح در ۱۰۲روستای کشور به بهربرداری رسیده است.
وی با بیان اینکه اجرای یک سری پروژه عمرانی در  روستاها بدون بازده موجب شده که مهاجرت از روستاها به شهر صورت گیرد، گفت: برای روستاها بایستی پروژه‌هایی تدوین شود که زمینه سرمایه‌گذاری و تولید ثروت داشته باشد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه کارهای بزرگی در سطح روستاها صورت گرفته اما متاسفانه بازده کمتری داشته است، عنوان کرد: جاهایی کار شده و زیرساخت های صورت گرفته اما به مرور روستاها تخلیه شده است.
 شاملو با اشاره به اینکه خوشبختانه برخی از روستاها  مهاجر پذیر شده‌اند، ابراز کرد: روستایی که درآمد آن  در گذشته کم بوده  اکنون با راه اندازی واحد‌های بوم‌گردی رونق به روستاها بازگشته است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط طبیعی و ویژگی این استان و شهرستان گچساران یکی از راه‌های توسعه استان و شهرستان می‌توان به طرح بوم‌گردی اشاره کرد و امیدواریم برای ادامه این کار همکاری و تعامل بین شورا ، دهیاری، مسوولان و مردم باشد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن ابراز کرد: تخصیص اعتبارات در ردیف ملی برای توسعه طرح‌های گردشگری موجب رونق  در روستاها شده است.
شاملو  اذعان کرد: در سال جدید تعداد ۳۰۰روستا  در کشور طرح گردشگری و بهسازی اجرا خواهد شد که نسبت به سه سال گذشته 2برابرشده است.
وی ابراز کرد: تا پایان سال جاری یک هزار و 980طرح از طرح‌های نیمه تمام هادی  به اتمام  و آماده بهره برداری می‌شود.
این مسوول با بیان اینکه دوره طرح‎های هادی، 10 ساله است و پس از این مدت باید مورد بازنگری قرار بگیرد، افزود: در همین راستا تاکنون طرح هادی در بیش از هشت هزار و300 روستا مورد بازنگری قرار گرفته.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن بیان کرد: تاکنون برای 19 هزار و 150 روستا کشور طرح هادی اجرا شده است.
این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر  برای 28هزار و ۵۰۰روستا در کشور طرح هادی تهیه شده است، عنوان کرد: قریب بر 3 هزار 850 روستای کشور طرح هادی بازنگری شده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۸۰میلیون مربع آسفالت روستایی  و بیش از ۱۱۲۰پروژه ساختمانی از جمله کتابخانه، خانه بهداشت و خانه عالم احداث شده است.
 شاملو خاطرنشان کرد: تا کنون3 میلیون  ۵۰۰واحد مسکونی روستایی احداث شده است.

افتتاح طرح گردشگری روستای دیل گچساران با اعتبار 50 میلیارد
با حضور مسوولان پروژه گردشگری روستای دیل گچساران با اعتباری به مبلغ ۵۰میلیارد ریال احداث و به بهره برداری رسید.
در این آیین حسین جنتی‌پور با بیان اینکه پروژه گردشگری روستای دیل گچساران با اعتباری به مبلغ ۵۰میلیارد ریال  احداث و به بهره برداری رسیده است ،اظهار کرد: از این میزان اعتبار 18 میلیارد ریال برای اجرای طرح هادی این روستا اجرا  و مابقی از محل اعتبارات گردشگری،ملی، استانی و قیر رایگان بوده است.
 وی ادامه داد: در این طرح احداث جدول، بیس و آسفالت، سنگ فرش ، جداره سازی، تاسیسات، پل معلق و رواق انجام گرفته است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:تا کنون در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و100 پروژه طرح هادی در  ۴۵۰روستای استان  اجرا شده است.
جنتی‌پور ادامه داد: پروژه گردشگری روستای دیل یکی از پروژه‌های مهم است کهاز سوی  دفتر مرکزی بنیاد مسکن این طرح را  پیگیری و طرح در بنیاد مسکن کشور تصویب شده است.
 وی با بیان اینکه روستای دیل یکی از قطب‌های گردشگری در این شهرستان به شمار می‌رود، گفت:   انتظار می‌رود یک برنامه چشم انداز پنج ساله برای این روستا تدوین شود.
جنتی‌پور با بیان اینکه  در این روستا می‌توان بوم‌گردی را برای اشتغال و رونق گردشگری  ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: با برنامه چشم انداز در آینده شاهد اشتغال جوانان در این روستاها خواهیم بود.

مگر تاجگردون سوپرمن است؟!

 در این آیین غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران اظهار کرد: آنهایی که اهل دین هستند بهتر از من می‌دانند این روستا دارای اصالت و تاریخ مشخصی است.
 وی با بیان اینکه این اصالت و تاریخ باقی خواهد ماند، گفت: در گذشته کارهایی صورت گرفته اما به اتمام نرسیده است.
نماینده مردم گچساران با اشاره به اینکه در فضای مجازی مشاهده می‌شود که بیان می دارند چرا این  طرح‌ها نیمه تمام رها شده است، گفت: این افراد چرا نمی‌گویند در قدیم کاری صورت نگرفته است.
تاجگردون با اشاره به اینکه خوب است مطالبه‌گری داشته باشیم، بیان کرد:خوشبختانه در بارندگی سال گذشته  به واسطه ایمن سازی و کانال سازی در این روستا خسارت چندانی در برنداشته است.
نماینده مردم گچساران ادامه داد: جوانان دیل به این نکته توجه داشته باشند که با همکاری یکدیگر می‌توان مشکلات را مرتفع کنیم.
وی با بیان اینکه این تفکر اشتباه است که تاجگردون به تنهایی می‌تواند مشکلات را مرتفع کند‌ و آیا مگر تاجگردون سوپرمن است، گفت: روستای دیل در طرح منظومه روستایی یکی از روستاهای حائز اهمیت است.
 تاجگردون عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور ۳۰۰روستا طرح گردشگری و بهسازی آن تهیه و اجرا خواهد شد که یکی از این روستاها، روستای دیل است.
نماینده مردم گچساران خاطرنشان کرد: امیدواریم طرح گردشگری در دیگر روستای این شهرستان با هدف مشخص اجرا شود و مابقی روستاهای این شهرستان این گونه طرح‌ها را مشاهده کنند و برای اجرای این گونه طرح ها همت داشته باشند.

سالن ورزشی چند منظوره روستای مارین گچساران افتتاح شد

با حضور مسوولان سالن ورزشی چند منظوره روستای مارین از توابع گچساران با اعتبار 29 میلیارد ریالی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
در این آیین حسین جنتی پور اظهار کرد:  این سالن در ابعاد24  در 48 متر مربع احداث شده است.
مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این سالن ورزشی چند منظوره در ده فجر سال گذشته کلنگ‌زنی شده است، گفت: این سالن  با اعتباری بالغ بر ۲۹میلیارد ریال افتتاح و به مرحله بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه سالن ورزشی چند منظوره روستای مارین  در مساحتی به متراژ   یک هزار و 154 متر مربع احداث شده است، خاطرنشان کرد: در این پروژه 500 متر مکعب خاکبرداری، زیرسازی  و بیس و آسفالت  به متراژ2500 متر انجام گرفته است.
روستای دیل در بویراحمد گرمسیری با بیش از ۴۰۰۰ نفر جمعیت است و مردم روستا به زبان لری و با لهجه «دیلی» صحبت می‌کنندو روستا همجوار روستاهای آرو، مارین و آبریگون است.


کد مطلب: 415509

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/415509/تاجگردون-مدیران-کنگر-خورده-لنگر-انداخته-اند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1