تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۴۱۵۵۰۱
بررسی حذف سود و جریمه مرکب وام‌های بانکی؛

پیشنهاد تاجگردون انتخاباتی یا برای منافع مردم بود

۴
۰
پیشنهاد تاجگردون انتخاباتی یا برای منافع مردم بود
کبنا ؛به پیشنهاد غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت حذف سود و جریمه مرکب‌ وام‌های بانکی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأیید رسید.
سید محمد قاضی نیا - استاد دانشگاه
در متنی نوشت: «با عملکرد ضعیف که دولت در طی این چند سال داشته و تب مجلسیان علی الخصوص اصلاح طلبان در قالب لیست امید داشتند، با رسیدن به پایان دوره دولت و همچنین نزدیک شدن به انتخابات مجلس سرمایه داران و اجتماعی که در گلوگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها نفوذ کرده و وام‌های کلان دریافت کردند به صورت شورایی و با همکاری «غلامرضا تاجگردون» طرح حذف سود و جریمه مرکب وام‌ها را تصویب و  در مجمع تشخیص مصلحت نظام این طرح را تصویب نموده و در این راستا نمایندگان از تصویب این پیشنهاد به صورت تبلیغاتی برای عموم مردم نزدیک به انتخابات استفاده می‌کنند. اما در حقیقت مساله این است که چون دولتیان و مجلسیان موقعیت خود را در مجلس و دولت بعدی متزلزل می‌بینند و ریزش آرا و انتقادهای کلان به دلیل عملکرد ضعیف به آنها وارد شده است، در این برهه پایان عمر این دولت و مجلس برای منافع خود و مجموعه همکاران و شرکای خود که در لایه‌های مختلف اقتصادی کشور نفوذ و وام‌های کلان دریافت نمودند این طرح را تصویب کرده‌اند که بازپرداخت وام‌های کلان دریافتی خود را بدون سود و پرداخت جریمه در صورت مطالبه گری دستگاه‌های نظارتی و دولت و مجلس بعدی پرداخت کنند و هم به نوعی مساله را در ظاهر به سود عموم مردم جلوه داده و در نزدیکی انتخابات به نوعی افکار مردم به عنوان یک کار بزرگ در راستای منافع عمومی آنها جلوه دهند.
در خبری آمده بود که به پیشنهاد غلام رضا تاج گردون جهت حذف سود و جریمه مرکب از سوی مجمع تشخیص تأیید شد؛  غلام رضا تاجگردون پیش‌تر اظهار داشته بود که حذف سود مرکب وام‌های بانکی مطالبه مجلس است.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که طراح اصلی مصوبه فوق بود در بخش دیگر از صحبت‌های خود افزوده بود؛ عمده مراجع عالیقدر تقلید به وضعیت اخذ سود مرکب از تسهیلاتی که به مردم ارائه شده معترض هستند، لذا امیدوارم شورای نگهبان مصوبه مجلس برای خارج کردن ربح (سود) مرکب از تسهیلاتی که به مردم داده شده را بپذیرد.
غلامرضا تاجگردون با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال 98، برای بررسی موارد ارجاعی از شورای نگهبان، گفت: اختلاف اصلی روی یک بند است و آن اختلاف موضوع خارج کردن ربح (سود) مرکب از تسهیلاتی بوده که به مردم داده شده است.
 رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی از موضوع خارج کردن ربح مرکب از تسهیلاتی که به مردم ارائه شده ناراحت هستند، افزود: در جلسه امروز کمیسیون تلفیق عنوان کردم که کسی بیشتر از بنده با مدیران بانک‌ها دوست نیست، اما این یک تصمیم مهم بوده که باید اخذ شود.
 عمده مراجع عالیقدر تقلید به وضعیت اخذ ربح مرکب از تسهیلاتی که به مردم ارائه شده معترض هستند.
 وی ادامه داد: عمده مراجع عالیقدر تقلید به وضعیت اخذ ربح مرکب از تسهیلاتی که به مردم ارائه شده معترض هستند، لذا امیدوارم شورای نگهبان مصوبه مجلس را بپذیرد.
 نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر موضوع ربح مرکب به مجمع تشخیص نظام رفت، امیدوارم مجمع تشخیص، مصلحت را منافع عموم مردم بداند. 
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین در نامه‌ای درباره اختلاف مجلس و شورای نگهبان در مورد بودجه سال 98 خطاب به آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرد تا تکلیف ایرادات گرفته شده پیرامون تسهیلات بانک‌ها را تعیین و با استفاده از دیگر سازوکارهای قانونی بن بست موجود را حل کند.
 متن نامه به شرح زیر است:
 باسمه تعالی 
حضرت آیت الله آملی لاریجانی 
 رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با سلام و تحیات؛
 ضمن تشکر از همراهی و تلاش وافرجنابعالی در بررسی موارد مورد اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان در بودجه سال ۹۸ بدینوسیله به استحضار می‌رساند: عدم تأیید مصوبه مجلس در تعیین تکلیف وضعیت ربح غیرقانونی و غیر شرعی در تسهیلات پرداختی بانکها به متقاضیان در سنوات گذشته و تعیین مسیر آینده رابطه بانکها و دریافت کنندگان تسهیلات، تصمیم گیرندگان را دچار یاس و ناامیدی نسبت به اصلاح امور بخصوص در موضوع مورد بحث نمود.
 این امر نه تنها دغدغه مراجع معظم در خصوص اشکالات شرعی نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات بانکها را بی پاسخ گذاشت بلکه در آینده نیز باعث ادامه اقدام غیرقانونی و تخلف محرز برخی از بانکها شد که با حمایت بانک مرکزی رفتار غیر شرعی خود را با فراغت بال تداوم می‌بخشند. در این مصوبه شورای محترم نگهبان نسبت به موضوع معذورین ایراد شرعی وارد کرد ممکن است این ایراد پذیرفتنی باشد ولی عدم تشخیص مصلحت توسط مجمع در یک انتخاب نه چندان پیچیده بین منافع میلیونها تسهیلات گیرنده که زندگی و تولید و کسب و کارشان گرفتار این معضل نامیمون بانکی شده با منافع نظام بانکی و سهامداران بانکها (دولتی و غیر دولتی) موجب تعجب نمایندگان محترم مجلس و موکلین آنها شده است. هر چند مصوبه مجمع از نظر قانونی مورد احترام است ولی شرایط کنونی کشور و ضرورت حمایت از تولید کنندگان و صاحبان فعالیت اقتصادی از کشاورز تا صاحبان حرف و صنعتگران و کسبه خرد ایجاب می‌کند حضرتعالی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از این موضوع به سادگی نگذشته و با استفاده از دیگر سازوکارهای قانونی بن بست موجود را باز و نگذارید این معضل جدی که یکبار مجلس همت کرده تا آن را حل کند ادامه پیدا کند و اقتصاد و زندگی مردم را بیش از این آلوده خود سازد. 
امیدوارم این موضوع مورد توجه جدی جنابعالی قرار گرفته و تصمیم ویژه و عاجل اتخاذ فرمائید.
غلام رضا تاجگردون
  بنا بر این گزارش، و در نهایت پیشنهاد غلام رضا تاجگردون در جلسه مجمع، با تغییراتی به تأیید دو سوم اعضای مجمع رسید. بر اساس مصوبه مجلس در مردادماه سال جاری قراردادهای تجدید یا امهال بدهی که زمینه ساز اخذ شسود و جریمه مرکب هستند، از ابتدای سال ۱۳۹۳ به بعد، بلااثر خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلع
Iran, Islamic Republic of
با سلام. المثل معروفش وام دولت مهریه زن است کی داده کی گرفته بازهم پدر ایشون را خدا بیامرزه که بخاطرش مشکل جندتا هم حل می شود
بانکی
Iran, Islamic Republic of
این هم خدمت دیگری به ابر بدهکاران و مفسدین بانکی، همانهایی که هزینه های میلیاردی انتخابات را تامین میکنن. ‌کاش نهادهای نظارتی پیگیر خرید و فروش آرا و مردم نیز آگاه باشند.
Iran, Islamic Republic of
بنازمش که حرفش اینقدرخریدار داره؛
باوی
United Kingdom
ای بازمت دکتر باعرضه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1