تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۴۱۵۴۵۳
بررسی‌ها نشان می‌دهد

وقوع حوادث مشکوک در عراق؛ تلاش بعثی‌ها برای ترویج هرج‌ومرج

۰
وقوع حوادث مشکوک در عراق؛ تلاش بعثی‌ها برای ترویج هرج‌ومرج
کبنا ؛ طی روزهای گذشته سلسله حوادث مشکوکی در برخی نقاط عراق به وقوع پیوسته است. ازجمله این حوادث می توان به انفجارهای شبانگاهی دوشنبه هفته جاری اشاره کرد. در ادامه اتفاقات مشکوک در عراق، استان «میسان» شاهد وقوع سه انفجار بود.
انفجار اول، یکی از مجتمع های خیریه را هدف قرار داد. این درحالی است که در انفجار دوم یکی از مراکز پزشکی وابسته به عصائب اهل الحق هدف قرار گرفت. در همین حال، انفجار سوم نیز در منطقه «الاسکان» واقع در استان میسان رخ داد. این حوادث مشکوک که رد پای بقایای رژیم بعث در آن ها به چشم می خورد درحالی به وقوع می پیوندد که شدت و حدت اعتراضات مردمی در عراق در مقایسه با روزهای گذشته فروکش کرده است.
پیش از این حوادث نیز، نفوذی ها شهرهای مقدس عراق به ویژه نجف اشرف را هدف اقدامات خرابکارانه خود قرار داده بودند. ازجمله این حوادث می توان به آتش زدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف اشرف اشاره کرد که توسط عوامل نفوذی و خرابکاران انجام شد؛ مسأله ای که علیرغم ادعاهای شبکه های سعودی و آمریکایی هیچ ارتباطی با معترضان عراقی نداشت.
اقدامی دیگری که خرابکاران و عوامل نفوذی انجام دادند، آتش زدن مرقد «سید محمد باقر حکیم» در شهر نجف اشرف بود. اغتشاشگران و آشوب طلبان با این اقدام خود در واقع تلاش کردند تا بحران در عراق را به شهرهای مذهبی ازجمله نجف اشرف بکشانند و آیت الله سیستانی با هشدار به موقع خود به تظاهرات کنندگان گوشزد کرد تا ضمن هوشیاری در برابر توطئه ها، نفوذی ها را شناسایی و از آن ها دوری گزینند.

تمامی این تحولات در حالی است که برخی طرف های داخلی نیز در همان پازلی فعالیت می‌کنند که از سوی دشمنان خارجی برای عراق طراحی شده است. این طرف های داخلی ضمن نادیده گرفتن اوضاع امنیتی کنونی عراق، با انتشار بیانیه های مختلف و یا انتشار توئیت‌های گوناگون اقدام به تحریک مردم می کنند؛ اقدامی که بدون شک در تشدید هرج و مرج در عراق نمی تواند بی تأثیر باشد.
هدف اصلی و اساسی این طرف های داخلی از اقدامات تحریک آمیز خود در واقع کسب منافع و دستاوردهای سیاسی است؛ هرچند که آن ها همواره تأکید می کنند به دنبال تحقق منافع سیاسی نبوده و تنها با اهداف ملی دست به فراخوان برگزاری تظاهرات گسترده می‌زنند. اخیرا نیز شاهد آن بوده ایم که برخی طرف های داخلی در عراق با هدف جلب توجه اقشار مختلف مردم گزینه «امنیتی جلوه دادن فضای موجود» علیه خود را در دستور کار خود قرار داده اند.
این درحالی است که وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای قویا وجود هرگونه سوء قصد افراد ناشناس علیه سران برخی احزاب را رد و اعلام کرد که فضا علیه شخصیت های سیاسی به هیچ وجه امنیتی نیست. بنابراین، پر واضح است که برخی طرف های داخلی در حال موج سواری بر اعتراضات مردمی هستند تا از رهگذر این اعتراضات، به دستاوردهای سیاسی برای خود برسند.
این تلاش ها درحالی است که پیشتر آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق در رهنمودهایی ضمن هشدار نسبت به تحرکات نفوذی ها، گفته بود: «نیروهای امنیتی باید حامی تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز باشند. تظاهرات کنندگان هم نباید به خرابکاران اجازه دهند که تحت عنوان تظاهرات کننده به صفوف آنها نفوذ و اقدام به حمله به نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی و خصوصی کنند و به منافع شهروندان لطمه بزنند».

علاوه بر این، شخصیت ها و سران احزاب و جریان های سیاسی در عراق نیز موضع قاطعانه ای در قبال نفوذی ها که بقایای رژیم بعثی هسته های اصلی آن ها را تشکیل می‌دهند، اتخاذ کرده اند. درهمین ارتباط، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در سخنانی از تظاهرات‌کنندگان خواست که نفوذی‌ها را شناسایی و آن ها را صف خود جدا کنند. وی همچنین اقدام نفوذی ها در تعرض به اموال عمومی برای منحرف‌سازی روند مسالمت‌آمیز تظاهرات را مردود دانست.
افزون بر این، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق نیز درباره تحرکات مشکوک نفوذی هاِ تحت الحمایه آمریکا و غرب هشدار داد. وی در سخنانی در همین خصوص بر لزوم وحدت مردم عراق در برابر توطئه قدت‌های خارجی که قصد خرابکاری اعتراضات این کشور را دارند، تاکید کرد.
بنابراین، پر واضح است که امروز اقشار مختلف عراق به تحرکات مشکوک نفوذی ها در این کشور پی برده اند و به خوبی می دانند که هدف اصلی و اساسی نفوذی ها ترویج نا امنی در عراق است. درست به همین دلیل است که جملگی مردم عراق همواره خود را ملزم به گوش فرا دادن به رهنمودهای مرجعیت می دانند.
بر اساس آنچه که گفته شد، واضح است که توطئه بزرگی علیه عراق تدارک دیده شده است که هدف اصلی و اساسی آن ترویج هرج و مرج در این کشور است. نفوذی ها و عوامل خرابکار تمام تلاش خود را برای پیاده سازی سناریوی کشته سازی به کار گرفته اند و علیرغم هشدارهای مرجعیت عالیقدر عراق درخصوص متمرکز شدن بر شناسایی این عناصر نفوذی و خرابکار، برخی طرف های داخلی به دنبال تحقق خواسته های سیاسی خود هستند.
در هر صورت، ناگفته پیداست که در سایه حضور نیروهای مسلح قدرتمند و همچنین نیروهای مخلص حشد شعبی در صحنه نظامی عراق، مزدوران بیگانگان و همچنین نفوذی‌های تحت الحمایه آمریکا، غرب و عربستان سعودی نخواهند توانست عراق را به صحنه آشوب‌های بی‌پایان تبدیل سازند؛ کما اینکه تمامی نقشه های آن ها در این زمینه پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ با ناکامی مواجه شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1