تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۶
کد مطلب : ۴۱۵۳۹۱
نگین تاجی در نشست بسیج حقوقدانان استان:

وظیفه قاضی توجه به عدالت؛ وظیفه عموم توجه به قانون است!

۰
وظیفه قاضی توجه به عدالت؛ وظیفه عموم توجه به قانون است!
کبنا ؛
به منظور تعامل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با جامعه ی بسیجی حقوقدان استان نشستی برگزار شد.
در این نشست، حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان از جامعه بسیجی حقوقدان استان قدردانی کردند که در کنار دستگاه قضایی به مردم استان خدمت رسانی می نمایند.
نگین تاجی با اظهار اینکه یکی از واژه هایی که امروزه  در بین جامعه حقوقدان و قضایی از آن استفاده می شود واژه ای است به نام« تحول در دستگاه قضا» ،بیان داشت:با انتصاب شایسته ی حضرت آیت الله رئیسی توسط مقام معظم رهبری و توصیه های 8 گانه ی بسیار زیبا و ظریف معظم له درباره سند تحول در گام دوم انقلاب ما باید نخست آن توصیه ها را چراغ راه خودمان قرار بدهیم که موجب امیدواری مردم خواهد شد و دوم این که مبارزه با فساد باید واقعیبوده و، تبلیغاتی و شعاری نباشد.

نگین تاجی با اظهار اینکه برخی خرده گرفتند که چرا کارهایی که انجام می دهید، رسانه ای نمی کنید؟ افزود: در پاسخ به این دوستان عرض کردم که انجام می دهیم، وظیفه ماست.
وی گفت: وظیفه یک قاضی توجه به عدالت و اجرای آن است است اما وظیفه همه توجه به قانون یعنی نظم و هم عدالت است که هر دو در کنار هم هستند.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نحوه ی انتشار احکام قضایی گفت: ما در بسیاری از موارد که آراء قطعی نیست اگر بخواهیم اسم خودمان را بلند کنیم و آن آراء را رسانه ای نمائیم؛ که در این زمینه ها رأی صادر کردیم خیلی جالب نیست، چون قانون گفته رأی باید قطعی شود، زمان لازم قانونی بگذرد و وقتی قطعی شد رأی را حسب ساز و کارهایی که در خود قانون پیش بینی شده اعلام کنند.
نگین تاجی افزود: وظیفه یک قاضی است که اجرای عدالت کند. چه پرونده ساده باشد چه پرونده مهم، یا کلاهبرداری و فساد باشد، باید در این موارد حساسیت وجود داشته و قانون و رضای خداوند متعال مدنظر باشد .

مقام ارشد قضایی استان در ادامه اظهار داشت : یکی از مباحثی که آیت الله رئیسی بر آن خیلی تأکید دارند، احترام به مردم یا همان واژ ه ی تکریم ارباب رجوع است، بحث تکریم ارباب رجوع فقط در صحبت و سخن نیست، بلکه یکی از دغدغه های اساسی ریاست معزز قوه قضائیه، که برگرفته از منابع فقهی و اسلامی و شیعه ماست احترام به ارباب رجوع است. ارباب رجوع فقط اصحاب دعوی نیست. در جریان رسیدگی با کارشناس وکیل خواهان و خوانده، شاکی و متهم، روبرو هستیم و  قاضی باید به همه احترام بگذارد.

رئیس شورای قضایی استان افزود: باید قاضی از چنان شخصیت و متانتی برخوردار باشد که وقتی کسی از درب اتاقش وارد می شود از نوع برخورد ،رفتار و نوع شیوه ی رسیدگی اش، شخص قاضی را تشخیص دهد.

نگین تاجی با بیان این نکته که قاضی باید شرایط اقتصادی مردم را درک کند تصریح کرد: پرونده ای که به قاضی ارجاع می شود نباید مشمول اطاله دادرسی شود و قاضی بدون مطالعه و شناختن مفهوم آن دعوا، رأی صادر نکند که مردم بخواهند از طرق فوق العاده و ماده 477 اقدام کنند و این همه هزینه ها بوجود بیاید و سبب ناامیدی مردم گردد .

وی گفت: اگر وکیل از نحوه رسیدگی قاضی ایرادی گرفت، نباید قاضی لج و لجبازی کند این بیان مولای الموحدین حضرت علی (ع) است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که ،وظیفه ی ما اجرای عدالت است اظهار کرد: با برنامه های علمی و آموزشی، در نشست های قضایی منسجم و هماهنگ موارد درخواستی بررسی و هیئت تحریریه مشخص شده که سئولات را جمع آوری و ابهامات و جواب سوالات را بصورت یک ماهنامه گردآوری شده، برای همکاران محترم قضایی ارسال می نمائیم.

وی افزود: در این ماهنامه حقوقی، جدیدترین نظریات حقوقی اساتید حقوق، آراء وحدت رویه و یا قوانینی که جدید التصویب هستند و نوآوری های قانونی قرار داده می شوند و ماهنامه بصورت مکتوب در اختیار قضات قرار می گیرد.

نگین تاجی با اظهار اینکه گروهی از همکاران قضایی مشغول بررسی عناوین فراوانی پرونده ها از لحاظ نوع جرم هستند اظهار داشت: 13 نفر از همکاران قضایی، هر نفر موضوعی را  که درصد فراوانی در پرونده های دادگستری استان دارند بررسی نموده و نتیجه به سمع و نظر همکاران خواهد رسید.
نگین تاجی گفت: این گروه مجموع دستاورد های خود در مورد پرونده ها را ظرف 2  تا 3 ماه آینده اعلام کرده تا از مواردی که موجب اطاله ی دادرسی در پرونده ها می شود جلوگیری و به صورت کاربردی کارکرده تا سایر همکاران با بکار بستن آن فرایندها بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن  آرایی متقن در خصوص موضوع پرونده صادر نمایند.

وی از  تشکیل کارگروه بین وکلاء و قضات در استان نیز خبر داد و افزود: با توجه به اینکه از اعضاء هر دو کانون وکلاء و مشاوران حقوقی دادگستری استان که با سایر وکلای کشور در ارتباط هستند در این کارگروه حضور دارند و جامعهه ی وکلاست که آرای همکاران قضایی را به نحو تخصصی و نقایص بررسی کرده و از چگونگی آن آگاه هستند.
وی افزود: این کارگروه مهمترین مسائل موجب اطاله دادرسی را مشخص و اعلام می کنند.
این مقام قضایی با اظهار اینکه،قضات نباید هیچ ترس و واهمه ای از بررسی آرای شان داشته باشند افزود:  آراء ، باید در معرض دید همه مردم قرار بگیرد. قاضی باید وقتی رأی صادر می کند هیچ ناراحت نباشد که رأی صادره در جامعه حقوقدانان تحلیل می شود. این آراء اگر مشکل علمی داشته باشند در اختیار کارگروه قرار گرفته و اقداماتی که لازم باشد انجام می دهند.

نگین تاجی  در خصوص تشکیل و اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان، اظهار داشت: طرح هر مسجد یک حقوق دان ،یک کار مبنایی است اگر درست و با کیفیت اجرا شود، ارزش فراوانی داشته و با بودن یک حقوق دان در کنار مردم و آموزش های حقوقی و مشاوره ای ،تأثیر آن در آینده ی نزدیک مشاهده و رویه ی صحیح اجراء خواهد شد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: وکلاء یا قضاتی که به روستاها می روند بررسی نمایند که مردم در آن روستا چه معضلات و مشکلاتی دارند که ممکن است تبدیل به یک جرم شود و زمینه یک نزاع بزرگ باشد، تا از بروز آن پیشگیری و برای امر حادث شده هزینه نکنیم.
وی گفت: کارکرد این طرح نه فقط آموزشی، حقوقی و مشاوره است، بلکه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه خیلی مؤثر است
در پایان این نشست به تعدادی از حقوق دانان لوح سپاس از طرف فرمانده سپاه فتح استان تقدیم شد.
 
 

 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
1