تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۴۱۵۲۱۵
جزئیات جدید مکالمه تلفنی روحانی و اوباما؛

اگر رئیس جمهور آمریکا تحریم‌ها را بردارد با او دیدار می‌کنم

۱
۱
اگر رئیس جمهور آمریکا تحریم‌ها را بردارد با او دیدار می‌کنم
کبنا ؛ رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: سال ۹۲ زمانی که در نیویورک بودم با رییس جمهوری سابق آمریکا درباره مذاکرات گفت و گوی تلفنی انجام دادم.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح روز چهارشنبه در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه در برج میلاد تهران ضمن تبریک روز بیمه به دست اندرکاران، مسوولان و شرکت‌ها، اساتید و پژوهشگران افزود: مشاورین و همراهان من در سفر نیویورک مرا قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را بدهم. انجام این کار مورد تردید من بود، اما همه مشاورین من به اتفاق این نظر را دادند و پذیرفتم. در نتیجه در آخرین لحظاتی که در حال ترک نیویورک بودم، رئیس جمهوری آمریکا به من زنگ زد و من جواب او را دادم.
 وی تاکید کرد: این صحبت کوتاه یک ربع تا بیست دقیقه ای، یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود و ما چارچوب را با وی مطرح کردیم و او در این گفت و گوی تلفنی سه موضوع را مطرح کرد که به او گفتم که راجع به سه موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که هسته‌ای است، انجام شد و شما آن را درست اجرا کردید، موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستور کار مذاکره قرار خواهد گرفت.
 رییس جمهوری خاطر نشان کرد: این حرکت باعث شد تا ما در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو رسیدیم که به طور موقت تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها برداشته شد و از پول‌هایی که در بانک‌ها بلوکه شده بود، ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار در اختیار ایران قرار گرفت و مهمترین دستاورد این توافق موقت پذیرش حق غنی سازی ایران در آن مذاکره صد روزه بود. هیچ کس باور نمی‌کرد که در مذاکرات ما می‌توانیم از ۶ قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران حق غنی سازی در کشور خود را دارد، برخلاف آن چیزی که در قطع نامه‌های سازمان ملل آمده بود.
روحانی با اشاره به ادامه مذاکرات افزود: در مرحله بعدی مذاکرات، هدفی که ما داشتیم که باز هم بسیاری از کارشناسان می‌گفتند امکان تحقق اش نیست این بود که در پایان این مذاکرات تمام قطعنامه های‌فصل هفت سازمان ملل باید یک جا لغو شود. متخصصین حقوق بین الملل می‌گفتند امکان ندارد که ۶ قطعنامه‌ای که ما یک روز هم آن‌ها را اجرا نکرده بودیم، توسط خود سازمان ملل یک جا قطع شود. اما این کار شد و قطعنامه‌های تحریمی ما لغو شد.

نگذاشتم که ایران ناقض برجام باشد
روحانی با اشاره به تاثیرات برجام در اقتصاد کشور گفت: بعد برجام شرایط متفاوت شد و دیدید که کار شما در حوزه بیمه آسان شد و صنعت بیمه تغییر کرد؛ تولید حرکت کرد؛ شرکت‌های خارجی به ایران آمدند و فقط یک کشور در آن شرایط ۵۰ میلیارد دلار به ما اعتبار داد. تحول بسیار بزرگ و عظیمی در ایران آغاز شد و سرمایه‌گذاری در ایران گسترش یافت تا جایی که یکی از رهبران کشور می‌گفت که می‌دیدیم هر چه سرمایه گذار و بانک هست به سمت ایران سرازیر شدند و می‌گفتیم مگر ایران چه بهشت برینی است که همه به آن سمت می‌روند.

رییس جمهوری بیان کرد: پس از امضای برجام شرایط مناسبی ایجاد شد در این شرایط لازم بود این قرارداد و این توافق را حفظ کنیم. البته اینجا جای این صحبت نیست، ولی اگر زنده بودیم در آینده خواهم گفت که ما با چه دردسر‌هایی برجام را نگه داشتیم و چه فشار‌های روی ما بود، ولی به هر قیمتی بود نگذاشتم که ایران ناقض این عهدنامه باشد.
روحانی افزود: گفتیم اگر این توافق روزی می‌خواهد نقض شود، به دست ما نقض نخواهد شد. ما مسلمانیم و تعبیر قرآن به عهدمان "راعون" هستیم. چیزی را به سادگی امضا نمی‌کنیم اگر امضا کردیم پای آن می‌مانیم. دولت خیلی سختی‌ها کشید تا این توافق رو حفظ کند. تا زمانی که دولت آمریکا تغییر کرد و فرد جدیدی روی کار آمد.

می‌توانستیم سال ۹۳ به توافق برسیم
روحانی عنوان کرد: می‌دانید سال ۱۳۹۳ می‌توانستیم به توافق نهایی برسیم، اما به دلیل فشار صهیونیست‌ها و فشار عربستان تا سال ۹۴ به تاخیر افتاد. می‌دانید که وزیر خارجه عربستان با هواپیما به وین رفت و برای اینکه به تأخیر بیندازد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم برای همین منظور به وین رفت و این‌ها توانستند به تاخیر بیندازند و در آن تاخیر بود که به آمریکا قول دادند و گفتند قیمت نفت را آن چنان ما پایین می‌آوریم که ایران مجبور شود هر چه را گفتید امضا کند نه این قراردادی که امروز آماده امضا است. این را زمانی با آمریکا صحبت کردند که این قرارداد آماده امضا بود.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آمدند قیمت نفت را پایین آوردند. قیمت نفت از ۱۰۴ دلار یا ۱۱۲ دلار در ماه‌های مختلف پایین آمد و به ۸۰ دلار، ۷۰ دلار، ۵۰ دلار و تا زیر ۳۰ دلار رسید. گفتند که اینجا جایی است که ایران دیگر نمی‌تواند کشور را اداره کند. وقتی قیمت نفت تقریباً به یک چهارم تقلیل داده شد گفتند که دیگر نمی‌توانند کشور را اداره کنند و مجبور می‌شوند هر چه گفتید امضا کنند.
وی اضافه کرد: ایستادگی کردیم. در اواخر سال ۹۳ و اوایل ۹۴ که می‌دانید چقدر قیمت نفت پایین آمده بود، توانستیم کشور و اقتصاد را حفظ کنیم. توانستیم تورم را پایین بیاریم. همین سال ۹۴ بود که تورم را تک‌رقمی کردیم، به رغم آنچه آن‌ها فکر می‌کردند رشد اقتصادی ما بالا رفت و تورم پایین آمد، شرایط اقتصادی ما آرامش پیدا کرد و آن‌ها دیدند که نمی‌شود. اینجا بود که به عربستان و رژیم صهیونیستی گفتند که حرف شما نادرست بوده و ایران تسلیم نمی‌شود و در سال ۹۴ آمدند و قرارداد را امضا کردند.

گفتند ژانویه در تهران هستیم
روحانی تصریح کرد: همین عربستان و رژیم صهیونیستی عوامل اصلی بودند که روی کاخ سفید اثر گذاشتند و به او گفتند اگر از برجام خارج شود و تحریم شدید وارد کند؛ نظام ایران چند ماه بیشتر باقی نخواهد ماند. آنچنان اطمینانی پیدا کرده بودند که گفتند وقتی بالاترین تحریم تاریخ در سیزدهم آبان ماه سال ۹۷ را اعمال و اجرا کنیم ایران امکان نداره که تا ۱۱ دی ماه یعنی ژانویه سال بعد بتواند به حکومت ادامه داد؛ و خودشان هم به صراحت گفتند که در ژانویه در تهران هستیم.

مذاکره نکردن آسان است
روحانی گفت:، اما در عین حال من این نکته رو می‌خواهم بگویم از آنجایی که شما صاحبان و متخصصان کاهش خسارت و ریسک در زندگی مردم هستید، این وظیفه در یک سطح دیگر بر گردن ماست. باید به عنوان دولت ریسک مردم رو کاهش بدهیم و شرایط مردم را برای تعالی و توسعه آماده کنیم وگرنه اینکه شعار بدهیم و بگوییم مذاکره نمی‌کنیم خیلی راحت است.
وی یادآور شد: وقتی بگوییم مذاکره می‌کنیم آن موقع اول گرفتاری است و شما باید بروید و بنشینید، بحث کنید، دعوا کنید، استدلال کنید، اقتصاددان و حقوقدان باید بیاید. وگرنه از ابتدا می‌توان گفت: مذاکره نمی‌کنیم و تحریم‌ها باقی بماند. چه کسی ضرر می‌کند؟ همه منطقه. چه کسی ضرر می‌کند همه دنیا و چه کسی ضرر می‌کند ملت بزرگ ایران.

می‌دانستم جواب تلفن رییس‌جمهوری آمریکا را بدهم عده‌ای افراطی لنگه کفش پرت می‌کنند
روحانی افزود: ما دولتی نبودیم که از زیر بار یک مسوولیت سخت فرار کنیم هیچ‌وقت فرار نکردیم. می‌دانستیم برخی از امور چقدر سخت است، می‌دانستیم اگر در نیویورک، جواب تلفن رییس جمهوری آمریکا رو بدهم در فرودگاه مهرآباد یک عده‌ای افراطی، لنگه کفش پرتاب کنند. من همه این‌ها را می‌دانستم، اما به جان خریدم این‌ها برای من مهم نبود، مهم برای من این بود که وجدان من راضی باشد و به که قولی به مردم دادم پایبند باشم و بود.

بزرگترین کلاهی که سر ترامپ رفت برسر برجام بود
رییس جمهوری بیان کرد: در آن وضعیت آمدیم، شرایط کشور را آرام کردیم. دوباره رژیم صهیونیستی، عربستان و افراطیون آمریکا سر ترامپ کلاه گذاشتند. بزرگترین کلاهی که سر ترامپ رفت بر سر برجام بود. آن‌ها به ترامپ گفتند که از برجام خارج شود و تحریم فوق‌العاده را نسبت به ایران اعمال کنید این نظام سقوط می‌کند و آن وقت پیروز تاریخ هستی و می‌گویی بعد از ۴۱ سال رییس جمهوری بودم که ایران را درهم شکستم. می‌خواستند ادای ریگان درباره شوروی را دربیاورند. نمی‌دانستند که ملت، فرهنگ و جامعه و جوانان، کارآفرینان ومسئولان ایران برای استقلال، عزت و کشورشان تا پای جان می‌ایستند آن‌ها نقض پیمان کردند.
روحانی افزود: آن‌ها نقض پیمان کردند و این باید در ذهن تاریخی ما بماند که ایران با ۶ قدرت بزرگ جهانی قراردادی را امضا کرد که آن‌ها آن را زیر پا گذاشتند و ما هنوز هم به این قرارداد عمل می‌کنیم و کاهش تعهدات هم در چارچوب همین قرارداد است. پس آن‌ها مقصر بودند و از پیمان خارج شدند.
وی با اشاره به اینکه اکنون همه و بیش از همه هم آمریکا برای حل این موضوع تلاش می‌کند؛ افزود: در ایامی که نیویورک بودم هر روز پیغام می‌دادند و من اصلا فرصت نکردم از هتل، جز برای سخنرانی در مجمع عمومی خارج شوم، چون ترافیک دیدار‌ها بسیار بالا بود. آمریکا یک موضوع را در ذهن سران جا انداخته بود که همه کار درست می‌شود و اشکال از طرف ایران است و کاخ سفید می‌خواست بار خود را بر دوش ایران بیاندازد. تقریبا همه سران کشور‌ها اعلام می‌کردند که آمریکا برای حل موضوع آماده است و شما، چون حاضر به ملاقات نیستید پس مقصرید.

گفتم اگر رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌ها را بردارد با او دیدار می‌کنم
روحانی ادامه داد: رهبران می‌گفتند شما ملاقات با رئیس‌جمهوری آمریکا را قبول کنید تا همه تحریم‌ها برداشته شود، اما ما می‌خواستیم این توطئه و نقشه را بشکنیم و به دنیا بگوییم ما برای ملاقات مشکلی نداریم و اگر رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌ها را بردارد ساعتی بعد و نه دو روز بعد با او دیدار می‌کنم، همه سران ۵+۱ در نیویورک هستند و می‌توانیم ملاقات کنیم، به این ترتیب حربه را از آن‌ها گرفتیم و همه گفتند این منطقی است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها معتقد بودند اول ملاقات انجام شود و بعد تحریم‌ها برداشته شود، گفت: می‌خواستند هوش ملت ایران امتحان کنند، اما ما دیگر حاضر نیستیم کلاه سرمان رود و نمی‌خواهیم هم کلاه سر دولت دیگری بگذاریم. می‌خواهیم آنچه حقوق مردم ایران است عملیاتی و اجرا شود. اکنون هم این بحث‌ها ادامه دارد و دوستان واسطه هستند.
 وی گفت: هروقت آمریکا حاضر شود تحریم غلط، ظالمانه، نادرست و تروریستی خود را کنار بگذارد، بلافاصله سران ۵+۱ می‌توانند ملاقات کنند و ایران هیچ مشکلی ندارد. باید ذهن همه روشن شود که ما در مساله تحریم؛ نه آغازگر بودیم، نه مقصریم و نه امروز لج بازی می‌کنیم، موضوع سوم بسیار مهم است، چون بعضی‌ها در ذهن جوانان این گونه القا می‌کنند که ما لج بازی می‌کنیم، در حالی که اینگونه نیست و ما این بهانه را از آن‌ها گرفتیم. تحریم غلط و ظالمانه است؛ آن را کنار بگذارند و در این شرایط مشکلی برای مذاکره نداریم.
 روحانی با تاکید بر اینکه در شرایطی که حق ما تامین نشود همه باید دست به دست هم دهیم و کنار هم بیاستیم، تصریح کرد: صنعت بیمه در کنار بازار سرمایه و بانک‌ها، در کنار و کارآفرینان و نیروی کار و نیز در کنار دانشگاه‌ها همه باید متحد باشیم. امسال روز ۱۶ آذر باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که راه ایستادگی برابر اقدامات تروریستی اقتصادی آمریکا چیست. در تمام دانشگاه‌ها و بین همه دانشجویان و اساتید باید یک موضوع وجود داشته باشد و آن شعار علیه تروریسم و تروریست‌های اقتصادی و آمادگی ما برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه است.
 حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه در این زمینه بار بزرگی بر دوش شماست؛ خاطرنشان کرد: واردات، صادرات، سرمایه‌گذاری در شرایط تحریم ریسک‌آفرین است و شرایط طبیعی نیست، در این شرایط باید شما وارد شوید و از یک طرف با همه آن‌هایی که در فعالیت خود احتمال ریسک می‌دهند، هماهنگ شوید و از طرف دیگر با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای کشور دیگر ریسک جا‌هایی که ارقام بالا است پوشش دهیم، به طور مثال در کشتی‌های بزرگ نفت‌کش که قیمت کشتی و نفت مهم است.
 وی ادامه داد: در این تحریم‌ها در کنار بانک، بیمه هم تحریم می‌شود، فروش نفت و سایر کالا‌های صادراتی ما هم تحریم می‌شود؛ بنابراین اینکه بیمه به عنوان اولین موضوع در تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد نشان دهنده اهمیت بیمه است، چون بدون بیمه گاهی ریسک به قدری بالاست که نمی‌توان کاری انجام داد. چون هر سرمایه‌گذار و کشاورز و انسانی تا حدی ریسک را تحمل می‌کند و وقتی ریسک به ۵۰ درصد رسید دیگر قابل تحمل نیست و باید به جایی اتکا کند که ریسک و خسارت او را جبران کند.

ماهیت بیمه، امنیت بخشی به جامعه است
روحانی گفت:امیدوارم این روز که روز تجلیل از صنعت بیمه است، روحیه جدیدی برای همه دست اندرکاران برای خدمت بیشتر به مردم عزیز کشورمان باشد.
وی افزود: در ظاهر صنعت بیمه در قالب اقتصادی و جزو بازار‌های مالی در کنار بازار سرمایه و بازار پول است، اما واقعیت امر این است که ماهیت بیمه، امنیت بخشی به جامعه است یعنی ذیل تامین اجتماعی باید تعریف شود.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: در دنیا هم به عنوان امنیت اجتماعی (social security) در این عنوان گنجانده می‌شود، بیمه می‌خواهد به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعت گر، کارآفرین، کسی که دارای کارگاه است و مردم عادی که زندگی روزمره دارند برای روز سختی به آنان اطمینان دهد بیمه می‌خواهد به مردم بگوید در روز خسارت و مشکلات شما تنها نیستید یار و یاوری دارید به نام صنعت بیمه.
روحانی گفت: شرکت بیمه در کنار شماست و شما را یاری می‌کند کار بیمه عملکرد این صنعت و شرکت‌های مربوطه باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس آرامش کنند، خدای نکرده اگر یک تصادفی کردم بدانم در یک زمان کوتاهی مشکل من حل می‌شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون شاید وضع خیلی بهتر شده باشد، اما تا قبل انقلاب در یک تصادفی هم که مقصر نبودیم تا رفتیم به پول بیمه برسیم وسط راه داشتیم پشیمان می‌شدیم سرعت عمل، از بین بردن بوروکراسی در زمینه تامین خسارت، کارشناسی فوری، تعیین و پرداخت خسارت اصل تامین است.

تامین اجتماعی به معنای دادن امنیت به مردم و آرامش است
روحانی افزود: صنعت بیمه در شرایط امروز برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد اگر بتوانیم موضوعاتی تحت عنوان قرارداد بیمه را انجام می‌دهیم توسعه دهیم همه عواملی که در زندگی پیش می‌آید امنیت ما و جامعه بیشتر می‌شود
رییس جمهوری گفت: ما کشوری هستیم که در معرض ریسک‌های خاص خودمان هستیم در طول ۴۱ سال گذشته تحت فشار‌های تحریمی بودیم به ویژه در این دو سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی به ما وارد شده است، اما در این زمینه به یک نکته توجه کنید دولت یازدهم و دوازدهم همه تلاشش این بود که این ریسک را به حداقل کاهش دهد ریسک معمولا نمی‌تواند به صفر برسد، ولی می‌تواند کاهش یابد، ولی دولت یازدهم شروع شد ما در حال تحریم پلکانی بودیم یعنی آن زمان مجاز بودیم یک میلیون بشکه نفت بفروشیم سال بعد بیست درصد کم بشود سال بعدی بیست درصد، مقررات این بود که سالی بیست درصد کاهش یابد.
وی تصریح کرد: اولین کاری که کردیم این بود که بیست درصد را حذف کردیم با آنان مذاکره کردیم که برای ادامه مذاکره صادرات نفت کاهش نیابد، دومین قدم این بود که ما معتقد بودیم برای حل این مساله باید در سطح بالاتر مذاکره کنیم و برای این کار مقدمات لازم را آماده کردیم، برای اولین بار تقریبا بعد انقلاب اسلامی در سال ۹۲ در آغاز دولت یازدهم بین وزیر خارجه ایران و آمریکا گفت: وگو و مذاکره آغاز شد این کار ممکن است از دید مردمی که در سیاست سرشته ندارد کار ساده‌ای باشد، ولی این کار عظیمی بود دلیل آن این بود که ما به مردم قول داده بودیم که در ظرف ۱۰۰ روز شاهد این ریسک باشند.

تحریم نتیجه تحریم صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و آمریکا است
روحانی گفت: ما در شرایط تحریم هستیم و این شرایط تحریم تقصیر ما نیست، این شرایط تحریم نتیجه تحریک صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و عمل ظالمانه کاخ سفید است و ما راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم‌کنندگان نداریم؛ در عین حال روزنه مذاکره را نبستیم و اگر آن‌ها حاضر باشند تحریم‌ها را کنار بگذارند ما آماده مذاکره حتی در حد سران کشور‌های ۵+۱ هستیم و آن را به صراحت اعلام کردیم.
رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط اقلیمی و طبیعی ایران گفت: ایران هم مانند برخی از کشور‌ها در خط زلزله است و گریزی از آن وجود ندارد، ژاپن هم از کشور‌های زلزله‌خیز است؛ من در سفر به این کشور در یک روز چند زلزله را تجربه کردم، اما معمولا ساختمان‌ها مقاوم است و مردم آرامش دارند، مقاوم سازی ساختمان‌ها جلوی ریسک را گرفته است.
روحانی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت:: ما دچار یک مسئل‌های شدیم که از نظر من در سال ۹۸ قابل پیش بینی بود و این را من به دوستان گفته بودم.
وی افزود: همه افرادی که دستگیر شدند عده‌ای از آن‌ها بی گناهند و باید آزاد شوند. همین طوری دستگیر شدند. مثلا اگر کسی تخلفی کرده لاستیکی آتش زده از نظر من جرمی نیست اگر چه کارش درست نبوده، ولی نباید آن‌ها را نگه داریم. جوانی بوده آمده دادی زده و شعاری داده نباید سخت گیری شود
وی ادامه داد، اما کسی با سلاح گرم آمده آن حساب دیگری دارد یا با سلاح سرد آمده حساب دیگری دارد یکی با قمه حمله کرده یکی آمده فروشگاه را تاراج کرده و آتش زده این‌ها با یکدیگر فرق می‌کند من خواهش می‌کنم این گونه موارد تفکیک شود
رئیس جمهور گفت: قوه قضاییه در این زمینه باید تلاش بیشتری بکند آن‌هایی که مجرم هستند طبق قانون با آن‌ها برخورد شود آن‌هایی هم که جرم کوچکی داشتند با رفعت اسلامی با آن‌ها برخورد شود
روحانی ادامه داد:، اما آن‌ها که سازمان یافته اند در این اغتشاشات آمده‌اند که اعترافات آن‌ها هم پخش خواهد شد. آن‌ها بیش از دو سال برای این کار برنامه ریزی کرده بودند، سال گذشته در مقطعی می‌خواستند کاری انجام دهند که زمان مناسب نبود امسال می‌خواستند در مقطع دیگر که با زمان مناسب ندیدند بیشتر در فکر آخر دی و بهمن و نزدیک انتخابات در این ایام برنامه ریزی کرده بودند وقتی این مسئله اعلام شد آن‌ها اربابانشان از خارج که الان زمانش فرا رسیده و آن را اجرا کنید آمدن بیرون بنابراین باید با آن‌ها برخورد شود
رئیس جمهور گفت: اگر کسی تخلف کرده است اگر کسی وابسته است و نفوذی قوه قضاییه باید رسیدگی کند، ولی افرادی که در این زمینه جرم و گناهی نداشتند یا کم بوده باید با رفعت با آن‌ها برخورد کنیم تا آزاد شوند و برای اینکه این مسئله برای دولت و شخص من مشخص شود خواستم که گزارش بسیار مفصلی را از کل حوادث از آغاز مسئله تا پایان مسئله از کجا شروع شد و به کجا ختم شد به من داد
وی افزود: در عین حال که من به او دستورات لازم را دادم یک هیئت سه نفره معاون حقوقی رئیس جمهور وزیر کشور و وزیر دادگستری تعیین کردم که این‌ها همه موارد را بررسی کنند و در اسرع وقت به ما گزارش دهند اینکه یک نفری کشته شده که اصلا مقصر نبوده یا کسی رفته مغازه‌اش با قمه بهش حمله شده کشته شده این که اصلاً حکم شهید است.
روحانی گفت: یک نفر از آن‌هایی که تیر اندازی می‌کرده و در پزشک قانونی هم مشخص است که این‌ها چه نوع گلوله‌ای است. این گلوله‌ها مشخص است و اصلاً در اختیار نیروی انتظامی یا سپاه بسیج نیست و معلوم است که این گلوله با چه سلاحی بوده است آن‌هایی که بی گناه از دست رفتن باید رسیدگی شود همه یکسان نیستند. اگر در محل ما در شهر ما یک نفر کشته شده نگویم این حقش بوده آشوبگر است ممکن است کسی باشد که بی گناه است و بی تقصیر و یا رفته از خودش دفاع کند یا داشته عبور می‌کرده یا یک شعار ساده داده یا اینکه مواجه شده در برابر آن‌هایی که داشتن آشوب می‌کردند بنابراین این تخلفات مختلف است.
 روحانی تاکید کرد: من از این هیئت سه نفره می‌خواهم که هر چه زودتر گزارش نهایی را تهیه کنند و به من ارائه دهند و اگر کسی مقصر نبوده و به آن خسارت رسیده شما به عنوان بیمه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا در اسرع وقت انجام دهید مردم بزرگ و عزیز ما در این حوادث بزرگواری و عزت و عظمت خود را نشان دادند امیدوارم همه ما بتوانیم خادم خوبی برای این مردم بسیار خوب باشیم. (فرارو)
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
تحریم ها که تاثیر ندارند .وضعیت اقتصادی مردم بسیار خوب است .ما مثل کشور ها لذت می بریم .لطفا گرا به دشمن نده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1