تاریخ انتشار
شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۴۱۴۸۹۳
رصد تحرکات انتخاباتی؛

ساز وکارهای انتخاباتی مورد مناقشه جریان‌های سیاسی کشور

۰
ساز وکارهای انتخاباتی مورد مناقشه جریان‌های سیاسی کشور
کبنا ؛تنها سه ماه به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است اما جریان‌های سیاسی کشور هنوز در گیرودار ساماندهی به ساز وکارهای خود برای ورود به این عرصه رقابتی هستند.
اصلاح‌طلبان در تکاپوی رفع ابهامات طرح سرا و نهایی‌سازی آن هستند و در این میان اصولگرایان نیز می‌کوشند بر اختلافات شورای وحدت فایق آیند.
بررسی فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور نشان می‌دهد تحرکات انتخاباتی جریان‌های سیاسی در یک هفته اخیر تا حدی تحت‌الشعاع وقایع جاری کشور و واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین قرار داشته است.
به طوری که جریان منتسب به اصولگرایان مدعی است که برخی از اقدامات اصلاح‌طلبان از قبیل صدور بیانیه یا استعفا از نمایندگی انگیزه انتخاباتی داشته  و در مقابل اصلاح‌طلبان نیز معتقدند حمله به آنها با هدف بالا بردن شانس پیروزی از طرف رقبا انجام می‌شود.

اردوگاه اصلاح‌طلبان
محمود صادقی در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا می‌گوید:‌ وقتی هنوز جزئیات طرح سرا اعلام نشده بود، ما نظر مثبتی نسبت به آن نداشتیم اما پس از آنکه جزئیات اعلام و تعدیل‌های اساسی در آن صورت گرفت، با اکثریت بیش از سه چهارم در شورای عالی سیاستگذاری تصویب شد.
سازوکار و راهبردهای انتخاباتی
عیسی چمبر معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان به عنوان کسی که به طرح سرا رای مثبت داده است در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی می‌نویسد:‌ سرا بر خلاف عنوانش تنها یک فرم و تکنیک نیست. بلکه ماهیتی اصلاح‌طلبانه دارد. به عبارت روشن‌ تر، پیگیر استقرار مدلی شفاف، رقابتی و مردمسالارانه در مناسبات میان اصلاح‌طلبان است و این سه موضوع اتفاقا جزء اصلی‌ترین آرمان‌های اصلاح‌طلبانه در ایران معاصر است. برخی به‌عنوان مخالفت، بنا شدن شبکه رای‌دهندگان را بر ترکیب کنونی شورای عالی (که به خاطر انتصابی‌بودن نمی‌توان نسبت آن را در جامعه دقیق دانست) به‌عنوان نقطه ضعف بیان می‌کنند اما فراموش می‌کنند که در وضعیت فعلی هم این نسبت نادقیق وجود دارد. به علاوه هر چه از سطح اعضای شورای عالی به لایه‌های پایین‌تر شبکه رای (یا درخت رای‌دهندگان) حرکت می‌کنیم اتفاقا به جهت دور شدن از راس، به مناسباتی می‌رسیم که بیشتر مبتنی بر خیر عمومی است تا نفع شخصی و از این جهت گامی به جلو است.
یکی از فواید سرا پیش‌بینی دقیق‌تر احتمال رای آوری گزینه نهایی اصلاح‌طلبان در هر انتخابات است. در موارد زیادی در انتخابات گذشته کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان، در میدان واقعی یعنی در صندوق پیروز نبوده است. سرا کمک می‌کند تا پیش‌بینی دقیق‌تری از وضعیت گزینه‌ها داشته باشیم. این امر البته بستگی بالایی به مکانیزم‌های داخلی سرا دارد.
محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت وگو با تارنمای خبرآنلاین درباره آخرین وضعیت طرح سرا می‌گوید: طرح سرا وضعیت نامشخصی ندارد، چرا که همان افرادی هم که از این طرح حمایت می‌کردند به ایراداتی در این طرح پی‌برده‌اند که فعلا آن را ساکت گذاشته‌اند، تا بتوانند به یک حداکثری از رفع ایرادات دست پیدا کنند.  وی در پاسخ به این سوال که این صحبت به معنای مسکوت گذاشته شدن طرح سرا است گفت: این طرح جنبه عملیاتی و اجرایی پیدا نکرده است. این در حالی است که محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا درباره اختلاف داخلی اصلاح‌طلبان درباره طرح سامانه رای سنجی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیش از شش‌ماه است که کار خود را در دوره جدید آغاز کرده است و این بدان معناست که استراتژی اصلاح‌طلبان مشارکت در انتخابات مجلس است.
در این دوره از انتخابات برای شفاف‌کردن و دموکراتیک کردن بدنه‌ای که برای تهیه لیست اقدام می کند، طرح سرا پیشنهاد شد. البته وقتی هنوز جزئیات این طرح اعلام نشده بود، ما نظر مثبتی نسبت به آن نداشتیم اما پس از آنکه جزئیات اعلام و تعدیل‌های اساسی در آن صورت گرفت، با اکثریت بیش از سه چهارم در شورای عالی سیاستگذاری تصویب شد.
صادقی خاطرنشان کرد: مهمترین اصلاح این طرح براساس پیشنهادات حزب کارگزاران بود که زمان اجرای طرح به بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها موکول شد. در واقع نقدها به این طرح پذیرفته وسپس با رای‌گیری، سرا در شورای عالی به تصویب رسید با این حال پس از رای گیری هم نقدهایی را مطرح کردند ولی هنوز معلوم نیست این نقدها فردی است یا حزبی ... ذات اصلاح‌طلبی تکثر است و اینگونه نیست که یک نفر در این جریان صحبت کرده و سایرین به خط شوند، ولی انتظار می رود اصلاح‌طلبان تشکیلاتی عمل کرده و از سازوکار تشکیلات تمکین کنند.
رصد جریان مقابل
روزنامه ابتکار امروز در تحلیلی به اما و اگرها در خصوص ورود علی لاریجانی به انتخابات مجلس پرداخت و نوشت: آیا علی لاریجانی زیر چتر حمایت اصولگرایان به انتخابات مجلس ورود می‌کند، مستقل وارد می‌شود و یا نه، دیگر لباس ریاست مجلس بعد از ۱۲ سال حضور در بهارستان را برای خود تنگ می‌داند و این‌بار می‌خواهد بر صندلی ریاست جمهوری تکیه کند؟ با این حال تا به امروز بارها آمدن یا نیامدن او در ابهام قرار گرفته است. هفته پیش وقتی اصولگرایان و درواقع تندروهای قم، اسم علی لاریحانی را از فهرست انتخاباتی خود خط زدند و به نوعی از لاریجانی عبور کردند، بسیاری گفتند این بدان معناست که دیگر او در انتخابات مجلس شرکت نخواهد کرد و قرار است پایداری‌ها و تندروها جایگزین او شوند. هرچند خود لاریجانی تا به حال دراین‌باره اظهارنظری نکرده است.
این روزنامه در ادامه در پاسخ به این پرسش که نیامدن لاریجانی چه تاثیری بر جریان اصولگرایی خواهد داشت و چرا تندروها بیشتر از بقیه از نیامدن او خوشحال هستند؟ پیش بینی کرد: قطعا عدم حضور این چهره معتدل در مجلس آینده تاثیرگذار خواهد بود و هیچ کس نمی‌تواند آن را کتمان کند. چرا که با اختلافاتی که طی این سال‌ها تندروها با او در مجلس داشته‌اند و شدیدترین حملات و انتقادات را به‌خصوص در ماجرای برجام نسبت به او روا داشته‌اند، اگر در غیاب چنین چهره‌هایی، تندروها وارد مجلس شوند شرایط سختی رغم خواهد خورد و مجلس آینده با وجود سکوت اصلاح‌طلبان و بی‌رمقی این جریان، مجلسی اصولگرایی با مواضع تند خواهد بود.
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در انتقاد  به هجمه برخی از رسانه‌های اصولگرا نسبت به بیانیه فعالان سیاسی اصلاح‌طلبان درباره اعتراض‌های پس از گرانی بنزین  به روزنامه شرق می‌گوید: برخی می‌خواهند با حمله به اصلاح‌طلبان شانس خود را برای پیروزی در انتخابات مجلس افزایش دهند. همه اینها در حالی است که آنها به قوه قضائیه و شورای نگهبان گرای امنیتی می‌دهند که با اصلاح‌طلبان در حوزه قضائی و احراز صلاحیت‌ها برخورد شود که این امری به‌شدت غیراخلاقی است. در حقیقت می‌خواهند با قلب واقعیت اصلاح‌طلبان را محدود کنند.

اردوگاه اصولگرایان
سازوکارها و برنامه‌های انتخاباتی
حسین انواری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به تارنمای خبرآنلاین می‌گوید:‌ مجموعه افرادی که در خط انقلاب هستند و معتقدند که در شرایط کنونی کشور باید خطوط را نگه‌ دارند، چاره‌ای جز وحدت ندارند و شعار این نشست‌هایی که تحت عنوان شورای وحدت برگزار می‌شود همان نیل به وحدت است و همه به دنبال ایجاد یک ائتلاف بین جبهه‌های مختلف هستند. این افراد همه اصولگرا هستند و نظام را قبول دارند اما در جریان اصولگرایی هم تفکرات مختلفی وجود دارد. راهکار نیل به وحدت هم آن است تا تعامل لازم انجام شود و اصولگرایان بتوانند به نقطه‌ای برسند که بتوانیم کشور را از خطرات ناگوار محتمل نجات دهیم.
تا زمانی که رسیدن جناح خودمان به قدرت، اولویت باشد اصولگرایان به موفقیتی نخواهند رسید. اصولگرایان باید این جناح را برای نظام بخواهند نه برای خودشان. این امر موضوعیت ندارد و ما باید در خدمت نظام باشیم. باید هدف از اینکه چرا گردهم آمده‌ایم را شفاف کنیم و موثرترین افرادی که می‌توانند در مجلس حضور یابند و دردی از مردم دوا کنند انتخاب کنیم. در غیر این صورت ممکن است افرادی که شایستگی‌های لازم را ندارند با ایجاد جوسازی مثل همین دوره وارد مجلس شوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نشست دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که به عنوان مهمان ویژه حضور داشت، با اشاره به نشست احزاب و گردهمایی و رجال سیاسی و مذهبی جریان اصولگرا اظهار داشت: باتوجه به تجربیات همگرایی اصولگرایان در گذشته، کارهای خوبی برای رسیدن به وحدت انجام شده و ما امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد.
وی رویکرد جدید جریان اصولگرا در انتخابات آینده را وحدت فراگیر و اعتنا به حضور جوانان و به‌ویژه زنان دانست و تصریح کرد: راهبردها و راهکارهای ائتلاف تعریف شده است و امیدواریم با ساز و کار دقیقی به همگرایی و وحدت برسیم. وحدت شرط لازم پیروزی است اما شرط کافی نیست تجربه سال ۹۴ نشان داد علاوه بر وحدت کارهایی باید انجام دهیم تا به نتیجه برسیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث گفتمان اصولگرایی در انتخابات آینده و تهدید و تجهیز عقده مردمی را دو مبحث مهم دانست و گفت: ما باید بتوانیم مردم را پای صندوق رای بیاوریم. در بحث گفتمان مطالعاتی شده که چه شعاری را انتخاب کنیم و چگونه حرف بزنیم و چشم‌اندازی را که می‌خواهیم برای مردم تبدیل کنیم به آنها معرفی کنیم.
خبرگزاری دانشجو گزارش داد: مجید متقی فر، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی درباره مدل جبهه پایداری برای هم‌افزایی و وحدت اصول‌گرایان در انتخابات مجلس یازدهم گفت: مدل انتخاباتی جبهه پایداری بر مبنای این فرض تهیه شده که نتیجه انتخابات، حاکمیت گفتمان کارآمد و ارزشی در مجلس باشد. ما بر اساس این مدل، گفت وگوهایمان را با دیگر جریانات سیاسی انقلابی شروع کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه سه محور اصلی و راهبردی ملاک عمل و گفتگوها است، گفت: همسوسازی جریانی و محتوایی در ارتباط با رسانه‌ها و مردم، تهیه لیست انتخاباتی انقلابی و کارآمد و تمرکز راهبردی و پاسخ روشن و دقیق به مسائل و مشکلات اساسی مردم این محورها را تشکیل می‌دهند.
رصد جریان رقیب
روح‌الله حسینیان از اعضای جبهه پایداری در گفت وگو با تارنمای نامه‌نیوز درباره احتمال تاثیر وقایع پیش آمده در پی گرانی قیمت بنزین بر مشارکت مردم در انتخابات مجلس می‌گوید:‌ مردم سخن خود را می‌گویند، اعتراض می‌کنند و آنجایی که باید از حاکمیت دفاع کنند وارد عمل می‌شوند و انشالله یک انتخابات پرشور را شاهد خواهیم بود... اگر مردم می‌خواهند که سرنوشتشان به دست خودشان تعیین شود باید در یک انتخابات معقول، افرادی شایسته را انتخاب کنند.  به‌هرحال بخشی از جامعه طرفدار اصلاح‌طلبان هستند و این واقعیت انکارناپذیر است اما بخشی اعظم جامعه نه طرفدار این جناح و نه طرفدار آن جناح‌اند. نمی‌خواهم بگویم آنها رأی خاکستری هستند زیرا استفاده از این ادبیات را توهین به مردم می‌دانم اما به‌هرحال این بخش مهم مردم به عملکردها و برنامه‌ها رأی می‌دهند و طبیعتا در ارزیابی خود بحث‌های اقتصادی و معیشتی را لحاظ می‌کنند سپس رأی خود را به صندوق می‌اندازند.
خبرگزاری فارس در یادداشتی به قلم حامد حاجی‌حیدری عضو اصولگرای هیأت علمی دانشگاه با اشاره به افزایش قیمت بنزین نسبت به گرایش مردم در آستانه انتخابات به رادیکالیسم اصلاح‌طلب یا  نیروهای سیاسی جدید، ناشناخته، و با کارنامه مبهم (مشخصاً نزدیک به رییس جمهوری پیشین) هشدار داده و آورده است: در مقابل این دو گرایش عدم تعادل، نقطه تعادل در شرایط سیاسی فعلی آن است که جناح اصول‌گرا بتواند، گفتمان سیاسی و همچنین نیروهایی را به مردم معرفی کند که ضمن ارتباط نزدیک و انقلابی با مردم و اعتقاد به رویکرد جهادی در خدمت‌رسانی و نوکری مردم، حاوی درکی عمیق و اصولی و اعلام‌شده از سیاست صحیح اسلامی در شرایط فعلی حساس جهان، منطقه و کشور باشد، و مشخصاً التزام عملی خود را به زعامت ولایت فقیه در نظام اسلامی، به نمایش گذاشته باشند. این، نقطه هدفی است که به مردم ما اطمینان می‌دهد که طی دوره چهار یا هشت ساله آتی، وضعیت بهینه کشورداری را تجربه خواهند کرد، و هر انحراف یا سستی از این نقطه تعادل، مستقیماً روی تجربه سالیان آتی ما از انقلاب اسلامی تأثیر خواهد گذاشت.
ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با تارنمای راه دانا با اشاره به استعفای برخی از اعضای فراکسیون امید مجلس مدعی شد: عناصری که امروز استعفا می‌دهند خودشان می‌دانند که دیگر تائید صلاحیت نمی‌شوند و خلاف قانون است که تائید صلاحیت شوند؛ نکته دوم این است که این ها باید بیایند در صحن مجلس رای بگیرند و مجلس به احتمال زیاد به این‌ها رای نخواهد داد. با توجه به سوالاتی که از برخی از نمایندگان داشتم، علاقه‌مند هستند که این افراد از مجلس خارج شوند چون آبروی مجلس را می‌برند.
تارنمای جهان نیوز در این زمینه مدعی شد: استعفای آنها خواسته یا ناخواسته  این شبهه را به ذهن متبادر می کند که برای فرار از پاسخگویی به مردم در برابر عملکرد چند ساله خود و داشتن برگ برنده در انتخابات آتی این کارها را انجام می دهند. این را هم اضافه کنید که ممکن است این استعفاء از آن جهت باشد که آنها می دانند برای حضور در انتخابات آتی از سوی شورای نگهبان تأیید نخواهند شد و اگر هم تأیید شوند، مردم اعتنایی به آنها نخواهند کرد.
  •  
    منبع: ایرنا
     
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1