تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۴۱۴۸۴۵
تقابل رییس جمهور و سخنران مشهور اصولگرا؛

ریشه و پیشینه اختلاف رحیم‌پور ازغدی با روحانی

۳
۰
ریشه و پیشینه اختلاف رحیم‌پور ازغدی با روحانی
کبنا ؛ روحانی پس از مشاجره با ازغذی، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترک کرد. اختلاف رحیم پور ازغدی با روحانی به قبل‌تر از این هم بر می‌گردد. پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ماجرای جنجالی سند ۲۰۳۰ موجی از انتقاد علیه روحانی به راه انداخت. ماجرایی که حتی باعث شد وزیر پیشین آموزش و پرورش کنار گذاشته شود.
 روز گذشته خبری درباره مشاجره حسن رحیم‌پور ازغذی با رییس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد. خبرگزاری فارس این خبر را به نقل از علیرضا سلیمی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس منتشر کرد. براین اساس مشاجره روحانی ازغدی درباره گران شدن بنزین بوده است.
نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی سه شنبه شب برگزار شده و براساس روایت علیرضا سلیمی نماینده اصولگرا در این جلسه رحیم پور ازغدی درباره "گران شدن بنزین" از رییس جمهور سوال می‌پرسد و خواستار توضیح او می‌شود. ظاهرا پاسخ روحانی در ادامه منجر به مشاجره او با ازغدی می‌شود.
براساس روایت سلیمی مباحث "تندی" از سوی روحانی مطرح شده و پس از این مشاجره او جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترک کرده است.
جزییات تازه‌ای از این ماجرا منتشر نشده، حتی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت خبرنگاران در این باره از محمود واعظی رییس دفتر روحانی سوال پرسیدند که او ماجرا را رد نکرد، اما گفت که در جلسه حضور نداشته است.
 رحیم‌پور ازغدی از منتقدان سرشناس دولت روحانی است. او که یک سخنران با سابقه به حساب می آید معتقد است دولت روحانی سیاست های "لیبرالی" را در دستور کار قرار داده است. او از همان ابتدای دولت روحانی از منتقدان اصلی او است. از غدی از اعضای باسابقه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
قهر روحانی
اختلاف حسن روحانی رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و حسن رحیم پور ازغدی عضو این شورا موضوع تازه‌ای نیست و پیشتر نیز اتفاق مشابهی رخ داده بود. هر چند که نوبت قبلی پای عزت الله ضرغامی رییس پیشین سازمان صداوسیما هم در میان بود و شایعه شده بود رییس جمهور تهدید کرده که در صورت حضور این دو در جلسه شورا حاضر نمی‌شود.
درگیری پیشین به بهمن ماه سال گذشته باز می‌گردد. ظاهرا در آن زمان سخنرانی روحانی درباره حجاب با واکنش تند عزت الله ضرغامی روبه رو می‌شود و بگو مگویی میان ضرغامی و روحانی شکل می‌گیرد و روحانی جلسه را ترک می‌کند. هرچند که در این جلسه ضرغامی در کانون اختلاف نظر بوده، اما ظاهرا ازغدی نیز از منتقدان سخنان روحانی بوده است.
پس از آن مدتی گذشت و فروردین ماه امسال خبری منتشر شد که براساس آن رحیم پور ازغدی و ضرغامی به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دعوت نشده اند. این ماجرا بازتاب وسیعی یافت و نشان داد اختلافات در شورای عالی انقلاب فرهنگی بالا گرفته است.
گفته می‌شد دولت عامل عدم دعوت از ضرغامی و ازغدی است. مدتی پس از آن جلسات شورا عملا برگزار نمی‌شد، حدود چهار ماه این روند ادامه یافت که دلیل آن هم همین اختلافات بود. خرداد ماه گفته شد که قرار است جلسه شورا به ریاست علی لاریجانی برگزار شود. عدم حضور روحانی در این جلسه این شایعه قهر او را تقویت کرده بود.
اما ظاهرا رایزنی‌ها جواب داد و تصمیم گرفته شد که جلسه شورا به ریاست روحانی برگزار شود. پس از وقفه‌ای دوباره جلسات شورا از سر گرفته شد.هم ضرغامی در جلسه حضور داشت و هم ازغدی.
 
ریشه و پیشینه اختلاف رحیم‌پور ازغدی با روحانی
ازغدی از منتقدان سرشناس سیاست های دولت روحانی است

ریشه اختلافات
برخی ریشه اختلافات ضرغامی با روحانی را مربوط به انتخاب دبیر شورا در سال گذشته می‌دانستند. ظاهرا ضرغامی مایل بوده که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شود که این اتفاق به هر ترتیب رخ نمی‌دهد. در آن زمان شایعه دخالت وحید حقانیان از اعضای دفتر رهبر انقلاب برای پیشگری از دبیر شدن ضرغامی نیز منتشر شد. در آن زمان سعید‌رضا عاملی دبیر شورا شد که همچنان هم در این سمت فعالیت می‌کند.
اما اختلاف رحیم پور ازغدی با روحانی به قبل‌تر از این هم بر می‌گردد. پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ماجرای جنجالی سند ۲۰۳۰ موجی از انتقاد علیه روحانی به راه انداخت. ماجرایی که حتی باعث شد وزیر پیشین آموزش و پرورش کنار گذاشته شود.
آن ماجرا در واقع از سوی حسن رحیم پور ازغدی کلید زده شد. ازغدی مدعی شده بود که دولت در حال اجرای سند غربی ۲۰۳۰ است. او گفته بود که طبق سند ۲۰۳۰ "مستشاران خارجی باید به آموزش و پرورش ایران نظارت کنند."
پس از آن منتقدان روحانی و دولت را متهم به خیانت کردند. با وجود اینکه دولت بار‌ها توضیح داد که این سند را با ملاحظات ملی امضا کرده است و دغدغه‌های منتقدان در آن دیده شده است، اما پیش از انتخابات بود و منتقدان استدلال‌ها را قبول نداشتند. رهبر معظم انقلاب هم وارد میدان شدند و اعلام کردند که این سند نباید اجرا شود.
به هر حال سند ۲۰۳۰ به طور کامل کنار گذاشته شد، البته همچنان عده‌ای مدعی اند که این سند به صورت پنهانی اجرا می‌شود!
 اختلاف ازغدی و روحانی از این مقطع بیشتر از همیشه شد. رحیم‌پور ازغدی در سخنرانی هایش به طور واضح و بی‌پروا از رییس جمهور و دولت انتقاد می‌کند. او که تریبون ثابت هفتگی در تلویزیون دارد، گاهی با عصبانیت، گاهی با گوشه و کنایه و گاهی با تمسخر روحانی را زیر سوال می‌برد.
اوایل امسال ویدئویی از رحیم پور ازغدی منتشر شد که در یکی از سخنرانی هایش به تمسخر رییس جمهور می‌پردازد. او در این سخنرانی با اشاره به مواضع روحانی درباره علوم انسانی گفته است: «ایشان در مورد علوم انسانی چند تا جوک گفت و مسخره کرد. من از ایشان پرسیدم شما اصلا نظریات جدید علوم انسانی را خواندی، بلدی؟... من حدس می‌زنم چهار پنج تا بچه دور‌و‌برش هستند که این‌ها را می‌نویسند و دستش می‌دهند، ایشان هم باید سخنرانی کند، وقت کم دارد و می‌گوید همین‌طور از این طرف و آن طرف مطلب برسانید... از کتاب‌ها از مقالات چیز جمع کنید و بگویید من بگویم. متوجه تناقضش هم نیست. من در شورا از ایشان پرسیدم شما که راجع به علوم انسانی این حرف‌ها را زدید با این نظریات جدید آشنا هستید اصلا؟ ایشان صادقانه گفت: نه. یک‌کمی شجاع باش، قوی باش، ایدئولوژی داشته باش. مکتبی باش. می‌خواهی لیبرال باشی، لیبرال باش. می‌خواهی انقلابی باشی، انقلابی باش. نیمچه‌انقلابی نیمچه‌لیبرال که نمی‌شود...». او در ادامه با تمسخر گفته است: «الان حرف‌هایی که گفتم منظورم روحانی نبود...» که با خنده حضار همراه می‌شود.
در همین حال مرداد ماه سال گذشته رحیم پور ازغدی در نشست جنجالی طلاب در قم حاضر شد. نشستی که در آن شعار‌های عجیبی علیه روحانی سر داده شد. در آن نشست از شعار جنجالی رونمایی شد.  در آن اجتماع ازغدی به شدت از عملکرد حوزه‌های علمیه و روحانیون انتقاد کرد که با واکنش‌های فراوانی روبه رو شد و جنجالی عظیم ایجاد کرد.
ریشه و پیشینه اختلاف رحیم‌پور ازغدی با روحانی
ازغدی و آیت الله مصباح یزدی

در بهمن ماه سال ۹۷ سخنان ازغدی درباره "کودک همسری" حرف و حدیث‌ها زیادی ایجاد کرد. او گفته بود: «دختر و پسر دبستانی هم می‌توانند ازدواج کنند.» این سخنان انتقادات تندی در پی داشت که با واکنش تندتر دفتر ازغدی روبه رو شد. بیانیه‌ای از سوی دفتر ازغدی منتشر شد و رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دولتی متهم به "تروریسم" شدند.
در بخشی از این بیانیه آمده بود: «عملیات “ترور شخصیت”، به ویژه از نوع «تروریزم دولتی» با بودجه بیت‌المال و در چند رسانه و خبرگزاری وابسته، علیه پروژة فرهنگی جناب رحیم پور وارد مرحله جدیدی شده است که بی‌ارتباط با توطئه دیگری که در آینده، اطلاعاتی از آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و از سوی مافیای خاص، هدایت می‌شود، نیست.»
در اردیبهشت ماه امسال این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمعی دانشجویی در پاسخ به سؤالی گفت: "عملکرد من در شورا به گونه‌ای بوده که می‌خواهند من را بیرون کنند! خیلی از اعضای شورا معترض و منتقد هستند و به صورت مختلف این را بیان کردند."
او افزود: «حرف این است که رؤسای جمهور مخصوصاً آقای روحانی چرا بخش مهمی از مصوبات شورا را امضا یا ابلاغ نمی‌کنند، یا اینکه چرا ابلاغ می‌کنند و اجرا نمی‌کنند؟ یا اینکه چرا بسیاری از جلسات شورا تعطیل است؟ و اینکه چرا یکسری مصوبات که اساساً نه مصوبات مجلس است و نه شورا و دستوراتی است که غربی‌ها می‌دهند مانند سند ۲۰۳۰، بر خلاف قانون اساسی مستقیم در دولت تصویب و اجرا می‌شود.»
رحیم پور ازغدی نشان داده هیچ گاه از انتقاد به دولت عقب نشینی نکرده است. او از هر جهت دولت را زیر سوال می‌برد. از دیپلماسی و سیاست خارجی گرفته تا فرهنگ و اقتصاد. همین امروز سخنان تازه‌ای از او منتشر شده که باز هم دولت حسن روحانی را هدف قرار می‌دهد.
ازغدی شامگاه گذشته در مراسم رسالت دانشگاهیان در گام دوم انقلاب که در دانشکده فنی شهید منتظری برگزار شد، گفت: "برجام و سند ۲۰۳۰ بر خلاف قانون اساسی و بدون اینکه در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود، اجرا شد و طی ۶ سال گذشته بیشترین قرارداد‌ها را با دشمن بعد از انقلاب اسلامی امضاء کرده‌ایم."

منبع: فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما

الا
Iran, Islamic Republic of
باور کنید این / ظرفیت پاسخ به سوال راهم نداره
محمد
Iran, Islamic Republic of
کاش میشد ی گوشه نگهش داشت بعد سوال ازش پرسید..فرار و ترک جلسه ک نشد جواب نشد منطق .
حسن
Iran, Islamic Republic of
ازقدیم شنیدیم؛میان دوتن جنگ چون آتش است ____ سخن چین بدبخت هیزم کش است! آقایان آن بالانشستندواز شکم سیری برسروکله همدیگرمیزنندودود این سیاه بازی هابه چشم مردم محروم وفلک زده میرود! چرامسئولین این نظام هیچکدام ظرفیت وتوان انتقادپذیری ندارندوهمگی احساس میکنندعقل کل هستندکه به تنهایی می توانند برای جمعیتی 80 میلیونی تصمیم بگیرنددرحالیکه توان مدیریت خانواده چندنفری خودراندارند!!!خدایاخودت به داداین ملت برس که ازخلق امیدی نیست ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1