تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۱۴۶۶۵
«علیرضا دمساز» فعال فرهنگی و سیاسی اصلاح طلب کهکیلویه و بویراحمد در غرفه کبنانیوز؛

نشست‌های فرهنگی را جایگزین قلیان کشیدن کنیم/ اصلاح طلبان به دنبال گزینه خوب و خوب تر هستند

۴
۰
نشست‌های فرهنگی را جایگزین قلیان کشیدن کنیم/ اصلاح طلبان به دنبال گزینه خوب و خوب تر هستند
کبنا ؛
علیرضا دمساز فعال فرهنگی و سیاسی اصلاح طلب کهکیلویه و بویراحمد امروز (21 آبان ماه 98) از غرفه کبنا نیوز در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در مصلی امام خمینی (ره) شهر یاسوج بازدید کرد. گفت و گو با دمساز در رابطه با مسائل فرهنگی و سیاسی در استان در ادامه آمده است.
مشکل استان ما در مسائل فرهنگی چیست؟ چرا اراده‌ای برای کار فرهنگی در جامعه و در بین مدیران و مسئولان وجود ندارد؟
چند دلیل شاید وجود داشته باشد، یا مدیران فرهنگی اثرگذاری در رأس کار قرار نمی‌گیرند، یا اینکه نگاه دولت‌ها به دستگاه‌های فرهنگی متفاوت است. به دلیل تعدد مراکز سیاستگذار فرهنگی در ایران، فرهنگ در ایران گمنام شده است. مثل پازل تکه پاره‌ای است و کارکردهای فرهنگی ما را کم اثر کرده است. قرارگاه فرهنگی دولت، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بخش‌های زیادی از زمان شکل گیری‌اش تا الان از این وزارتخانه جدا شدند و این قدرت تصمیم گیری را در این وزارتخانه به دلیل دخالت‌های مختلف ضعیف می‌کند، همینطور موازی کاری در بین مراکز متعدد فرهنگی ایجاد می‌شود. مراکز متعدد قدرتمند فرهنگی داریم، از یک منظر شاید حسن باشد ولی از نگاه دیگری این یک آسیب است.
نیاز به یک وحدت و همسویی اساسی بین دستگاه‌های فرهنگی داریم، صداوسیما، مطبوعات، رسانه‌های نوشتاری و مجازی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه داریم برای آنکه انسجام فعالیت بوجود آید و دچار تعارض فرهنگی نشوی.
در برنامه چهارم، پنجم، ششم توسعه را اگر مقایسه‌ای کنیم، در برنامه‌های چهارم و پنجم شاخصه‌های فرهنگی و رسالت و وظایف فرهنگی زیاد و گسترده‌ای طراحی شده بود. اما در برنامه ششم مأموریت‌های فرهنگی کم شده است و به یکی دو بند اکتفا شده است، یعنی به جای آنکه فعالیت‌های فرهنگی ما رشد کنند کمتر شده‌اند.
استان ما بالاخص به لحاظ تاریخی قابل دفاع است ولی به خاطر اینکه استان ما خیلی سریع از جامعه عشایری وارد جامعه شهری و مدرن شد گاهی تعارضاتی ایجاد می‌شود. ما الان نیاز به شادی و امید در جامعه و در میان جوانان داریم تا آسیب‌های اجتماعی کمتر شود.
دانشگاه‌ها و نخبگان ما نسبت به اتفاقات ضدفرهنگی جامعه دغدغه مند نیستند و حتی خود دانشگاهیان ما به این گونه آسیب‌ها به منزله تفریح نگاه می‌کنند مثلاً کافی شاپ ها را جایی برای قلیان کشیدن و سیگار کشیدن می‌دانند. چرا چنین مسئله‌ای هست؟ حرکت‌های خوبی هم در استان ما صورت گرفته که باید اینها را حمایت کنیم، مثلاً نشست‌های شاهنامه خوانی، نشست‌های سعدی خوانی، نشست‌های نقد کتاب. اگر اینها را بتوانیم به متن جامعه و توده جامعه گسترش بدهیم می‌تواند جایگزین قلیان کشیدن و کارهای ناهنجار دیگر شود. برای پروژه‌های زیرساخت‌های عمرانی چه اعتبارهای بالایی قرار داده می‌شود؟ چرا برای فعالیت‌های فرهنگی اعتباری نداریم، چرا اعتبار فعالیت های فرهنگی یک صدم پروژه های عمرانی نیست؟ برنامه‌های فرهنگی ما بایددر صداوسیما تقویت شود، ده سال پیش نزاع دسته جمعی در استان ما بیداد می‌کرد و در کشور جزو اولین‌ها بودیم، ولی الان نزاع‌ها به نسبت کمترشده است. بنابراین باید فعالیت‌های فرهنگی قوت بخشیده شود.
نظر شما درباره گزینه‌های روی میز اصلاح طلبان در انتخابات 98 چیست؟ چرا مجمع از فردی مثل بهرامی که پیش از این در پی حمایتش بوده، عبور کرده است؟
اصلاح طلبان تابع سازوکار شورای عالی سیاستگذاری کشور هستند، مجمع اصلاح طلبان در شهرستان‌ها تشکیل می‌شوند برای انتخاب و معرفی گزینه نهایی. مثل سال 94 نیز شخصیت‌هایی به جامعه معرفی شدند، برای اینکه یک اجماع نسبی صورت بگیرد، طبیعی است که این افراد باید خود را به جامعه و فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی عرضه کنند، ولی اصلاح طلبان در این بین شرایط سختی دارند و آن هم عبور از شورای نگهبان است. اصلاح طلبان بصورت قطعی نمی‌توانند بگویند که فلان فرد می‌تواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، اما برای عبور از شورای نگهبان طرح‌هایی داده‌اند تا بتوانند از آن عبور کنند و فرد مطلوب وارد فضای انتخابات شود.
نظر شما درباره آقای فروزان، وکیلی، ایزدپناه و بهرامی چیست؟
ممکن است در کنار این چند اسم، افراد دیگری هم باشند که خود را به تشکل‌های اصلاح طلب معرفی کنند. نهایتاً در هر شهرستانی یک نفر به عنوان خروجی انتخاب می‌شود و بقیه هم باید تمکین کنند. به عنوان یکی از مسئولین احزاب اصلاح طلب استان، هرکسی که دیدگاه اصلاح طلبی و شاخص‌های اصلاح طلبی دارد، بتواند خود را عرضه کند و بتواند به نفع نفر نهایی کنار برود، می‌تواند بیاید و میثاق نامه را امضا کند، مورد احترام ما است و می‌تواند فعالیت کند. هدف ما در این دوره شاخصه اصلاح طلبی و تکثر اصلاح طلبی در کنار وحدت و هویت سازی است، اصلاح طلبان در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که بجای در دستور کار گرفتن انتخاب بین گزینه بد و بدتر، بین خوب و خوب‌تر گزینه‌ای انتخاب کنیم، تا بتوانیم مطالبات مردم را از این فرد بخواهیم. این دیدگاهی است که بین اصلاح طلبان در سراسر کشور مطرح شده است و رویش کار می‌شود. اگر رقابت جریانی در استان صورت بگیرد این یک نکته مثبتی است و ما تلاش می‌کنیم که انتخابات را به سمت جریانی شدن پیش ببریم و مردم هم مطالبات خود را از این فرد بخواهند.
 
متن کامل گفت و گو منتشر می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد
تیرتاج
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بویراحمد و دنا در انتخابات دوره قبل، بین بد و بدتر، گزینه بدتر رو انتخاب کردند و با رای به زارعی استحاله خود را رقم زدند.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبی دیگه مرد برا همیشه با این. که زدید بوی همه جا را گرفته
Iran, Islamic Republic of
اختراع قلیان توسط تفرقه طلبان بوده است
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1