تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۴۱۴۶۵۹
گفت و گوی فعال سیاسی اصلاح طلب در غرفه کبنانیوز؛

باید حقوق زنان را به تثبیت برسانیم/ خانم‌ها را تشویق به فعالیت سیاسی می‌کنیم / نگاه قومیتی در رأس سیاست و انتخابات! / انسجام رویکرد اصلاح طلبان بویراحمد و دنا

۱۰
۱
باید حقوق زنان را به تثبیت برسانیم/ خانم‌ها را تشویق به فعالیت سیاسی می‌کنیم / نگاه قومیتی در رأس سیاست و انتخابات! / انسجام رویکرد اصلاح طلبان بویراحمد و دنا
کبنا ؛
سیده زهرا حسینی فعال سیاسی اصلاح طلب، امروز (20 آبان ماه 98) از غرفه کبنا نیوز در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در مصلی امام خمینی (ره) شهر یاسوج بازدید کرد. مصاحبه خبرنگار کبنا با خانم حسینی در ادامه آمده است.
تا چه اندازه زنان کهگیلویه و بویراحمد به مطالبات خود دست یافته اند؟ به نظر من زنان در جامعه ما دچار شعارزدگی شده‌اند. بدین معنا که برای تحقق مطالباتمان فرایندی طی نشد که طی آن حقوق زنان به تثبیت برسد. وقتی به تثبیت نمی‌رسد قطعاً این شعارزدگی تبدیل به هیاهو می‌شود. شاید مطالبه خانم‌ها در مورد ورود به ورزشگاه‌ها مطالبه ای خیلی معمولی بود، نه منع قانونی داشت، نه منع شرعی، ولی همین تبدیل به یک مسئله حیثیتی برای گروه‌های سیاسی شد. به نظر من باید دنبال الگویی باشیم که مبتنی بر یک خوانش هماهنگ بین طیف‌های فکری و فرهنگی و دینی مختلف مورد قبول واقع شود. وقتی این فرایند طی شود و حقوق زنان را در جامعه تثبیت کنیم منحصر به یک سهمیه نمی‌شویم. در این دولت 30 درصد از سهمیه‌ها قرار بود برای خانم‌ها باشد، هر چند که همین ظرفیتی که زنان در دولت در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی ایجاد کرده اند، نتیجه تلاش جامعه زنان بوده است. قطعاً فشارهایی وارد شد و مسئولان را وادار کرد که چنین سهمیه‌ای را برای زنان قائل شوند. ولی متاسفانه چون اصل قضیه شعارزدگی بود، این شعارزدگی تبدیل به نگاه سهمیه‌ای شد. بجای آنکه شایسته سالاری تحقق پیدا کند و براساس شایستگی و توانمندی جایگاه و پست ها اعمال شود، متاسفانه پست‌های مدیریتی اصلاً بر اساس شایستگی نبوده و کاملاً خارج از چارچوبی بوده که ما فکر می‌کردیم. هر چند که جای خوشحالی دارد که به لحاظ کمیتی حضور زنان را در بدنه دولت مشاهده می‌کنیم، ولی این فقط یک قسمت از مطالبه زنان است. به نظرم می‌آید اگر این دولت تغییر کند معلوم نیست که این حقوق و این جایگاه برای زنان حفظ شود، ولی اگر حقوق زنان به یک ثباتی برسد
آن موقع است که می‌توانیم این داعیه را داشته باشیم که در جامعه سهمی داریم.
موضوع دیگر بحث اصلاح طلبان در بویراحمد و دنا است، تصوری هست که نابسامانی وجود دارد، چند کاندیدای مطرح شده ا ند ولی چند دستگی وجود دارد. نظر شما در این رابطه چیست؟ با شیخوخیتی که در میان اصلاح طلبان شکل گرفته موافق هستید؟ اگر بخواهیم آسیب شناسی جدی کنیم برای رفع معضلاتی که بین اصلاح طلبان بویراحمد و دنا وجود داشته باشد یک سری اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه به وجود آمد، ولی رویکردی که در ادامه ایجاد شد یک رویکرد تفاهمی است، قطعاً تصمیمی که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گرفته می‌شود، تصمیم همه افرادی است که در شورای اصلاح طلبان عضو هستند، همه این افراد مدیر یک حزب هستند، و رویکرد این هست که به یک انسجامی برسند.
از خانم‌ها کسی را داشته‌ایم که برای انتخابات به شورای اصلاح طلب معرفی شده باشند؟ یکی از نگاه‌هایی که برای آینده زنان درنظر داریم این است که حضور آنان را در صحنه های انتخاباتی به عنوان کاندیدا داشته باشیم ولی به دلیل خیلی از مسائل و شرایطی که در حال حاضر داریم، نمی توانیم اقبال این را داشته باشیم که زنان در این عرصه حضور بیابند. مسائلی مثل مسئله قومیتی غالبی که در استان وجود دارد فضا را برای حضور زنان می‌بندد، و بطور مثال موضوع فکر و اندیشه داشتن در اولویت دوم قرار می‌گیرد. من احساس می‌کنم خیلی از نیروهای سیاسی هم یک وجه نگاهشان قومیتی است و نمی توانند از این نگاه مبرا باشند، بنابراین حضور خانم‌ها در انتخابات ممکن است در حد ثبت نام و کمی جلو رفتن باشد، هر چند که احتمالاً حمایت ویژه‌ای هم از یک کاندیدای خانم صورت نخواهد گرفت.
چرا در میان اصلاح طلبان که داعیه این را دارد که نگاه ویژه تری به بانوان دارد، از خانم‌ها حمایت نمی‌شود؟ خانم‌ها هنوز وابستگی‌هایشان را به نظام خانواده‌شان دارند، حتی خیلی از خانم‌ها به رفتار سازمانی هم آشنایی ندارند، منظور بنده
این است که کار تشکیلاتی، سازمانی، و جمعی کار کردن در خانم‌ها به خوبی و درستی شکل نگرفته، خیلی اوقات حتی خانم‌ها هم جنس خود را حمایت نمی‌کنند، به دلیل اینکه شاید نگاه خانواده‌هایشان در این قضیه غالب باشد. همینطور، چون انتخابات ریشه قومیتی دارد و خیلی وقت‌ها کسی که دارای اندیشه‌ای هم است تحت تأثیر قومیت قرار می‌گیرد. با این حال، نمی‌شود ناامید شد. ما همچنان خانم‌ها را تشویق می‌کنیم که به این عرصه وارد شوند. ولی خوب چنین چیزی زمان بر هست، اگر دقت کنید در یک سری استان‌ها هم مثل استان ما، نگاه عشیره‌ای و طایفه‌ای وجود دارد و خانم‌ها جایگاه ویژه‌ای در انتخابات و مجلس ندارند. ولی باز هم می‌شود این فضا را فراهم کرد و در آینده نگاه اندیشه‌ای و فکری غالب شود و خانم‌ها از خانم‌ها حمایت کنند، چون اگر ما در حمایت از یکدیگر پیشرو نباشیم مردها هم از زنان حمایت نخواهند کرد.
زنان اصلاح طلب با وجود اینکه فعالیت خوبی هم در تشکل های سیاسی دارند از چه جایگاهی برخوردارند؟ به نظر من حق زنان فعال در تشکل‌های سیاسی نادیده گرفته شده است، خانم‌هایی هستند که در این فضای سخت فرهنگی، سیاسی و غبارآلود دارند فعالیت می‌کنند، بخصوص فعالیت‌های سیاسی دارند که خیلی سخت است که هم به لحاظ روحی هزینه‌هایی برای فرد دارد و هم اینکه زنان فعال سیاسی ما در میان کسانی که کار می‌کنند که نگاه ویژه‌ای به آنها نمی شود.
مطالبه زنان از دولت چیست؟ الان در دولت تدبیر و امید زنان اصلاح طلب و فعالین حوزه سیاسی از جایگاه واقعی خود محروم مانده اند، خواهشم این است که در این مدت باقی مانده به حوزه زنان توجه بیشتری شود. درست است که بخشنامه و مصوبه برای حضور زنان در دولت داده شده، ولی خواهشم این است که در حوزه‌های سیاسی از خانم‌هایی استفاده شود که حامی این دولت بوده‌اند و برای دولت و در انتخابات زحمت کشیده‌اند، مایه گذاشتند و فعالیت کرده‌اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

قدیمی
Iran, Islamic Republic of
سلام بر خانم حسینی
ایشان خود صاحب صلاحیت برای مجلس است
Iran, Islamic Republic of
ایگم این زنان اصلاح طلب همه ش وضع شوخوبه.کوبیدندازاول ساختند.دریک تیتردیگه هم خانم دیگری بودندشبیه همین خانم
بانو
Iran, Islamic Republic of
دیگه دیدن. آرزویی بر دل مانده خواهد بود
کریمی
Romania
به نظروم بییت سر فلکه ساعت مصاحبه بگریت خیلی مشتری دارید.
مه خدا زتونه
سجادح
Iran, Islamic Republic of
ی. تشنه قدرت جمع شدین به اسم اصلاحاتچی داعیه دار آزادی ورهبری زنان جامعه را دارید ی. تحویل مردم میدهید اولا در دولت‌های قبل از اصلاحاتچی ها بود‌که با زن‌ها بها داده شد وزنتا وزارت هم رسید شما فقط شعارمیدهید ی ..
سلامت
Iran, Islamic Republic of
بیشتر از حقتو بهتون دادن ادعاتون زیاد شده
مجیدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم حسینی انصافا پرستیژ نمایندگی را دارد
مبشری
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم حسینی
شاکرزاده
Iran, Islamic Republic of
احسنت بانو . انصافا حقت یه پست مهم در وزارته نه این استان
سید حسن
Iran, Islamic Republic of
ای جونت کنوم تو هم بیو خته کم داشتیم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1