تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۴۱۴۶۱۳
در گفتگوی اختصاصی کبنا با حامد وکیلی فعال سیاسی اصلاح طلب؛

نبود چرخش نخبگان در سیاست و تداوم شیوخ تکراری/دوری از «مرید پروری» راه نجات جریان ها از ناکارآمدی فعلی

۳۷
۱
نبود چرخش نخبگان در سیاست و تداوم شیوخ تکراری/دوری از «مرید پروری» راه نجات جریان ها از ناکارآمدی فعلی
کبنا ؛  حامد وکیلی فعال سیاسی اصلاح طلب شهرستان‌ بویراحمد از غرفه پایگاه خبری کبنا نیوز در دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها واقع در مصلی شهر یاسوج بازدید کرد.
حامد وکیلی فعال سیاسی اصلاح طلب بویراحمد با اشاره به اینکه باید فضیلت چرخش نخبگان در سیاست محقق شود اظهار کرد:اما معتقدم سن  یک سیاسمتدار سقف ندارد که سن بازنشستگی برای ان قائل شویم،به فرض مثال مرحوم هاشمی رفسنجانی اگر چه تا دهه هشتم زندگی خود سیاست ورزی می کرد ولی  جز سیاستمدارانی بود که هم مطالبات جوانی داشت و هم تغییرات اجتماعی را تا حدی متوجه می شد، ادم منعطفی بود به همین سبب خیلی تناسبی ندارد سن بازنشستگی برای سیاست ورزی قائل شویم.
 حامد وکیلی با بیان اینکه اسامی تکراری چه در استان چه در سطح کشور زیاد دیده می شود واز طرفی  بسیاری هم پشت درب های بسته هستند و فرصتی به انها داده نمی شود ،تصریح کرد:سیاستمدار 60ساله و 50 ساله ما از پشت درب بودن می نالند تا برسد به ما سیاستمدار جوان که هرکدام پشت دربِ بسته کسانی  هستیم که آنها خود نیز درب دیگری به روی آنها بسته شده است!
وی دلیل این اسامی تکراری در سطح کشور و پشت درب ایستادن ها را محقق نشدن مکانیسمی پویا بر مبنای  چرخش نخبگان دانست.
کبنا؛چه افرادی از هر دو جریان می توانند در انتخابات حضور داشته باشند که هم خوب، قوی و توانمند باشند و هم فکر مردم را بتوانند غنی کنند؟
اگر معیارهایی چون صداقت در تصمیم گیرهای سیاسی،پاکدست بودن،توانمند بودن و...به یک نظام کمی و گزینشی بدل شوند که بیرون از من و شما و شیوخِ جناح های سیاسی باشد، معیارهایی که منطقی و مورد توافق هر دوجناح هم باشد، ان هنگام منِ کاندید مجبورم برای انتخاب شدن به معیارها وفادار شوم  و ان زمان  حتما بخش زیادی از این پشت درب ماندن ها و اسامی تکراری و شیوخ تکراری و افراد اویزان به شیوخ سیاسی که الان گرفتار ان هستیم رفع خواهد شد.
چون معتقدم که بعد از 22 سال در جریان اصلاحات،سابقه هر فردی دیگر فایل شده است و به همین سبب می توان نظام گزینشی این معیارها را مبتنی بر سوابق هر فردبه یک نمره و کمیت بدل کرد تا معیار گزینش من و شما باشد، اگر به این سو برویم مواردی که از ان می نالیم تا حد زیادی رفع می شود.
اگر معیار گزینش شفافیت باشد سعی می شود به ان سمت رفت ولی اگر معیار  فعالیت حزبی باشد و امتیازاور باشد فرد به سمت  فعالیت حزبی می رود.
ما دچار تصمیمات شیخ محورانه  و منطق شیوخیت محوری شدیم یعنی وقتی می بینم نزدیکی به رجال سیاسی امتیاز بیشتری برای عرضه به من می دهد، می روم به همین رجال اویزان می شوم و زیر عبای همین رجال پرورده می شوم که این باعث می شود نتوانیم از این رجال عبو کنم یعنی افکار من نیز مطابق این رجال می شود و این رجال هم اگر بخواهند شخصی را انتحاب کنند،من را انتخاب می کنند به همین سبب ادم های تکراری ،رجال تکراری و زیر عباهای تکراری و افکار تکراری تداوم می باید که این مانع چرخش نخبگان در سیاست می شود.
کبنا؛شما به عنوان یک جوان چه انتظاری از اصلاح طلبان بویراحمد در انتخاب گزینه ها دارید؟
ما از شیوخ(رجال جریان های سیاسی ) که بخشی از تاریخ این استان هستند نباید عبور کنیم،حضور انها محترم و مغتنم است، می تواند به پختگی جریان کمک کند و یک اصل بدیهی است ولی سخن این است که ما وقتی می توانیم آب را از سر چشمه برداریم چرا کار دیگری کنیم.
امکان بررسی معیار محور گزینه ها وجود دارد ،وقتی می گویم شیوخ یعنی احیانا به یک معیارهایی در سابقه سیاسی خود وفادار بوند مثلا کسی که شیخ اصلاح طلب شده احتمالا یعنی به معیارهای اصلاح طلبی وفادار بوده است،وقتی معیارها را داریم چرا به سمت شیوخ برویم باید به سمت این معیارها برای انتخاب برویم نه به سمت شیوخ،یکی را شیخ محمد علی وکیلی معرفی می کند،یکی را شیخ باقر موسوی معرفی می کند و ... این معیار،معیار صحیحی نیست.  
معتقدم تنها راه نجات جریان اصلاحات و دیگر جرایانات از این ناکارآمدی که دچار آن شده اند،فاصله گرفتن از مرید پروری است و صورت آسان مسائل را برای خود اجابت نکنیم که همیشه همین افراد دم دستی گزینه ما شود، اگر معیار را بیرونی کردیم ،افرادی را که نه وکیلی،نه سید باقر،نه تاجگردون ونه دیگران نمی شناسند،شاید از خود این افراد صالح تر و اصلح تر باشند و بتوانند بیایند از این معیارها امتیاز کسب کنند،خود را مطرح کنند ولی تا  فضا و منطق گزینش منطق شیوخیت است همچنان افراد تکراری را می بینید.
حلقه ای که ایجاد شده مثلا  از محمد علی وکیلی هست  تا سید باقر موسوی و ... این حلقه شاید به نفع من باشد و فرصت  شخص من حامد وکیلی  برای نفوذ در این حلقه بیشتر است تا دیگران، ولی حرفم این است که افرادی که از هزار برابر من صلاحیت بیشتری دارند ولی به این حلقه دسترسی ندارند و تنها به جرم اینکه این حلقه آنها را نمی شناسد چه استعدادها هدر می رود و چه تبعیض های ناروایی اتفاق می افتد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

بهمئی
Iran, Islamic Republic of
درود بر اقا‌ حامد عزیز ؛ احسنت بر شما اما به شرطی‌ که بر همین گفتمان‌ و‌ گفتاهایت بمانی و‌ پایدار باشی و شیخوخیت ابوی گرام را هم نپذیری
دردمند
United States
دوست عزیز ایشون برادر آقای وکیلی نماینده تهران هستن نه فرزندش،،، خیلی منطقی گفته جناب وکیلی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ای گَپَل سی خت خوبه.
عملکردی متفاوت از شعار‌ها، متن‌ها و حرف‌ها نداشته باش.
یاد کامنت‌هات برای حمایت از آقای وکیلی، زیر یکی از پست های نادر فتوره‌چی بخیر!!!!!!!!!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
حامد باشعور و درسخوانده و باهوش و نخبه است و در بهترین دانشگاه این مملکت درس خوانده است. دفاع از وکیلی در هرکجا، نه مذموم است و نه ناقض این متن شریف و منطقی.
بجای نقد نویسنده بهتر است به خود متن بپردازید.
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات برا افرادی نان داشت و نام پس باید این شریان مهم اقتصادی قطع نشه . به فکر مردم باشید نه پروژه های پیمانکاری
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
فقط سیدباقر موسوی جهان آباد رهبر ما اصلاح طلبان است ولاغیر. هیچ فرد در این استان معادل سیدباقر عزیز و سیدرضا توفیقی برای اصلاحات هزینه نداده و هرچه آنان بگویند ما می گوئیم چشم. فقط دکتر ایزدپناه عزیز گزینه ما خواهد بود ولاغیر. بزودی سیدباقر همیشه استوار انحرافات در جریان اصلاحات را بازگو خواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
دایی جنابعالی هیات مدیره کو شرکتی
Iran, Islamic Republic of
تبعضی بالاتر از این در طول تاریخ بویراحمد نبوده که یک خانواده تماما هیات مدیره شرکت های مختلف باشند و بقیه چشمشون زرد و به انتظار لقمه نانی نشسته اند
Iran, Islamic Republic of
عزیزم اگر راس ایگی بیو تا مو جات برم سر کار
Iran, Islamic Republic of
ضربه ای که ایشا و اصلاح طلبان استان زیته هیشکی ای بلانه بر سرمون ناورده
Iran, Islamic Republic of
گپ ایزنی
Iran, Islamic Republic of
تا الان کوچو بیینی که ایسو دیار وابیینه
Iran, Islamic Republic of
ایشا سی استان چه کردینه که ایما وتون گوش کنیم جز بفکر ختونین
Iran, Islamic Republic of
ما بدبختیم ما بیچاره ایم اما نفهم نیستیم و عملکرد ها را دیدیم /بسه ترا بخدا بسه
Iran, Islamic Republic of
موش خرد زیرکی در خانه شد
خانه از دیدار او ویرانه شد
از در و دیوار پایین می پرید
از شکافی در شکافی می جهید

می جهید این سو و آن سو می نمود
رخ رخی می کرد و درزی می گشود
مست باده، بس که جولان داده بود
فضله اش هر گوشه ای افتاده بود

موش می شد پشت تاج تخت خواب
ما به دنبالش میان، رختخواب
موش بود و موشی اش بسیار بود
گاه پنهان می شد و بیدار بود

برده بود از سر خور و خواب همه
اصل مطلب... جنگ اعصاب همه
در بن هر کیسه در کنکاش بود
چند روزی اینچنین عیاش بود

تا که این مشکل گشودم با سری
گفت فورا چسب موشی می خری
چسب را بر روی سطحی می زنی
طعمه ای در آن وسط می افکنی

در هوای طعمه موش آید به پیش
چسب بر پا می زند با دست خویش
این بگفت و من بدان عامل شدم
دام کشته در پی حاصل شدم

موش دید از دور مهمانی شده
خان رحمت بر وی ارزانی شده
به پیش خود گفت که ای موش دلیر
خانه ات آباد، دامانت پنیر

گربه ی تو پیش حجله کشته است
رای صاحب خانه ام برگشته است
شیوه ی هم زیستی را برگزید
بل عجب ها از بشر... باید پرید

جست و خورد و آن شکم را سیر کرد
رفت تا خیزی بگیرد، گیر کرد
ناگهان آن بخت را برگشته دید
چسب ها در دست و پا آغشته دید

زجه میزد چسب ها را وا کنید
این تن آلوده را احیا کنید
لیک کار از این پشیمانی گذشت
جان با ارزش فدای طعمه گشت
همشهری
Iran, Islamic Republic of
...... مرحوم هاشمی رفسنجانی اگر چه تا دهه هشتم زندگی خود سیاست ورزی می کرد ولی جز سیاستمدارانی بود که هم مطالبات جوانی داشت و هم تغییرات اجتماعی را تا حدی متوجه می شد، ادم منعطفی بود....
حامد جان در حدی نیستی یا سنت اقتضا نمیکنه که درباره مرحوم قضاوت کنی....حامد جان...پدر جان چکار میکنن..
Iran, Islamic Republic of
عذر خواهی ایکنم مه ایابو شاخ در آورده بییم و خبر نیاشته بییم
Iran, Islamic Republic of
دویست نفر دنباله نیاریت و گپ گپو ایزنیت
Iran, Islamic Republic of
ایگم مه ایمانه نفهم فرض کردینه
Iran, Islamic Republic of
دنیا کو بچه بازی وابییه
سید مجید عسکری
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج حامد عزیز.
بنده با نظر جنابعالی موافقم و اعتقاد دارم که شیوخ عزیز (که جایگاه ویژه برای ما دارند) میتوانند نقش چراغ راه ما را داشته باشند نه ناخدای ما،که در مواقع خطیر مطابق میل برانند ، بلکه باید طبق تجارب ارزشمندی که دارند مشاور و راهنمای ما باشند که نیل به اهداف مشترک اتفاق افتد .
شاید یکی از دلایلی که در بحس کادر سازی و نخبه پروری جریان اصلاحات استان دستی خالی دارد همین مطلب باشد که شما بیان کردید ، آری نظر شیوخ نظرات ما را پوشش میدهد چون وقت بیشتری برای پرورش نظرات و حرکات جریان داشته اند و ما منکر قدرت آنها نیستیم ولی باید توان بیان نظرات و عقاید درونی خود را داشته باشیم .
اگر دوستان دست از پادو بازی بردارند و بجای سرسپردگی به اشخاص به گفتمان اصلاح طلبی دلبستگی بیشتری پیدا کنند این مهم محقق میشود که هر جوان که ه نباشد هم میتواند یک فرصت بالقوه باشد نه یک پادوی بالفعل.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
جناب حامد وکیلی خدا را شکرگزارم که تو هم بلد هستی مطلب بزنی. یادمون نمیاد در مناظره های دانشگاه فقط پت پت میکردی.
گل آقا
Iran, Islamic Republic of
سلاااااام ژن خوب, حالت چطوره? یه مدتیه از شما ژن های خوب عزیز دیگه توی سطح رسانه خبری نیود, به به خوش اومدی, بازگشت مبارک, از پیمانکاری های تهرون چه خبر, یکیش بود نزدیکای حرم مطهر تمومش کردی? خدایی مبلغش هم بدک نیود, می ارزید
Iran, Islamic Republic of
خجالت نمی کشی اینهمه تهمت میزنی به ولا این حرف تو صفر تا صدش//
بیگلری
Iran, Islamic Republic of
سلام مهندس
جانا سخن از زبان ما میگویی
حکایت ما حکایت زندانیانی است که به زندانبانان خود اعتیاد و عشق پیدا کرده اند
قلعه های انحصار و رانت را جوانانی از از جنس من و شما نگهبانی میکنند
جوانانی که نیک میدانند اگر رسالت پاسداری از تاریکخانه شبه احزاب را به سرانجام نرسانند با لگد از سر سفره های جریانی به کناری پرتاب میشوند
جوانان بدبخت تنها را ارتزاق جریانی را اتصال بند ناف و سر زلف به مشایخ حزبی میدانند تا ته مانده های سفره سران و استخوانی به سمت ایشان پرتاب گردد
مشکل ما جوانان معتاد به ته مانده های سفره جریانی است
گزینه های نهایی جریان ما نیز در سه شهرستان در دهه های هفتم و هشتم به سر میبرند و این یعنی ارتجاع عریان
مشایخی که در دهه هشتم حیات مشحون از عشق به خدمت هنوز دنبال سوراخ دعای هستند
کار بر روی جوانان و میان سالان برای فرو ریختن این قلعه را فراموش بفرمایید
ملک الموت تنها راه نجات مردم از چنگال این شیفتگان خدمت است و لا غیر
در پناه خدا
Romania
جالبه ولی خدا کنه از روی خیر خواهی باشه نه از روی منفعت شخصی به خطر افتاده
Iran, Islamic Republic of
از متن شما معلوم است که خودتان به اصولتان پایبند نیستید و فقط حرف زدید چون در استان ما محمدعلی وکیلی نسبت به خیلی از اصلاح طلبان عقبه کمنری دارد ولی شما آن را در ابتدای لیست قرار می دهید، نماینده شدن وکیلی یک اتفاق بود چون لیست اصلاح طلبان تهران بر اساس منطق و اصول نبود
Iran, Islamic Republic of
میتونی بفرمایی نسبت به کی میتونی بفرمایی اصلاحطلبی و اصول گرایی از کی به وجود اومد دقیقا دکتر وکیلی از شروع این جبهه اصلاح طلب بوده اما چرا سعی در تخریب کسی دارید که جز خدمت و یاری زاگرس نشینان انجام نداده
Iran, Islamic Republic of
از متن شما معلوم است که خودتان به اصولتان پایبند نیستید و فقط حرف زدید چون در استان ما محمدعلی وکیلی نسبت به خیلی از اصلاح طلبان عقبه کمنری دارد ولی شما آن را در ابتدای لیست قرار می دهید، نماینده شدن وکیلی یک اتفاق بود چون لیست اصلاح طلبان تهران بر اساس منطق و اصول نبود
حسن
Iran, Islamic Republic of
شغلش چیه،
احمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا این نوع نگرش عالیه درود بر این استدلال و منطق شیوا
Iran, Islamic Republic of
تااصلاح طلبی راچی تعریف کنید که ایشون عقبه اش ازامثال کمتر بوده اگر اصلاح طلبی ساختار شکنی وحلقوم پاره کردن وحمله به این وآن و باشه صد البته از شماها که زمین تا آسمان عقب ترهست اما اگر منظور اصلاح طلبی به معنا تغییر واصلاح ساختارهای معیوب وناصحیح براساس قانون اساسی وشرع مقدس هست که باعرض ادب واحترام جنابعالی که هیچ عزیزان دردانه ات سالها باید خاک بخورند تا بتونند بخشی از سوابق ایشان رادریابند ضمنا وکیلی به گواه رسانه ملی ونمایندگان حق طلب مجلس که روحیه ماکیاولی ندارندشجاعترین وباتدبیر ترین نماینده مجلس بوده وانشالله به حول وقوه الهی باهمت مردم خوب تهران پیش چشم کسانی که کارشان درزندگی فقط عداوت ودشمنی هست که موجبات عدم توسعه این استان رابه بار آورده اند حتما شاهد موفقیت ایشان خواهند بود چه بالیست شما نگران آینده خود در منطقه باشید انشالله همگی عاقبت بخیربشویم ودست از تخریب این وآن برداریم این متن درجواب عزیزی که کامنت گذاشته وکیلی عقبه کمتری نسبت به دیگران داشت
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی اگه گزینه سید باقر اقای وکیلی بود باز هم این مطلب را منتشر میکردی.قطعا نه...پس بر اساس منافع حرف نزنید.ودر ضمن شیخ شدن وکیلی هم خیلی زوده.
سروک
Iran, Islamic Republic of
همه انا رو گفتی که محمد علی وکیلی رو بیاری بویراحمد کاندیدا کنید. کاش اقایان میپذیرفتن و وکیلی به یاسوج میامد به شرطی که رد صلاحیت نشه تا کمتر از 15 هزار رای میاورد...
ایمان
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود ،عمیق و قابل درک
ای کاش این اصول در مورد کل کشور ما رعایت میشد تا انان که شایسته اند به جایگاه اصلی خود برسند
کاش جوانان ما بدون از غریضه و با سواد و اطلاع کامل انتخاب میکردند که چه کسی نماینده ان ها باشد
بویر
Iran, Islamic Republic of
این خانواده.خانواده محترمی هستند اما متاسفانه حرف متفاوت دارن و همین موضوع باعث بدبینی مردم استان ازشون شده. کاش حرف و عمل بهم نزدیک میشد تا از این نیروها بیشتر در استان استفاده میشد
حامد
Iran, Islamic Republic of
دوری از «مرید پروری» راه نجات جریان ها از ناکارآمدی فعلی
یا
دوری از «مرید پروری» راه نجات جریان ها از ناکارآمدی احتمالی در تبلیغات انتخابات آینده از قِبل اعمالشان؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1