کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست هفتگی تشریح کرد

پیام روحانی به پادشاه عربستان

14 آبان 1398 ساعت 9:45

از ۱۳ آبان برای ما چه چیزی مانده است؟ ما باید در هر دوران به این پرسش پاسخ جدید بدهیم. ما نباید ۱۳ آبان را تبدیل به یک مناسک کنیم. ما نباید برچسب «امریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم که اگر چنین کنیم، در حق نسل‌های جدید جفا کرده‌ایم و یک خیانت بزرگ برای انتقال تجربه و حافظه تاریخی به نسل جدید کرده‌ایم.


ایران برای کاستن از تنش‌های منطقه‌ای جدی است. رئیس جمهوری بعد از رونمایی از طرح ابتکاری خود به همین منظور با اسم طرح «صلح هرمز» در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حالا دست به قلم شده و خطاب به پادشاه عربستان و بحرین نامه‌نگاری کرده است. ریاض و منامه دولت‌های عرب همسایه ایران هستند که به واسطه اختلاف نظرهایی با تهران روابط دیپلماتیک ندارند. اقدام حسن روحانی در نامه‌نگاری به سران این دو کشور حکایتگر گام‌های عملی دولت جمهوری اسلامی ایران در مسیر اجرایی کردن پیشنهادات خود برای همگرایی و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای است. دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود این نامه‌نگاری را تأیید کرد و گفت: دولت همواره تأکید داشته که به دنبال صلح و ثبات منطقه است که همین رویکرد جانمایه نگارش نامه به پادشاهان دو کشور عربستان و بحرین بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ربیعی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی معتقد است که می‌توان دوجانبه‌های متعددی در منطقه ایجاد کرد.

مسائل اقتصادی و گمرکی زیادی با کشورهای منطقه داریم و فشارهای امریکا نباید باعث ایجاد فاصله میان همسایگانی شود که با بنیان‌های مشترک فرهنگی و دینی سال‌ها در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند. ما بارها اعلام کردیم برای صلح منطقه یک همکاری دسته جمعی منطقه‌ای نیاز است. وی افزود: کشورهای منطقه منافع عمیقی در این منطقه دارند. کشورهای خارج از این منطقه، حتی ابرقدرتی مانند امریکا، براساس منافع خود در این منطقه فعالیت می‌کنند و اگر منافعش ایجاب نکند، منطقه را ترک خواهند کرد. همان طور که دیدیم، حتی به قوم مظلوم کُرد هم وفا نکردند و زمانی آنها را در جهت منافع خود به کار گرفتند و زمانی هم در برابر دشمن رهایشان کردند. اگرچه جزئیاتی از متن این نامه به صورت رسمی منتشر نشده اما پیش از این روزنامه «الجریده» کویت خبر داد که نامه رئیس جمهوری ایران از طریق وزارت امور خارجه کویت به دست سران سعودی و بحرین رسیده و بازخوردهایی مثبت را نیز در منطقه به دنبال داشته است. از جمله، نخست وزیر سابق قطر این اقدام ایران را فرصتی مغتنم برای کشورهای عربی دانسته که باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند. به نوشته «الجریده»، این نامه شامل پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل اختلافات و دیدار در سطح سران بوده که می‌تواند با میزبانی کویتی‌ها به انجام برسد. روز شنبه «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم  با تأیید ارسال این نامه گفته بود: «این امر نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دادن به کشورهای منطقه در تأمین ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس است.» حالا باید به انتظار نشست و دید که مخاطبان نامه مهم روحانی چه واکنشی به آن خواهند داشت.
نباید برچسب «امریکایی» را برای حذف دیگری به کار ببریم
سخنگوی دولت همچنین  ۱۳ آبان را نمادی از سال‌ها ظلم و جنایت به یک ملت حق‌طلب عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی امریکا هنوز هم همین حس استثناپنداری، خودبرتربینی مستکبرانه و خودستایانه امریکایی است که تا امروز هم ادامه داشته است. وی افزود: ۱۳ آبان تاریخی ما از سخنرانی استکبارستیزانه امام خمینی(ره) علیه  کاپیتولاسیون و برای استقلال و غرور ایرانی آغاز می‌شود و در دوران مدرن به دور جدید فشارهای امریکا بر ملت ایران باز می‌گردد که  این بار هم در ۱۳ آبان ۹۶ ما را تحریم کرد و این تحریم‌ها کاپیتولاسیون جدید و مدرن است. وی تصریح کرد: متأسفانه ما امروز در انتقال حافظه تاریخی به نسل‌های جدید دچار چالش‌های فراوانی هستیم. زیرا مسأله ضرورت مقاومت در مقابل زورگویی‌ها و قلدری‌ها امریکا به طور صحیح و مستدل به نسل‌های جدید منتقل نشده است. سخنگوی دولت تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب یکشنبه  با چه دقتی سعی داشتند مستدل بودن موضع مقاومت بر ضد زورگویی‌های امریکا را برای نسل جدید توضیح دهند. آری، قضیه ۱۳ آبان از ۱۳ آبان ۵۷ یا ۵۸ شروع نشده  از ۲۸ مرداد سال ۱۳۲۱ و از زمان سرنگونی مرحوم دکتر محمد مصدق به مثابه تنها دولت منتخب و دموکراتیک در دوران پس از مشروطه شروع شده است.
وی گفت: از ۱۳ آبان برای ما چه چیزی مانده است؟ ما باید در هر دوران به این پرسش پاسخ جدید بدهیم. ما نباید ۱۳ آبان را تبدیل به یک مناسک  کنیم. ما نباید برچسب «امریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم که اگر چنین کنیم، در حق نسل‌های جدید جفا کرده‌ایم و یک خیانت بزرگ برای انتقال تجربه و حافظه تاریخی به نسل جدید کرده‌ایم.
تجربه رشد ۱۲ درصدی  در پنج سال اول دولت
ربیعی در بخش دیگری از این نشست گفت: تراز تجاری کشور سال ۱۳۹۱، ۱۱ هزار و ۹۳۳ میلیون دلار منفی بوده که سال ۱۳۹۷ با یک هزار و  ۶۹۸ میلیون دلار، مثبت شده است، در سال ۹۶ یک تکانه داشتیم و در سال ۹۴ و ۹۵ هم تراز تجاری ما مثبت بود، خود این آمار نشان می‌دهد که دولت برای حل مشکلات، معیشت و زندگی مردم ایستاده است؛ تولید داخلی به اشتغال زیاد گره خورده است، واردات کالای مصرفی ما ۳۱.۲ درصد در این مدت کاهش داشته است. وی افزود: با آمارهایی که از ستاد مبارزه با قاچاق دریافت کردیم، ۲ میلیارد دلار کاهش قاچاق کالا داشتیم. کاهش قاچاق کالا مرهون زحمت‌های نیروی انتظامی، وزارت کشور و دستگاه‌های مختلف است و همچنین سیاست‌های درست اقتصادی که با قاچاق کالا مقابله کند؛ اینها اقدامات خوبی بوده است، یک هزار و ۵۲۴ قلم کالا را از تعرفه‌ها خارج کردیم، فکر می‌کنم این عملکرد قابل دفاع بوده است. سخنگوی دولت گفت: بعد از فشار تحریم، حتی دانشجوی ایرانی در یک کشور مسلمان خارجی به خاطر تحریم‌ها تحت فشار است، در این فشارها در اقلام کشاورزی خودکفا می‌شویم، در حوزه دارو روز به روز وضعیت ما بهتر می‌شود، واردات ما رو به کاهش است؛ فقط قسمت‌های منفی ناشی از فشار تحریم، از جمله تورم، خروج پول نفت از اقتصاد ایران تا عدم تعادل در بازار ارز، اتفاقاتی است که دولت با آنها مواجه بوده است. ربیعی در دفاع از عملکرد دولت گفت: اگر هر کس دیگری که مدعی است در این موقعیت قرار داشت، حتماً وضعیت بدتر از شرایط کنونی بود، این دولت با تدبیر خود در ۵ سال رشد مثبت ۱۲ درصدی را تجربه کرد و دولتِ رشد منفی نبود، منهای تحریم که ما آن را هزینه عزت و استقلال ملت ایران می‌دانیم و دولت پای آن ایستاده است، اما دولت اعتقاد ندارد که ما فقط باید در تحریم زندگی کنیم. وی افزود: با اتکا به توان داخلی و پیروی از منویات رهبری، دولت روز به روز وضع بهتری را تجربه می‌کند.
چند سناریو برای اصلاح قیمت‌ها
ربیعی ادامه داد: چند سناریو برای اصلاح قیمت سوخت مطرح شده است. اما امروز اعلام می‌کنم هنوز تصمیم نهایی درباره انتخاب یکی از این سناریوها، اتخاذ نشده است. بنابر نظر رئیس جمهوری، هرگونه منابع حاصله از تغییرات قیمت با هدف عادلانه کردن توزیع منابع عمومی و در جهت کاهش فاصله طبقاتی به کار گرفته خواهد شد. تأکید می‌کنم هیچ‌یک از درآمدها به خزانه برای بودجه و مصارف دولتی هزینه نخواهد شد.  او افزود: من اخیراً اظهاراتی را  علیه خودکفایی گندم مشاهده کرده‌ام. با قطعیت اعلام می‌کنم که تولید ما در این زمینه بیش از مصرف است. ما قطعاً به واردات گندم برای مصرف روزمره مردم باز نمی‌گردیم. خوشبختانه طبق گزارشی که روز گذشته ارائه شد، ما در برنج هم امسال تولیدات‌مان رو به افزایش بوده است. وی درباره گام چهارم ایران هم گفت: اجازه دهید همان روزی که کاهش تعهدات برجامی اعمال می‌شود، خود رئیس جمهوری اعلام کند و پیش اعلامی نخواهیم داشت و در روز و ساعت مقرر آقای روحانی جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.  ربیعی همچنین ادعای واردات ذرت آلوده به کشور را تکذیب کرد.


کد مطلب: 414488

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/414488/پیام-روحانی-پادشاه-عربستان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1