تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۸
کد مطلب : ۴۱۴۴۸۱
مناظره داغ صادق زیباکلام و قدیری ابیانه در دانشگاه یاسوج:

ابیانه: آمریکا درصدد بود در ایران کودتا بکند؛ اسناد از خود آمریکایی‌ها وجود دارد؛ مردم به کسانی که وعده دروغ می‌دهند رأی ندهند / زیباکلام: هر چی که داریم از صدقه سر پیکان داریم / اگر از تندروها آمریکاستیزی را بگیرید دچار بحران هویت می‌شوند

۷
۲
ابیانه: آمریکا درصدد بود در ایران کودتا بکند؛ اسناد از خود آمریکایی‌ها وجود دارد؛ مردم به کسانی که وعده دروغ می‌دهند رأی ندهند / زیباکلام: هر چی که داریم از صدقه سر پیکان داریم / اگر از تندروها آمریکاستیزی را بگیرید دچار بحران هویت می‌شوند
کبنا ؛
به مناسبت روز 13 آبان مناظره ای با موضوع «پسابرجام؛ از اجرا تا اغما» با حضور دکتر صادق زیبا کلام و دکتر محمدحسین قدیری ابیانه در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این مناظره سیاسی که ظهر امروز (دوشنبه 13 آبان ماه 98)  برگزار شد، از همان ابتدا مشخص بود که این مناظره، مناظره داغی خواهد بود. استقبال دانشجویان از مناظره آنقدر زیاد بود که سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج مملو از جمعیت بود. صادق زیبا کلام و قدیری ابیانه وارد سالن مناظره شدند.
زیبا کلام یکی از دست‌هایش را گچ گرفته بود که قدیری ابیانه با دیدن این صحنه گفت: آقای زیبا کلام مثل برجام شده است. [خنده حضار]

مناظره در باره برجام و پسابرجام بود، قدیری ابیانه سفیر سابق مکزیک و استرالیا در ابتدای صحبت‌هایش گفت: جدول سایت بدهی‌های لحظه‌ای آمریکا نشان داده است که این میزان هر لحظه در حال افزایش است، بدهی دولت آمریکا حدود ۲۳ هزار میلیارد دلار است که با درآمد نفت کشور ما آن را مقایسه کنیم می‌شود؛ به میزان ۴۶۰ سال درآمد نفت ایران، بدهی کل آمریکا بیش از ۷۴ تریلیون دلار است، بدهی خارجی آنها برابر ۱۴۰ سال درآمد نفت ایران است که بیش از ۱ تریلیون دلار به چین بدهکار هستند.
هر سال حدود یک تریلیون دلار کسری بودجه دارند، بیش از ۴۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند بیش از ۲ میلیون نفر در این کشور کارتون خواب هستند.
اقتصاد آمریکا بزرگ هست اما این میزان بدهی خطرناک است سالانه ده‌ها میلیون نفر از اینکه به زیر خط فقر سقوط کنند می‌ترسند، بحران بدهی آمریکا بزرگترین خطر برای آنهاست که باید خود را باید برای تبعات آن آماده کند.
کارشناسان زیادی گفته‌اند که امریکا مثل یک عقاب پر و کرکش در حال ریختن است، یک خانم در مجله تایم آمریکا گفته من دو شیفت کار می‌کنم با این حال برای تأمین مخارج زندگی خانه‌ام را می‌فروشم.
خیلی از کشورها تلاش می‌کنند که از دلار دور شوند، کشورهای بزرگ مثل چین و روسیه کمتر مایل هستند با دلار معامله کنند، روسیه سعی کرده ذخایرش را از دلار به طلا تبدیل کند.
تمام اعضای اتحادیه اروپا «یورو» را با برنامه ریزی چاپ می‌کنند، اما بانک مرکزی آمریکا هر موقع پول کم آورد دلار چاپ می‌کند که برای این کشور خطرناک است، بدهی آمریکا به سرعت در حال افزایش است.
قدیانی ابیانه در ادامه به موضوع مذاکره با امریکا اشاره کرد و گفت: کسانی که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات حل می‌شوند، خودشان را معطل می‌کنند، نیاز آمریکا جلوگیری از افول تک ابرقدرتی است، اینهایی که می‌خواهند سراغ آمریکا بروند باید بگویند چه می‌خواهند به آمریکا بدهند؛ امریکا نفت ما و سایر کشورها را می‌خواهد تصاحب کند، مذاکره بی اثر است. آمریکا با تبسم پای میز مذاکره نمی‌آید. اینکه اگر فکر کنیم کوتاه بیاییم، آمریکا دست از سر ما بر می‌دارد، درست نیست و هنوز نیازهای آمریکا را نشناخته اند، حتی اگر قرارداد را ببند متعهد نخواهد بود، هدف ما این است که نفت ما مال خودمان است و آمریکا حق سلطه بر ما را ندارد.
صادق زیبا کلام استاد تمام دانشگاه تهران بعد از شنیدن قدیری ابیانه، بیان کرد: اگر کسی از کره‌ای دیگر امروز به ایران می‌آمد و قرار بود گزارشی تهیه کند که چرا مردم ایران انقلاب کردند و برای چه بود و بر می گشت می‌رفت و اهالی آن کره از او می‌پرسیدند، چرا انقلاب کردند و مشکلشان با پهلوی چه بود؛ او در جواب می‌گوید؛ اینها با همه وجود مخالف آمریکا هستند و انقلاب آنها به واسطه دشمنی با آمریکا و مبارزه با آمریکا بود. انقلاب مردم ایران به واسطه آمریکا ستیزی نبود، بلکه مردم ایران خواهان انتخابات آزاد و آزادی مطبوعات بودند و اینکه حکومت شان قانون مدار باشد، اینها دلیل رخ دادن انقلاب
اسلامی بود.

حرف‌های من را اصلاً باور نکنید به کتابخانه دانشگاه و مطبوعات سال ۵۸ و ۵۷ مراجعه کنید که خواست مردم را مطرح می‌کرد اما این سؤال مطرح است اگر آمریکا ستیزی، استکبار ستیزی، صدور انقلاب و نابودی اسرائیل اگر جزو اهداف انقلاب نبود و این خواسته‌ها اهداف انقلاب بود پس این آمریکا ستیزی که این مریخی گزارش می‌دهد از کجا آمده است.
  این کینه و ضدیت با آمریکا از کجا آمده است؟ نظام چه پاسخی می‌دهد که آمریکا ستیزی چرا به وجود آمده است؟ دو پاسخ مطرح می‌شود: اساساً استکبار و آمریکا ستیزی جزو جوهره انقلاب اسلامی بوده و دلیلی دوم می گویند آمریکا در ایران نفوذ و منافع داشت، پهلوی حرف شنوی می‌کرد بعد از انقلاب نفوذ را از دست داد چون نمی‌خواهد انقلاب را قبول کند و منافع اش را از دست بدهد شروع به توطئه کرد، جنگ راه انداخت، توطئه و تحریم کرد، و هر تصمیمی گرفته بر علیه ایران بود تا امروز که به اینجا رسیدیم شواهد و قراین هم می گویند این پاسخ حکومت و نظام به شماست که می‌گوید چرا دشمن هستیم و در بخش بعدی می گویم این گفته‌ها و پاسخ‌ها چقدر واقعیت دارد.

بیشتر بخوانید؛

تصاویر مناظره زیبا کلام و «قدیری ابیانه» در دانشگاه یاسوج

 قدیری ابیانه در بخش دوم صحبت‌هایش در پاسخ به زیبا کلام گفت: این آدم مریخی سراغ زیبا کلام می‌رود و این حرف‌ها را می زند از کسانی در انتخابات حمایت کرد که هزار وعده داد و به یک وعده عمل نکرد، آیا زیباکلام شعار استقلال آزادی را ندید که به مریخی بگوید اینها تنها به دنبال اسلام نبودند؟ آیا عدم شناخت دشمن هنر است؟
بنا بر این گزارش، همزمان با صحبت‌های زیبا کلام و قدیری ابیانه دانشجویان موافق و مخالف با هر کدام از سخنرانان نظرات خودشان را مطرح کردند.
در این لحظه یکی از دانشجویان در حمایت از «زیباکلام» صحبت کرد که قدیری ابیانه خطاب به او گفت: نمی‌دانم آیا شما مسولیتی دارید که از زیباکلام حمایت می‌کنید اما او نیازی به حمایت شما ندارند.
ما بعد از انقلاب سفارت آمریکا را تعطیل نکردیم تا ۲۰ آبان ماه وجود داشت و حرف‌های قشنگی در مذاکرات می‌زدند اما اسناد جاسوسی آنها موجود بود دنبال تجزیه ایران و کودتا و آشوب در ایران بودند.
این‌ها واقعیت‌هاست، نمی‌توانیم چشمانمان را روی واقعیت ببنیدم، ببینید در حمایت از عربستان چکار می‌کنند، این‌ها داعش را ایجاد کردند، دشمنی ما به خاطر شناخت ماهیت آمریکاست، آمریکا می‌گوید ایرانیِ خوب، ایرانیِ مرده است هر کاری توانستند انجام دادند، از تروریست‌ها حمایت کردند، دارو را تحریم کردند، اگر دشمن را نشناسیم که هنر نکرده‌ایم، آمریکا برای اینکه جلوی چند قطبی شدن جهان را بگیرد دنبال نفت آیران و ونزوئلا است، آن‌ها به دنبال براندازی هستند که خیالی خام است، آن وقت دنبال عربستان هم می‌روند برای داشتن نفت ایران باید ایران را تجزیه کنند تجزیه ایران جزو اهداف قطعی آمریکاست.
عده‌ای در ایران این موضوع را متوجه نمی‌شوند ترامپ برای ما نعمت است که سیاست‌های غرب را علنی می‌گوید، این به نفع ماست، برحام باعث ننگ کشور ماست تعهداتی را دادند آمریکا عمل نکرد، از اوباما پرسیدند چرا امضا کردی گفت تحریم‌ها فرو نمی‌پاشد، از روحانی می‌پرسند می گویند تحریم‌ها لغو شد؛ ظریف و روحانی هیچ چیزی ندارند برای آمریکا بگویند، فکر می‌کنند اگر بروند و قهقهه بزنند و همدیگر را به اسم کوچک صدا بزنند، همه چیز حل می‌شود، برجام به حدی متعفن شده است که باید زودتر دفن می‌شد. اما دولت می‌خواهد این جسد را مومیایی کند که بگوید هنوز برجامی هست.

 زیبا کلام در ادامه گفت:  سه دسته دلیل را گفتم که می گویند بعد از کودتای ۲۸ مرداد برنامه‌های
آمریکا باعث شد جلوی رشد صنعتی ایران گرفته شود، سؤال اینجاست که یک سری صنایع به وجود آمد حسب ادعای ما همه در جهت خیانت بود، چند صنایع در زمان شاه که به وجود آمدند بعد از انقلاب با خاک یکسان کردیم؟ گفتیم ذوب آهن، پتروشیمی و تراکتور سازی چون اسباب خیانت بودند را نابود کردیم، به عکس آنچه که کردیم مشابه آنها بوده قبلی‌ها را هم توسعه دادیم و مشابه آن را ایجاد کردیم.
اسنادی که بیرون می‌آید نشان می‌دهد آنهایی که اتوبان و راه آهن به نامشان کردیم مثل اینکه خیلی هم (علیه السلام) نبودند و دستشان در دست آمریکا بوده است.
 به نظر شما اگر در سال ۵۷ از شاه می‌پرسیدند چه شده است سال ۵۴ و ۵۵ خبری نبود در حالی که از او این سؤال پرسیده شده است و در جواب گفته کدام انقلاب؟ غربی‌ها هستند که علیه من توطئه می‌کنند.
شاه جواب‌های عجیبی داشت یکی این بود که می‌گفت؛ از زمانی که در خصوص قیمت نفت از سال 52 محکم ایستادم که باید پولش را بدهید و نمی‌شود دیگر مجانی ببرید و بر سر این مسأله محکم ایستادم چراغ سبز دوستی غرب با من تبدیل به چراغ قرمز شد.
دلیل دوم شاه که چرا غرب علیه من شد این بود که برنامه‌های توسعه ما داشت به تدریج به بار می نشست دلیل اینکه غربی‌ها تیشه به ریشه من زدند این بود داشتم کشور را به سمت صنعتی شدن و پیشرفت می‌بردم، دلایل دیگری هم گفته است.
در تمام مصاحبه‌هایش گفته چرا دارید تیشه به ریشه من می‌زنید در دی ماه که از کشور خارج شد در اولین مصاحبه می‌گوید گور بابای من، شما به خاطر خودتان هم که شده نباید اجازه می‌دادید این بلا سر مملکت شما بیاید، شاه می‌گوید مشکل از جایی شروع شد که غرب و آمریکا حمایت نکردند و دلایلی را مطرح می‌کرد.
 قدیری ابیانه در بخش بعدی صحبت‌هایش گفت: د ر خاطرات برژینسکی مشاور کارتر آمده که به شاه می‌گفتند هر کاری می‌کنی انجام بده، نگران کشتار مردم نباش، انقلاب باعث شده بود شاه عقل خود را از دست بدهد، او برای ملت ارزشی قائل نبود، فکر می‌کرد همه زیر سر آمریکاست شاه مشاعرش را از دست داده بود.
ما در دو بعد فرهنگ کار و مصرف هنوز مشکل داریم، در ین دو موضوع استعمار زده هستیم، کسی که به دنبال این است لباسش مارک خارجی داشته باشد، نتیجه فرهنگ استعماری است.
افتخار شاه این بود هویدا ۱۳ سال نخست وزیر بود، او هم جنسگرا و هم بهایی بود، بیخودی آمریکا و شاه را تطهیر نکنیم، رئیس ساواک به شاه می‌گوید مملکت ایران مذهبی و شیعه است این به نفع سلطنت شما نیست که نخست وزیر شما همجنس گرا باشد، شاه گفت؛ مردم از کمر به پایین آزاد هستند این است حکومتی که زیباکلام تطهریش می‌کند، چیزی که در دوران انقلاب صورت گرفت خیلی با چیزی که انقلاب می‌گوید تطابق ندارد.

 زیباکلام در ادامه گفت: بارها شنیدیم امریکایی‌ها بعد از انقلاب دنبال کودتا بودند و به این جمع بندی رسیده بودند تا جلوی انقلاب را بگیرند یعنی اینقدر احمق بودند که این کار را در مهر، آبان یا آذر ۵۷ انجام دهند که ارتش شاه در دنیا سوم یا چهارم بود آمریکایی‌ها عقلشان نمی‌رسد، آمریکا زمانی می‌توانست کودتا کند که ارتش از هم پاشیده، فرمانده هانس اعدام شده، صدها اسلحه دست مردم افتاده است اگر بنا بر کودتا داشتند قبل از انقلاب کودتا می‌کردند که ارتش یک دست بود هرچیزی به عنوان کیفرخواست علیه آمریکا مطرح کردیم جدی نگاه کنیم می‌بینیم خیلی آن چیزی که می گوییم نیست.
آیا خودمان در تحریک صدام برای حمله به ایران نقش نداشتیم؟ تمام آن چه که ما به عنوان کیفرخواست علیه آمریکا مطرح می‌کنیم اگر دقیق‌تر نگاه کنیم یک چیز دو طرفه است ما به خودمان توجه نمی‌کنیم. در این سه دوره نگفتم آمریکا خوب یا بد است تلاش می‌کنم شما را به سمت مقداری مطالعه و نگاه واقع
بینانه سوق دهم و این تبلیغات دولتی را همین گونه نپذیرید.
به گزارش کبنا، بعد از صحبت‌های صادق زیبا کلام و قدیری ابیانیه دانشجویان موافق و مخالف دو طرف گفت‌وگو سؤالات خود را درباره وضعیت نامساعد اقتصاد ایران، برجام، دشمن دانستن امریکا و بی توجهی و ناچیزشمردن مسائل و مشکلات داخلی، تغییر عقیده آقای دکتر زیباکلام طی 40 سال پرسیدند، پس از این دو طرف مناظره سخنان خود را بیان کردند.
 بنا به گزارش کبنا، یکی از دانشجویان گفت: کاش زیباکلام از برجام فرار نمی‌کرد کاش آقای زیباکلام از جوجه اردک زشتی که به مردم قالب کردند می‌گفت.
قدیری ابیانه سفیر سابق ایران و دکترای علوم استراتژیک در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده گفت: در رابطه با این موضوع که گفتند برجام تصمیم نظام بوده است؛ رهبری خطوط قرمز را مشخص کردند، آقای ظریف و دولت رعایت نکردند، رهبری گفتند تعهدات گام به گام باشد ولی اینگونه نشد. آقای روحانی روز اول برجام وعده داد تمام تحریم‌ها لغو است، اما بعدها گفتند ما یک نهالی کاشتیم، و منتظریم این درخت ثمر بدهد! حالا جدیداً معاون وزیر خارجه گفته است هدف ما در برجام از اول اقتصادی نبوده است، پس باید بگوییم شما درست نگفتید.
ابیانه ابراز کرد: گفتند ارتباط جنسی به سن 13 سال رسیده، خوب حالا اگر سند 2030 اجرا شود خیلی موارد ناهنجار [همجنس بازی] دیگر هم رایج می‌شود. در مورد ضعف صنعت خودروسازی و پراید؛ صنایع خودروسازی ما باید رشد کند. چطور سپاه توانسته است موشک نقطه زن را بسازد، ولی آقایان نتوانستند خودروی داخلی را ارتقا دهند، که البته در این صنعت هم پیشرفت خواهیم کرد. در این باره که آمریکا درصدد بود در ایران کودتا بکند و آقای زیباکلام این را قبول ندارد؛ اسناد از خود آمریکایی‌ها وجود دارد و اینکه رهبر انقلاب همواره تاکید کرده‌اند که اسناد لانه جاسوسی منتشر شود برای همین است که شک و شبهه‌ای باقی نماند.

ابیانه در رابطه با این سؤال که «دشمن ما به زعم شما و اصولگرایان آمریکا نیست بلکه افرادی در داخل هستند که مشکلات مختلف از جمله فقر و بیکاری را ایجاد کرده‌اند» به بودجه نفت ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و دستاوردهای ان دوره با دوره جدید را مقایسه کرده و تصریح کرد: قبل از تحریم تولید ما روزانه 4 میلیون بشکه بوده است، یعنی به ازای هر ایرانی 1.5 بشکه تولید نفت ما بوده است، و صادرات ما 2 میلیون و 300 هزاربشکه بوده است، یعنی به ازای هر ایرانی ماهی کمتر از یک بشکه. پارسال در بودجه کشور پیش بینی شده بود برای نفت، گاز و میعانات گازی 96 هزار میلیارد تومان داشته باشیم که این رقم از هر سال در طول این 40 سال درشت‌تر است، 96 هزار میلیارد تومان یعنی نفری ماهی 100 هزار تومان. برخی افراد می گویند چطور کشورهای حاشیه خلیج فارس حجم یارانه زیادی به مردمش می‌دهد، ولی شما بیایید جمعیت و حجم صادرات کویت و قطر را حساب کنید، یک سال صادرات نفت یک کویتی مساوی با شصت سال صادرات نفت یک ایرانی. قبل از انقلاب روزی 5 میلیون و 400 هزار بشکه صادرات داشتیم، 36 میلیون نفر بودیم، یعنی به ازای هر نفر ماهانه 4.5 بشکه. یعنی حجم صادرات نفت قبل از انقلاب 5 برابر صادرات نفت قبل از تحریم بوده است. پس ما باید به دستاوردهای انقلاب ضریب 5 بدهیم، با وجود آنکه صادرات یک پنجم شده است، ما این دستاوردها را داشته‌ایم.
وی افزود: قبل از انقلاب عمر متوسط 52 سال بوده و الان 74 سال است، آنقدر وضع مملکت خراب بوده که 40 سال عمران و آبادانی کردیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم همه خرابی‌ها را جبران کنیم و از جمله اینکه برخی روستاها هنوز گاز ندارند. ما باید همه واقعیت‌ها را با هم ببینیم و فقط نیمه خالی لیوان را نبینیم. بودجه عمومی کشور سال گذشته برای هر نفر ماهانه 462 هزار تومان بوده است، در حالی
که تصور مردم این است که درآمد نفت برای هر نفر میلیونی است. مشکل ما این است که آقای فریدون وام‌های میلیاردی بگیرد و، نزدیکان آقایی در دولت چند ده میلیاردی اختلاس می‌کنند، مشکلات این‌ها است. اگر ما می‌خواهیم وضعیت اصلاح شود باید افراد سالمی انتخاب کنیم.
ابیانه به انتخابات مجلس گریزی زده و ابراز کرد: اما آمارهایی که داده‌اید من معتقدم فساد در این کشور هست و باید فساد ریشه کن شود، کتابی هم در این باره دارم و در آن اشاره کرده‌ام. الان نزدیک به انتخابات مجلس هستیم، مطمئن باشید اگر نماینده‌ای انتخاب کنید که برای پیروزی در انتخابات میلیاردی خرج کند و در مجلس حقوق 4 سالش 300 میلیون باشد به دنبال رانت و فساد خواهد رفت بجای اینکه به فکر مردم باشد. ما نمی‌گوییم مردم رأی نداشته باشند، بلکه باید مردم را آگاه کنیم و به کسانی که وعده دروغ می‌دهند رأی ندهند.
ابیانه در پاسخ به این سؤال که «از نظر شما دانشگاه اسلامی چه ویژگی‌هایی دارد؟» پاسخی عجیب و جالب توجه داد و گفت: می‌گویم اگر در دانشگاهی رفتید و دیدید دخترها مجرد هستند بدانید پسرها بی عرضه‌اند. بی عرضه نباشید. (که با واکنش‌های مختلف دانشجویان مواجه شد)
 قدیری ابیانه در پاسخ به سؤالات دانشجویان، گفت: مقام معظم رهبری در خصوص برجام خطوط قرمز را مشخص کردند و گفتند تعهدات گام به گام انجام شود اما توجه نکردند ترمز انقلاب را آقای ظریف و زیباکلام نمی‌توانند بکشند.
من نمی‌گویم همه روستاها گاز دارند اما نگاه کنیم بعد از انقلاب چند روستا گاز دار شدند و چند تا گاز ندارند.
یکی از حرف‌های عجیبی که شنیدم این بود «زیبا کلام» می‌گفت اگر آمریکا می‌خواست کودتا کند می‌توانست سال ۵۷ کودتا کند؛ خب معلوم است آمریکا نمی‌خواست علیه شاه کودتا کند، اگر به جای رئیس جمهور فعلی، رئیس جمهوری که اهل مبارزه و ایستادگی در مقابل با مشکلات، و استکبار بود، انتخاب می‌کردیم و برادرش وام صفر درصد نمی‌گرفت و بعد که می‌خواهند با برادر او برخورد قانونی صورت بگیرد، با دستگاه قضا اعلان جنگ می‌کند وضع ما اینگونه نبود، رییس جمهوری باید می‌داشتیم که مدیریتش عالی باشد، برادرش خطاکار نباشد، دختر وزیرش متهم نباشد، باید اینها را انتخاب کنیم، بروید رأی خودتان را درست کنید.


دکتر صادق زیباکلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه به سخنرانی پرداخت و گفت: می‌خواهم آمریکا ستیزی را به مسئله برجام متصل کنم و بگویم عدم موفقیت برجام ارتباط مستقیم با آمریکاستیزی پیدا می‌کند. اما مجبور هستم چند نکته را عرض کنم، در خصوص اینکه من سال 58 چه دیدگاه‌هایی داشتم و الان چه دیدگاهی دارم باید بگویم نه به دیدگاهم در چهل سال پیش افتخار می‌کنم و نه به دیدگاه الانم می‌بالم.
زیباکلام به تغییر عقیده انسان به دلیل وجود قوه تعقل اشاره کرده و ابراز کرد: اگر قرار می‌شد نوع بشر چهل سال پیش هر فکری می‌داشت و الان هم همان فکر را دارد باید باور می‌داشتیم که زمین روی شاخ گاو قرار دارد. در خصوص اینکه چهل سال پیش معتقد بودم صنایع ایران مونتاژ هستند، امروز معتقدم اشتباه می‌کردم که فکر می‌کردم آن صنایع بدرد نمی‌خوردند، من اگر امروز هم متوجه شوم دارم اشتباه می‌کنم چون شبیه برخی افراد تعصب کورکورانه ندارم اشتباهم را می‌پذیرم. اما من تنها کسی نبودم که معتقد بودم که صنایع زمان شاه بدردنخور هستند، مونتاژ هستند، همه انقلابیون بر این باور بودند، یکی از آن موارد انرژی اتمی بود. روزنامه‌های سال 58 رهبران انقلاب و بزرگان نطق می‌کردند و می‌گفتند یکی از دلایل خیانت شاه به ملت همین انرژی اتمی بوشهر است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها تأسیس کرده‌اند. اکبر اعتماد
رئیس انرژی اتمی ایران با چه زحمتی از ایران فرار کرد چون اگر به دست آقای خلخالی می‌افتاد اعدام می‌شد. اما همین آقای اکبر اعتماد چند سال گذشته به ایران برگشت و اعدامش نکردیم و حتی اموالش را به او برگرداندند چون فهمیدند که آن طرز تفکر چقدر خطا و اشتباه بوده است.
زیباکلام در تشریح و تصریح سخنان خود به لزوم تجدیدنظر در تفکرات انقلابی‌های سال 57 تاکید کرد و افزود: یکی از موفق‌ترین مدیرانی که بعد از انقلاب داشتیم آقای مهندس غروی که در سالهای دهه 60 و هم دهه 70 مدیرعامل ایران خودرو بود. من سال 78 به مشهد برای سخنرانی دعوت شده بودم. از قضا آقای غروی به مشهد آمده بود چون بیشترین واحدهای ایران خودرو بعد از تهران در مشهد بود و آمده بودند این واحدها را افتتاح کنند. ما آن زمان معتقد بودیم پیکان مونتاژ شده از خودروهای تاریخ گذشته خارجی، دومین خیانت بزرگ شاه به مردم است. آقای غروی آن روز افتتاح چیزی گفتند که من به خودم آمدم. گفت در صنعت خودرو هر چی که داریم از صدقه سر پیکان داریم. من می‌توانم بفهمم در یک دوره‌ای دچار یک سیاست زدگی‌ای شده‌ایم و فکر کردیم که شاه هر چه کرده خیانت عظمی بوده است یا رضاشاه را انگلیسی‌ها اوردند، اما من مجبور شدم سالها مطالعه کنم و در مقدمه کتابم درباره رضاشاه نوشتم که رضاشاه اتفاقاً خیلی به ما خدمت کرده است.

زیباکلام تصریح کرد: بنابراین اینکه یک نفر عقیده ش عوض بشود و تغییر عقیده بدهد این محصول دانش و مطالعه است، شما شبیه کلیسای قرون وسطی رفتار می‌کنید، و شبیه کلیسای آن زمان می گویید که زمین مقدس است و باریتعالی پسر خودش را برای هدایت مردم به زمین فرستاده، بنابراین زمین مقدس است و خورشید و ماه و همه چیز به دور زمین می‌گردند. اما بعدها دیگران آمدند و ثابت کردند که این حرف درست نیست. و مثل این چیزی است که شما فکر می‌کنید آن چیزی که چهل سال پیش من گفتم باید همانی باشد که الان می گویم و نباید تغییر کند.
زیباکلام با بیان این مضمون که «آمریکاستیزی بعدها جزو اهداف انقلاب قرار گرفته است» گفت: مشکل اساسی این نیست که آمریکایی‌ها چه کردند و ما چه کردیم. اساساً چه شد که آمریکاستیزی که جزو اهداف انقلاب نبود برجسته شد. سال 58 نگاه بکنید، یکی دو ماه بعد از اشغال سفارت آمریکا. اما چرا آمریکاستیزی بت عیار شد، تحلیلش مفصل است. و جریان رادیکال اسلام گرا از جمله دانشجویان مسلمان خط امام در رقابت اینکه از چپ‌ها و مارکسیست‌ها عقب نیفتند سعی کردند نشان دهند از انها استکبارستیزتر هستند. اگر مارکسیست‌ها شعار استکبارستیزی می‌دهند، جریان رادیکال اسلام گرا می‌آیند سفارت را اشغال می‌کنند. و خیلی‌ها برای اینکه از این موج عقب نیفتند امدند از این موج سواری گرفتند و این دشمنی با امریکا تا به امروز ادامه پیدا کرده است. اگر از تندروها آمریکاستیزی را بگیرید دچار بحران هویت می‌شوند. چیزی ندارند که در مورد آن سخن بگویند. به چه چیزی و به کدام دستاوردهای انقلاب مباهات بکنند، اگر به اقتصادش مباهات کنند که ناکارآمد است، به تحول سیاسی‌اش مباهات کنند؟ و حالا می‌فهمیم که چرا برجام به تیر غیب گرفتار شد.
زیباکلام در انتها ابراز کرد: برای اینکه اگر برجام موفق شده بود نشان می‌داد که می‌توان با آمریکا مذاکره کرد و مشکلات را حل کرد. بنابراین برجام باید ناموفق می‌شد، در ابتدا توسط تندروهای خود ما، و بعد هم توسط تندروهای آمریکایی. جوهر مرکب برجام خشک نشده بود که دو تا موشک با شعار مرگ بر اسرائیل شلیک شد. از همان ابتدا جریانات تندرو تیشه به دست گرفتند و بر پیکر برجام زدند. شما فقط تصور کنید اگر روزی روابط ایران با امریکا مساعد و خوب شود، آمریکاستیزی از تندروها گرفته شود چه چیزی برای تندروها می‌ماند؟
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
زیبا کلام کم آورد
حیدری
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دانشجو و زنده باد بسیج
ارشاد
Iran, Islamic Republic of
قدیری ابیانه خیلی خوب صحبت کرد
Iran, Islamic Republic of
بیخودترین کار مناظره است
جدل بیخودی و بی فایده
چنار ستان
Iran, Islamic Republic of
فقط وفقط دکتر ستار هدایتخواه
ذ
Iran, Islamic Republic of
اقای زیبا کلام دیگه دفاع ندارید نه مجلس دهم مجلس کارامد بود نه دولت دولت توانمند وکارادیگه حنای شماها هم رنگ باخت
ناآشنا
Iran, Islamic Republic of
آقای نازیبا کلام. بیانات بنیان گذارانقلاب اسلامی را در دهه جهل ببین بعد درمورد امریکاستیزی انقلاب اضهارفضل کن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1