کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علی مطهری؛

وزیر سابق اطلاعات باید درباره متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای توضیح بدهد

4 آبان 1398 ساعت 16:49

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من از اصولگرایان فاصله نگرفتم، خود آن‎ها اسم من را در لیست مجلس بعدی خط زدند. زمانی که وارد مجلس شدم، اصولگرا شناخته می‌شدم، هرچند این دسته‌بندی آن‌ها را چندان قبول نداشتم. در عمل دیدم که آن‌ها افکار عجیب و غریبی دارند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من از اصولگرایان فاصله نگرفتم، خود آن‎ها اسم من را در لیست مجلس بعدی خط زدند. زمانی که وارد مجلس شدم، اصولگرا شناخته می‌شدم، هرچند این دسته‌بندی آن‌ها را چندان قبول نداشتم. در عمل دیدم که آن‌ها افکار عجیب و غریبی دارند.
 علی مطهری در همایش «گام دوم انقلاب، فرصت‌ها و چالش‌ها» که در محل سالن همایش شهید دکتر چمران گناباد برگزار شد، اظهار کرد: بهترین راه برای ارزیابی یک حرکت اجتماعی این است که ببینیم به شعارها و هدف‌هایی که داشته رسیده یا نرسیده است. هدف‌های مهم در انقلاب خودمان مسئله آزادی، عدالت، اخلاق، معنویت و در یک کلام هدف انقلاب ما اسلام بوده است. شما در کلمات امام (ره) فقط اسلام را می‌شنوید امام فقط از اسلام می‌گفت حتی از ایران هم نمی‌‎گفت ایران را هم برای اسلام می‌خواست.
وی گفت: ما می‌توانیم ادعا کنیم که ایران مستقل‌ترین کشور در دنیا است و خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد تحت تسلط قدرت‌های بزرگ نیست و این مطلبی است که مورد اعتراف دنیاست. ما در گذشته ژاندارم خلیج فارس بودیم و نفت ما را می‌گرفتند و به جای آن اسلحه به ما می‌دادند و هرجا که لازم بود از نیروی نظامی ما می‌فرستادند.
نماینده مردم تهران بیان کرد: ما استقلال فرهنگی نیز داریم. امروز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست در آن زمان یک خودباختگی نسبت به فرهنگ غربی وجود داشت.
وی در خصوص مسئله آزادی در دوران پس از انقلاب خاظر نشان کرد: در مسئله آزادی یعنی آزادی فکر و بیان، فراز و نشیب داشته و در دوره‌هایی خوب بوده و در دوره‌هایی خوب نبوده است و گاهی محدودیت‌هایی برای آزادی بیان وجود داشته و گاهی نوع برخورد با منتقدان مناسب و ضروری نبوده است، و این مسائلی است که باید آسیب‌شناسی شود، و در آینده و در گام دوم انقلاب این‌ها اصلاح شود.
مطهری ادامه داد: ما باید سیره امیرالمومنین (ع) را داشته باشیم که چگونه به مخالفان خود اجازه ابراز نظر می‌دادند. بزرگترین دشمن حضرت امیر (ع) خوارج بودند که این‌ها تا زمانی که دست به سلاح نبردند آزاد بودند و اظهار نظر می‌کردند؛ در مسجد کوفه موقع سخنرانی حضرت امیر در وسط سخنرانی بلند می‌شدند و اعتراض می‌کردند و اصحاب می‌خواستند متعرض آن‌ها شوند اما حضرت اجازه نمی‌دادند. آن‌ها آزاد بودند و حضرت امیر (ع) نه آن‌ها را زندانی کرد و نه شلاق‌شان زد فقط موقعی که سلاح به دست گرفتند آن‌ها ر ا سرکوب کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما نباید با مخالفان تندی و به منتقدان سخت‌گیری کنیم. عدالت در دوران پس از انقلاب فراز و نشیب داشته است. درست است که ما به نقطه ایده‌آل‌مان نرسیده‌ایم و هنوز فاصله داریم ولی انصافا در مقایسه با قبل از انقلاب این مقداری که به مناطق دور دست رسیدگی شده قابل توجه و در مقایسه با قبل از انقلاب بسیار قابل تقدیر است.
با شفافیت آرای نمایندگان مجلس مخالفم
وی با بیان اینکه من در خصوص مساله شفافیت اعلام کردم که با شفافیت آرای نمایندگان مجلس موافق نیستم، عنوان کرد: این موضوع به دلیل شرایطی است که در کشور وجود دارد. زمانی که در برخی مسائل مورد اختلاف رای نماینده آشکار باشد، تحت فشار قرار می‌گیرد، وقتی که به حوزه انتخابیه می‌رود او را اذیت می‌کنند، زمانی که به نماز جمعه می‌رود علیه او شعار می‌دهند و به دفتر و ماشین او حمله می‌کنند، این باعث می‌شود که نماینده رای واقعی خود را ندهد. این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این موضوع باعث می‌شود که نماینده رای واقعی خود را ندهد و این به صلاح کشور نیست، یعنی نماینده نمی‌تواند رای تخصصی خود را بدهد و مشکل ایجاد می‌شود، مگر شرایط کشور درست شود، گروه‌های فشار وجود نداشته باشند و روش خود را تغییر دهند، اگر این فضا درست شود مشکلی وجود ندارد اما با این شرایط امکان‌پذیر نیست.
مطهری خاطرنشان کرد: به طور مثال در خصوص لوایح مرتبط به FATF بیان کردند که رهبری جمله‌ای گفتند که نشان می‌دهد مخالف هستند، اگر فردی رای مثبت دهد، می‌گویند چرا خلاف نظر رهبری رای دادی، بنابراین به همین دلیل این موضوع را برای کشور صلاح نمی‌دانم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص مساله حصر، عنوان کرد: مجلس به این دلیل که احساس می‌کند نظر رهبری به ادامه حصر هست، وارد این موضوع نمی‌شود، همان‌طور که شورای امنیت ملی وارد نمی‌شود. ما با بسیاری از اعضای شورای امنیت ملی صحبت کردیم که می‌گویند ما موافق رفع حصر هستیم.
وی ادامه داد: من شخصا در ملاقاتی با مقام معظم رهبری به ایشان گفتم که ادامه این کار به صلاح کشور نیست و ممکن است اتفاقی بیفتد و غده سرطانی برای کشور شود، اگر لازم است محاکمه شوند و راه قانونی طی شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گشایش‌هایی صورت گرفته، تا دو، سه سال پیش روزنامه و تلویزیون نداشتند اما اکنون دارند. برای رفتن به دیدن اقوام نیز آزادتر شدند. نسبت به گذشته گشایش‌هایی شده و مانند سال‌های اول نیست اما بهتر بود آزاد می‌شدند. 
وزیر سابق اطلاعات باید درباره متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته ای توضیح بدهد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای گفت: بعد از ترور دانشمندان هسته‌ای کشور، وزارت اطلاعات عده‌ای را به عنوان متهم در کردستان بازداشت کرد و اعترافاتی از آن‌ها گرفتند که در تلویزیون نیز پخش شد. آن‌ها قبول کردند که این کار را انجام دادند، سفری نیز به اسرائیل داشتند، آموزش دیدند، بمب آوردند، وارد تهران شدند و این کار را انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد: بعدا در این پرونده تشکیک شد، زمانی که دولت جدید آمد و وزیر اطلاعات تغییر کرد، در این پرونده تردید کردند که آیا واقعا مجرم هستند یا نه. نزدیک بود که اعدام شوند، اما بعد از بررسی دوباره، مشخص شد که بی‌گناه هستند و به زور و با شکنجه و موارد دیگر از آن‌‎ها اعتراف گرفتند، در نهایت آن‌ها را آزاد کردند و مبلغی از ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون بابت خسارتی که وارد شده بود، به آن‌ها دادند و گفتند که این مساله را مطرح نکنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ابراهیمی در بی بی سی مطرح کرد و گفت که چگونه شکنجه می‌کردند و چه گفتند، این موضوع برای کشور بسیار بد بود که بخواهند باعجله، افرادی را به عنوان مجرم معرفی کنند، ما به وزیر اطلاعات گفتیم که باید توضیح دهد، البته این موضوع مربوط به وزیر قبلی بود و هنوز در جریان است. اینکه اعدام نشدند نقطه مثبت است. وزیر قبلی اطلاعات و افرادی که این کار را کردند باید توضیح دهند که بدون دلایل محکم و تنها برای دادن جواب به مردم، این اعترافات را در تلویزیون پخش کردند، یا باید عذرخواهی کرده یا مجازات شوند. (روزنامه مردم‌سالاری)


کد مطلب: 414252

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/414252/وزیر-سابق-اطلاعات-باید-درباره-متهمان-پرونده-ترور-دانشمندان-هسته-ای-توضیح-بدهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1