کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد؛

سیل؛ رفتار غارتگران با طبیعت بود/ داغ سیل‌زدگان تازه نشود!

2 آبان 1398 ساعت 22:16

بی‌توجهی به حریم رودخانه‌ها، نادیده گرفتن مسائل فنی ساختار حوزه آبی و تخریب طبیعت منجر به افزایش ویرانی‌های ناشی از سیل‌ها می‌شود.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از احتمال تکرار حوادث تلخ سیل سال ۹۷ خبر داد و گفت: تا زمانی که رابطه انسان و طبیعت بهبود پیدا نکند و نگاه‌ها به طبیعت غارتگران باشد سایه تهدید سیل همچنان باقی است.
اسدالله هاشمی افزود: سیل یک پدیده طبیعی است و حتی خرابی‌های ناشی از آن‌هم تا حدی طبیعی است اما عواملی مانند بی‌توجهی به حریم رودخانه‌ها، نادیده گرفتن مسائل فنی ساختار حوزه آّبی و تخریب طبیعت باعث می‌شود که ویرانی‌های ناشی از سیل‌ها گسترده‌تر شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با این توضیح که چون هر چه آب گل‌آلودتر باشد، غلظت آب بالا می‌رود و در این صورت جریان آب به‌راحتی می‌تواند اجسام حتی سنگین را شناور کرده و با خود ببرد، عنوان کرد: در اثر فرسایش خاک سیل گل‌آلود می‌شود.
هاشمی گفت: این فرسایش هم نتیجه تخریب اراضی بالادست رودخانه‌ها، نابودی جنگل‌ها، ساحل سازی و تخریب حواشی رودخانه‌ها به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز است و متأسفانه در کشور ما به همین دلایل خاک فرسایش یافته و با جریان آب شسته می‌شود و به حرکت درمی‌آید و باعث گل‌آلودگی سیل می‌شود.
هاشمی افزود: دومین مشکل که باعث می‌شود سیل‌ها ویرانگرتر باشند، نادیده گرفتن بستر سیلابی رودخانه‌ها است.
وی اضافه کرد: وقوع سیلاب در مناطق خشک و نیمه‌خشک مثل ایران امری طبیعی است، اما می‌شود با طبیعت مهربان‌تر رفتار کنیم تا شاهد چنین حوادث تلخ و ناگواری نباشیم.


کد مطلب: 414193

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/414193/سیل-رفتار-غارتگران-طبیعت-داغ-سیل-زدگان-تازه-نشود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1