کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

شایسته‌سالاری حلقه گم‌شده نظام اداری استان کهگیلویه و بویراحمد

دکتر سید علی سینا رخشنده‌مند

27 مهر 1398 ساعت 21:28

در استان کهگیلویه و بویراحمد، سلایق شخصی و حتی حالات روحی کارمندان، در انجام دادن یا انجام ندادن کاری کاملاً اداری، تأثیرگذار است. ارباب‌رجوع، به خلاف تبلیغات مرسوم چندان تکریم نمی‌شود.


این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است. (امام خمینی)
با عرض تسلیت اربعین حسینی
_________
 
شایسته‌سالاری یک فلسفه و نگرش مدیریتی است که در آن منابع انسانی با توجه به تلاش و توانایی ذاتی‌شان در جایگاه خود در نظر گرفته می‌شوند.
ازجمله ویژگی‌های نظام اداری شایسته‌سالار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- کارایی و اثربخشی دو ویژگی بارز آن باشد. به عبارتی، هر دستگاه اداری، متناسب با وظایفی که به آن محول می‌شود، طراحی و تعریف‌شده باشد تا به حداکثر کارایی برسد.
۲- ارتقاء افراد و پست‌های مدیریتی در آن بر اساس شایستگی، کفایت و از روی آیین‌نامه‌های تعریف‌شده، انجام شود.
۳- بر اساس نیازها و ضرورت‌های اداره جامعه روز بناشده باشد.
۴- تمامی اجزای آن بر اساس ضوابط عمل کند و نه روابط۔
۵- استخدام و جذب افراد، طبق برنامه استاندارد و با ضابطه انجام شود.
۶- سلایق و روحیات شخصی در انجام وظایف تأثیر نگذارد.
۷- فسادپذیر نباشد.
۸- و...
اگر به‌واقع بنگریم و تعارف را کنار بگذاریم، باید اذعان کرد که تقریباً هیچ‌یک از اصول فوق در نظام اداری استان کهگیلویه و بویراحمد به‌درستی دیده نمی‌شود. این اذعان، هرچند تلخ است، اما می‌تواند آغاز علاج نظام اداری بیمار استان ما باشد. همه مردم، هرچند اصول علمی حاکم بر نظام اداری را ندانند، اما به تجربه و در برخورد عملی، آگاه‌اند که نظام اداری در استان ما، به‌رغم تلاش‌های اعضای آن، چندان موفق و کارآمد نیست.
در نظام اداری استان ما، افراد شایسته هستند، اما شایسته‌سالاری به‌تمامی و به معنای واقعی کلمه، حاکم نیست! ضوابط وجود دارد، اما روابط همچنان نقش‌آفرین و حتی سرنوشت‌ساز است. برای تعیین موقعیت‌ها و تقسیم پست‌ها، هرچند ضوابط و آیین‌نامه‌هایی وجود دارد، اما این ضوابط کماکان «تبصره پذیر» است!
در استان کهگیلویه و بویراحمد، سلایق شخصی و حتی حالات روحی کارمندان، در انجام دادن یا انجام ندادن کاری کاملاً اداری، تأثیرگذار است. ارباب‌رجوع، به خلاف تبلیغات مرسوم چندان تکریم نمی‌شود.
در نظام اداری ما، آنچه ارزش ندارد، وقت و چه‌بسا عمر مردم است؛ از رفت‌وآمدهای غیرضروری که ارباب‌رجوعان باید داشته باشند تا فرسایش جسم و جان و اعصاب و روح شهروندان، بخشی از مصائب ناکارآمدی نظام اداری استان کهگیلویه و بویراحمد است.
ازآنجاکه منابع انسانی بیشترین نقش را در توسعه‌ی یک کشور دارند، اگر به‌درستی در جایگاه متناسب و شایسته خود قرار گیرند و همگام با دیگر اجزای سازمان اداری به‌صورت هماهنگ به‌منظور تحقق اهداف نظام اداری هدایت شوند، بدون شک گام مهمی در جهت ایجاد یک نظام اداری پاسخگو، شفاف، قانونمند و مبتنی بر شایسته‌سالاری برداشته می‌شود.
پیشرفت (به قولی توسعه) از مسیر صنعت نمی‌گذرد، صنعت یکی از میوه‌های پیشرفت و توسعه است، نه مسیر آن.
توسعه‌ی واقعی، تنها از مسیر پیشرفت نیروی انسانی شهر می‌گذرد.
خود غرب، برای صنعتی شدنش، ابتدا با ظهور رنسانس، انسان‌هایش را متحول کرد و بعد به‌تبع آن، صنعتش متحول شد. ازاین‌روی به نظر می‌رسد دانشگاه‌های ما فقط به آموزش علوم اکتفا کرده‌اند و از پرورش دانش‌آموخته متعهد به اصول شهروندی ناتوان بوده‌اند، چون اغلب کارمندان ما دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند.
 شایسته‌سالاری ازجمله عواملی است که موجب شکوفایی، وفاداری و تعهد کارکنان به کار و سازمان می‌شود. استقرار شایسته‌سالاری، پدیده و فرآیند ساده‌ای نیست، بلکه مجموعه‌ی پیچیده‌ای از سازوکارهایی است که طی یک فرآیند بلندمدت و منطقی باید در سازمان استقرار یابد و لازمه‌ی آن را فراهم آورد.
 استقرار شایسته‌سالاری، با شایسته دوستی شروع با شایسته پروری تکامل و با شایسته گزینی تداوم می‌یابد.
امید آنکه شایسته انتخاب کنیم تا شایسته انتخاب کنند و از این طریق شاهد شایسته‌سالاری در استانمان باشیم.


=================
دکتر سید علی سینا رخشنده‌مند
عضو بنیاد ملی نخبگان ایران


کد مطلب: 414045

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/414045/شایسته-سالاری-حلقه-گم-شده-نظام-اداری-استان-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1