تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۴۱۳۹۷۸
رییس سازمان حج خبر داد:

آخرین آمار فوتی‌های اربعین/توزیع ۱۴ میلیون وعده غذا در کربلا

۱
۰
آخرین آمار فوتی‌های اربعین/توزیع ۱۴ میلیون وعده غذا در کربلا
کبنا ؛رییس سازمان حج و زیارت با علام آمار تازه‌ای از تعداد زائران فوت شده در جریان مراسم پیاده‌روی اربعین، گفت: با افزایش جمعیت زائران، خودروهای عراقی قیمت‌های حمل و نقل را چند برابر کرده‌اند.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان با بیان این‌که تا کنون ۶۵ زائر به دلایل مختلف جان باختند، افزود: از این تعداد ۲۹ نفر در اثر حوادث مختلف از جمله سوانح رانندگی و ۳۶ نفر به دلیل ایست قلبی و سکته مغزی و مانند آن فوت کردند.
او تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص این سفر و راهپیمایی و گرمای هوا و مانند آن زائران باید حتما پیش از سفر نسبت به بررسی سلامت جسمانی خود توسط پزشک اقدام و از مناسب بودن وضعیت جسمی‌شان حضور در این راهپیمایی عظیم اطمینان یابند و قبل از سفر تحت پوشش بیمه تدارک شده قرار گیرند.
رییس سازمان حج و زیارت از خدمت‌رسانی بیش از دو هزار موکب (چادر) ایرانی در عراق خبر داد و گفت: از حدود ۵ هزار کامیون و تریلر که ملزومات موکب‌های ایرانی را به عراق منتقل کرده‌اند ۵۰ درصد آن‌ها به مقصد کربلا بوده و خدمات قابل توجهی هم دراین شهر به زائران ارائه می‌دهند.
به گفته او، به طور متوسط روزانه ۷۵۰ هزار وعده غذا به صورت صبحانه، ناهار و شام در موکب‌های ایرانی بین زائران در این شهر توزیع می‌شود. در چند روز اخیر مجموعا ۱۴ میلیون وعده غذا فقط توسط موکب‌های ایرانی در کربلا توزیع شده و در فضاهای فراهم شده توسط آن‌ها نیز  چهار میلیون نفر شب اقامت کرده‌اند.
وی ادامه داد: در شهر کربلا سه هزار موکب عراقی برپا شده است. در کنار این موکب‌ها، مجموعه‌ای مردمی فعال شده که خانه‌هایشان را در اختیار زائران قرار می‌دهند و حدود ۷۰ هزار اسکان هم دراین بخش فراهم شده است.
رشیدیان در عین حال گفت: با توجه به جمعیتی که هم اکنون وارد شهر کربلا شده، این امکانات و خدمات پاسخگوی نیاز همه زائران نیست.
رییس سازمان حج با اشاره به شلوغی و ازدحام جمعیت، به زائران توصیه کرد: از همراه آوردن کودکان، افراد بیمار و کهنسال به پیاده‌روی اربعین خودداری کنند.
وی افزود: با توجه به شرایط و کمبود ظرفیت‌ها و امکانات، در جلسه‌ای به مدیران موکب‌ها تاکید کردیم برای اسکان زائران اولویت را به بانوان، کودکان و افراد مسن بدهند.
رشیدیان با یادآوری این‌که هدف از این حرکت احیا و گسترش فرهنگ حسینی (ع) است، اظهار کرد: همه ایمان داریم این حرکت، بزرگ ترین راهپیمایی انسانی جهان و متکی بر اسلام راستین، عقلانیت و محبت است و باید به عنوان نماد نهضت آزادطلبی، انسان‌سازی و عدالت خواهی اباعبدالله حفظ شود.
وی بیان کرد: جمعیت گسترده‌ای از انسان‌های آزادیخواه و مسلمان در این مراسم شرکت می‌کنند، از این رو باید مردم خود را از قبل برای این حضور آماده کنند و بدانند که در یک راهپیمایی و حرکت اردوگاهی شرکت می‌کنند و باید خود را برای مواجه شدن با سختی‌هایی مثل راه‌پیمایی، کمبود جا و مکان برای استراحت و خواب، کمبود وسایل نقلیه و مانند آن آماده کنند.
او گفت: زائران بدانند که بعد از عبوراز مرز باید از وسایل نقلیه عراقی برای انتقال استفاده کنند و با افزایش جمعیت ورودی به این کشور، خودروهای عراقی قیمت‌های حمل و نقل را چند برابر کرده‌اند.
وی با تاکید بر این‌که بنای ما بر آن نیست که این راهپیمایی را دولتی کنیم، ‌ اظهار کرد: باید این حرکت عظیم شکل و هویت مردمی خود را داشته باشد، ولی ما برای آنکه عزت و کرامت زائران ایرانی رعایت شود به ناچار بخشی از خدمات را به داخل عراق برده‌ایم.
رشیدیان گفت: ضرورت مهم در این زمینه ساماندهی زائران‌مان برای حضور در این حرکت از نظر زمانی، مسیر تردد و مدت زمان اقامت در عراق است، به گونه‌ای که زمان حرکت زائران از مبدا، مرز تردد آن‌ها در ایام اربعین مشخص و نیز مدت اقامت‌شان باید محدود شود تا به نوعی مشکل ازدحام و معطلی زائران در مرز به هنگام خروج و شلوغی موکب‌ها و کمبود فضای اقامت در عراق و نیز مشکلات بازگشت کاهش یابد.  
نام شما

آدرس ايميل شما

الا
Iran, Islamic Republic of
خوش به سعادت کسی که در مسیر حسین و برای زیارت قبر حسین و یارانش جان می دهد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1