تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۴۱۳۸۹۵
روايت دادستان کل کشور از ادامه اصلاحات در دستگاه قضا؛

احمد توکلي: رويکرد قوه قضائيه اکسير نجات است

۰
۵ قاضي فاسد اخراج شدند
کبنا ؛ بسيار اين مثل شنيده شده که با دستمال کثيف نمي‌توان شيشه‌اي را تميز کرد. از اين جهت برخي معتقدند که موفقيت دستگاه قضا در مبارزه با فساد نيز در پالايش و مبارزه با فساد دروني است که مسئولان قوه قضائيه به جد با اين مساله برخورد مي‌کنند. در همين راستا روز گذشته دادستان کل کشور با اشاره به اينکه دستگاه قضا مصمم به برخورد با مفسدان در درون و بيرون دستگاه بوده و با کسي در سمتي تعارف نداريم، اذعان کرد: «روز گذشته در محکمه عالي، پنج‌قاضي فاسد را از دستگاه قضا جدا کرديم.»‌ اين رويکرد مي‌تواند به تقويت دستگاه قضا و افزايش اعتماد عمومي به اين دستگاه منجر شود.
تقويت دستگاه قضا با پالايش دروني
دستگاه قضائي پس از تغيير و تحولاتي که در سطوح مختلف مديريتي داشته در دوره جديد عزم جدي خود را بر مبارزه با فساد قرار داده است و اگر بگوييم که مبارزه با فساد اولويت اول دستگاه قضائي است سخني به گزافه نرفته است. با اين حال بسياري معتقدند که دستگاه قضائي براي اينکه بتواند در راستاي مبارزه با فساد عملکرد موفقي داشته باشد بايد در ساختار خود نيز بازنگري داشته باشد و ابتدا به ساکن با مفاسد داخل اين قوه هرچند کم مبارزه کند تا بتواند با فراغ بال به مبارزه با فساد در ساير ارکان و افراد بپردازد. از همين رو تاکنون در رويکردي درست و قاطعانه با افراد مختلفي که به‌نحوي با قوه قضائيه در ارتباط بودند برخورد شده است. بازداشت اکبر طبري معاون اجرايي حوزه رياست دستگاه قضا و بيژن قاسم‌زاده بازپرس ويژه دادسراي فرهنگ و رسانه نشان از اين رويکرد مجدانه قوه قضائيه دارد. همان‌طور که چندي پيش آيت‌ا... رئيسي رئيس دستگاه قضا نيز در اجلاسيه مجلس خبرگان مطرح کرد: «در مبارزه با فساد، هيچ‌خط قرمزي نداريم، در خود قوه قضائيه با مواردي مواجه و متوجه شديم رشوه‌هايي اخذ شده است که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌هاي ششصدمتري گرفته تا ويلاهاي چهارهزارمتري در شمال که در نوع خود کم‌نظير است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است.» لذا اقدامات قوه قضائيه در خصوص مبارزه با مفاسد در داخل اين دستگاه نشان مي‌دهد که اين عملکرد‌ها نه‌تنها موجب تضعيف دستگاه قضائي نمي‌شود بلکه با پالايش افراد ناصالح و جايگزين‌شدن افراد پاکدست و خدوم مي‌تواند به تقويت قوه قضائيه بينجامد. همچنين دستور رئيسي مبني بر رسيدگي به قانون جرم سياسي را نيز مي‌توان گامي بزرگ و اميدوار‌کننده در راستاي فعاليت‌هاي سياسي تلقي کرد.
جدايي 5 قاضي فاسد از دستگاه قضا
دادستان کل کشور اظهار داشت: دستگاه قضائي بيشتر از ساير دستگاه‌ها نيازمند اين است که در مبارزه با فساد جدي ورود بيابد. اين موضوع تعارف و خط قرمزي نمي‌شناسد اما درون دستگاه بايد در اولويت اول باشد. ايسنا نوشت؛ حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري در مراسم تکريم و معارفه دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان در محل مجتمع قضائي دادگاه انقلاب مشهد گفت: اگر مي‌خواهيم با جرم و مجرم برخورد کنيم و آلودگي‌ها را از جامعه بزداييم، لازمه آن مبرا‌بودن دستگاه خودمان از آلودگي‌هاست. وي با اشاره به اينکه دستگاه قضا مصمم به برخورد با مفسدان در درون و بيرون دستگاه بوده و با کسي در سمتي تعارف نداريم، افزود: شنبه در محکمه عالي، پنج‌قاضي فاسد را از دستگاه قضا جدا کرديم. نبايد دستگاه قضائي با حضور اندک افراد فاسد چهره نوراني قضات را مخدوش کند و چند نفر فاسد در حوزه قضا يا ادراي بخواهند بدنه توانمند دستگاه را بد نشان دهند. منتظري بيان کرد: بايد بدون اغماض و گذشت نسبت به فساد اخلاقي، مالي و ارتباطي برخورد شود. اگر ما با عناصر زيرمجموعه خود برخورد جدي کرديم، مي‌توانيم به ساير دستگاه‌ها نيز تعرض کرده و برخورد جدي کنيم. دادستان کل کشور عنوان کرد: بيش از 11‌هزار قاضي داريم که اکثريت قضات با سلامت نفس با تمام مشکلات کاري با پاکيزگي و پاکدامني زندگي و کار مي‌کنند، تعداد اندکي باعث بدنامي مي‌شوند که نبايد اجازه جولان دادن به آنها داد. منتظري تصريح کرد: اگر وکيل ناپاک شد، دستگاه قضا را ناپاک مي‌کند و اگر قاضي ناپاک شد، وکلاي ناپاک را به کار مي‌گيرد. دستگاه قضا، وکلا و کارشناسان بايد پاکسازي شوند.
اکسير نجات
رئيس هيات‌مديره سازمان مردم‌نهاد ديده‌بان شفافيت و عدالت درباره اقدام اخير دستگاه قضائي در توئيتر خود نوشت؛ تا دو سه‌سال پيش، برخي قضات و مسئولان مهم قضائي منکر وجود جرم سياسي بودند و فعاليت‌هاي عناصر سياسي را امنيتي مي‌شمردند. احمد توکلي در ادامه آورده است: موضع آيت‌ا... رئيسي در پذيرش وجود جرم سياسي و برخورد با آن در چارچوب قانون، قانون‌پذيري را تقويت مي‌کند که اکسير نجات است.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
1