تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۱۳۸۳۶

نامزدهاي جريان هاي سياسي را حذف نكنيم

۰
نامزدهاي جريان هاي سياسي را حذف نكنيم
کبنا ؛حسن روحاني روز چهارشنبه 17 مهر در جلسه هيأت دولت درباره انتخابات آتي مجلس گفت «بايد بگذاريم همه جناح‌ها، احساس پيروزي کنند؛ بايد به همه فرصت دهيم تا در اين اجتماع شرکت کنند». او مجلس اول و انتخابات آن را «بهترين انتخابات و بهترين مجلس» تاريخ جمهوري اسلامي خواند و گفته در آن زمان «نظارت به اين شکل وجود نداشت و حتي شوراي نگهبان و اين همه دفاتر نظارتي وجود نداشت و همه از جناح‌هاي مختلف آمدند». رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد که در مجلس اول «همه از جناح‌هاي مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتي منافقين هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنين گروه‌هايي مانند دفتر هماهنگي، نهضت آزادي و جبهه ملي نيز ثبت نام کردند و بهترين انتخابات و بهترين مجلس ثمره آن بود». حسن روحاني خود از نمايندگان اولين مجلس پس از پيروزي انقلاب 1357 در ايران بود. انتخابات مجلس اول، اسفند 1358 برگزار شد و اين مجلس از سال 1359 کار خود را آغاز کرد. يدا... سحابي، رئيس سني آن بود و مهدي بازرگان نيز نايب رئيس آن. پيشتر مرتضي الويري، نماينده مجلس اول و شهردار پيشين تهران هم گفته بود که «مجلس اول آزادترين مجلسي بود که بعد از انقلاب شکل گرفت و در آن اثري از غربال ‌کردن کانديداها وجود نداشت». در پي اين اظهارات رئيس‌جمهور، سخنگوي شوراي نگهبان واکنش تندي نشان داد و سخنان آقاي روحاني را «ناديده انگاشتن قانون اساسي و قوانين انتخابات» عنوان کرد. کدخدايي گفت: «از آقاي رئيس‌جمهور انتظار آن بود تا همگان را به اجراي مر قانون و احترام به آن دعوت کند، نه با هيجان سياسي نهادهاي مسئول را به عدم رعايت قانون فراخواند». روز پنجشنبه اسحاق جهانگيري به اين مسأله واکنش نشان داد و ضمن حمايت از موضع رئيس‌جمهور تصريح کرد: «برخي بيخود تفسيرهاي بد از صحبت‌هاي آقاي رئيس‌جمهوري نکنند؛ آقاي رئيس‌جمهوري نگفتند که يک نهاد نباشد و شبهه‌اي در قانون اساسي ايجاد نکردند، بلکه مي‌خواستند اين مطلب را منتقل کنند که ما به يک مشارکت گسترده‌اي که ملت ايران پيروز انتخابات باشد، نياز داريم. معاون اول رئيس‌جمهور افزود: «راهش اين است که فضا را بازتر کنيم و فيلترها را سخت نکنيم و بگذاريم همه جريان‌ها حضور داشته باشند». اهم اظهارات اسحاق جهانگيري را در ادامه مي‌خوانيد:
رسانه با نقد سياست‌ها و پرداختن به مسائل اصلي، به سياست‌گذاران کمک مي‌کنند که سياست‌گذاري صحيح‌تري براي کشور انجام دهند به همين دليل است که گفته مي‌شود نقد يکي از سرمايه‌هاي عظيمي است که خداوند بدون هزينه و با همت عده‌اي در اختيار سياست‌گذاران قرار مي‌دهد. رسانه‌ها در اجراي سياست‌هاي تدويني براي کشور نقش بسيار مهمي ايفا مي‌کنند. همراهي افکار عمومي با سياست‌ها موضوعي تعيين‌کننده است و اجراي سياست‌ها محسوب مي‌شود.
دولت هيچ‌گاه نمي‌خواهد مطبوعات بلندگوي تبليغاتي او باشند بلکه اتفاقا مي‌خواهد که رسانه‌ها از او انتقاد کنند. جامعه ما در شرايط فعلي به شدت به همگرايي، انسجام، همبستگي و اخلاق و انصاف نياز دارد. رسانه‌ها در بسياري از حوزه‌ها براي حکومت‌ها و دولت‌ها سرمايه بزرگي محسوب مي‌شوند. در مقطع فعلي که مساله مبارزه با فساد يکي از مسائل اصلي کشور است، رسانه‌ها مي‌توانند زمينه‌ساز از بين بردن فساد باشند.
آمريکايي‌ها واقعا فکر مي‌کردند که با جنگ اقتصادي همزمان با جنگ رسانه‌اي که آغاز کرده‌اند، مي‌توانند کشور را تا سال 1397 زمينگير کنند؛ آن‌ها بي‌حساب نمي‌گفتند که حتما کاري مي‌کنيم که مردم ايران جشن 40 سالگي خود را نبينند بلکه فکر مي‌کردند حتما چنين اتفاقي مي‌افتد و آن شک رواني که در ابتداي سال قبل رخ داد مقداري شرايط کشور را متلاطم کرد، اما امروز جهت شاخص‌هاي اقتصادي کشور روبه بهبود شده است. نمي‌گوييم وضع مردم خوب شده است، اما اقتصادي که مي‌خواستند متلاشي شود امروز به نقطه‌اي رسيده است که در حال ايجاد شغل است و تورم خود را کنترل مي‌کند. امروز اقتصاد کشور در حال جذب سرمايه‌گذاري است و جهت شاخص‌هاي مختلف آن رو به بهبود است، بنابراين بايد از شرايط و اقتصاد کشور شجاعانه دفاع کرد.
متاسفانه ممکن است ترکيه دغدغه‌اي درباره مرزهايش داشته باشد، اما راه‌حل آن جنگ نيست؛ هيچ مساله‌اي با حرکت نظامي حل نشده است بلکه راه‌حل گفت‌وگو، مذاکره و تعامل است؛ در جنگ خون عده‌اي بيگناه ريخته مي‌شود و نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود. در چنين منطقه حساسي، بايد از ايران محافظت کنيم و من فکر مي‌کنم انتخابات در اين زمينه بسيار تاثيرگذار و مهم است. حرف آقاي رئيس‌جمهوري همين يک جمله بود.
هر زمان که قصد بررسي لايحه مربوط به تشکيل سازمان رسانه‌اي را در دولت داشتيم مخالفت‌هايي از سوي برخي مطبوعاتي‌ها اعلام مي‌شد؛ امروز نيز مي‌خواهيم اين موضوع را تعيين تکليف کنيم در همين راستا از فعالان مطبوعات و رسانه‌ها درخواست مي‌کنم که در اين خصوص وقت بگذارند و اصلاحات مورد نظرشان را اعلام نمايند تا بعد از بررسي لايحه‌اي جامع تدوين شود. در حال حاضر دولت و وزارت ارشاد طرفدار ايجاد سازمان نظام رسانه‌اي هستند، اما هر زمان که خود مطبوعات طرفدار آن باشند اين کار انجام مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1