تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۱۳۷۵۹

روزگار همسران وزرای خارجه!

۱
روزگار همسران وزرای خارجه!
کبنا ؛بخش بزرگي از مردم ايران تمايل به دانستن زندگي خصوصي مسئولان دارند چون برايشان جالب است بدانند همسر و فرزندان مسئولي که در پشت تريبون از صبر و تلاش براي پيشرفت کشور سخن مي‌گويد و جامعه را دعوت به خويشتنداري براي عبور از مشکلات مي‌کند، چه شغل و دغدغه‌هايي دارد. در اين گزارش به زندگي همسران 3 وزير خارجه کشور پرداخته شد.
محبوب‌ترين همسر وزير خارجه
مريم ايمانيه همسر محمدجواد ظريف را شايد بتوان فعال‌ترين همسر وزير خارجه ايران در طي 3 دهه اخير دانست. تخصص خوبي در عرصه بين‌الملل دارد و «انجمن همسران ديپلمات‌هاي وزارت خارجه» تشکلي است که مريم ايمانيه رياست آن را بر عهده دارد. هدف همسر ظريف از تشکيل اين انجمن خارج شدن از زير چتر همسر در فعاليت‌هاي بين‌المللي است که البته وزير خارجه حمايت زيادي از همسرش در مسير راه‌اندازي اين انجمن داشت. ايمانيه پس از ازدواج با ظريف که در آمريکا تحصيل مي‌کرد به اين کشور سفر کرد و در آنجا با روابط بين‌الملل آشنا شد. مريم ايمانيه در بسياري مراسم‌ها به‌ويژه مراسم‌هايي که بحث خيريه و کمک به ناتوانان مطرح باشد با همسرش حضور پيدا مي‌کند اما به رغم اينکه ظريف و همسرش تمايلي ندارند که اقداماتشان موجب هجمه به يکديگر شود اما دلواپسان اين تفاوت را درک نمي‌کنند که چالش روزهاي اخير درباره بستن بوستان مادر به دليل حضور همسر ظريف بهانه خوبي براي دلواپسان بود تا ناراحتي خودشان از موفقيت‌هاي وزير خارجه را با بهانه‌گيري‌هاي تابلو نشان دهند. البته ديروز سخنگوي وزارت خارجه گفت: دکتر ظريف از اين اقدام بي‌خبر بوده و پس از اطلاع به شدت با آن مخالف کرده و دستور داده است که از اين به بعد چنين اقدامات ناموجهي که حقوق شهروندان را خدشه‌دار مي‌کند، تکرار نشود. سيدعباس موسوي اظهار کرد: موضوع را پيگيري کردم. همسر آقاي دکتر ظريف رئيس انجمن زنان ديپلمات است که مراسمي را با حضور همسران 38 سفير و ديپلمات خارجي در بوستان مذکور برنامه‌ريزي کرده و شهرداري منطقه از روي محبت پارک را در طول برگزاري آن برنامه تعطيل کرد. وي افزود: دکتر ظريف از اين اقدام بي‌خبر بوده و پس از اطلاع به شدت با آن مخالفت کرده است و دستور داده که از اين به بعد چنين اقدامات ناموجهي که حقوق شهروندان را خدشه‌دار مي‌کند تکرار نشود. سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين گفت: «دکتر ظريف و همسرشان از تمامي شهروندان و بانوان محترم تهراني پوزش مي‌خواهند.» پيروز حناچي شهردار تهران هم درباره حواشي ماجراي حضور همسر وزير امور خارجه در بوستان مادران و واکنش ظريف گفت: «اين تصميم اگر اتخاذ شده است، تصميمي سليقه‌اي بوده که نه ما و نه آقاي ظريف طرفدار چنين چيزي نيستيم و مي‌توانند مانند بقيه ورزش کنند».
همراه در نيمي از سفرهاي خارجي همسر
از زهرا راد همسر علي‌اکبر صالحي اطلاعات زيادي در دسترس نيست و چندان خودش را درگير موضوعات سياست خارجي و روابط بين‌الملل نمي‌کند. صالحي چندي قبل گفته بود: «همسرش در 30-40 درصد سفرهاي خارجي همراه او مي‌رود» و در پاسخ به اينکه «آن 60 – 70  درصـد دیگـر را چـرا بـا خودتـان نمیبریـد؟« گفتـه بـود: چـون پایـش درد میکنـد و خیلـی نمی‌توانـد راه بیایـد. آنهایـی کـه مثلا صبـح مـیروم و عصـر برمیگـردم دیگـر نمـیارزد کـه بیاید. خـودش بیشـتر کشـورهای آفریقایـی و اسلامی را دوسـت دارد بیایـد و خیلـی راغب نیسـت در سـفرهای اروپایی همراهم باشـد. «سـال 93 بود که جشـن میالد حضرت زهـرا (س) در سـاختمان حافظیه نهاد ریاسـت جمهوری واقع در کاخ سـعدآباد برگزار شـد و جهاننیوز درباره آن نوشـت: «آنچـه پررنگتـر عنوان این مراسـم بود، برگزاری شـوی لبـاس ایرانی و اسلامی و همچنین رقص دختـران نوجوان در بخشـی از آن بـود، طوری که بـه دلیـل شـرایط نامناسـب برنامـه، همسـر علیاکبـر صالحی، رئیس سـازمان انـرژی اتمی به نشـانه اعتراض سـالن حافظیـه را تـرک کرد.»
طاهره نظري بر کرسي مشاور متکي
طاهره نظري همسر منوچهر متکي هم اهل سياست است چنانکه کانديداي نهمين دوره مجلس از تهران شد. آنطور که در رزومه او آمده سابقه 10سال فعاليت‌هاي فرهنگي در ترکيه و ژاپن و تدريس در مدارس خارج از کشور را دارد. علاوه بر اين، مشاور وزير امور خارجه در امور زنان، مدير کل امور بين‌المللي زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه و عضو ستاد حقوق بشر قوه قضائيه هم بود. در رزومه نظري، مسئول کميته بانوان همسران سفراي خارجي مقيم ايران، مسئول انجمن همسران ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ايران، و مشاور معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه آمده است. نکته قابل تامل آن است نظري درزماني که همسرش وزير خارجه بود به عنوان مشاور او معرفي شد.
دو همسر دور از غوغاي سياست
از زندگي همسر کمال خرازي اطلاعاتي در دست نيست اما اطلاعات محدودي درباره همسران علي‌اکبر ولايتي منتشر شده است. همسر‌ اول علي‌اکبر ولايتي، مريم ولايتي نام داشت. او نوه محمدحسين خوشنويسان از اساتيد خوشنويسي کشور بود و در خانواده‌اي متدين و فرهيخته رشد يافته بود. حاصل اين ازدواج چهار فرزند پسر و دو فرزند دختر است که همگي متخصص و اهل علم‌اند، اما فوت ناگهاني او پاياني بود بر زندگي مشترک آن‌ها. همسر دوم ولايتي، ليلا عنايت، چند سالي است که به جمع خانواده ولايتي وارد شده است. او هم مانند همسر اول «خانه‌داري» و مديريت امور خانه را به فعاليت در عرصه سياست و حضور در اجتماع ترجيح داده است. اما گفته‌ها و نقل‌هاي ولايتي درباره او گواه بر حمايت همه‌جانبه او از همسرش دارد. علي اکبر ولايتي از ماجراي ازدواج دوم خود در جريان يک برنامه تلويزيوني پرده برداشت. در سال 86 وقتي وي ميهمان برنامه زنده «دو قدم مانده به صبح» با مجري‌گري محمد صالح‌علا بود، با اين پرسش وي روبه‌رو شد که چرا شما به تازگي حلقه‌اي در دست مي‌کنيد؟ ولايتي صادقانه پاسخ داد: چند هفته‌اي است که ازدواج کرده‌ام. وي بعدها در پاسخ به اين سوال که فرزندانتان از ازدواج مجددتان ناراحت نشدند گفت که مشکلي نداشتند و بسيار راحت کنار آمدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1