کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی می‌کند

نشانه‌شناسی بازگشت «باقر موسوی» به عرصه فعالیت‌های تشکیلاتی

14 مهر 1398 ساعت 13:51

«موسوی» و جایگاه سیاسی و محبوبیت عمومی‌اش در بویراحمد کمتر مشابهی دارد هرچند از جهت نفوذ در قدرت و جایگاه در نقطه مقابل ستار هدایت‌خواه قرار دارد ولی محبوبیت عمومی و مردمی «باقر موسوی» با همه تنگناها و محدودیت‌ها تنها مختص به خودش است.


باید قبول کرد اگرچه در طول تمام سال‌های بعد از پایان نمایندگی «سید باقر موسوی جهان‌آباد» وی کمتر در عرصه عمومی و رسمی استان حضورداشته است اما نام و اعتبار وی همیشه پابرجا و حتی برای بسیاری‌ها مشروعیت دهنده و اعتبار بخش بوده است.
برخی‌ها تصمیم «موسوی» در عدم‌حمایت از تصمیم شورای عالی اصلاحات در انتخابات قبلی مجلس در حمایت از «بهرامی» و حمایت تلویحی از «زارع» که البته خود هیچ‌گاه آن را تائید نکرده است را پایان سیاسی «موسوی» می‌دانستند ولی  حالا معرفی وی به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان نشان می‌دهد که همچنان در سطوح بالای تصمیم‌گیری این جریان سیاسی و در بین کسانی که دست بر قضا تصمیم حمایت از «بهرامی» توسط خودشان گرفته شد و «موسوی» آن را تمکین نکرد او هنوز چهره اثرگذار و ذی‌نفوذترین سیاستمدار اصلاح‌طلب بویراحمدی است.
این انتخاب اما یعنی بازگشت رسمی موسوی به عرصه سیاسی استان و یقیناً تائید موسوی که در جلسه غایب بود بیانگر آن است که وی در پی ایفای نقش بزرگ‌تری در استان است و می‌خواهد حالا که یقین پیداکرده است در انتخابات نیست حداقل بتواند یک نیروی تماماً اصلاح‌طلب را در مسیر مجلس حمایت کند تا بر قدرت اجرایی و عملیاتی خود و شورای اصلاح‌طلبان بویراحمد نیز بیفزاید.
بازگشت موسوی یک حسن بزرگ برای اصلاح‌طلبان وحدت ازهم‌گسیخته بویراحمد و دنا دارد و آن‌هم اینکه این‌یک فرصت طلایی برای انسجام مجدد آن‌هاست هرچند ممکن است کسانی باشند که باوجود حضور موسوی نتوانند «زارع» و یا «روشنفکر» را رها کنند و یا حتی تعداد کمتری در کنار «بهرامی» بمانند ولی کلیت تشکیلاتی این جریان گرد «موسوی» جمع خواهند شد.
در صورت جدی و رسمی شدن حضور اصلاح‌طلبان درصحنه انتخابات خروج از این جریان و حمایت از سایر گزینه‌های به بهانه‌های عاطفی و اینکه قبلاً قول داده‌ایم پذیرفتنی نخواهد بود.
بخشی از این جمع شدن البته بستگی به گزینه نهایی نیز خواهد داشت. حمایت موسوی ضمانت خوبی برای اجماع بر روی یک گزینه نهایی خواهد بود ولی این ضمانت قطعی و بدون عصیان نیست و هر آن احتمال طغیان کس و یا کسانی علیه تصمیم نهایی وجود خواهد داشت.
اگر قرار باشد که بازهم «بهرامی» نامزد شود بازگشت «موسوی» اتفاق خوبی برایش نخواهد بود و حتی شانس حمایت اندکی از همان حامیان اصلاح‌طلب تشکیلاتی‌اش به رهبری «سید رضا عسکری» را خواهد داشت چراکه دست بر قضا «عسکری» خود از عوامل اصلی معرفی «موسوی» به‌عنوان رئیس این شورا بوده است و بعد از بروز اختلاف میان «عسکری» و «موسوی» در چهار سال پیش بار دیگر «عسکری» نمی‌خواهد آن تجربه تلخ را تکرار کند.
«موسوی» اما قائل به نادیده گرفتن «بهرامی» نیست و ظاهراً پیشنهاد‌هایی برای جذب «بهرامی» داده است ولی باید دید اولاً این پیشنهادات عملی می‌شوند و اگر شدند «بهرامی» می‌پذیرد. «بهرامی» نیز دست «موسوی» و اطرافیانش را خوانده است و باوجودی که در مدت گذشته هیچ نشانه‌ای از حضور مجددش دیده نمی‌شد چند صباحی است بر فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی خود افزوده است تا یا باز خود نامزد انتخابات شود و یا بازی طیف «موسوی» را به هم بریزد. به همین خاطر است که گفته می‌شود نگاه «موسوی» آن است که با حمایت از «بهرامی» وی را در پذیرش یک مسئولیت اجرایی کمک کنند.
«اردوان ایزدپناه» یکی از نزدیکان قدیمی «موسوی» که سابقه چندین مسئولیت درون استانی و خارج از استان را نیز در کارنامه خود دارد در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه برای معرفی از سوی شورا و «موسوی» است. «موسوی» می‌خواهد با معرفی احتمالی «ایزدپناه» خیالش از یک نیروی فکری و کاملاً وابسته به این جریان مطمئن باشد.
 در کنار «ایزدپناه»، «وکیلی» نیز در تدارک حضور در بویراحمد است. البته هنوز رسماً چیزی اعلام نکرده است ولی پیشاپیش تجربه تلخ «هدایت‌خواه» به‌عنوان یک چهره ملی که در بویراحمد اعتبارات زیادی را از دست داد جلوی چشمش است و نمی‌خواهد بی‌گدار به آب بزند. ضمن آنکه وی هنوز بر بخش اول موضوع یعنی حمایت همه اصلاح‌طلبان این حوزه انتخابیه و دعوت از وی موانعی دارد تا چه رسد به مراحل بعدی که در آنجا نیز موانع و مشکلات بسیار هستند و فضای استان شبیه سابق یک فضای سیاسی نیست و مناسبات قومی نقشی تعیین‌کننده در انتخابات دارند و همین حالا نیز نامزدهایی درصحنه انتخابات هستند که خود را فارغ از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی جا زده‌اند و صرفاً بر رأی قومی متمرکزشده‌اند.
بازگشت «موسوی» نشان می‌دهد که ساختار قدرت در ایران حتی در درون احزاب به‌ندرت اجازه رشد به چهرهای جدید را می‌دهد و چهره‌های جدید فرصت ظهور و در ادامه رشد پیدا نمی‌کنند و اگر هم حرکتی را شروع کنند سریع در زیر نقد و فشار مخالفین نه‌تنها ره به‌جایی نمی‌برند که خیلی زود به یک‌مهره سوخته تبدیل می‌شوند.
برخی نیز تلاش دارند که فارغ از این چهارچوب‌های جریانی و ساختاری حرکت کنند که یا زود دلسرد و بدون نتیجه از صحنه خارج می‌شوند و یا هم اندک موجی به حرکت درمی‌آورند که درنهایت این موج ره به ساحل نمی‌برد و زود هم فروکش می‌کنند و خود و اطرافیانشان در یک بازی باخت-باخت از منافع قدرت بی‌بهره می‌مانند.
موسوی و جایگاه سیاسی و محبوبیت عمومی‌اش در بویراحمد کمتر مشابهی دارد هرچند از جهت نفوذ در قدرت و جایگاه در نقطه مقابل ستار هدایت‌خواه قرار دارد ولی محبوبیت عمومی و مردمی باقر موسوی با همه تنگناها و محدودیت‌ها تنها مختص به خودش است.


کد مطلب: 413561

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/413561/نشانه-شناسی-بازگشت-باقر-موسوی-عرصه-فعالیت-های-تشکیلاتی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1