تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۱۳۳۹۱
یادداشتی از غلامعباس امیدوار؛

تکاپوی بدفرجام انتخاباتی دستگاه‌های اجرائی در آینه عزل و نصب‌ها / اسفندماه سرد وعده پاسخ گرم و معکوس مردم

غلامعباس امیدوار
۶۳
۴
تکاپوی بدفرجام انتخاباتی دستگاه‌های اجرائی در آینه عزل و نصب‌ها / اسفندماه سرد وعده پاسخ گرم و معکوس مردم
کبنا ؛یادداشتی از غلامعباس امیدوار؛ تا انتخابات اسفند ماه راه چندانی نمانده و باید به زودی این همآورد سیاسی را به نظاره نشست و مجریان و داوران آن را به میدان گاه قضاوت جامعه کشاند. حراست از رأی مردم و تضمین آزادی حق انتخاب از اصول بنیادین حق‌های بشری است که خدشه بر آن اعتماد و سرمایه اجتماعی را هدر می‌دهد و ارمغان آن برای جامعه، یأس در حق تعیین سرنوشت است. صحنه گردانان عرصه انتخابات (از مجریان تا ناظران و رسانه‌ها و ...)، باید هر کدام در این اردوگاه، به سهم خود رسالت خویش به ظهور رسانند و داوری را به مردم واگذارند؛ هم در گزینشِ گزینه‌ها و هم در قضاوتِ عمل صحنه گردانان.
برای برگزاری انتخابات سالم و مورد اعتماد مردم می‌بایست حداقل از چند ماهِ آستانه انتخابات از تصمیمات و اقداماتی که ایجاد شائبه کند و ذهنیت جامعه را تخریب نماید، اجتناب شود. عزل و نصب‌ها متوقف شود و مانع از جهت گیری دستگاه‌های اداری در تعامل با مردم و مهندسی رأی آنها شد.
اما این روزها فضای عزل و نصب‌های دستگاه‌های اداری به گونه‌ای دیگر است و عامی‌ترین مردم نیز در می‌یابند که آمدن مدیران جدید چه پیامی دارد و سعی می‌شود با هدیه یک پُست و جایگاه اداری، رأی دسته، گروه یا طایفه و محله‌ای دست و پا شود و البته نمی‌توان جامعه را مؤاخده کرد که چرا این گونه برداشت می‌کنید و قصد از نصب فلان و بهمان مدیر، خدمت و تلاش و توسعه است. به هر حال مردم آزادند هر گونه که می‌خواهند از مسائل فهم کنند و آن را بیان، نقد و تحلیل کنند.
عزل و نصب‌های انتخاباتی در بازه یک ماهه اخیر (از دهه اول شهریور تا دهه اول مهرماه) شدت یافته و دامنه آن از مدیریت دبستان دخترانه بنت الهدی شهر یاسوج (عزل خانم افراشته از فرهنگیان کهگیلویه‌ای که سال‌ها مدیر این مدرسه بود و نصب خانمی هم طایفه نماینده)، مدیریت دبیرستان روستای گوشه یاسوج (هم طایفه‌ای نماینده)، تا سطوح مدیریت‌های استانی (دستگاه‌های مهم و بزرگ) همچون مدیرکل صنعت، معدن و تجارت (حسین پور؛ هم طایفه‌ای دیگر) و راه، مسکن و شهرسازی (همراه انتخاباتی نماینده) در بر گرفته است و گویی این داستان تا کوران انتخابات ادامه دارد و البته مردم باور می‌کنند که از رأی آنها حراست می‌شود و دستگاه‌های اداری جرأت هیچ گونه سواستفاده ای ندارند! (موارد ذکر شده، اندک مثال‌هایی از بیشمار مدیریت‌های عزل و نصب شده در آموزش و پرورش است که از حوصله نوشتار خارج است)
علاوه بر مدیریت مدارس که آخرین بقایای مدیریت‌های غیرهمسو و غیربومی در نسبت با حوزه انتخابی نماینده حذف شدند، دستگاه‌های اجرائی مهم و بزرگ «صنعت، معدن و تجارت» و «راه، مسکن و شهرسازی» نیز با چنین رویکردی مشمول عزل و نصب شدند تا حامیان انتخاباتی راضی شوند. این دو دستگاه بزرگ با سرمایه داران، سرمایه گذاران، پیمانکاران و صنعت گران بزرگ سروکار دارند که گاهی شاید با همراهی آنها و اعطای یکی دو طرح و یا تعجیل در بازپرداخت طلب پیمانکاری، محتمل است که بتوان اندکی از سرمایه‌های هنگفت آنها را وارد فضای انتخابات کرد و بر سرنوشت آن دخیل شد؛ یقیناً می‌بایست مترصد چنین حرکت‌هایی بود که از سابق در ادوار گذشته موارد زیادی از این دست وجود داشته است.
اینکه عزل و نصب‌های گستره انتخاباتی از سطوح دبستان تا رأس مهمترین دستگاه‌های اجرائی اتفاق بیفتد و جوری نشان داده شود که فضا انتخاباتی نشده، دست کم گرفتن شعور سیاسی مردم است؛ چرا که هم عمل دلخواه (چینش‌های انتخاباتی) انجام می‌شود و هم فهم مردم دست کم گرفته می‌شود که در این وادی، دو خبطِ بزرگ اتفاق می افتد.
خواسته یا ناخواسته در ایجاد اعتماد مردم و یا احیاناً بی اعتمادی مردم به انتخابات، استاندار رأس جهت‌ها و چشم‌ها خواهد بود و باید به گونه‌ای صحنه گردانی کند که شائبه‌ای ایجاد نشود و مانع از عزل و نصب‌ها و چیدمان انتخاباتی شود. وعده و گفتار نیکو در حراست از رأی مردم، دیگر تا عینیت نیابد، باورمند مردم نیست. اینکه سخنرانی شود که فضای دستگاه‌ها انتخاباتی نشود و اما در عمل مردم ببینند که از مدیران مدارس تا مدیران کل در حال تغییر هستند، پذیرفته نیست و موجب بدبینی مردم است و شاید احساس شود که به نوعی به سُخره گرفته می‌شوند که در بیان از عدم انتخاباتی شدن، سخن گفته شود و از سوی دیگر در عمل فضای عزل و نصب‌ها انتخاباتی باشد. به هر حال یا استاندار موافق چنین نصب‌هایی است و یا مخالف آن؛ اما اقتدار و جسارت لازم را برای برخورد و ممانعت از خود نشان نمی‌دهد.
همچنان که پیش‌تر گفته شد؛ استاندار باید بداند که حراست از رأی مردم اقتضائات و ملزوماتی دارد و باید از چند ماه قبل، به شدت از عزل و نصب‌های انتخاباتی پرهیز شود و مانع فضای انتخاباتی در دستگاه‌ها شود تا بتوان شعار حراست از رأی مردم را محقق کرد و گرنه روز اخذ رأی گاهی کار از کار گذشته و یا چندان مثمر ثمر نیست. البته با توجه به سابقه انتخابات تلخ گذشته، مردم در روز أخذ رأی خود بهترین دیده بان جدی و هشیار انتخابات خواهند بود.
باید بدانست؛ این همه تکاپوی برخی از نمایندگان برای چیدمان انتخاباتی در دستگاه‌ها و سمت و سو دادن به خدمات اداری، طرفی نخواهد بست و تلاش پر سرآسیمه اذناب نمایندگان و مدیران کاشته شده بی نتیجه خواهد بود و در اسفندماهِ سردِ زمستان، پاسخی گرم و معکوس را از جامعه خواهد گرفت که این شگردهای انتخاباتی نمایندگان، نه تنها نتیجه عکس خواهد داد، بلکه استاندار دلسوز و مصمم در حراست از رأی مردم را نیز بدنام خواهند کرد و ممانعت می‌کنند از عملی کردن وعده وی...
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
کارشناسی همه چی دون !!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا دقیق و زیبا کارشناسی کرده مساله رو
حتما به طبعت نساخته
کارشناس انتخابات
Iran, Islamic Republic of
کاملا دقیق و درست میگه
حتما ی سوزنده
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
زمان آن رسیده با توجه به درایت و شجاعت وانقلابی بودن از طرفی توانایی و دانایی دکتر روشنفکر در حوزه فرهنگی و درک محرومان و فقرا و شنوایی حرف فرهیختکان و بزرگان واز طرفی عمل گرا بودن در اسفند ماه امسال دکتر روشنفکر را انتخاب نماییم
Iran, Islamic Republic of
تعدادی از نیروهای اطراف روشنفکر به شدت از زارع حرف شنویی دارند
Iran, Islamic Republic of
وای خدای من عجب تحلیلی ،برادر چرا نماینده ادوار گذشته این چینیها را داشت خبری نبود اما حالا ،آقای ....فرمانده شهرستان ،آقای ،...مدیرکل ورزش وجوانان،وشریعتی و...دانشگا ه و....
احمد
Iran, Islamic Republic of
اگه میدونی این نوع تلاشها و رفتارها ره به جایی نخواهد برد دیگه چرا داری خودتو به آب و آتیش میزنی که این موضوع را در رای آوری کم اهمیت جلوه بدی
علی پور
Iran, Islamic Republic of
خوب برارد هرکس دیگر هم انتصاب بشود فرقی نمی کند باز شما میگین برای انتخاب انتصاب شده ، که خراب باشه همینطوره .
ميلاد
France
اقی ناامید تا دیروز که میگفتی زارع قدرتی نداره
حالا چی شده داری میسوزی از این تغییر مدیریت ها
محسن.پ
Iran, Islamic Republic of
جناب میلاد این انتصابات به ظاهری که حاج زارع انجام میدن از آپشن هایی هست که تاج گردون بهش داده که 4سال دیگه به تونه صاحب قدرت باشه یعنی از حاج زارع بر نمیاد این انتصابات
امین
France
تو هم فقط بترک از حسادت
رضا
France
خیلی متاسفم برای سایت وزين کبنا که هر چی آدم رو داره اینجا به عنوان نویسنده مطرح میکنه
هادی
France
فکر کنم شما یه آدمی هستی که تمام /زندگی و شخصیت رو وارد مقالات ابکیت میکنی
الف
Iran, Islamic Republic of
تو چه کاره ای که نطر میدی چون قبلی ها ضعیف بودن باید عوض بشه از کجا میسوزی
دلسوز
Romania
اخ بمیرم سیت که ی جایی حساسیت سوخته .خاموش هم نمیشه ..اووووف
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
خیلی تحلیل زیبا و جالبی بود.امیدوارم استاندار محترم مورد توجه قرار دهند.
مرادي
Iran, Islamic Republic of
بسيار چرت ميگي مگه نيروهاي قبليش وابسته به خودش نبوده تغييرات هميشه وجود داره نميدونم شما چرا ميسوزي
Iran, Islamic Republic of
مدیرکل راه که غیر بومی بود و با زارع نبود و دیو دیده هم از زارع بریده بود. اگه با زارع بودن قطعا میزاشتشون. خبر نداری
Iran, Islamic Republic of
جناب امیدوار سیچه این همه ترس دیگه کسی نمیتونه تقلب کنه نظارت شدید میشه
عزیزی
Iran, Islamic Republic of
تخریب نتیجه ی عکس خواهد داشت و مطمینا من با استناد به این بد اخلاقی ها رای خودم رو به زارعی خواهم داد بر خلاف سری قبل
Iran, Islamic Republic of
مگه چیز دروغی گفته؟؟؟؟
واقعیت رو گفته کجاش میشه تخریب؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
خیلی بی محتوا و بی ربط بود. البته برای لحظاتی خوب خندیدیم. خدا شما را به راه راست هدایت کند که فقط فقط به جمله های منفی موضوع توجه می کنید.
عزیزم مدیر دو سازمانی که تعطیل بود عوض شد همین و لی.
الا
Iran, Islamic Republic of
نماینده بویر احمد و دنا از انتصاب نیک اقبال در اداره راه رایی نخواهد برد
احمدی
Iran, Islamic Republic of
قدرت داره کار میکنه شما ها هم بسوزید
رضاد
Iran, Islamic Republic of
هیچ فرقی برای مردم نمی کنه. هر کدام که قبول بشن فقط وفقط برای بستگان و قوم و خویشای خودشون کار میکنن و در بالا هم با دولت زد و بند میکنن و همون آش خواهد بود و همون کاسه. اصلا ما را به اخیرشان امیدی نخواهد بود .
سی سخت دنا
Iran, Islamic Republic of
همین آقای نیک اقبال دور قبل انتخابات بخاطر زارع تا صبح نخوابید یکی نیست بهش حالی کنه مدیر دولتی وظیفش خدمت به مردمه نه ..
فرهنگی‌جلیل
Iran, Islamic Republic of
جوسازی‌نکن‌،ناامید‌نشو،امیدوار‌ناامید
بویراحمد‌عزت‌دارد‌ورای‌خودرا‌به‌پست‌ومقام‌نمی‌فروشد
البته‌از‌کوزه‌همان‌برون‌تراود که‌دراوست
Iran, Islamic Republic of
زراعی هر کاری بکنه فایده نداره
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
بنازمت
انگار گله برنو ایچکنی
کلمه کلمه اش ارزشمند و کوبنده و بجا و دقیقه
صفایی
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس نیک اقبال مدیریت مسکن وشهرسازی ،شایسته حداقل معاون.وزیرراه راداشته ودارند هم انسانی پاک دست هم بسیارتوانمند درکارهای اجرایی می باشند ،،،،جناب مهندس دیودیده مدیراسبق صنایع ومعادن هم بعداز7سال کرسی مدیریت راتحویل دادند ونماینده بویراحمدودنا هم تمام تلاش خودراکرد که دیودیده درسمت مدیریت صنایع باشند وتنها حامی مصمم دیودیده جناب زارعی بود ،،،،درموردموارد پیش پا افتاده اموزش وپرورش ومدیران مدارس وجابجایی مدیران جدید مدارس یه روال عادی می باشد ،،،،دراسفند ماه هم مردم سرنوشت خودشان راباازادی اندیشه وتحلیل وارزیابی کاندید ها ،انتخاب می کنند ،،،،
مختاری
Iran, Islamic Republic of
خدا شاهده درمورد سرباز معلم ها هم اعمال نفوذ میکنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
آخ وه بخت جامعه ما که امثال جنابعالی نظریه پردازی می کنید.موارد پیش پا افتاده آموزش و پرورش ...
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
Iran, Islamic Republic of
مختاری بحق گفته، جناب نماینده که حتی از کشته شدگان حادثه سقوط هواپیما نیز استفاده انتخاباتی کرد چطور ممکنه که در این عزل و نصب ها معامله انتخاباتی نکرده باشد؟؟؟!!! مسلما در ازای هر کدام از این عزل و نصب ها، افراد منصوب شده را برای حمایت در انتخابات پیش رو. که باز بواسطه این انتصابات ( مسکن و شهر سازی، صنعت و معدن) و تعامل و زد وبند مدیران انتصابی با پیماکاران و سرمایه داران وارد چرخه انتخابات خواهد شد. چه کسی باید جوابگو باشد؟! لطفا در راستای عمل به رسالت رسانه ای خود نظر را انتشار دهید.
Iran, Islamic Republic of
هابله آدمای ضعیف میزارن که فقط بتونن تو انتخابات فعالیت کنند
اینا فقط برا ستاد انتخاباتی خوبن
پیمانکارا هم پولشون رو بیارن تو انتخابات خرج کنند.
رئیس ستاد
Iran, Islamic Republic of
همین الان با همین کامنتل فهمیدم که ستاد حاجی فعال شده
از این به بعد کامنت نویسی محکم دارند
پیمانکاران هم که باهاشون هستند
رئیس ستاد
Iran, Islamic Republic of
همین الان با همین کامنتل فهمیدم که ستاد حاجی فعال شده
از این به بعد کامنت نویسی محکم دارند
پیمانکاران هم که باهاشون هستند
یار قدیمی
Romania
انگار این نوشته خیلی ها رو سوزنده
معلومه عصبانی شدن
منافعشون در خطره
صادق
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر فروان از سایت محترم و ازاد کبنا. بنده یقین دارم اگر این سایت در قید و بند منافع مادی یا موقعیت های سیاسی بود مثل ///رسالت اصلی خود را که روشنگری و اطلاع رسانی دقیق و بی طرفانه برای اعتلای همه جانبه جامعه است را رها کرده و تمام قد در اختیار نماینده بویراحمد است. هم شرافت و رسالت خود را به دو گندم می فروخت و جهت تامین خواسته های نمایندگان و مسولان مطلب می نوشت و همچنین تشکر از اقای امیدوار به خاطر متون زیبا، مستند، مستدل و به موقع. که قطعا نیتی جز تنویر اذهان عمومی و کمک به توسعه و آبادانی منطقه برگزاری انتخابات سالم را ندارد. و دغدغه ان حراست از اراء مردم است
بنده ذکر چند نکته را در خصوص موارد ذکر شده بر خود لازم دیدم اولا اقای زارعی تا زمانی که دیو دیده مطیع ایشان بود و معاونین و روسای ادارات صمت را از خانواده نماینده منصوب کرده بوده از ایشان حمایت می کرد و از زمانی که جهت بهبود اوضات مدیریتی این سازمان دست به تغییر زد مورد غضب نماینده قرار گرفت
برای نمونه بعد از رفتن حسین پور و نگین تاجی (هم طایفه ای نماینده) از معاونت هاو...
در خصوص آموزش و پروش هم باید بگویم که بیشتر از60 درصد پست های مدیریتی از جمله مدیران مدارس از طایفه ی نماینده و طایفه ی جلبل می باشند و مدیران توانمند و باتجربه در راستای منافع جناب زارعی عزل وافرادی بسیار ضعیف از دو طایفه ی نام برده جایگزین انها شده است. و در نهایت این انتصابات درماههای نزدیک به انتخابات هم مصداق بارز /به مردم و پیشرفت و توسعه ی منطقه است.
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
جناب‌صادق‌خان‌‌‌،اولا‌طایفه‌جلیل‌نزدیک‌به‌۶۰۰نفرفرهنگی
دارد‌که‌بیشترین‌جمعبت فرهنگی‌است،که‌ازاین‌تعداد‌
نزدیک‌۴۰نفر‌ممکن‌مدیر‌یا‌معاون‌مدرسه‌باشند،باز‌نسبت‌به
جمعیت‌فرهنگی‌که‌دارند‌حقشان‌بیشتر‌از‌این‌است،که
‌ازاین‌۴۰نفرحدود‌۳۰نفرشان‌قبلاز‌اقای‌حسن‌زاده‌مدیر
یامعاون‌بودند،درزمان‌ایشان‌۱۰نفری‌از‌حلیل‌پست
مدیریت‌گرفتند‌که‌۷نفرشان‌طرفدار‌هدایتخواه‌هستند
اگه‌دوست‌داستی‌تا‌اسامی‌را‌خدمتون‌ارسال‌کنم‌وتحقیق
کن‌طرفدار‌کی‌هستند
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی، سراغ دارم فردی را که در سازمان خودش نیروی کاربلد و متعهدی بود اما چون از مخالفان جناب زارعی بود، پست و مسئولیتی به او واگذار نشد تا زمانی که در حمایت از جناب زارعی اعلام آمادگی کرد و بعد از نشستی که نماینده در خانه ایشان داشتند و قول دادند که در انتخابات پیش رو از جناب زارعی حمایت کنند، به سفارش نماینده به وی پست واگذار شد.
Iran, Islamic Republic of
كامنتهاي مشابه و سفارشي همه در مخالفت با مقاله دقيقا شبيه طومارهاي حمايت كاغذي كه يه نفر به جاي صد نفر امضا ميكنه و معلومه كه كار يه نفره
تا آخر دنيا هم كه برويد به خاطر چند ماه مديريت اين/همراهتان خواهد بود
با اين كامنتهاي مشابه هم پاك نميشه
گل اقا
Iran, Islamic Republic of
واقعا ن// شان و منزلت همه چی را تا جایی پایین اورده که حتی از انتقاد کردن دیگه خجالت میکشیم...حالا طرفداران ایشون هی بگن قدرت قدرت قدرت!!!پول های کثیف انتخاباتی نتیجه همین میشه.البته اسفند ماه منتظر عکس العمل شدید جامعه باشین. واقعا این اقای امیدوار بدجوری با بیان واقعیت حرص شما را دراورده
رضا
Iran, Islamic Republic of
نماینده آینده مجلس با توجه به این شرایط دوباره جناب زارع خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
سلام. آخه مگر مدیر مدرسه هم پست است
Iran, Islamic Republic of
مدارس خاص بله، پست نون وآبداری هست
مختاری
Iran, Islamic Republic of
والله نماینده محترم بویراحمد و دنا که از طرفداران همیشگی ایشون هستم و خواهم بود هر انتصاب جدیدی باعث ریزش بالای آراءش میشه...دلیلش هم اینه که رئیس دفترشون در عزل و نصب هر نیرویی دخالت میکنه از آبدارچی گرفته تا .....
نمیدونم دلیل چیه ولی نیرویی که ده رای نداره را رئیس دفترشون ازش حمایت میکنه ولی نیرویی که رای بالا داره و از طرفداران و لیدرهای سرسختشونه را ....
به نوعی شده نیروی دافعه ایشون به جای اینکه جاذبه داشته باشه،،،،نمونش معاون آموزشی آموزش و پرورش....بعدا متوجه میشن ایشون چه ضربه ای زده
مختاری
Iran, Islamic Republic of
چرا معاون آموزشی آموزش و پرورش عشایر ،واژه عشایرو حذف کردید
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
با نظر شما موافقم..اصلا ده تا رای هم نداره که رئیس دفتر ازشون حمایت میکنه تازه بارها در جلسات گفته که از روشنفکر حمایت میکنه...نمیدونم دلیل حمایت رئیس دفتر از ایشون چیه
شناخت.
Iran, Islamic Republic of
دلیل پولهای که جناب //می گیره وپست تحویل میده.
شناخت
Iran, Islamic Republic of
جرا کامنت را پخش نمیکنی .حتما به تو پول داده .اگه جرات داری پخش کن.
شناخت
Iran, Islamic Republic of
جرا کامنت را پخش نمیکنی .حتما به تو پول داده .اگه جرات داری پخش کن.
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
زمان‌اصولگرایان،اقای‌عنبری‌رئیس‌اموزش‌پرورش‌شهرستان
روز‌اول‌در‌مراسم‌تودیع‌گفتند‌هرکه‌با‌مانیست‌از‌اداره‌تشریف
ببره‌تاابلاغش‌لغونشده،همه‌مدیران‌مدارس‌راتغییر‌داد‌حتی
سرایداران‌مدارس‌‌را،کسی‌هم‌مثل‌امیدوار‌ابنحوری‌واظالما‌سرنداد
لر
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کنه پدرو مادرته با تحلیلت بریت من صندوق//بینیت حاج زارع چ ایکنه آزمون دان بعد سه سال اومده ص_الف آورده که معدلش۱۲و ۵۰صدمه اوسو من آزمون نوشته بی معدل باید۱۵ باشد .خدا نه واری کنه بسانم.مدیر محترم دامت و خدا تاییدش کن
027
Iran, Islamic Republic of
جناب امید وار
027
Iran, Islamic Republic of
جناب امیدوار
بسوز که خوب می سوزی
انقلاب
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای امیدوار سیاه نمایی نفرمایید.مدیر کل راه وشهرسازی به علت سوء مدیریت وکنار گذاشتن نیروهای متخصص و با تجربه و وانمودن کردن اینکه این عزل ونصب ها به دستور دستگاههای امنیتی انجام شده وپس از پیگیری موضوع ومشخص شدن نژاد صفوی واینکه این تغییرات سیاسی توسط یک گروه سیاسی به صفوی دیکته شده بود عزل مدیر کل با همان طنابی که خودش برای دیگران بافته بود با هماهنگی کامل بدنه کارشناسی اداره .نمایندگان استان و مدیریت استان صورت گرفت .افسوس که مدیریت این اداره کل هشت ماه به ایشون واگذار گردید بدون هیچگونه عملکردی همانطور که خودش عملکردی گزارش ننمود.
Iran, Islamic Republic of
یازهرا.... درود بر زارعی
Iran, Islamic Republic of
اینو مطمئن باشه بخش کبگیان دیگر دچار اشتباه دوور قبل نمیشن زارعی تمام دیگه
Iran, Islamic Republic of
کلانتری میبایست بخشدلرعوضکنه
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای کلانتری اگر امکان داره/نیست لطفا بخشدلربویر احمد عوض بشه
همنورد
Iran, Islamic Republic of
بخشدار مرکزی عوض بای د بشه
Iran, Islamic Republic of
بخشدار مرکزی بویراحمد عوضبشهخوبه
Iran, Islamic Republic of
خداخاءنین به خون شهدا رالعنت کند . چطور امام حسین کشته شد مسولین اون جامعه پول پرست ودنیاپرست شدند مردم هم به دنبالشان حرکت کردند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1