تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۴۱۳۲۸۵
نشست ستاد دیه کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

نگین‌تاجی: اجرای طرح یک حقوقدان یک مسجد / باید فکری به حال وضعیت طلاق در استان کرد

۰
نگین‌تاجی: اجرای طرح یک حقوقدان یک مسجد / باید فکری به حال وضعیت طلاق در استان کرد
کبنا ؛نشست ستاد دیه استان به ریاست حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان گهگیلویه و بویراحمد و با حضور اعضای این ستاد برگزار شد.
 حسن نگین تاجی در این نشست که روز (یکشنبه 7 مهر ماه 98) در محل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و به منظور رسیدگی به درخواست‌های محکومان جرائم مالی غیره عمد وکمک به آزادی زندانیان برگزار شد، با بیان اینکه حرکت امروز در زمینه کاهش جرم حرکت رو به جلو وتقاضا برای پیشگیری وضعی است، اظهار کرد: امروز کارهای فرهنگی و رسانه‌ی ملی می‌توانند با تولید برنامه‌های آگاه سازی، موضوع طلاق در جامعه را بررسی وعلت آن را وا کاوی نمایند.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: چنانچه تعیین مهریه در کشور فرهنگ سازی شود دیگر شاهد پرونده‌های طلاق در محاکم دادگستری نخواهیم بود.
وی گفت: البته قانون گذار راه‌هایی را برای پرونده‌های مهریه مشخص کرده و ریاست معزز قوه قضائیه حضرت آیت الله رئیسی نیز بخشنامه‌ای را برای خروج بدهکاران مهریه از زندان ابلاغ نموده‌اند.
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به تشکیل کار گروه‌های حقوقی وکیفری در مرکز و دیگر حوزه‌های قضایی استان اشاره نمود و اظهار داشت: به منظور آسیب شناسی آراء قضایی در 2 بخش حقوقی وکیفری کار گروه‌هایی را فعال کرده‌ایم تا آرائی که همکاران قضایی صادر می‌کنند، آسیب شناسی شده و در یک دوره 6 ماهه نکات مورد نظر برای شخص قاضی ارسال می‌شود تا هم آموزش داده باشیم و هم همکار قضایی به آسیب‌هایی که در رأی صادره وجود دارد، پی ببرد.
نگین تاجی در ادامه به نظام مند شدن نشست‌های قضایی در استان پرداخت وگفت: در هر حوزه قضایی هیئت تحریریه این نشست‌ها مشخص شده است و پاسخ سئوالات حقوقی بر اساس نظریه اکثریت تصمیم گیری شده و به صورت بروشور در اختیار قضات استان قرا رمی گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عنصر شناسی در جرائم اشاره و اظهار کرد: در طرح عنصر شناسی جرائم، زمان اطاله دادرسی، بدون هزینه کاهش می‌یابد و طرح هر مسجد یک حقوقدان را با همکاری قضات و حقوقدانان در استان اجرا می‌نماییم.
نگین تاجی افزود: مردم استان در روستاها، شهرها و محله‌ها می‌توانند پس از راه اندازی این کرسی حقوقی در مساجد، برای مشاوره حقوقی به آنان مراجعه و سؤالات خود را مطرح و در همان مکان پاسخ حقوقی دریافت نمایند.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هر مسجدی در شهر و یا روستاها یک کارشناس حقوقی حضور پیدا می‌کند و مشکلات مردم را از نزدیک بررسی و اطلاع رسانی خواهد کرد.
 رئیس کل دادگستری استان در نشست ستاد دیه با بیان اینکه مجازات‌ها نمی‌تواند بازدارنده باشد گفت: جرائم خشنی در جامعه است در حالی که مجازات‌های آن تأثیر آنی دارد و باید نگاه‌ها به سوی پیشگیری رود.
 نگین تاجی به موضوع طلاق در استان هم اشاره کرد و افزود: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ساختار عشیره‌ای و قبیله‌ای که دارد زمانی طلاق در آن وجود نداشت، متاسفانه امروز در بحث طلاق جزو رتبه‌های اول تا پنجم در کشور هستیم که نیاز به کارهای فرهنگی در استان است.
 وی همچنین به آمارهای ستاد دیه اشاره کرد و گفت: ستاد دیه باید آمارهای دقیق مربوط به جرائم ارائه بدهند تا برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

 رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به تشکیل دو کارگروه کیفری و حقوقی در حوزه آموزشی اشاره کرد و افزود: در کارگروه‌های کیفری و حقوقی آرا قضات را در طول یکسال آسیب‌شناسی و راهکارهای مناسب برای آن‌ها ارائه خواهیم داد.
 نگین تاجی به نظارت عملکرد قضات در این کارگروه اشاره کرد و گفت: ما بحث نظارت را در حوزه آراء و تصمیمات قضات جدی پیگیر هستیم و مدیریت بر رفتار قضات و کارمندان برای مچ گیری از کسی نیست و برای اصلاح در حوزه‌های کاری است.
 وی به نشست‌های قضایی هم اشاره کرد و افزود: در هر شهرستان هیئت تحریریه مشخص و سوالاتی از لحاظ حقوقی وجود دارد که بررسی و بسته‌های آموزشی ارائه داده خواهد شد.
 رئیس کل دادگستری استان همچنین گفت: بحث یک حقوقدان و یک مسجد را داریم که در هر مسجدی در شهر و یا روستاها یک کارشناس حقوقی حضور پیدا می‌کند و مشکلات مردم را از نزدیک بررسی و اطلاع رسانی خواهد کرد.
 وی در پایان به بحث خانواده‌های زندانیان هم اشاره کرد و گفت: وقتی یک زندانی آزاد می‌شود برای اشتغال آن باید فکری اندیشیده شود تا فرد به فکر انجام جرم نرود.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه 38 فقره پرونده بدهکاران مالی جرائم غیره عمد در استان را بررسی کرد.
 نگین تاجی در همین زمینه با اظهار اینکه پرونده 38 نفر از بدهکاران در این نشست بررسی شد که بدهی بیش از 28 میلیارد تومان داشتند گفت: مبلغ کل بدهی این افراد 283 میلیارد و 920 میلیون و 534 هزار ریال بود که با همکاری ستاد دیه و شوراهای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه‌های استان، شکات مبلغ 248 میلیارد و 517 میلیون و 534 هزار ریال از مطالبات خود را بخشیدند.
 رئیس ستاد دیه استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اظهار اینکه بدهکاران مهریه، مشمول کمک بلاعوض نمی‌شوند افزود: مبلغ 27 میلیارد و 550 میلیون تسهیلات بانکی در قالب وام ارزان قیمت به محکومان مالی این پرونده‌ها پرداخت می‌شود.
 وی افزود: کمک ستاد دیه کشور و استان 3 میلیاردو 173 میلیون ریال بوده است.
 دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان اظهار کرد: مددجویان مبلغ 4 میلیارد و 286 میلیون ریال از مبلغ بدهی را، خود فراهم کرده‌اند.
 وی در پایان تأکید کرد: شایسته است بانک‌های عامل، نسبت به پرداخت وام این مددجویان تلاش بیشتری را داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1