تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۴۱۳۰۱۳
وزیر میراث فرهنگی خبر داد؛

برگزاری موزه‌های مشترک ایران و سایر کشورها سرعت می گیرد

۰
برگزاری موزه‌های مشترک ایران و سایر کشورها سرعت می گیرد
کبنا ؛ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دستور کار قرار گرفتن برگزاری موزه‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها خبر داد و گفت: موزه‌ها نقش مهمی در تصویر کشیدن فرهنگ دوستی ملت‌ها ایفا می کنند.
علی اصغر مونسان یک شنبه شب در آئین افتتاحیه «نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا گزیده‌ای از موزه باستان شناسی آلیکانته» با اشاره به نقش تاثیرگذار موزه‌ها در نشان دادن فرهنگ صلح و دوستی ملت‌ها، گفت: بسیار زیباست در دنیای پر آشوب کنونی موزه ها بتوانند نقش صلح و دوستی میان ملت‌ها و دولت‌ها را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه موزه ها و برگزاری موزه های مشترک میانه ملتها می تواند سبب شناخت واقعی ملت ها از یکدیگر شود، ابراز امیدواری کرد که در جهانی که فروش اسلحه و سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد این گونه برنامه ها پیام صلح دوستی افزایش یابد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: موزه ها نشان می دهند چگونه ملتی هایی چون ملت ایران از دیرباز در صلح و دوستی زندگی می کردند.
مونسان با چه ایران هدفگذاری کرده است گردشگری بخش مهمی از اقتصاد کشورش باشد، گفت: البته هدف از گردشگری برای ما اقتصادی نیست و موضوعات فرهنگی و اجتماعی را نیز در نظر داریم.
مونسان از وجود ۶۰۰ موزه فعال در ایران خبر داد و گفت: بازدید گردشگران خارجی از این موزه ها می تواند به شناخت بیشتر آنها از ایران کمک شایانی کند.
نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا گزیده‌ای از موزه باستان شناسی در موزه ملی ایران از تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری تا ۲۶ فروردین سال آینده در سالن نمایشگاه‌های موقت موزه باستان شناسی و هنر دوره اسلامی برگزار می‌شود.
در این نمایشگاه ۲۰ اثر فرهنگی تاریخی از موزه باستان شناسی بنده در والنسیای اسپانیا از دوره پایین سنگی سر گذاشته شده است که به نوعی تأثیرات همجواری با دریای مدیترانه را می توان در آن مشاهده کرد این بحث گالریه مختلف دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ دوره آهن عصر مدرن و معاصر روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده هفدهم میلادی است.
نمایشگاهی با عنوان ایران مهد تمدن با بیش از ۱۹۰ باستان شناسی ایران در الیکانته اسپانیا برگزار شد که مورد استقبال بیش از ۱۰۰ هزار بازدید کننده قرار گرفته است.
نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا باستان شناسی الیکانته ششمین نمایشگاه مشترک ایران با دیگر کشورهاست.
پیش از برپایی این نمایشگاه ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در تهران و مدیران موزه الیکانته، توضیحاتی درباره نقش برپایی چنین نمایشگاه در روابط فرهنگی دو کشور ارائه کرد.

سفیر اسپانیا در تهران، اظهار داشت: روابط دو جانبه بین ایران و اسپانیا در سطح خوبی است، در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی روابط مناسبی داریم، هرچند سطح روابط اقتصادی دو کشور کاهشی شده است.
به گفته‌ وی، برای همکاری‌های فرهنگی یک عنصر اصلی یعنی میراث فرهنگی نیاز است که بتواند به سایر ملل و کشورها نشان دهد توریسم فرهنگی اصلی‌ترین حوزه است.
سفیر اسپانیا در تهران، دو بازوی این همکاری مشترک را موزه ملی ایران و موزه ملی «الیکانته» در اسپانیا معرفی کرد و افزود: در موزه ملی ایران باید بر اهمیت جهانی موزه الیکانته اشاره کنیم، اهمیت این موزه باستان شناسی (الیکانته) در این حد است که انعطاف بالا، ظرفیت و توانایی‌هایش با انطباقِ شرایط قابل تحقق است. معمولاً گرایش کلی موجود در حوزه تبادلات فرهنگی، برگزاری نمایشگاه عکس است، چون بسیاری از جابه‌جایی‌ها در این شرایط عبور از مرزها را نمی‌طلبد، اما کار ارزشمند و سخت در این موقعیت، جابجایی قطعات و اشیای ارزشمند مانند دو نمایشگاه ایران و الیکانته است که باید نسبت به این کار با حجم بالا، تاکید کرد.
لوپز بوسکتس با تأکید بر این‌ که یک دانش ویژه و خاص در منطقه الیکانته و حوزه گردشگری و توریسم وجود دارد که آمادگی زیادی در آن هست، اظهار داشت: از این منطقه برای تبادلات ارتباطات با کشورهای دیگر و همچنین در کنار دریا می‌توان استفاده کرد، مانند تبادلات با تهران که ظرفیتی را ایجاد می‌کند.
علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز با حضور در موزه ملی، روبان این نمایشگاه را قیچی کرد و نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی اسپانیا» رسما در تهران افتتاح شد.
 ۳۰۰ اثر اسپانیایی در چهار گالری «دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ»، «گالری دوره‌های آهن، فینیقی، رومی، اسلامی، قرون وسطی»، «عصر مدرن و معاصر» و « اسناد روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده هفدهم میلادی» در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده‌اند.
قدیمی‌ترین اثر به نمایش درآمده در این نمایشگاه «تبر دستی سنگین» متعلق به دوره پارینه سنگی قدیم است که در نزدیکی مادرید کشف شده و قدمت آن متعلق به ۳۵۰ هزار سال قبل است. از جمله آثار قابل توجه نیز می‌توان به قطعه سنگ حکاکی شده از فرهنگ «مگدلنی» با نقش سر یک اسب مربوط به اواخر دوره پارینه سنگی جدید اشاره کرد که حدود ۱۷ هزار سال قدمت دارد، این نمونه قدیمی‌ترین اثر هنر تجسمی است که تاکنون در ایران به نمایش در آمده است.

ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در ایران، مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا، رئیس موزه ملی ایران و جمعی از مسئولان میراث فرهنگی دو کشور نیز حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1