تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۴۱۲۹۶۷
نگاهی به عملکرد داوودی‌مهر و تیمش در آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد؛

مبارزه با فسادهای آبی

۳
۰
مبارزه با فسادهای آبی
کبنا ؛آب نقش مهمی در توسعه هر منطقه و یا جامعه‌ای ایفا می‌کند. استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن منابع فراوان آب یکی از استان‌های است که می‌تواند در حوزه صنعت آب به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های زیادی دست بیابد. شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت علی داوودی‌مهر در سال‌های اخیر رتبه‌های خوبی را به کسب کرده است. داوودی‌مهر با فسادهای آبی در استان مبارزه کرد و با همکاری دستگاه قضا دست سودجویان را از منابع آبی این استان قطع کرد تا جایی که 285 حلقه چاه غیرمجاز این استان مسدود شد. پیشرفت‌های سد تنگ سرخ و سایر سدهای مطالعاتی حوزه کهگیلویه و بویراحمد دال بر نگاه عدالت محور داوودی‌مهر و تیم او به منابع آبی استان هست. اگر چه شرایط کشور با کم پولی مواجه شده است و این کم پولی و عم تخصیص اعتبارات بر تمام حوزه‌ها تاثیر گذاشته است. اما با این وجود آب منطقه‌ای مسیر خود را با برنامه‌ریزی پیش می‌برد. 
علی داوودی‌مهر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توسعه بخش آب استان پس از پیروزی انقلاب گفت: ۲۵۰ پروژه آب منطقه‌ای پس از پیروزی انقلاب انجام شد.
 داودی‌مهر در خصوص وضعیت پروژه‌های آبی استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی تقریباً هیچ پروژه آبی در استان اجرا نشد اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول چهار دهه اخیر 250 پروژه آب منطقه‌ای با اعتبار بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال انجام شده است.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نقطه عطف پروژه‌های آب منطقه‌ای طی سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان آغاز شد که در سفر معظم‌له پروژه‌های مهمی از جمله سد کوثر، شاه قاسم و چند پروژه دیگر آغاز شد که هم‌اکنون بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر از هموطنان و مردم استان از اهداف این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان بارش باران در استان اشاره کرد و گفت: متوسط میزان بارش باران 661 میلی‌متر بوده و تقریباً 3 برابر میانگین کشوری باران در استان می‌بارد، البته حجم آب تجدیدپذیر استان 8 هزار و 513 میلیون مترمکعب معادل 8.5 درصد کشور است.
 این مسوول با اشاره به 5 نیروگاه برق‌آبی استان با ظرفیت 16.8 مگاوات گفت: حجم آب مهار شده یک میلیون و 70 متر مکعب است، ضمن اینکه 85 درصد مصارف آب استان در حوزه کشاورزی، 12 درصد شرب و 3 درصد در بخش صنعت است.
 داودی‌مهر با اشاره به 57 رودخانه دائمی و فصلی در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کل چاه‌های مورد بهره‌برداری شده در سطح استان 3 هزار و 817 است که دو هزار و 527 چاه دارای پروانه بهره‌برداری، بیش از یک هزار مورد از چاه فاقد پروانه‌ها هستند. 285 چاه غیرمجاز با دستور مقام قضایی پر و مسلوب‌المنفعه شد.
 
انسداد ۲۸۵ حلقه چاه غیر مجاز آب در کهگیلویه و بویراحمد
 
 علی داودی مهر مدیر عامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از پر و مسلوب المنفعه سازی ۲۸۵ حلقه چاه غیر مجاز آب در استان خبر داد، افزود: ۳۸۱۷ چاه در حال بهره برداری در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۵۲۷ چاه دارای پروانه بهره برداری است.
 داودی مهر با بیان اینکه ۱۰۰۵ چاه آبی استان نیز فاقد پروانه بهره برداری است، اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر و با توجه به حکم‌های قضائی صادر شده، پلمپ و پرسازی ۲۸۵ حلقه چاه غیر مجاز عملیاتی شد.
 وی افزود: پر سازی چاه‌های غیر مجاز بخشی از طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی بوده و هدفگذاری هایی در این راستا شکل گرفته است.
 مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از برنامه ریزی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در محور کنترل چاه‌های غیر مجاز خبر داد و اظهار کرد: برای سال جاری نیز پرسازی و مسلوب المنفعه کردن ۷۰ حلقه چاه غیر مجاز با توجه به عدم اقدام برای ارائه مدارک و طی مراحل صدور پروانه در زمان حفر اجرایی خواهد شد.
 وی ابراز داشت: این چاه‌ها در حوزه شهری، روستایی و صنایع بوده و برنامه تکمیل پرونده نیز با هماهنگی انجام گرفته با هدف صدور مجوز در دستور کار قرار گرفت که به دلیل عدم ارائه مدارک در زمان حفر، امکان صدور مجوز محقق نشده و در جلسه صیانت از منابع آبی پرسازی این چاه‌ها مورد تصویب قرار گرفته است.
 بهره‌برداری و مطالعه بیش از 12 طرح بزرگ سدسازی
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بهره‌برداری و مطالعه حدود 12 طرح بزرگ سدسازی استان گفت: احداث سدها نقش مهمی در توسعه استان دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت و داشتن حدود 10 درصد رواناب کشور به دلیل شرایط خاص مرفولوژی و توپوگرافی متفاوت‌تر از سایر استان‌ها است اما می‌توان گفت به دلیل شیب بسیار تند و زهکشی، تمام بارندگی‌ها سالیانه از استان خارج می‌شود. 
اگر بارندگی‌های سالیانه استان مهار نشود روان‌آب‌ها به استان‌های پایین دست سرازیر می‌شود که هم باعث بروز سیلاب و خسارت‌های هنگفت شده و هم خاک حاصلخیز استان را شسته و به دریاچه سدهای واقع در استان خوزستان منتقل  و عمر مفید سدهای مذبور را کاهش می‌دهد.
 اما با توجه به ساخت‌گاه‌های بسیار مناسب در اغلب مناطق استان جهت احداث سدهای مخزنی، مطالعات احداث این گونه سدها از دهه‌های قبل آغاز شده و هم اکنون سدهای کوثر و شاه قاسم در حال بهره‌برداری، سدهای چم شیر، تنگ سرخ و سرپری در حال احداث و سدهای مارون 2 (آبریز)، سرگچینه، پراشکفت، سادات، سیوکی، شبلیز، سرآسیاب یوسفی قلات و ... در حال مطالعه هستند.
 آرش مصلح در خصوص اهمیت سدسازی در استان گفت: سدهای مخزنی با مهار و کنترل رواناب حاصل از بارندگی، باعث کنترل سیلاب، تنظیم آب جریان رودخانه در فصل خشک، تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی ایجاد بستر مناسب جهت توسعه فعالیت‌های گردشگری، فراهم شدن بستر احداث طرح‌های آبزی پروری، ایجاد اشتغال پایدار از طریق توسعه بخش کشاورزی و صنایع تعدیلی آن و امنیت غذایی و سایر موارد می‌شود.
 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: به عنوان مثال پس از احداث سد کوثر در استان علاوه بر تأمین آب حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر در پنچ استان جنوبی کشور منافع و مزایای زیر برای استان ایجاد کرده است.
 وی با اشاره به اهمیت تأمین آب کشاورزی مناطق خیر آباد و لیشتر گفت: هم‌اکنون بخش زیادی از اراضی این مناطق تحت پوشش آب سد کوثر بوده و بخشی نیز در حال اجرای شبکه است، اراضی هدف شبکه در این مناطق 7000 هکتار بوده و در آمد سالیانه هر هکتار از اراضی حدود 150 میلیون ریال تا 600 میلیون ریال متغیر است  و می‌توان ادعا کرد در هر هکتار حداقل برای 2 نفر اشتغال سیستم ایجاد شده است. 
این مسوول با بیان اینکه آب شرب مناطق استان از همین سدها تأمین می‌شود، گفت: هم اکنون آب شرب شهر گچساران و روستاهای مسیر به صورت مستمر و پایدار از سد کوثر تأمین می‌شود و شهر گچساران از جمله محدود شهرهای کشور است که هیچ‌گونه تنش آبی نداشته است. همچنین آب شرب شهرهای لیکک و روستاهای مسیر، آب شرب شهرهای دهدشت، سوق، چرام و لنده و 300 روستای مسیراز سد کوثر تأمین می‌شود.
 مصلح به نقش آب در بخش صنعت اشاره کرد و یادآور شد: آب صنایع مهم نفت و گاز، پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی نیز در سال تأمین و یا در دست تهیه از سد کوثر است.
 وی ادامه داد:  در سیل فروردین امسال اگر سد کوثر نبود کنترل سیلاب‌های رودخانه خیر آباد ممکن نبود، سیلاب‌های مخرب ورودی به سد باعث تخریب‌های گسترده در پایین دست و روستاهای خیر آباد، آب‌بر جاده‌های اصلی و پل‌های بزرگ ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان شد.
 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از بهبود وضعیت کیفی و کمی آب رودخانه خبر داد و گفت: سد کوثر سیلاب‌های زمستان را مهار و در فصل تابستان آب با کیفیت بالا در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.
 وی به دیگر اهمیت سدسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت:  تاسیسات سد و سازه‌های وابسته منجر به ایجاد اشتغال برای افراد می‌شود که هم‌اکنون حداقل 100 نفر نیروی متخصص در سد کوثر و تصفیه خانه و نیز شبکه آن شاغل بوده که اشتغال‌زایی پایدار برای منطقه و استان ایجاد کرده است. 
 این مسوول عنوان کرد: اثرگذاری محیط زیستی دیگر اهمیت سدسازی است به گونه‌ای که سد کوثر علاوه بر تنظیم آب رودخانه بر اساس دستورالعمل‌های زیست محیطی، باعث بهبود دبی رودخانه در همه فصل‌ها شده و مخزن 580 میلیون متر مکعبی آن محل مهاجرت  گونه‌ای مختلف پرندگان نیز شده است هم اکنون برخی پرندگان نادر از سیبری به دریاچه سد مهاجرت می‌کنند و محل زاد و ولد انواع پرندگان شده است. 
مصلح در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت سد تنگ سرخ هم گریزی زد و گفت: با توجه به ملی بودن طرح احداث سد مخزنی تنگ سرخ، در سال جاری 20 میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح تملک سرمایه‌ای پیوست یک لایحه بودجه کشور در نظر گرفته شده است که قطعاً با توجه به احجام کاری و اهمیت طرح، نیازمند تخصیص اعتبار بیشتری جهت سرعت بخشیدن روند اجرای طرح است.
نام شما

آدرس ايميل شما

نیما
Romania
خداوکیلی تا شکل ای طرفه ایبینم فکر ایکنم شوخی ایکنیت با ای خبرلتون
Iran, Islamic Republic of
حرف نگفته تو حوزه گچساران کلی چاه غیر مجاز داره که از / نداره نزدیکشان بشه
گچساران
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت عسکر .
آخ و بخت ای مملکت و ای مدیرل
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1