تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۴۱۲۸۹۹
مجمع عمومی سازمان ملل بدون حضور رییس جمهور ایران و نتانیاهو برگزار می شود؟

ابهام در سفر روحانی به نیویورک؛ چرا سفر روحانی به نیویورک مهم است؟

۰
ابهام در سفر روحانی به نیویورک
کبنا ؛ در حالیکه روز گذشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) از احتمال لغو سفر رئیس‌ جمهور ایران و هیئت همراهش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به‌ دلیل صادر نشدن روادید خبر داده بود اما امروز دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت که به نظر او باید برای هیات همراه حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ویزا صادر شود.
به گزارش فرارو، ترامپ در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر هیات ایرانی به نیویورک گفت، اگر این موضوع به من مربوط بود، اجازه می‌دادم آنها [به نیویورک] بیایند.
رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد "من مطمئناً نمی‌خواهم مانع حضور کسانی شوم که مایل هستند به اینجا بیایند."
پیش از این قرار بود  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، صبح جمعه، ۲۹ شهریور، و حسن روحانی روز دوشنبه، اول مهرماه، تهران را به مقصد نیویورک ترک کنند، اما حالا گفته می شود در صورتی که تا ساعات آینده «ویزاها صادر نشود، احتمالاً این سفرها لغو خواهد شد.»
حالا با چراغ سبز ترامپ به سفر مقامات ایرانی به نیویورک احتمال انجام این سفر افزایش یافته است.
بنا بر برنامه‌ای که از پیش تعیین شده، قرار است سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه دوم مهر برگزار شود و حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، نیز یک روز بعد در این مجمع سخنرانی کند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به وضعیت کنونی جهان و منطقه امسال اهمیت فراوانی پیدا کرده است. حضور روحانی و ظریف در این مجمع  ممکن است کمی از فشارهای موجود بین المللی علیه کشورمان بکاهد.
در پی حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان، که باعث شد طی چند ساعت نیمی از تولید نفت عربستان کاسته شود، برخی مقام‌ها و نهادهای ایالات متحده مسئولیت این حمله‌ها را متوجه ایران کرده‌اند.
تهران هرگونه دست داشتن در حملات را رد کرده‌ است.
شب گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مقمات سعودی حمله به آرامکو را "اقدام جنگی" خواند. ترامپ دستور افزایش تحریم های علیه ایران صادر کرده است.
در این شرایط به نظر می رسد حضور مقامات ایرانی در نشست سازمان ملل می تواند به آرام کردن فضا کمک کند.
دولت آمریکا بر اساس توافق ایالات متحده و سازمان ملل، به عنوان میزبان موظف است برای حضور مقام های کشورهای عضو این سازمان ویزا صادر کند. با این حال، وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص حاضر به ابراز نظر نشده است.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت با مقام های دولت آمریکا در خصوص مشکلات برای صدور ویزا برای هیات‌های نمایندگی کشورها در تماس است.
ابهام در سفر روحانی به نیویورک/ چرا سفر روحانی به نیویورک مهم است؟آمریکا تیر ماه تردید دیپلمات های ایرانی در نیویورک را محدود کرد
محدودیت تردد برای دیپلمات ها
در تیر ماه سال جاری نیز آمریکا در صدور ویزا برای محمد جواد ظریف تعلل کرد. وزیر خارجه ایران می خواست برای شرکت در نشست شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد به نیویورک برود که ویزای او با تاخیر صادر شد.
صدور ویزای ظریف با نظر پمپئو صورت گرفت. ظریف به نیویورک رفت اما دولت امریکا برای دیپلمات های ایرانی محدودیت تازه  تردد در نیویورک وضع کرد.
نیویورک تایمز آن زمان گزارش داد که محمدجواد ظریف و هیات ایرانی تنها اجازه دارند بین دفتر سازمان ملل و نمایندگی ایران در آمریکا و محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل تردد کنند.
الیته محدودیت مشابه پیشتر نیز وجود داشت اما کمتر بود. در گذشته دیپلمات ها نبایستی از محدوده ۴۰ کیلومتری سازمان ملل متحد خارج می‌شدند.
ابهام در سفر روحانی به نیویورک/ چرا سفر روحانی به نیویورک مهم است؟چند ماه پیش وزیر خارجه آمریکا خواستار سفر به تهران شد که مورد موافقت قرار نگرفت
درخواست پمپئو برای سفر به ایران
به نظر می رسد برنامه‌های فشرده هیات ایرانی در نیویورک و دیپلماسی عمومی مقامات ایرانی برای آمریکا خوشایند نیست و آن را استفاده از امکانات ایالات متحده برای پیشبرد اهداف ایران می دانند. تجربه نشان داده است در سفرهای رییس جمهور و هیات ایرانی به نیویورک دیدارهای متعددی با مقام های دیگر کشورهای جهان، و برخی محفل های ایرانی برگزار می شود. در این سفرها رییس جمهور و وزیر خارجه به گفت و گو با رسانه های آمریکایی می پردازند و پیام ایران را به دنیا مخابره می کنند.
پس از سفر تیرماه ظریف به ایالات متحده، مایک پمپئو از همین دیدگاه نارضایتی خود را از وضعیت موجود اعلام کرد و خواستار سفر به تهران و گفت و گوی مستقیم با مردم ایران شد.
او گفت: «خواهان سفر به تهران هستم تا در آنجا خطاب به مردم ایران در مورد سیاست خارجه دولت دونالد ترامپ سخن بگویم.»
پمپئو  همچنین اعلام کرده بود که ما از محمد جواد ظریف که به آمریکا می‌آید و از حق آزادی بیان بهره می‌برد، نمی‌ترسیم. آیا واقعیت‌ها در مورد ایران چنان بد است که به من اجازه نمی‌دهند همین کار را در تهران انجام بدهم؟ چه خواهد شد اگر مردم واقعیت‌ها را بشنوند، نه به‌صورت فیلتر شده و خلاصه‌شده؟
با این وجود ایران به درخواست سفر پمپئو پاسخ منفی داد اما اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا می تواند با خبرنگار پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان متعلق به ایران گفت و گو کند.
ابهام در سفر روحانی به نیویورک/ چرا سفر روحانی به نیویورک مهم است؟
احتمال دیدار روحانی با ترامپ
در ماه های اخیر پس از تلاش های فرانسه برای کاستن از تنش میان ایران و آمریکا برخی اظهارات مقامات ایرانی درباره مذاکره ناظران خوشبین از احتمال دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه نشست سازمان ملل سخن گفتند.
اما این خوشبینی به سرعت جای خود را به بدبینی داد و حالا کمتر کسی تصور می کند که حتی در صورت حضور هیات ایرانی در نیویورک دیداری با مقامات آمریکایی صورت گیرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری با حسن روحانی، نخواهد داشت.
ترامپ گفت: «دیداری با او نخواهم داشت. فکر نمی‌کنم که آماده باشند، اما آماده خواهند شد.» او افزود: «من هیچ وقت احتمال هیچ چیزی را هم رد نمی‌کنم، اما ترجیح می‌دهم که دیداری با او نداشته باشم.»
این سخنان دقیقا در روزی مطرح شد که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده بودند مقامات ایران و آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهند داشت، مگر آن که ایالات متحده به توافق هسته‌ای بازگردد.
حالا با دستور ترامپ برای تشدید تحریم ها علیه ایران، امیدواری برای کاستن از تحریم ها نیز از بین می رود.
ابهام در سفر روحانی به نیویورک/ چرا سفر روحانی به نیویورک مهم است؟نتانیاهو امسال غایب بزرگ مجمع عمومی سازمان ملل است
غیب نتانیاهو در نشست امسال
از سال 1392 تا کنون رییس جمهور  ایران و هیات همراه در تمام مجمع عمومی های سازمان ملل حاضر شده است و پیام ایران را به گوش جهان رسانده است. هر سال سخنرانی روحانی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل مورد توجه رسانه ها بود. اما امسال نتانیاهو به دلیل پیچیده سیاسی رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی حاضر نمی شود.
اگر امسال روحانی نتواند در مجمع عمومی حاضر شود اتفاقی کم سابقه است که البته در کنار لغو سفر نتانیاهو به نیویورک می تواند نشست امسال سازمان ملل را به نشستی کم فروغ تبدیل کند. 
از سوی دیگر اگر روحانی بتواند در نشست سازمان ملل حاضر شود با توجه به غیبت نتانیاهو، این حضور برای ایران مثبت تر هم خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1