تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب : ۴۱۲۸۶۴
ستار هدایت خواه در جمع دانشجویان کهگیلویه و بویراحمد:

بی توجهی به سبک زندگی و سبک همسر گزینی باعث مشکلات متعددی برای جوانان شده است

۰
بی توجهی به سبک زندگی و سبک همسر گزینی باعث مشکلات متعددی برای جوانان شده است
کبنا ؛هدایتخواه نماینده اسبق شهرستان‌های بویراحمد و دنا و مسئول جبهه فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع 150 نفر از دانشجویان یازدهمین دوره خط امام استانی که هم اکنون در شهر قم در حال برگزاری است در خصوص سبک زندگی اسلامی و ازدواج جوانان سخنرانی کرد.
  هدایت خواه ضمن خداقوت به دانشجویانی که دغدغه کشور و دین خود را اهم بر تفریحات تابستانی و گشت و گذار دانستند؛ گفت: سبک زندگی از نگاه تمدنی بسیار مهم و در نگاه اندیشمندان همواره جایگاه و اولویت بالایی داشته است، و این سبک زندگی است که باعث تمدن سازی شود.
 
 
وی با اشاره به اینک سبک زندگی شامل زیر مجموعه‌ها و موارد متعددی می‌شود بیان داشت: سبک زندگی خانوادگی که ریشه آن در ازدواج است متأسفانه به دلیل القاعات تفکر جهان غرب، ازدواج جوانان را به تأخیر انداخته است.
 وی افزود: هدف از ازدواج رسیدن به کمال و تربیت انسان است، اگر کسی دیر ازدواج کند، قطعاً به بخشی از استعدادهای خودش نمی‌رسد، جوانی که احساس مسئولیت و تعهد نکند کاهلی و سستی به مرور بر او چیره می‌شود، لذا اینکه می گویند در ازدواج دین کامل می‌شود، یعنی انسان به کمال می‌رسد.
 این فعال فرهنگی اذعان داشت: به دلیل تأثیرات سبک زندگی غربی در امور تغذیه و فضای مجازی و... باعث پایین آمدن سن بلوغ و بالا رفتن سن ازدواج شده است.
 
 پایین آمدن سن بلوغ موجب آسیب‌های اجتماعی جدی می‌شود، و این تناقص فرهنگ غرب و سبک زندگی آن است که از یک طرف با تغییر سبک زندگی در ابعاد مختلف می‌شود تا سن بلوغ پایین بیاید و از طرف دیگر با تغییر در باورها باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است.
 مسئول جبهه فرهنگی استان تصریح کرد: همین مسئله باعث شده که آسیب‌های اجتماعی در جوامع غربی فراگیر شود و یکی از بزرگترین مشکلاتی که جوانان غربی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند افسردگی است که همین سبک زندگی برایشان پدید آورده است، که متأسفانه با ورود فرهنگ غربی به سبک زندگی کشور ما امروزه گاهاً شاهد چنین مشکلی در برخی از کلان شهرها نیز هستیم.
 
 
 
 هدایت خواه گفت: علاوه بر این تأخیر در ازدواج، باعث مشکلات بیشتری در ادامه زندگی زناشویی می‌شود فرزند آوری را نیز با مشکل روبرو می‌کند. امروزه بخش زیادی از ناباروری‌های نتیجه ازدواج‌های با تأخیر است و این عامل در یک نگاه کلان کشور و نظام مسلمانان علی الخصوص شیعیان را با مشکل نسل و پیر شدن جمعیت روبرو می‌کند.
 وی افزود: اگر سبک زندگی ما بر مبنای اصول اسلام و با باورهای عمیق به وعده‌های الهی باشد، بسیاری از مشکلات کنونی در ازدواج وجود نخواهد داشت. در مکتب اسلام تجردگرایی جایگاهی ندارد و بر اساس آموزه‌های دینی اکثر اهل جهنم از مجردها هستند.
 جوانان و خصوصاً والدین باید بدانند بالا بردن توقعات برای ازدواج مبنای اسلامی ندارد و مغایر با آن است، همچنین مسائل مادی و مالی و هزینه‌های سرسام آور که ریشه در چشم و هم چشمی دارد، خوشبختی برای زوج‌های جوان در دنیا و آخرت نمی‌آورد و بر آن تأثیری ندارد.
 طبق پژوهش‌های انجام شده مسائل شغلی و هزینه‌های اولیه یا ثانویه زندگی کمترین تأثیر را در آسیب شناسی ازدواج جوانان داشته و دارند، لذا حوانان ما فریب توقعات بی جا و هزینه‌های غیر ضروری را نخورند.
هدایت خواه بیان داشت: همسر گزینی مناسب و انتخاب دقیق و درست همسر بر اساس معیارهای الهی در دوام و بقاء زندگی جوانان و سبک زندگی سالم آنان بسیار مؤثر خواهد بود. و باید در این بخش توجه و اهتمام لازم از طرف خانواده‌های خود جوانان انجام شود.
 وی تأکید کرد: متأسفانه بی توجهی به سبک زندگی و سبک همسرگزینی باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد برای جوانان و خانواده‌ها شده است. که یکی از مشکلات عینی آن بی اعتمادی‌های بعدی در زندگی ناشی از عدم سبک زندگ درست و شیوه همسر گزینی مناسب است.
 وی تصریح کرد: اسلام و سبک زندگی اسلامی، تأکید دارد برای همسر آینده به درستی، منطقی و عقلانی تحقیق شود سپس مراحل بعدی همانند دیدن و حرف زدن با اجازه خانواده‌هاست. در حالیکه در سبک زندگی غربی اولین و آخرین مرحله ازدواج همان دیدن است.
 معیارهای همسرگزینی در سبک زندگی اسلامی بیار مهم و مورد توجه است، امروزه برخی از معیارهای مرسوم ازدواج و همسرگزینی غربی شده است و مسائل مادی اولویت اولشان در انتخاب همسر است. پول، شغل‌های دولتی و دهن پر کن، ثروت و مقام نه برای زن و نه برای مرد، زندگی ساز و خوشبختی آور نیستند.
  محبت، اعتماد، احترام، خداباوری، صداقت، سلامت نفس و اخلاق، عفت و حیا، پاک زیستن، اصالت داشتن و .... از معیارهای زندگی ساز و خوشبختی آور هستند. هرکس در انتخاب همسر و ازدواج معیارهای اسلامی را برگزیند و ایمان و توکلش به خدا باشد، مسائل مادی و هزینه‌های زندگی برایش فراهم خواهد شد.
 هدایت خواه با اشاره به جایگاه والای اصالت خانوادگی در معیارهای همسر گزینی گفت: همین معیار را نیز امروزه دست خوش سبک زندگی غربی کرده‌اند و اصلت را از طبقات خاص می‌دانند و نه اصالت دینی و خانوادگی که ریشه در حلال زیستن و پاک دستی خانواده‌های زوجین دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1