تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب : ۴۱۲۷۴۸
نهمین جلسه دادگاه اخلالگران برگزار شد

دادگاه علنی اخلال‌گران اقتصادی شیراز؛ حکم تا هفته آینده اعلام می‌شود

۰
دادگاه علنی اخلال‌گران اقتصادی شیراز؛ حکم تا هفته آینده اعلام می‌شود
کبنا ؛به گزارش کبنا نیوز، نهمین جلسه دادگاه اخلالگران نظام اقتصادی تحت عنوان شرکت‌های هرمی و کمپانی فایننشیال به ریاست قاضی سید محمود ساداتی و مستشاری، سید مصطفی بحرینی و محسن رجایی‌نیا برگزار شد.
 
خروج بیش از هزار میلیارد ریال ارز و ثروت ملی از کشور
متهم ردیف 15 این پرونده اردشیر آزادی است که متهم به تحصیل مال از طریق نامشروع با مبلغ 107 هزار و 400 دلار آمریکا است. در ابتدای جلسه کوروش زارعی، نماینده دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب شیراز به قرائت کیفرخواست پرداخت. بر اساس متن کیفرخواست صادرشده این افراد متهم به فعالیت در شرکت هرمی فایننشیال هستند و سبب خروج بیش از هزار میلیارد ریال ارز و ثروت ملی از کشور شدند.
به گفته نماینده دادستان اساس تجارت این شرکت باینری (شبکه گیلاسی) بوده و امکان برداشت، خریدوفروش سرمایه نبوده است که پس از بررسی‌های نیروهای اطلاعات فعالیت کلاهبردارانه این شرکت محرز و تحقیقات قضایی آغاز شد.
زارعی بیان کرد: بررسی‌ها ادامه یافت و مشخص شد که لیدرهای اصلی این شرکت در مالزی، امارات و دیگر کشورها هستند که از طریق لیدرهای داخلی اقدام به جذب سرمایه و فعالیت‌های هرمی می‌کردند که پول حاصله به‌صورت فاین یا ارز دیجیتالی بوده و قابلیت خریدوفروش نداشته است.
به گفته وی بر اساس مستندات پرونده و نظر شاکیان هیچ سودی به این افراد تعلق نگرفته و متهمان نیز قادر به دریافت وجوه خود نیستند و تنها برای فعالیت و اضافه کردن زیرمجموعه به این شرکت چند نوع پورسانت دریافت می‌کردند.
نماینده دادستان عنوان کرد: حق عضویت و پورسانت بر اساس اکانتی بوده که به نام افراد در شرکت ثبت‌شده که ابتدا با 3 هزار دلار و پس‌ازآن 10 هزار دلار امکان ثبت اکانت بوده است که با این کار حجم زیادی از سرمایه کشور به خارج منتقل‌شده است.
زارعی در پایان کیفرخواست تصریح کرد: نظر به گزارش اطلاعات، تصاویر پیامک‌ها، ردیابی مالی متهمان، بررسی حساب‌های بانکی، اقرار صریح متهمان و سایر ادله موجود در پرونده و بر اساس ماده 2 مرتکبین به ارتشا و اخلال تقاضای مجازات این افراد را دارم.
 
جنگ اقتصادی دشمن با دلارهای داخلی
قاضی سید محمود ساداتی نیز با تأکید بر اینکه مبنای کار دادگاه انقلاب سه مؤلفه قانون‌مداری، دین‌مداری و حفظ حقوق مردم است، اظهار داشت: عنوان اتهامی در این پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق عضوگیری به‌صورت شرکت‌های هرمی، جذب سرمایه‌های مردم، تبدیل به دلار و ارسال به این شرکت در خارج از کشور یا نمایندگی شرکت در گرجستان، دبی و امارات است.
وی بابیان اینکه این روش از روش‌های کلاه‌برداری در جهان سوم است، گفت: در این روش سرمایه‌های کشورهای جهان سوم را جذب و به کشورهای صنعتی صادر می‌کنند و با همان دلارها به جنگ اقتصادی ما می‌آیند.
قاضی ساداتی بابیان اینکه امید است که ظرف امروز و فردا پرونده را به سرانجام برسانیم، افزود: پس از شنیدن دفاعیات آخر تمامی متهمان در موعد مقرر قانونی هم حکم عادلانه و منصفانه درباره هر یک از متهمین با توجه به میزان مسئولیت آن‌ها صادر می‌شود و هرکدام از متهمین مسئولیت‌هایشان تقسیم می‌شود لیدر مجازات شدیدتر داشته و کسانی که فعالیت کمتری داشتند طبیعتاً مجازات کمتری دارند.
 
تهدید شاکیان توسط برخی از متهمان
وی درباره حضور شاکیان در جلسه دادگاه نیز بیان کرد: به دلایلی برخی حضور پیدا نکردند یا به طریقی تهدید شدند از طرف متهمان و برخی هم آگاهی نداشتند و برخی نیز بهشان گفته‌شده که اگر نیایند شکایت کنند وجوه‌شان مسترد خواهد شد ولی به دادسرا اعلام کردیم و تعداد 35 نفر از شاکیان مراجع کردند.
رئیس دادگاه انقلاب استان فارس تصریح کرد: متهمان با این کار غیر از شاکیان خصوصی به بیت‌المال هم ضربه زدند و دلارهای مملکت را در اوضاعی اقتصادی سال گذشته، جمع‌آوری کردند و به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و گرجستان ارسال کردند که مشکلات اقتصادی زیادی برای کشور به وجود آمد.
قاضی ساداتی درباره ارزش واقعی پرونده نیز گفت: ارزش واقعی با توجه به اینکه تعداد شاکیان مشخص نیست، تعیین نشده ولی گردش مالی هر یک از این‌ها بیانگر میزان فعالیت گسترده در حوزه سرمایه‌گذاری و تجارت سود است و فاینی که تحت عنوان ارز دیجیتالی در حساب‌های این‌ها است نشانگر جذب سرمایه‌های مردم و ارسال به خارج از کشور است.
وی با اشاره به قطعی بودن حکم در این دادگاه بیان کرد: تعداد 15 نفر متهم هستند که اغلب هم تحصیل‌کرده هستند، آگاهی داشتند و با علم و اطلاع وارد این موضوع شدند و مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری کاذب کردند، کسانی هم‌فکر می‌کردند می‌توانند راه صدساله را یک‌شبه طی کنند وارد این ماجرا شدند که هم سرمایه‌شان ازدست‌رفته و هم‌سودی دریافت نکردند.
 
لیدرهای اصلی ایرانی‌اند/ اینترپل به دنبال متهمان اصلی
قاضی ساداتی گفت: در این پرونده تعدادی از متهمین اصلی متواری و در دبی هستند که پرونده‌شان مفتوح است و درواقع لیدرهای اصلی ایرانی ولی خارج از کشور هستند و از طریق پلیس بین‌الملل و دادسرای اینترپل دستگیری این افراد در دستور کار است.
وی با اشاره به شیوه کلاه‌برداری این افراد عنوان کرد: تحت عنوان جذب سرمایه و برای تولید بیشتر پول از مردم می‌گرفتند درحالی‌که در هیچ تولیدی نقش نداشتند و هیچ سرمایه‌ای هم به کشور وارد نکردند، سرمایه را خارج کردند ادعا دارند که دلار وارد کردند اما هیچ مدرکی ندارند.
قاضی ساداتی تصریح کرد: در سایت های بین‌المللی نسبت به فعالیت این شرکت فایننشیال هشدار داده‌شده ازجمله در 7 کشور مالزی، چین، امارات، ایران، گرجستان و لندن که خاستگاه همین شرکت است، به مشتریان هشدار داده‌شده و حتی در لندن ذکرشده که این شرکت خارج از آن چیزی که تحت عنوان آموزشی بوده فعالیت می‌کند و مردم‌فریب نخورند.
وی با اشاره به فعالیت این شرکت در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: تعدادی از سران این شرکت دستگیر شدند و در اختیار پلیس دبی هستند.
 
اعلام حکم تا هفته آینده
قاضی ساداتی درباره اعلام حکم و زمان آن نیز بیان کرد: پس از اخذ دفاع از متهمان در موعد قانونی که در قانون 7 روز ذکرشده، حکم اعلام می‌شود و برای این پرونده نیز تا هفته آینده حکم مقتضی صادر می‌شود.
وی بابیان اینکه سیاست دادگاه‌های انقلاب تأمین امنیت مردم در همه حوزه‌ها است، تصریح کرد: اگر شاکی بخواهد مراجعه کند می‌تواند به دادسرا مراجعه و شکایت خود را مطرح کند که ثبت و بررسی می‌شود و در سیر تکمیلی پرونده لحاظ می‌شود.
قاضی ساداتی با اشاره به حکمی که قانون برای اخلالگران تعیین کرده است، گفت: به لحاظ قانون برای اخلالگران نظام اقتصادی حکمی بین 5 تا 20 سال به‌اضافه جزای نقدی معادل وجوهی که دریافت کردند، در نظر گرفته‌شده است.
 
پرونده صرافی‌ها مفتوح است
وی درباره ذکر و نقش تعدادی از صرافی‌ها در این پرونده افزود: پرونده صرافی‌ها مفتوح است درواقع این پرونده 2 قسمت دارد، یک قسمت در شعبه بازپرسی موضوع سران لیدرها و صرافی‌ها را بررسی می‌کند که اگر منجر به کیفرخواست شد در دادگاه انقلاب بررسی می‌شود.
در ادامه جلسه دادگاه چند نفر از شاکیان به بیان شکایت خود پرداختند که بر اساس اصل اعتماد به‌عنوان دوست، کارمند و غیره با متهمان آشنا شده و مبالغی را به آن‌ها سپرده بودند که پس از مدتی متوجه کلاه‌برداری شده بودند.
همچنین بنا به اظهارات شاکیان هیچ رسید و قراردادی بین شاکیان و متهمان برای دریافت پول منعقد نشده و هر بار به یک حساب پول واریز می‌شده که تائید کننده زیرمجموعه داشتن متهمان است.
در ادامه دادگاه متهمان در جایگاه احضار شده و به بیان آخرین دفاعیات خود پرداختند و وکلای مدافع متهمان نیز دفاعیات خود را در قالب لایحه در محضر دادگاه قرائت کردند. در بررسی وضعیت متهمان تنها وضعیت خانم پگاه حمامی ترقی از اتهام به معاونت در جرم و مباشرت با پدرش تغییر کرد.
به گزارش کبنا، این دادگاه 15 متهم دارد که عبارت‌اند از: شهرام حمامی ترقی، امیر بهاری، معین گرگین، آرش آزادی، حمزه قنبری، ستار طاهری، امیرحسین سلیمان حشمتی، کامران قطعی، علی‌اکبر اصغری شیرازی، قاسم داوران، بابک با دقت، رضا زاهدی، شاهین همتایی و پگاه حمامی ترقی متهمان ردیف یک تا 14 هستند که بر اساس کیفرخواست متهم به اخلال در نظام اقتصادی و پولی از طریق عضوگیری در گروه به‌منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا و توسعه زنجیره انسانی بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1