تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب : ۴۱۲۷۲۴
یک وعده دیگر؛

بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی آل‌سعود در آتش/رویترز: صادرات نفت عربستان نصف شد

۰
بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی آل‌سعود در آتش/رویترز: صادرات نفت عربستان نصف شد
کبنا ؛حمله به پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌های سعودی توسط انقلابیون یمن روزگاری به عنوان یک خبر عجیب و چه بسا غیر ممکن تلقی می‌شد. اما انقلابیون یمن این غیر ممکن را ممکن کرده و ابهت پوشالی آل‌سعود را حقیقتا درهم شکسته‌اند. جنبش انصارالله یمن با رونمایی از انواع پهپادها و موشک‌های بالستیک و حمله به مواضع مهم و حیاتی آل‌سعود نشان داده سامانه‌های دفاعی آمریکایی نیز نمی‌توانند سعودی‌ها را نجات دهند، مگر تجاوز به کشورها متوقف شود. در ادامه این «حملات تعیین‌کننده»، دیروز خبر رسید بار دیگر تاسیسات نفتی عربستان در شرق این کشور با دقت توسط پهپادهای انصارالله مورد حمله قرار گرفته است. بنابر اعلام سخنگوی نیروهای وابسته به انصارالله یمن، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور صبح دیروز با ۱۰ پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات «توازن بازدارندگی دوم» هدف قرار‌داده است. خبری که ابتدا سعودی‌ها آن را «دروغ» خواندند اما با انتشار تصاویر آن، لب به اعتراف گشودند!
مردم عربستان همکاری کردند
به گزارش ایسنا، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته «هدف گیری دو میدان نفتی بقیق و خریص بزرگ‌ترین عملیات در عمق عربستان است و این عملیات واکنشی مشروع و عادی به جنایت‌های متجاوزان و محاصره است. عملیات توازن بازدارندگی در پی عملیات اطلاعاتی دقیق و رصد قبلی و همکاری با ساکنان منطقه انجام گرفت». یحیی سریع سپس سعودی را تهدید کرد، «عملیات این گروه در آینده گسترش خواهد یافت و تا زمانی که محاصره و تجاوزات ادامه یابند حملات ما دردناک‌تر خواهد شد و بانک اهداف ما روز به روز گسترده‌تر می‌شود».
رویترز: صادرات نفت عربستان نصف شد
خبرگزاری رویترز با پوشش خبر حمله پهپادی به تاسیسات پالایشگاه «بقیق»، گزارش داد که این حملات باعث ایجاد اختلال در تولید وصادرات نفت عربستان شده است. رویترز افزود، این حملات بر تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت تأثیر گذاشته و صادرات نفت این کشور را تا نصف تقلیل داده است. این پالایشگاه در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شهر «دمام»‌، که از مهم‌ترین شهرهای عربستان است، قرار دارد.
بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان
پالایشگاه آرامکوی عربستان که در منطقه بقیق قرار دارد، یک مجتمع فرآوری نفت است که در۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران واقع شده و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام دنیا محسوب می‌شود. در این پالایشگاه نفت خام ترش تبدیل به نفت خام شیرین می‌شود و پس از آن از طریق خلیج‌فارس و دریای سرخ صادر می‌شود. برآورد شده که ظرفیت پالایش نفت در این پالایشگاه ۷ میلیون بشکه در روز است. مجموعه پالایشگاهی خريص هم یکی دیگر از پالایشگاه‌های هدف قرار گرفته است که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری ریاض قرار دارد. هنوز تاثیر این ‌آتش‌سوزی روی قیمت جهانی نفت به دلیل بسته شدن بازارهای جهانی در آخر هفته خود را نشان نداده است.
نقش آزادگان سعودی
«حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش «انصار‌الله» یمن درباره جزئیات این حملات پهپادی توضیحاتی ارائه کرده که به نظر می‌رسد، سابقه نداشته است. الاسد به شبکه خبری «العهد» گفته بمباران آرامکو، در جریان یک عملیات اطلاعاتی صورت گرفت که در چارچوب حق مشروع یمن در پاسخ به حملات سعودی است. وی اظهار داشت همکاری شرافتمندانه آزادگان داخل سعودی، نقش مهمی در موفقیت این عملیات هوایی در عربستان داشت. این مسئول یمنی خاطر نشان کرد که بانک اهداف یمنی در داخل عربستان روز به روز گسترش می‌یابد. وی در پایان تاکید کرد این حملات در روزهای آتی ادامه پیدا خواهد کرد.
واکنش ریاض
مقامات سعودی طبق عادت قبل، ضمن اعتراف به این حمله، اقدام به کم جلوه دادن خسارت‌های ناشی از آن کردند به طوریکه شبکه العربیه به نقل از سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان اعلام کرد، آتش‌سوزی رخ داده مهار شده‌ و خسارت چندانی به این دو پالایشگاه وارد نشده است.! وی افزود، آتش‌سوزی رخ داده در مجموعه پالایشگاهی وابسته به آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» در نتیجه حملات پهپادی بوده است. این سخنگو ادامه داد، طرف‌های مربوطه در حال انجام تحقیقات در این باره هستند. سعودی‌ها پیش از انتشار تصاویر ویدئویی و عکس‌ها، از اساس وقوع این حمله را تکذیب کرده بودند!
انصارالله ماه گذشته میلادی نیز با ۱۰ پهپاد بزرگ‌ترین مخزن استراتژیک نفت سعودی‌ها را که تا بیش از یک میلیارد بشکه نفت تولید می‌کند هدف قرار‌داده بود. انصارالله اردیبهشت ماه نیز ایستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو واقع در ۷۹ کیلومتری استان عفیف به سمت غرب کشور را هدف حملات پهپادی قرار‌داده بود.
هدف بعدی؛ اشغال ریاض
محمد البخیتی، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، با اشاره به این حمله تهدید کرد اگر عربستان به تجاوز و حملاتش به یمن پایان ندهد رزمندگان یمنی، ریاض پایتخت عربستان را به تصرف خود در خواهند آورد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، البخیتی تاکید کرد:«این نخستین بار است که مقامات سعودی عملیات دقیق نیروی هوایی یمن در عمق خاک عربستان را اعلام می‌کنند. این اقدام شاید به این علت صورت گرفت که بعضی فعالان، تصاویری را از آتش‌سوزی بزرگ و ستون‌های دود در تأسیسات شرکت آرامکو پخش... این قبیل عملیات ادامه خواهد داشت و گسترش خواهد یافت تا زمانی که سعودی‌ها تجاوزگری علیه یمن را متوقف کنند و به محاصره یمن پایان دهند. تأکید می‌کنیم که اگر سعودی‌ها به تجاوزگری خود ادامه دهند و پایان جنگ را رد کنند، پایان جنگ به پایان کار نظام سعودی مرتبط خواهد شد. عملیات ما محدود به حملات هوایی و موشکی باقی نخواهد ماند و بر حمله زمینی به عمق خاک عربستان متمرکز خواهیم شد و اگر تجاوزگری خود را متوقف نکنند، ان شاء‌الله به ریاض خواهیم رسید».(کیهان)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1