تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۴۱۲۷۰۲
کبنا گزارش می‌دهد

خلاء فرهنگی نبود سینما در کهگیلویه و بویراحمد/ سالن سینما دهناد دهدشت خود یک معضل است

۱
خلاء فرهنگی نبود سینما در کهگیلویه و بویراحمد/ سالن سینما دهناد دهدشت خود یک معضل است
کبنا ؛هنوز سینما دوره‌های آغازین خود را طی می‌کرد که لنین (از جمله سیاستمداران شوروی سابق) گفت: «سینما با ما، همه ارتش‌های دنیا بر علیه ما، سرانجام پیروز خواهیم شد.» همین یک جمله که از زبان یک سیاستمدار نقل شده، به خوبی نشانگر اهمیت و قدرت سینماست. سینما وسیله خوبی برای تبلیغ و ارائه دیدگاه‌ها و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی است.
سینما یکی از هنرهای فرهنگ ساز است و امروزه هنر علاوه بر اینکه به عنوان روشی برای بیان و غلبه بر هیجانات و تنش‌های روحی و روانی در جامعه نقش آفرینی می‌کند، یکی از اصلی‌ترین راه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز محسوب می‌شود.
 سینما دهناد دهدشت که  سا ل ۷۳ تأسیس شد، در دهه نخست راه‌اندازی سینما رونق خوبی داشت اما بعدها با افت و حتی تعطیلی ۶ ساله همراه شد، پس از آن اقداماتی در بازسازی و مجهز شدن به سیستم‌های روز انجام شد و فیلم‌های روز در آن اکران می‌شد با این وجود بی‌مهری شهروندان و استقبال نکردن از سینما در کنار بی تدبیری مسولان شهرستان زنگ خطری برای تعطیلی سینما یا حتی تغییر کاربری آن شده بود.
  در دوره دهبانی پور اما با انتصاب «ایرج کاظمی جو» به عنوان رئیس فرهنگ و ارشاد کهگیلویه سینمای دهدشت رونق بهتری گرفت، برگزاری جشنوارها های فیلم فجر هم مورد استقبال مردم قرار گرفت.
اگرچه سالن سینمای دهدشت و امکانات آن وضعیت خیلی خوبی ندارد ولی می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و بهترین تصمیم‌های دهبانی پور انتصاب «کاظمی جو» بود چرا که در دوره کاظمی، یک دوره‌ی درخشان از لحاظ کاری اتفاق افتاد و حجم عظیمی برنامه‌ی فرهنگی و هنری در کهگیلویه برگزار شد.
در حال حاضر سینما دهناد دهدشت که یکی از مهترین امتیازات فرهنگی شهرستان است به دلیل اختلافات ایجاد شده میان شهرداری و مسوول سینما برای مکان و هزینه  بیلبوردهای تبلیغاتی، مدتی است در تعطیلی به سر می‌برد که نهایتاً با ورود کاظمی جو به مسئله، گویا قرار است شهرداری تا زمان واگذاری مسولیت بیلبوردها به پیمانکار مجدداً همکاری داشته باشد و سینما به زودی به فعالیت بپردازد.
اما خلأ فرهنگی نبود سینما در دیگر شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر وجود دارد، سینمای گچساران به دلیل بدهی تعطیل است و سینمای یاسوج نیز که تخریب شده است و در حال حاضر هیچ سینمای فعالی در این استان وجود ندارد و تنها از یکی دو مکان اداری و سالن‌های چند منظوره برای اکران برخی فیلم‌ها استفاده می‌شود که مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.
جدای از فعال بودن یا نبودن سینما در استان، بحث عدم استقبال مردم از سینما و اجتماعی نشدن دغدغه رفتن به سینما از مهمترین معضلاتی است که عامل بی رونقی سینماهای ایران شده است و مطمئناً مشکلات اقتصادی مردم، تنها دلیل آن نمی‌تواند باشد.
یکی از شهروندان با بیان اینکه علاقه‌ای به رفتن به سینما ندارم، گفت: دوستانم از فیلم‌های سینمایی تعریف می‌کنند با این حال تمایلی به رفتن به سینما ندارم.
وی با بیان اینکه سینما هم خوبی‌ها و طرفداران خاص خودش را دارد، اظهار کرد: کهگیلویه سینمای استانداردی ندارد و شاید دلیل عدم استقبال مردم از سینما همین باشد.
یکی دیگر از جوانان در گفت و گو با کبنا، وجود سینما را ظرفیت مهمی برای ارائه و ترویج فرهنگ ایرانی در سطح جامعه دانست و گفت: متاسفانه شهر دهدشت هیچ مکان تفریحی مناسبی برای خانواده‌ها ندارد و تنها سالن سینمای استان که در دهدشت است زیبنده نیست، نه صندلی‌های راحتی دارد نه نور پردازی مناسب، فیلم‌های به روزی هم  ارکان نمی‌شود اگر مسوول سینما دهناد دهدشت عوض شود شاید مدیریت بهتر شود.
جوان دیگری بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سالن سینما دهناد را  کمبود کیفیت و تجهیزات دانست، راحت نبودن صندلی‌ها و حتی کمبود امکانات رفاهی برای مخاطبان ازجمله مشکلاتی است که سالن سینما دهناد از نظر کیفی از آن رنج می‌برند.
 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کهگیلویه نیز در این خصوص گفت: سینمای دهناد دهدشت مشکل خاصی ندارد و دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرد، هیچ جای ایران شهرداری یک نهاد خصوصی از جمله سینما را اسپانسران نمی‌شود اما با توجه به اینکه شهر دهدشت یکی از معدودترین سینمایی‌هایی است که هنوز سرپا است و هیچ شهر کوچکی در ایران وجود ندارد ان هم شهری که مرکز استان نباشد و سینما ان فعال باشد.
ایرج کاظمی جو عنوان کرد: ولی در طول سال‌های گذشته شاهد تعطیلی سینما دهناد بودیم، با حضور ما (به عنوان مدیر فرهنگ و ارشاد کهگیلویه) مجدداً فعالیت خود را از سرگرفت و فیلم‌های خیلی خوبی هم اکران کرد.
وی با اشاره به مکاتباتی که با شهراری داشت مطرح کرد: شهرداری موافقت کرد که  تا زمانی که بیلبوردها را به پیمانکار واگذار کند، چون سابق مکانی را برای تبلیغ در اختیار سینما قرار دهد، خب البته بخشی از کار شهرداری هم فرهنگی است و بعد از ایام محرم سینما مجدداً فعال می‌شود.
کاظمی جو در پایان مشکل امروز سینمای ایران را کمبود مخاطب دانست.
-------------------------------------
گزارش از سیده فاطمه خطیبی
-------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1