تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : ۴۱۲۶۳۸
کبنا گزارش می‌دهد

معامله‌ای جدید در یاسوج؛ خرید و فروش موی زنان

۸
۵
معامله‌ای جدید در یاسوج؛ خرید و فروش موی زنان
کبنا ؛فرایند خرید و فروش‌ها و کالا شدن اعضای بدن مثل کلیه، این سالها به خرید و فروش موی سر زنان سرایت کرده است. انگیزه‌ها متفاوت است، گاهی از روی نیاز و فقر فروخته می‌شود و گاهی انگیزه‌های دیگری غیر از فقر وجود دارد و بیشتر شبیه یک فعالیت تجاری است.
در دنیای جدید که فردگرایی حد و مرزها را می‌شکند و هیچ مرز و خط قرمزی برای افراد قائل نیست، شاید چیدن موها امری عجیب و غریب نباشد، و شاید دخترهای جوان و نوجوان برای این موضوع اهمیتی قائل نباشند، اما جالب است بدانید در گذشته، حتی در دنیای غرب، چیدن موی زنان معنای خاصی داشت و گاها نوعی تنبیه محسوب می‌شد، اگر مباحث فمینیستی و حقوق زنان را در نظر نگیریم، با نگاهی مثبت و فقط برای احیای ارزش‌ها و سنن به این موضوع نگاه کنیم، در می‌یابیم که «موی زنان» در سنن گذشته ایران ارزش و اهمیت زیادی داشت و گاها کوتاه کردن موی زنان معنای طردشدگی یا خدشه دار شدن هویت زنانه داشت.
معامله جدیدی که در شهر یاسوج دیده شده خرید و فروش موی زنان است. از 100 هزار تومان گرفته تا 600 هزار تومان موی زنان خرید و فروش می‌شود و موی زنان تبدیل به کالایی شده است که زنان با انگیزه‌های گوناگون به فروش موهای خود دست می‌زنند. اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که خرید و فروش موی زنان به قصد دلالی غیر قانونی است.
محمود پیروزه کارشناس حوزه اجتماعی و فرهنگی در این باره می‌نویسد: «در قصه‌ها واساطیر آورده‌اند، که یک حامی، «مویی» یا پری از خود به قهرمان می‌دهد، که در صورت لزوم آن را آتش بزند تا حامی به کمک او بشتابد. که از دلایلِ این مسئله می‌توان، به اعتقاد اقوامِ گذشته، به اتحاد و یگانگی فرد با اجزای جدا شده بدنش اشاره کرد. زیرا؛ آنان معتقد بودند، که حتی «مو» و ناخن چیده شده‌ی فرد، اگر به دستِ شخصی بیفتد، می‌تواند بر تمامِ بدن او، چیرگی یابد.
در تعدادی از داستان‌ها «مو» ها را، همچون طلسم، در جادو کردنِ اشخاص و دستیابی و زیان رسانیدنِ به افراد، به کار می‌بردند.
 در برخی باورها " مو" را، حتی بعد از بریدن یا کوتاه کردن، باید جایی مطمئن گذاشت؛ زیرا ممکن است آسیبی به اجزایِ جدا شده برسد. چرا که ارتباط شخص با آن عضو جدا شده از بدن، وجود دارد و شاید عواقب آن دامنگیرِ آن فرد شود.
...و داستان‌هایی در ادبیات فارسی، که هر کدام خود حکایتی شیرین دارند، از ارزش و عظمت گیسو!
در روایات و احادیث شیعه و فرهنگ ناب تشیع، به مو و طرز آرایش و نگهداری آن، سفارش بسیار شده است. که در مجالِ این نوشته، نمی‌گنجد.
 در کتابحلیه المتقین" علّامه‌ی مجلسی، آمده است: بِدان که زنان را، بدون ضرورت و عذر، موی سر تراشیدن، حرام است".
 القصه...
این روزها، در گیر و دارِ بی کسیِ قرن ۲۱، هرازگاهی، پیامکی تبلیغاتی، از گیرنده‌های تلفن همراه می‌رسد، که " خریدارِ موهای شما هستیم"
عده‌ای که نان و آبِ خویش را، در بردن آبرو، شرف، عفت و حیثیتِ زنان و دخترانِ این مرز و بوم، جستجو می‌کنند، برایشان مفهومی ندارد که عظمتِ یک زن، و تفاوت او با هم جنسش در فرهنگِ غرب، گیسویِ پوشیده‌ی اوست! همانا " قدرِ زر، زرگر بداند. قدرِ گوهر، گوهری"
 به گمانم، آنچه از ذهن کم توانم بر می‌آید، دست‌هایی پشتِ پرده‌ی این وقاحت است که زنان و مردانِ کاسبِ ما، گستاخانه دستِ به این معامله‌ی بی سود وُ پُر زیان می‌زنند!
جای بسی تأسف است برایِ مردمِ سر زمینم، که روزگاران دورتر، تارِ مویی را به نشانِ مردانگی و تعهد، گِرو می‌گذاشتند و اکنون در آرایش گاه‌های زنانه، (و شاید مردانه) موی زنانِ ما را به قیمتی ناچیز بریده و خریداری می‌نمایند!!
 اندکی پیشِ تو گفتم غمِ دل، ترسیدم
که دل آزرده شوی، ورنه سخن بسیار است
از بزرگان، نخبگان، مسئولان، ائمه‌ی جمعه و جماعت و هر کسی که دل در گرو فرهنگ و تاریخِ این میهن دارد، ملتمسانه تقاضامندم، به این موضوع پرداخته و ریشه‌ی این پدیده‌ی نا میمون را بخشکانند و با خاطیان و منحرفان در این مسیر، برخوردِ قانونی کنند. اما والدین به ویژه مادران عزیز، با ارشادِ دختران نجیبِ خویش، آنان را راهنمایی کنند تا در دامِ رنگینِ این افراد سودجو و کم خِرد گرفتار نشوند.»
شهربانو عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی، در واکنش به خرید و فروش موی زنان و دختران در آرایشگاه‌های زنانه و قانونی بودن یا غیرقانونی بودن این کار اظهار کرد: طبق قوانین موجود، هرگونه خرید و فروش کالا در آرایشگاه‌ها ممنوع است؛ ولی خرید و فروش اقلامی که مرتبط با فعالیت صنفی این واحدهاست بلامانع است.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران افزود: مثلاً فروش رنگ مو برای انجام خدمات آرایشگاهی به مشتریان یکی از الزامات فعالیت آن‌هاست و مواردی از این دست نیز مشکل ندارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خدمات اکستنشن در آرایشگاه‌های زنانه ارائه می‌شود، خرید و فروش مو برای اکستنشن بلامانع است، ولی خرید و فروش مو به‌قصد دلالی قطعاً غیرقانونی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
بابا این همه مشکلات تو جامعه داریم شما بند کردید به چی؟ باید درب کبنا را بست .
م.دانشی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر پیروزه
بسیار زیبا و منطقی تشریح کردند؛
امیدواریم مسئولین فرهنگی پیگیر باشند.
Iran, Islamic Republic of
بسیار زشت و زننده است وبه فرهنگ ایرانی صدمه می زند با توجه به قدمت تمدن وفرهنگ غنی ایران
محمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا زیبا بود
متأسفانه این ضد فرهنگ در استان ما بشدت رواج یافته و عده ی سودجو از خدا بی خبر فرهنگ را قربانی تجارت خود کرده اند!
بارانی
سردسته ی موفروشها در یاسوج شخصی است بنام ...
عفت و غیرت رو کنار زدند و حیافروشی جایگذین کردند
Iran, Islamic Republic of
واقعاً درست گفتی،
محمد
Iran, Islamic Republic of
این کسب و کار خلاف شرع و بر خلاف موازین عرفی منطقه ی ماست، متأسفانه می توان گفت مقدمه ای است برای مشکلات بیشتر
علی
Iran, Islamic Republic of
خانم //کلک باز مو نفروشید بهش
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1