تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۴۱۲۳۹۵
رئیس دادگستری شهرستان بهمئی:

عقد موقت دختر ۱۰ ساله با پسر ۲۲ ساله کهگیلویه و بویراحمدی باطل شد

۵
۲
عقد موقت دختر ۱۰ ساله با پسر ۲۲ ساله کهگیلویه و بویراحمدی باطل شد
کبنا ؛بعد از انتشار فیلم پر حرف و حدیث عقد دختر 10 ساله با پسر 22 ساله در شهرستان بهمئی و واکنش‌های متفاوتی که به آن انجام گرفت، رئیس دادگستری شهرستان بهمئی از ابطال عقد موقت دختر ۱۰ ساله با پسر ۲۲ ساله در این شهرستان خبر داد.
علی سعیدی در این باره به تسنیم گفت: در چند روز اخیر شاهد انتشار فیلم با عنوان «عقد دختر بچه‌ای 10 ساله با مردی 30 ساله» بودیم که با همکاری دستگاه‌های متولی و حوزه قضایی مسئله را پیگیری کردیم.
وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و آوردن عاقد، داماد و اولیای دختر 10 ساله متوجه شدیم که داماد 22 سال سن دارد و به رسم طایفه‌ای و عشیره‌ای و رسومات محلی  که در شهرستان بهمئی رایج است دختر را برای پسر نامگذاری کرده‌اند تا بعد از گذشت 6 سال که دختر به سن قانونی برای همسر داری برسد، ازدواج کنند.
بیشتر بخوانید
سعیدی با بیان اینکه  خانواده دختر وپسر در اظهارات خود گفته‌اند که برای اینکه دختر و پسر از نظر قانونی و شرعی به همدیگر محرم  باشند اقدام به چنین عملی  کرده‌اند، بیان کرد: هرپدری که در سن کوچک دختر خود را مجبور به ازدواج کند مجرم است و این جرم برای عاقد و داماد هم منصوب می‌شود.
رئیس دادگستری شهرستان بهمئی به ابطال عقد موقت دختر 10 ساله اشاره کرد و افزود: با راهنمایی و ارشاد پدر و داماد  توسط مشاورین دادگاه طبق ماده 50 حمایت از خانواده با بذل مهریه از طرف پدر عروس و بذل  مدت از طرف داماد عقد این دختر ده ساله و پسر 22 ساله با رضایت هر دو خانواده ابطال شد.
حسن نگین تاجی رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به ایسنا گفت: در پی انتشار فیلمی از عقد دختربچه حدود 9 سال برای مرد حدود 30ساله در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به محض اطلاع از این خبر ‌دستورات لازم جهت بررسی موضوع به رئیس دادگستری شهرستان بهمئی داده شد که متعاقبا رئیس دادگستری شهرستان نیز این اقدامات را انجام داد.
«نگین تاجی» افزود: پس از شنیدن این موضوع طرفین شناسایی و از خانواده‌های دو طرف و عاقد دعوت کرده ایم، سپس اظهارات پدر دختر، پسر، دختر و عاقد را شنیدیم.
وی افزود: سن دختر براساس کپی شناسنامه ارائه شده 11 سال می‌شود و پسر نیز 22 سال دارد.
به گفته رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، انگیزه این اقدام صرفا به خاطر ایجاد محرمیت با عقد موقت، شناخت بیشتر و رفت و آمد زوج با خانواده زوجه جهت جلوگیری از برخی مسائل و مشکلات شرعی بوده است تا اینکه پس از گذشت 6 سال اقدام به عقد رسمی و ازدواج کنند.
نگین تاجی تصریح کرد: احساس کرده ایم دختر در این سن آگاهی پایینی دارد و مصلحت نیست عقد موقت هم باشد ولی زوجه مهریه مشخص شده را بذل کرده(بخشیده است) و زوج مدت باقی مانده عقد را (عقد دو ساله بود) بذل کند. بنابراین عقد منتفی و منحل شد تا در زمان مقتضی با اخذ مجوز از دادگاه اقدام به ازدواج رسمی کنند.
وی گفت: طرفین این مساله را پذیرفتند و با رضایت طرفین عقد موقت از بین رفت. با توجه به اینکه مطابق ماده 50 قانون حمایت از خانواده - مربوط به سال 1391- اقدام زوج، ولی زوجه و عاقد جرم بوده، جهت برخورد قضایی متناسب به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهمئی و دادسرای ویژه روحانیت اعلام جرم شده است.
رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به نمایندگی از قوه قضائیه همانطوری‌که مدافع حقوق عامه است، حقوق اطفال را به شدت رصد و مورد حمایت قرار می دهد و از این به بعد در صورت مشاهده چنین مواردی که مخالف مقررات حقوق کودک و خانواده باشد، طبق قانون برخورد خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرادیان
Romania
خدا خیرتون بده
اینو بهش میگن مسئولیت پذیری
Iran, Islamic Republic of
آفرین برشما دکتر نگین تاجی
Iran, Islamic Republic of
باید والدین اول دختر و سپس والدین داماد و داماد جریمه سنگین میشدن که دیگه شاهد چنین معضلی نباشیم
یاسر
Iran, Islamic Republic of
شما چقد ساده این بابا باطل چی فقط خواستن سر و صدا بخوابه مگه میشه کسی سنت پیامبر و باطل کنه
Iran, Islamic Republic of
این پدرباید ؟؟؟؟؟ اخه این هم شودپدر
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1