تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۴۱۲۳۸۸
جلسه محاکمه علنی متهمان بانک سرمایه برگزار شد

حلقه های جدید فساد

۱
۰
حلقه های جدید فساد
کبنا ؛روز گذشته «مهر» گزارش مبسوطی از جلسه محاکمه علنی محمدرضا خانی و ۶ نفر دیگر از متهمان پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم ویژه مفاسد اقتصادی را روی خروجی خود قرار داد که بخش‌هایی از آن به این شرح است:
قاضی مسعودی‌مقام در ابتدای جلسه محاکمه دادگاه خطاب به متهم محمدرضا خانی گفت: اتهام شما اخلال در نظام اقتصادی از طریق مشارکت در ۱۳ فقره خیانت در امانت به مبلغ ۱۳هزار میلیارد ریال، تحصیل منفعت از طریق دریافت فرش‌های نفیس از عظیم‌زاده به مبلغ ۳میلیارد ریال، دریافت ۶۴۰ هزار یورو از داریوش امانی، یک میلیارد ریال از قاسم خلیلی جهت خرید خودرو بی‌ام‌و و ۲ میلیارد و هزار و ۶۰۰ میلیون ریال از شرکت سایه‌گستر است اگر دفاع از خود دارید، بگویید.
دفاعیه خانی
متهم محمدرضا خانی یکی از مدیران عامل بانک سرمایه با حضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت و گفت: همواره بازرسی کل کشور در کنار ما بود و در دو کمیسیون معاملات و املاک که بحث گرانمایه‌ها مطرح می‌شد این نظارت‌ها وجود داشت البته رهبری این کارگروه با شخص پسندیده بود و او دستور می‌داد که با هماهنگی گروه کارها انجام شود.
وی در خصوص دخالت فردی به نام حیدری یکی از اعضای هیات مدیره در بانک گفت: این موضوع آن طور که مطرح شده نبود تنها یک بار دخالت بود که به درخواست بنده انجام شد.
قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهم، گفت: حیدری چه کسی بوده که متهم پاسخ داد: این فرد عضو یک نهاد نظامی بود. زمانی که تسهیلات به شرکت سایه‌گستر داده شد مخالفت برخی اعضای هیات مدیره کارساز نبود؛ البته به لطف زحمات ایشان دستور توقف برخی چک‌ها و ابطال برخی از موضوعات مرتبط با این مساله اعمال شد. تنها دخالت ایشان به دعوت بنده بود تا برخی چک‌هایی که دست مدیرعامل سپاهان بود.
خانی همچنین در خصوص فقدان نظارت‌ها در بانک سرمایه توضیح داد: نظارت در بانک سرمایه در اعضای هیات مدیره وجود داشت و در رابطه با همه اعضا در مورد نظارت به شکل جامع انجام می‌شد. تمام اعضای هیات مدیره از جمله بنده دسترسی به تمامی امکانات و نظارت را داشتند که مهم‌ترین آنها موضوع تراز مالی روزانه بود. هر روز تراز روزانه به معنای مصارف تخصیص یافته و ثبت شده و همچنین در بانک اتفاق می‌افتد در اختیار هیات مدیره قرار می‌گرفت.
وی در خصوص فتوشاپ مصوبات توضیح داد و گفت: مصوباتی که وجود دارد امضای آنها اصیل است و فتوشاپی وجود ندارد، اگر ابهامی در این رابطه وجود دارد باید بگویم اساس مصوبات در بانک وجود دارد.
وی افزود: زارعی، معاون وقت مالی گفته چک مربوط به بانک تجارت را مهر نکردم این در حالی است که مهر حسابداری در گاوصندوق امور مالی است که فقط یا رئیس حسابداری یا معاون امور مالی به آن دسترسی دارند.
خانی گفت: در سوم مرداد ۹۵ رئیس وقت دفتر بازرسی نامه زد و کل مدارک و مستنداتی که در خصوص دو بدهکار یعنی امامی و هدایتی بود تقدیم دستگاه امنیتی شد.
وی در خصوص امحای اسناد گفت: زمانی که حیدرآبادی‌پور عزل شد خیلی از مدارک و مستندات از بانک خارج شد و تنها کاری که می‌توانستیم بکنیم این بود که عوامل این موضوع اخراج شدند. با این حال تمام مصوبات بانک وجود دارد و سندی امحا نشده است.
خانی در ادامه در ارتباط با فرآیند انتصابش به عنوان مدیرعاملی بانک سرمایه گفت: بعد از عزل حیدرآبادی‌پور اعضا مصوب کردند بنده به عنوان قائم‌مقام مدیرعاملی بانک منصوب شوم و در تاریخ ۲۳ /۴/ ۹۵ اعضای هیات مدیره به بانک مرکزی اعلام کردند آقای بهمن خادم و بنده هر دو صلاحیت تصدی مدیرعاملی را داریم. در دو نامه هر دو نفر ما برای تصدی سمت مدیرعاملی معرفی شدیم و در تاریخ ۱۶ /۶ /۹۵ محمدرضا خانی به اتفاق آرا به عنوان مدیرعامل معرفی شد و مصوبه به بانک مرکزی ابلاغ شد.
وی در ارتباط با موضوع تابلو فرش‌ها اظهار کرد: این قضیه ارتباطی به بانک ندارد، تابلوفرش‌هایی که خریدیم بابتش چک دادیم که وصول کردند و به حساب آقای عظیم‌زاده واریز شد و ما چک دادیم سند آن موجود باشد.
خانی در خصوص پیامک‌های رد و بدل شده با امامی که نماینده دادستان در جلسات قبلی دادگاه آن را قرائت کرد اشاره کرد و گفت: بنده از آقای قهرمانی سوال کردم که آیا در زمان حیات کاری من در بانک سرمایه یک ریال به آقای امامی و گروه وی خدمات بانک ارائه شده یا خیر که فرمودند نشده است، لذا هیچ رابطه‌ای میان بنده و ایشان وجود نداشته است و علت پیامک‌ها این بوده که هیچ گونه خدماتی به وی ندادیم و یک نفر از افراد ایشان نیز در بانک به کار گرفته شد.
وی تصریح کرد: آقای قاضی از شما خواهش می‌کنم لحظاتی از کسوت قضاوت خارج شوید و به آخرین عرض در مقام یک استاد بی‌نظیر دانشگاه توجه کنید؛ آیا من که افتخار انتساب به خاندان معظم ۳۲شهید را دارم و در دامان پدر و مادر بسیار بزرگواری تربیت شدم که در ایام قبل از انقلاب قریب به ۱۴سال در تبعید بودند، می‌توانم اخلال‌گر باشم؟ آقای قاضی مصادیق اخلال من چیست آیا خرید هواپیما،‌ گازرسانی به مناطق محروم استان زنجان، رونق تولید در شرکت قطعه‌سازی، تبدیل قراردادهای بدون وثیقه به قراردادهای با وثیقه، جلوگیری از پرداخت ضمانت‌نامه‌های صوری، پرچم‌داری در مبارزه با فساد، شکایت علیه بدهکاران بانک و اخراج افراد منتسب به بدهکاران از مصادیق اخلال است؟
توضیحات نماینده دادستان
رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یکی از مدیران عامل پیشین بانک سرمایه، اظهار داشت: متاسفانه پرونده بانک سرمایه وضعیت نامطلوبی دارد و شاهد حضور اشخاص امنیتی و نظامی که عمدتاً بازنشسته شدند و نفوذ گسترده در دستگاه‌ها داشتند، هستیم.
وی افزود: این افراد وارد بانک شده و با تبانی در مدیریت، پست‌های مختلفی را بر عهده می‌گرفتند. آنها خودشان را منتسب به نهادهای امنیتی می‌کردند اما فقط یک تفنگ به کمر داشتند و از آن سوء استفاده می‌کردند.
نماینده دادستان به اظهارات خانی در رابطه با کمک گرفتن از یکی از افراد اطلاعات سپاه اشاره کرد و گفت: آقای خانی مگر آن فرد بانکی بود که شما صدا زدید تا مشکلات‌تان را حل کند.
قهرمانی با اشاره به افراد امنیتی و نظامی دخیل در پرونده بانک سرمایه گفت: پرونده این اشخاص در مسیر رسیدگی است و دادگاه آنها هم تشکیل می‌شود تا مردم بدانند هر کسی که بخواهد سوءاستفاده کند با برخورد عدالت مواجه می‌شود.
قهرمانی در خصوص رابطه متهم خانی با گروه ریخته‌گران گفت: ریخته‌گران مجموع هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به مجموع بانک‌های کشور بدهکار بوده است. در این رابطه اموالی معرفی می‌شود و مقرر می‌شود تا بانک تجارت به عنوان عامل برای این مساله تعیین شود اما خانی یک باره نامه می‌نویسد که بدهی ریخته‌گران را عامل شود.
وی با بیان اینکه دم خروس فشار را در موسسه مالی اعتباری نور در کرج یافته‌ایم، گفت: بخشی از تسهیلات به شرکت‌های پایدار قشم، ۸۰ میلیارد به نکویی مدیرمسئول روزنامه قانون، ۲۵۰میلیارد به شرکت ریخته‌گران و مبالغی هم به شرکت عظیم‌زاده و آرد دامغان پرداخت شده است.
آقایان بانکی دو درصد از آنها می‌گرفتند و هفت صدم درصد به بهانه فاکتور و بیمه تسهیلات و ۴ دهم درصد به اسم کارگزاری می‌گرفتند. آن ۴ درصد ابهامات زیادی داشت و ضابطان پشت‌ پرده و گمنام مبارزه با فساد خیلی تلاش کردند تا این ۴درصدها را ردیابی شود در نهایت به یک موسسه مالی و اعتباری در کرج رسیدیم و متوجه شدیم مربوط به دو خانمی است که پول‌ها به حساب آنها واریز می‌شده است.
وی افزود: در رابطه با شرکت هدایتی مصوبه هیات مدیره مصوبه تخلف باری است و آقایان مصوبه را مشروط نوشتند تا به هدایتی تسهیلات بدهند، این هنر نیست. اینکه مصوبه صادر شده اما در اجرا باید درست انجام می‌شده متوجه شخص مدیرعامل است.
قهرمانی خطاب به متهم خانی گفت: آقای خانی، نامه‌ای داریم که بهمن خادم در تاریخ ۱۹ مرداد ۹۵ با مصوبه هیات مدیره، به عنوان مدیرعامل بانک انتخاب می‌شود، چه طور می‌شود که شما مدیرعامل می‌شوید؟ نامه‌ای از بانک مرکزی موجود است در تاریخ 8 /6 /95 که آن بانک اعلام کرده که بانک سرمایه در رابطه با اعلام خانی به عنوان مدیر عامل متضمن است و آن بانک نامه‌ای ارسال کرده این در حالی است که اتخاذ دو تصمیم برای یک فرد در دو مرحله امری قابل تامل است.
در این هنگام یکی از متهمان (از اعضای هیات مدیره بانک سرمایه) در واکنش به سخنان نماینده دادستان، گفت: در این رابطه ما را تهدید می‌کردند که خانی مدیرعامل شود. بانک مرکزی، صندوق ذخیره فرهنگیان و ...
در ادامه قهرمانی به رابطه بین برخی متهمان اشاره کرد و افزود: تلگرام‌ها را رصد کردیم؛ پیام‌های بین امامی و فرزان را دیدیم که گفته شده بود خانی را بستیم و فلانی (فرد گزارش‌دهنده تخلفات به اژه‌ای) را برکنار می‌کنیم.
وی خطاب به متهم خانی، گفت: شما می‌گویید خدمتی به امامی نکردید، این در حالی است که شما بزرگ‌ترین خدمت را به او کردید. امامی کار فنی در بانک سرمایه می‌کند، به طوری که با مدیران تبانی می‌کند. ملک ارزان قیمت ۹۰میلیارد تومانی را به مبلغ ۱۹۶میلیارد تومان به بانک سرمایه می‌فروشد. مابه‌التفاوت آن را پول نقد می‌گیرد و این پول را به اسم افزایش سرمایه به شرکت توسعه ساختمان سرمایه واریز می‌کند. این موضوع تسهیلات نبوده که شناسایی‌ شود بلکه مابه‌التفاوت ملک بوده است.
قهرمانی به ساخت سریال شهرزاد ۲ اشاره کرد و افزود: در شهرزاد ۲ پول‌هایی را از طریق شرکت توسعه پایدار دادید. البته ما مخالفتی برای توسعه فیلم و فرهنگ نداریم، اما همه دست‌اندرکاران این زمینه باید شرایط مساوی برای استفاده از تسهیلات داشته باشند. اما این آقا بدون اعتبارسنجی و تنها از روی رفاقت‌هایی که داشته است تسهیلات را پرداخت کرده است و البته تسویه هم نشده است. اینها خدمت فرهنگ نیست بلکه خیانت به فرهنگ است.
در پایان قاضی مسعودی‌مقام از ارجاع پرونده یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه به دادگاه ویژه روحانیت خبر داد و گفت: پرونده متهم هادی به دلیل اینکه روحانی است به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده است. این متهم از چندین تن از مراجع گواهی روحانیت را به دادگاه داده است. به همین جهت عدم صلاحیت دادگاه ویژه را اعلام کردیم. البته هنوز دادگاه ویژه روحانیت در این رابطه پاسخی نداده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

الا
Iran, Islamic Republic of
تو این کشور یک چیز عادی و راحتیه چون همه دنبال شراکت در یک مدرسه کوچک ببینید چقدر فساد وجود دارد تا بقیه جاها
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
1