تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۴۱۲۳۸۳
نگاهی به ترکیب جمعیتی استان کهگیلویه و بویراحمد؛

کهگیلویه و بویراحمد سالخورده و پیر می‌شود

۱
۰
کهگیلویه و بویراحمد سالخورده و پیر می‌شود
کبنا ؛محمدعلی تقوی کاهش ولادت‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد را نگران کننده می‌داند و می‌گوید: «درصد ولادت‌ها 14 درصد کاهش پیدا کرده است و همچنین کاهش ۶ درصدی ولادت‌ها درسال ۹۷ نسبت به ۹۶ را داشتیم.» این صحبت‌ها نشان می‌دهند که زوج‌های جوان کهگیلویه و بویراحمد خیلی تمایل به فرزندپروری ندارند. مسئله ای که شاید در آینده جامعه ما را دچار آسیب های جدی و با کمبود نیروی انسانی مواجه کند.
شرایط بد اقتصادی خانوار، نبود شغل و درآمد پایین خیلی از زوج‌ها را مجبور کرده است که یا فرزندی نخواهند و یا هم به تک فرزندی رو بیاورند. به غیر این دلایل بعضی عوامل دیگری مانند ناتوانی جمعی از زنان کهگیلویه و بویراحمد در بارداری هم دلیلی بر این امر می باشد که البته این موضوع درصد خیلی کمتری به خود اختصاص می دهد.
سال 98 استان کهگیلویه و بویراحمد با کاهش ازدواج جوانان هم مواجه شد، تقوی مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: « با کاهش ۶.۴ ازدواج طی پنج ماهه سال ۹۸ روبرو  بودیم و طی همین مدت کاهش ۷ درصدی طلاق نیز به ثبت رسید.» این آمارها نشان می‌دهد که تمایل جوانان به ازدواج کم شده و قطعاً هر زوج جوانی قبل از ازدواج حساب و کتاب می‌کند که آیا خرج و دخلش یکی هست، یا خیر؟ شرایط خوب اقتصادی یک اصل مهم در هنگام ازدواج به شمار می رود. اگر چه ما هم معتقد هستیم دستورات دین مبین اسلام گره گشا خواهد بود، اما در این زمینه، یعنی ترویج فرهنگ اسلام در هنگام ازدواج هم کاری از دست مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بر نیامده است.
احد جمالی معاون سیاس امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد،  در جلسه شورای ثبت احوال و شورای راهبردی جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد که روز دوشنبه (11 شهریورماه 98) در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، گفت: تغییرات و آمارهای ثبت احوال و نوسانات رشد جمعیت، ازدواج و طلاق پیام‌های مهمی دارد و باید با نگاه کارشناسی شده به آن توجه شود.
جمالی افزود: باید وقایع چهارگانه حیاتی و تغییرات جمعیتی بازنگری و با نگاه کارشناسی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.
جمالی با اشاره به ظرفیت‌ها نیروی انسانی کشور، تصریح کرد: جمعیت کشور ما یک درصد جمعیت دنیاست و نزدیک به چهار درصد منابع دنیا در کشور ما قرار گرفته و همچنین نیروی انسانی توانمندی در کشور وجود دارد و باید نیروی انسانی به لحاظ کمی و کیفی به آن توجه شود.
وی افزود: استفاده از این ظرفیت‌ها رشد، توسعه و رفاه کشور را بیش از ۴ برابر رفاه جهانی قرار خواهد داد و باید آسیب شناسی در این راستا عملیاتی شود.
جمالی تصریح کرد: اقتصاد امروز به سمت دانش بنیان حرکت می‌کند و در دولت حرکت‌های خوبی شکل گرفته و حرکت بر این مدار مورد تاکید است.
وی افزود: در سال ۲۰۵۰، جمعیت‌ها تعیین کننده اقتصادهای برتر دنیا خواهند بود و نگاه آسیب شناسی به روند و تحولات جمعیتی می‌تواند خروجی‌های مناسبی برای جلوگیری از پیری جمعیت را رقم بزند.
جمالی با بیان اینکه نمودارها و آمارهای های جمعیتی هرکدام یک نماد و پیام دارند، اظهار داشت: در استان نیز باید اقدامات و آسیب شناسی هایی بر این اساس شکل بگیرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری با اشاره به اهمیت ثبت احوال در حوزه انتخابات، عنوان داشت: اگر پوشش مخابراتی، ارتقای زیرساختی و سرویس‌ها بهتر باشد، خروجی بهتری را رقم می زند.
جمالی با بیان اینکه شاخص‌های سنجش دستگاه‌ها در جشنواره شهید رجایی تعریف شده است، اظهار کرد: شهید رجایی نماد شجاعت، پاکدستی، ایثار و توانمندی بود و باید در این جشنواره بر اساس تلاش‌ها و مبنای اصولی و کارشناسی شده، دستگاه‌ها دیده شوند.
وی با بیان اینکه تغییراتی در جشنواره شکل گرفته است، ابراز داشت: امید است افرادی که واقعاً تلاش کرده‌اند، در این جشنواره دیده شوند.

کهگیلویه و بویراحمد سالخورده و پیر می شود
 علی پوزش معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در حال حرکت به سمت پیری است و شاهد افزایش جمعیت 64 سال به بالا هستیم، اظهار کرد: جمعیت استان در سال های 35 تا 95؛ از 103 هزار و 439 نفر سال 35 به 713 هزار و 52 نفر در سال 95 رسیده است
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد به روند شهرنشینی و روستانشینی طی سال‌های 55 تا 95 اشاره کرد و افزود: در 40 سال گذشته 87.30 درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کردند اما با مهاجرت به شهرها جمعیت روستایی استان در سال 95، 44.30 درصد اعلام شد.
وی با بیان اینکه بیشترین تراکم جمعیت در شهرستان بویراحمد است، گفت: تراکم نسبی جمعیت شهرستان بویراحمد در سال 1390 معادل 59 نفر در کیلومتر بوده که در سال 1395 به 70 نفر در کیلومتر مربع رسیده و بالاترین تراکم را به دلیل مهاجرت درون استانی از سایر شهرستان‌ها و مناطق روستایی دارا است.
این مسوول در ادامه عنوان کرد: جمعیت 65 سال به بالای استان از 4.3 درصد سال 85 به 4.6 درصد در سال 95 رسیده که نشان دهنده رشد جمعیت مسن‌تر از 64 سال است که در سال‌های آتی بازهم رشد فزاینده‌ای را پیش‌رو خواهیم داشت.
پوزش عنوان کرد: سهم نسبی جمعیت زیر 15 سال استان در سال 95، 27.4 درصد بوده که نشان از ساختار سنی جمعیت میانسال در حال گذر از جوانی به سالخوردگی دارد و بیانگر این موضوع است که جمعیت استان به سمت سالخوردگی پیش می‌رود.
 معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به شاخص امید به زندگی در استان اشاره کرد و گفت: امید به زندگی طی سال‌های 90 تا 96 افزایش یافته و از 67.4 سال 90 به 72 سال در سال 96 رسیده است.
این مسوول جمعیت شاغل استان را 184 هزار نفر دانست و عنوان کرد: از جمعیت 713 هزار و 52 نفری کهگیلویه و بویراحمد 28 هزار و 456 نفر در بخش کشاورزی، 91 هزار 448 نفر در بخش خدمات و 54 هزار و 96 نفر در بخش صنعت مشغول به کار هستند، ضمن اینکه جمعیت بیکاران استان 28 هزار نفر، جمعیت سالمند بالای 64 سال 32 هزار و 846 نفر و جمعیت جوانتر از سن کار بیش از 195 هزار نفر است.
 
افزایش ۷.۷ درصدی مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد
 
تقوی مدیرکل ثبت‌احوال کهگیلویه و بویراحمد از کاهش ۱۴ درصدی ولادت‌ها در استان خبر داد و گفت: امار کاهش ولادت‌ها نگران کننده است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع ۵۶۴ هزار و ۷۰ نفر از جمعیت استان شناسنامه مکانیزه دارند، گفت: برای ۸۰ درصد جمعیت استان شناسنامه مکانیزه صادر شده است.
این مسوول در خصوص کارت هوشمند ملی عمده اقدامات کارت هوشمند ملی را مربوط به سه چهار سال اخیر دانست و عنوان کرد: ۸۵ درصد جمعیت (معادل ۵۰ هزار نفر) برای دریافت کارت ملی هوشمند ملی ثبت نام کردند که با توجه به مشکلات چاپ، صدور کارت با تأخیر مواجه شده است که امیدواریم تا قبل انتخابات همه افراد بالای ۱۵ سال کارت هوشمند ملی دریافت کنند و پروژه کارت هوشمند ملی استان به اتمام برسد.
وی عنوان کرد: ۳۰ هزار کارت صادر شده اما صاحبان کارت‌ها علی‌رغم پیامک و اطلاع‌رسانی زیاد برای دریافت کارت مراجعه نمی‌کنند.
وی با اشاره به مشارکت ۷۰ دفتر پیشخوان برای ارائه خدمات ثبت احوال به آمارهای چهارگانه ولادت، فوت، طلاق و ازدواج خبر داد و افزود: سال گذشته در ولادت‌ها ۶ درصد کاهش نسبت به سال ۹۶ داشتیم. ولادت ثبت شده سال ۹۶، ۱۵ هزار و ۱۱۵ مورد بوده اما سال گذشته ۱۴ هزار و ۲۹۷ ولادت ثبت شده که شاهد کاهش هزار موردی در این زمینه هستیم.
 وی عنوان کرد: در ۵ ماهه امسال ولادت‌ها ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته که در سیاست‌های جمعیتی کاهش ولادت نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.
این مسوول به کاهش ۶.۲ درصدی ازدواج در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تنها آمار امیدوار کننده طلاق بوده که سال ۹۷، طلاق ۳.۶ درصد کاهش داشته است.
تقوی با بیان اینکه دو هزار و ۲۴۸ هزار نفر سال گذشته فوت شدند، گفت: در ۵ ماهه سال جاری یک هزار یک هزار و ۱۶۳ نفر فوت شدند که ۷.۷ درصد افزایش فوتی‌های امسال بوده است.
تقوی با بیان اینکه آمار فوتی‌ها در ۶ ماهه سال اول بیشتر از ۶ ماهه دوم است، تصریح کرد: ۳۰ درصد فوتی‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و ۱۲ درصد حوادث جاده‌ای بوده است.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد به آمار ازدواج در ۵ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: کاهش ۶.۴ درصدی ازدواج و ۷ درصدی طلاق آمارهای ثبتی در سال جاری است.
 این مسوول در بخش دیگری بر ساماندهی آرامستان تاکید کرد و گفت: یاسوج دارای جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر است اما دارای ۱۴ گورستان طایفه‌ای است.
وی در بخش پایانی سخنان خود از نحوه ارزیابی دستگاه‌ها در جشنواره شهید رجایی انتقاد کرد و گفت: ثبت احوال سه سال است که در شاخص‌های اختصاصی نمره کامل را کسب و عملکرد بالای ۱۰۰ درصد دارد اما در جشنواره شهید رجایی به ما رتبه نمی‌دهند و حق ثبت‌احوال ضایع می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ثبت احوال یکی از دستگاه‌هایی است که با انتخابات بیشتر سر و کار دارد به همین دلیل برای تأمین فیبرنوری نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم اما این مبلغ در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ۲۰۰ میلیون شد و تنها ۶۰ میلیون اختصاص یافت که امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در فصل انتخابات به ثبت احوال توجه ویژه‌ای داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نادر
Iran, Islamic Republic of
ککا ادم عاقل دیگه این دوره زمونه ازدواج نمیکنه و اگر ازدواج کنه هم بچه دار نمیشه خرج و مخارج بالا است بیکاری زیاده و اینده ای هم متصور نیست افزایش جمعیت در دهه 60 هم اونقدر زیاد بده که منابع کافی نداریم
همین الان در شهرک جهاد و امام حسین و نقاط مختلف یاسوج جیره بندی اب داریم وقتی وضع الان این است وای به حل فردا
جمعیت ایران باید به زیر 20 میلیون کاهش پیدا کنه
خونه و مسکن هم گیر نمیاد
همه هم در حال مهاجرت هستند
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1