تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۱۲۳۵۹
بررسی‌ها نشان می‌دهد

تعداد شعب بالا، مراجعه‌کننده کم و کارمندان بیکار!

۱
۰
تعداد شعب بالا، مراجعه‌کننده کم و کارمندان بیکار!
کبنا ؛ گروه اقتصادی: تعداد شعبات بانکی در ایران زیادتر از سایر کشورهای جهان است. براساس آمار بانک مرکزی ۲۰ هزار و ۷۸۰ شعبه بانکی در ایران وجود دارد.نکته‌ای که وزیر اقتصاد به آن اشاره می‌کند و با بیان اینکه تعداد شعب بانک‌های کشور، خارج از عرف و استاندارد است، از برنامه جدی دولت برای کاهش تعداد شعب بانکی خبر می‌دهد.
گسترش بانکداری الکترونیک، بسیاری از مردم را از رفتن به شعب بانکی منصرف کرده و عملیات بانکی را به سمتی پیش برده است که باجه‌ها روز به روز خلوت شده و حضور کمتری از مردم را به خود می‌بینند. در واقع، بسیاری از مردم تنها برای مواقعی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند که خود توانایی انجام آن از طریق موبایل‌بانک و اینترنت بانک یا حتی خودپردازهای بانکی را نداشته باشند و مجبور شوند که امور مورد نیاز خود را حتماً در شعبه انجام دهند.
در این میان، گسترش استفاده از شیوه‌های غیرحضوری برای انجام امور بانکی در کنار تنوع‌بخشی نظام بانکی به ابزارهای پرداخت الکترونیک، زمینه‌ای را فراهم کرده که تعداد مراجعات مردم به شعب بسیار کمتر از قبل شود؛ نگاهی به مراجعین بانکی که خود را برای انجام امور مورد نیاز به شعبه رسانده‌اند، نشان می‌دهد که بیشتر اقشار میانسال پشت باجه‌ها مشغول دریافت خدمات و پرداخت هستند و اگر قشر جوان هم مراجعه‌ای دارد، یا برای نقد کردن چک است و یا برای گرفتن چک بانکی و رمز اینترنت بانک و موبایل بانک؛ بنابراین کار باجه‌نشینان نیز به تناسب کمتر از قبل شده و همین امر خوشحالی مضاعف آنها را هم به دنبال داشته است.
کافی است در روزهای میانی و به خصوص پایانی هفته، سری به شعب بانکی بزنیم تا به وضوح مشاهده نمائیم که باجه‌نشینان، از ساعات موظفی خود در شبکه بانکی، بیشتر به عنوان محلی برای استراحت موقت و وقت گذراندن در شبکه‌های مجازی و موبایل‌های خود استفاده کرده و در عوض، ساعات کاری خود را پر می‌کنند؛ در حالی که علیرغم تمامی شوآف‌هایی که نظام بانکی روی گسترش بانکداری اینترنتی و الکترونیکی دارد، اما متصدیان بانکی و باجه‌های شعب، همچنان پابرجا هستند و تعداد آنها کم نشده است.

> شعبی عریض و طویل با کارمندانی بیکار
گزارش‌های میدانی مهر از شعب بانکی در روزهای مختلف هفته نشانگر آن است که بسیاری از شعب بانکی، علیرغم اینکه تعداد مراجعاتشان به شدت کاهش یافته است، اما همچنان کارمندان خود را حفظ کرده و تلاش می‌کنند که ظاهر و ساختمان خود را پابرجا نگه دارند؛ حتی آنها بسته به تناسب گسترش بانکداری الکترونیک نیز حداقل در شعب بانکی کار نکرده و همان ساختار قدیمی را حفظ کرده‌اند؛ به نحوی که در هر شعبه، در روزهای متمادی تعداد بسیار زیادی از کارمندان مشاهده می‌شوند که یا سرشان به گوشی‌های تلفن همراهشان گرم است یا اینکه مشغول گپ زدن با یکدیگر و صحبت از ملک و املاک و ساخت و ساز در نقاط مختلف کشور هستند.
در این میان، اگرچه در گذشته باجه‌نشینی برای خود آداب و رسومی داشت و حتماً متصدیان شعب باید با لباس فرم مخصوص پشت سیستم خود می‌نشستند و از خوردن و آشامیدن در ملاءعام خودداری می‌کردند؛ اما اکنون به راحتی در شعب بستنی سرو می‌شود و کارمندان درست در مقابل انظار مراجعه‌کنندگان، اقدام به خوردن و آشامیدن می‌کنند.
از سوی دیگر، از تعداد باجه‌های در نظر گرفته شده نیز کمتر از ۳۰ درصد باجه‌های کاری برای انجام دادن دارند و مابقی به گذراندن اوقات فراغت خود در پشت باجه‌ها مشغولند و روزهای خود را می‌گذرانند بلکه در پایان ماه، بتوانند حقوق و اضافه کاری خود را دریافت نمایند؛ حتی اگر کاری برای انجام دادن نداشته باشند.

> گرداندن شعبه تنها با یک کارمند!
گزارش میدانی از باجه‌های چند شعب بانک دولتی حکایت از آن دارد که بسیاری از مردم باید زمان زیادی را در شعب سپری کنند تا بلکه نوبت آنها فرا برسد؛ در حالی که پشت اکثر باجه‌ها افرادی نشسته‌اند که سرشان به کار خودشان گرم است و تنها از تعداد ده باجه، دو باجه مشغول پاسخگویی به امور دریافت و پرداخت‌ها هستند.
همچنین در یکی دیگر از شعب بانک دولتی، تنها یک فرد در شعبه کلیه امور مرتبط با دریافت و پرداخت را انجام می‌دهد و رئیس شعبه نیز کنار وی مشغول انجام امور دیگری است. تعداد مراجعه‌کنندگان نیز البته خیلی بالا نیست.
بر این اساس، حال یک سوال بزرگ از رئیس کل بانک مرکزی و مدیران نظام بانکی مطرح می‌شود که چرا علیرغم اینکه تاکید زیادی بر گسترش بانکداری الکترونیک دارند، اما حاضر نیستند که شعبه خود را کاهش داده و هزینه‌های سربار کارمندی خود را کم کنند و اگر قرار است شعبه‌ای عریض و طویل به کار خود ادامه دهد چرا نظارت بیشتری از سوی روسای شعب بر کار کارمندان صورت نمی‌گیرد تا لااقل معطلی مردم به حداقل برسد؟ یا اگر نیاز نیست، پشت باجه نشینی بر نارضایتی‌های مردم از عملکرد برخی شعب نیفزاید.

تعداد شعب بالا، مراجعه‌کننده کم و کارمندان بیکار!
بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در بین ۳۷ بانکی که نام آن‌ها در گزارش بانک مرکزی آمده است، بانک ملی با تعداد ۳۰۷۷ شعبه بیشترین و بانک مشترک ایران ونزوئلا با عدد یک کمترین شعبه را دارند. در این آمار برای بانک مهر اقتصاد هیچ تعداد شعبه و باجه‌ای ذکر نشده و گفته شده است که این بانک در صف دریافت مجوز قرار دارد. تعداد کل شعب بانک‌های کشور تا خردادماه سال گذشته ۲۰۵۹۸ شعبه بوده است که نشان می‌دهد طی ۱۰ ماه گذشته حدود هزار شعبه به آن اضافه شده است. بر اساس آمار بانک مرکزی، تعداد کل شعب بانکی اکنون ۲۰ هزار و ۷۸۰ شعبه است.

> امان از کسری بودجه
کامران ندری عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی در این زمینه گفت: تعداد شعب بانکی زیاد در ایران نشان دهنده یک مشکل بانکی است. تعداد شعب بانکی در کشورهای دیگر کمتر است البته در آمریکا تعداد بانکهایشان بیشتر و شعبشان کمتر است.در این کشور می‌بینیم حتی یک بانک با یک شعبه وجود دارد. اما تعداد بانکهای ما کمتر و تعداد شعباتشان بیشتر است.
وی ادامه داد: سوال این است چرا تعداد شعبات بانکی در ایران به خصوص بانکهای خصوصی زیاد است.دایر کردن شعبه نیاز به نیروی انسانی و اجاره جا و پرداخت هزینه‌هایی است که بر دوش بانکها می‌افتد در حالی که می‌توان این فعالیتها را به صورت خدمات الکترونیک انجام داد.
این اقتصاددان با بیان این که می‌توان با سرمایه‌گذاری ثابت در بلند مدت و با کمترین هزینه بانکداری کرد، تصریح کرد: مخصوصا بخش خصوصی که به دنبال کسب منفعت است چرا این کار را انجام میدهد؟این قضیه یک پارادوکسی است که به صورت معما مطرح می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق افزود: در پاسخ باید گفت بخش عمده‌ای از خدمات بانکی را می‌توان از طریق بانکداری الکترونیک انجام داد، الا مقوله جذب سپرده‌گذار را یعنی از طریق دستگاه‌ای تی‌ام یا اینترنت نمی‌توان سپرده‌گذاری کرد.
وی گفت: سپرده‌گذاری برای بانکهای ما بسیار ارزشمند است و بانکها وقتی با کسری ذخایر در بانک مرکزی مواجه می‌شوند تلاش می‌کنند تا با جذب سپرده‌گذار این کسری را تامین کند. شعب بانکها در محلات مختلف باید این کار را برای بانکها انجام دهند تا افرادی که در محل هستند را جذب کنند.
وی تصریح کرد: این سپرده‌گذاری برای بانکهای ما اهمیت کلیدی دارند. برای همین بانکها در رقابت با هم تعداد شعباتشان را افزایش می‌دهند و شعبه دایر می‌کنند. ما اگر یک بازار بین بانکی و بازار پولی کارا داشتیم و رابطه با بانک مرکزی درست تعریف شده بود نیازی نبود بانکها با کسری بودجه مواجه شوند و این مشکل را از طریق جذب سپرده‌گذار تامین کنند.
وی تصریح کرد: ما اگر بتوانیم با کمترین هزینه نرخ بالاتر از طریق سپرده‌هایی که جذب می‌شود را از خط مرکزی اعتباری از بانک مرکزی بگیریم بانکها هم این همه هزینه برای ایجاد شعب و استخدام نیروی انسانی و... نخواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: رابطه بانکها با بانک مرکزی باید ساماندهی شود و خود بانکهای خصوصی به این نتیجه برسند که تعداد شعباتشان را کاهش دهند.نمی توان به صورت دستوری با این مسئله برخورد کرد و باید ریشه یابی کرد و با علت یابی موضوع را سامان دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
United States
خداوکیل خوت هم دونی چ نوشتیه. یا احتمالا رفتیه کارت من ی شعبه انجام نوابیه یا اصلا داخل بانک نرفتیه که ای طوری صحبت کردیه. بهتره ی سری و بانکل دولتی بخصوص بانکل تخصصی مثل مسکن، کشاورزی، تعاون و.. بزنی و ببینی چقدر تسهیلات مختلف، بخش نامه های مختلف تمدید تسهیلات و پرداخت تسهیلات ابلاغ میشه که کارمندان مجبورن تا ساعت۸شب تو شعبه بمونن و کار انجام بدن. آخه مگه بانک دریافت و پرداخته که همه مشغول این کار باشد. معلومه ۲نفر تو ی شعبه برا دریافت و پرداخت ممکنه زیاد هم باشه، خیلی از کارها بخصوص در قسمت اعتباری نیاز هست بدون اینکه مشتری جلوت باشه ساعت ها کار انجام بدی که آماده بشه. برادر من.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1