تاریخ انتشار
جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب : ۴۱۲۲۹۲
رئیس اداره دامپزشکی کهگیلویه در گفت‌و‌گو با کبنا:

کشف 1400 کیلوگرم فرآورده دامی غیر بهداشتی در دهدشت

۲
۰
کشف 1400 کیلوگرم فرآورده دامی غیر بهداشتی در دهدشت
کبنا ؛رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه در گفت و گو با کبنا با اشاره به اینکه رشته دامپزشکی در سطح دنیا، پایه و اساس بهداشت عمومی است و همچنین با حفاظت از سلامتی دام و طیور به عنوان سرمایه نقش مهمی در اشتغال دارد به تشریح فعالیت‌های 5 ماهه اخیر این اداره پرداخت و اظهار کرد: در همین راستا تعداد 283 هزار و 98 رأس دام سبک علیه بیماری آبله،58 هزار و 222 رأس دام سبک علیه بیماری تب برفکی،6 هزار و 90 رأس دام سبک علیه بیماری تب مالت در شهرستان کهگیلویه به صورت رایگان واکیسنه شدند.
سید علی اکبر حسینی در خصوص واکسینه رایگان دام‌های سنگین نیز عنوان کرد:5 هزار و 269 رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی،838 رأس دام سنگین علیه بیماری تب مالت، 3 هزار و 806 رأس دام علیه بیماری «لم پی اسکین» به صورت رایگان واکسینه شدند.
حسینی با اشاره به بارندگی‌های ابتدای سال افزود: جمعیت پشه‌ها و حشرات موذی که عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله «لم پی اسکین است» زیاد شده است و احتمال شیوع این بیماری نسبت به پارسال چند برابر شده است که اقدام به واکسینه رایگان 3 هزار و 806 رأس دام سنگین کردیم.
وی ادامه داد: در راستای حفظ سرمایه‌های دامی همچنین عملیات درمانگاهی ودرمان دام‌های بیمار منطقه در دو کلینیک و دو داروخانه مستقر در بخش مرکزی، یک کلینیک و یک داروخانه در چاروسا و یک کلینیک و داروخانه در دیشموک توسط بخش خصوصی و زیر نظر دامپزشکی انجام می‌شود.
رئیس اداره دامپزشکی کهگیلویه نظارت و بازرسی از فراورده‌های خام دامی را از جمله وظایف اساسی دامپزشکی برای حفظ امنیت غذایی شهروندان برشمرد و گفت: نظارت از کارگاه‌های تولیدی، کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها، مزارع پرورش ماهی شروع و تا مراکز عرضه و فروشگاه‌ها ادامه دارد.
 حسینی با بیان اینکه 4 هزار و 948 بازرسی از این اماکن طی 5 ماه اخیر صورت گرفت که 196 مورد غیر بهداشتی صورتجلسه شد و 18 تا هم به مراجع قضایی ارجاع دادیم، تصریح کرد: مقدار 1400 کیلوگرم فراورده دامی غیر بهداشتی کشف و با دستور مقام قضایی معدوم گردید.
وی ادامه داد: همچنین طی 5 ماه اخیر، تعداد 4 هزار و 836 رأس دام سبک  و 71 رأس دام سنگین در کشتارگاه دهدشت کشتار گردید که با توجه به بازرسی‌های قبل و بعد از کشتار توسط کارشناس دامپزشکی مقدار 1550 کیلوگرم گوشت غیر قابل مصرف نیز در کشتارگاه حذف گردید.
این مسوول کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (تب مالت، تب کریمه کنگو، سل، بیماری‌های انگلی و...) را از وظایف اساسی دیگر دامپزشکی دانست و بیان کرد: در این راستا از ابتدای سال تا کنون 196 لیتر سم رایگان جهت ضدعفونی جایگاه‌ها و دامها در اختیار دامداران قراردادیم تا با کاهش  جمعیت کنه و عامل این بیماری‌ها، تب کریمه کنگو و...کنترل شود.
حسینی افزود: همچنین با قرار دادن لاشه‌های کشتاری به مدت 24 ساعت در اتاق پیشرد کشتارگاه میزان عامل این بیماری‌ها به حداقل خود می‌رسد.
وی با بیان اینکه هر چه بیماری مشترک بین انسان دام را در دام‌ها شناسایی و حذف کنیم نسبت آلودگی جمعیت انسانی آن خیلی کمتر است، تصریح کرد: در این راستا از ابتدای سال تا کنون نزدیک 600 رأس دام سنگین را تست و دو مورد مثبت شد که معدوم گردید و خسارت به دامداران نیز پرداخت شد. 
 این مسوول در پایان از جمله تست روتینی که در اداره دامپزشکی در سطح دامداری‌های شهرستان انجام می‌شود را تست سل و تب مالت برای دام سنگین دانست و گفت: موارد مثبت را به کشتارگاه ارجاع می‌دهیم که اگر قابل مصرف باشد وارد بازار شود و اگر غیر قابل مصرف باشد معدوم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
واقعا آقای دکتر حسینی تحول بزرگی در دامپزشکی کهگیلویه ایجاد کردند و با مدیریت ایشان شاهد کاهش تلفات در دام و طیور و آبزیان شهرستان هستیم. ان شا اله همیشه موفق و موید باشند
احمد
Iran, Islamic Republic of
چه تحولی ایجاد کردند؟ بایستی از افرادی که با ایشون ارتباط دارند بپرسید چند سال دامپزشکی رو به عقب بردند.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1