تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۱۶
کد مطلب : ۴۱۲۱۶۸
یادداشت

چاپلوسی فاخرانه/ رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد و تملق‌های عریان!

محسن خرامین
۱
۱
چاپلوسی فاخرانه/ رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد و تملق‌های عریان!
کبنا ؛عصر غزنوی در ادبیات پارسی به لحاظ رونق شعر مدحی و درباری نقطه عطفی به شمار می‌رود.
از دل مداحی و ثنایی گویی شاعران عصر غزنوی و قبل و بعدازآن کتب و اشعار ماندگاری در تاریخ ادبیات فارسی خلق شد که بسیاری از این آثار هنوز واجد ارزش و اعتبارند.
مدح و چاپلوسی اما مختص به ادبیات و آن دوره تاریخی تنها نیست و قبل و بعدازآن نیز بخش اصلی حیات و مناسبات دربار و سایر ساحات زیست جهان ایرانی بوده است.
تحلیل و برداشت نسبت به عوامل شکل‌گیری و تقویت این رفتار در سطح جامعه متفاوت است. طیفی از جمال‌زاده تا مصطفی ملکیان ذات گرایانه به موضوع می‌نگرند و مدح و مجیزگویی را بخشی از خلقیات ایرانی‌ها می‌دانند اما گروه دیگر نگاهی تاریخی به موضوع دارند و معتقدند ساخت و مناسبات قدرت عامل شکل‌گیری و در ادامه تشدید این پدیده هستند که نگارنده نیز قائل به نگاه دوم است.
با رشد و گسترش تکنولوژی و ظهور پدیده‌های مدرن تملق و چاپلوسی این پدیده‌ها را به استخدام گرفته است و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مدرن به‌مثابه ابزار انتقال و بیان چاپلوسی مورداستفاده قرار می‌گیرند .
کوچک‌ترین اتفاق یا جابجایی و ارتقاء به‌ویژه در حوزه مسئولیت‌های استانی و کشوری موجی از این ثناگویی‌های مدرن را در پی دارد.
سایت‌های محلی، اینستاگرام، استوری و وضعیت‌های واتس آپ به مکان یک مسابقه بزرگ تملق‌گویی برای تقرب تبدیل‌شده‌اند.
در این موارد شاید با یک «نامه درخواست کار» بهتر بتوان مقصود و نیت را بیان کرد اما عمد بزرگی در پشت نوشته‌هاست تا با ژستی اخلاقی متفاوت بودن و عالم بودن جلوه داده شود و بعد هم به هدف موردنظر نزدیک شد.
گاهی نثر نوشته‌ها آن‌چنان پیچیده است که جمله‌بندی‌ها واضح نیست ولی کاملاً مشخص است در پشت نوشته‌ها «مقصود» چیزی جز همان مدح و ستایش و التماس برای دیده شدن چیز دیگری نیست و نوشته‌ها تأییدی است بر توخالی و بی‌مایه بودن این ثناگویان.
علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های استان نیز وضعیت مشابهی دارند و اکثراً به‌عنوان روابط عمومی صاحب‌منصبان ایفای نقش می‌کنند. چنین ایراد و آسیبی متوجه پدیده «رسانه” در کل جهان است ولی در کشورهای پیشرفته این مدل رفتارها با حرفه‌ای گری همراه است درحالی‌که در رسانه‌های فعال در کهگیلویه و بویراحمد از حرفه‌ای گری و مخفی‌کاری خبری نیست و تملق و چخان لخت و عریان ارائه می‌شود.
ایراد و اشکال ابتدایی بر تبریک و ابراز خوشحالی و حتی بیان کلمات انتزاعی چون افتخار و “توفیق نصیب” شدن از بابت یک اتفاق مدیریتی وارد نیست بلکه ایراد به مغلق‌گویی و سعی در متفاوت نشان دادن برمی‌گردد.
برخی از مداحان و ثناگویان باوجود ادعای مشی و نگاه انتقادی نیش انتقاد و بدتر از آن فحاشی‌شان با قائم شدن در پشت کلمات و نام‌ها تنها به سمت کسانی نشانه گرفته می‌شود که برکنار از قدرت و کوچک‌ترین انتفاع هستند. بالعکس آن‌ها هرگز جرئت و میل نزدیک شدن انتقادی به صاحبان قدرت و ثروت را ندارند.
هر جا پای غارت اقتصادی و صندلی ریاست در میان باشد مجیزگویی فاخرانه و ادیبانه با وام گرفتن از ادبیات غرب و شرق، شعر، تاریخ و فلسفه پست‌مدرن با همان مغلق‌گویی و پیچیدگی ترجمه‌ای و کپی‌برداری شده دست‌به‌کار می‌شود تا یکی را به بهانه ارتقاء اداری، یکی را به بهانه بیماری، یکی را به بهانه روز تولد و … مورد لطف کلمات ثقیل و سنگین اما مبتذل و تهوع‌آور قرار دهند.
از اصلی‌ترین عوامل شیوع این وضع آشفته و عبور از همه مرزهای چاپلوسی و تملق را باید در  وضعیت بحران‌زده سیاسی و اقتصادی کشور جست. بیکاری و حرص و ولع به بنگاه‌های اقتصادی که در این دولت شدت گرفت نیز مزید بر علت شده است .
در پایان نتیجه‌ای که از این مطلب می‌توان گرفت آن است که تداوم این سطح از تملق و چاپلوسی در سطح نخبگی جامعه سبب فراگیری و رسمیت بخشیدن به این رفتارها و امحاء تمام مرزهای تعریف‌شده‌ی قبلی اخلاق و بازگشت به روابط عمودی مرید و مرادی و ارباب -رعیتی در تاریخ این سرزمین خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

صادق
Iran, Islamic Republic of
درود برآقای محسن عزیز که تمام وجودت صداقت راستگو هستی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1