کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل سیاسی اصلاح طلبان شهرستان‌های بویراحمد و دنا؛

«بهرامی» یا «ایزدپناه» / عبور اصلاح طلبان از «زارعی» قطعی است؟

22 شهريور 1398 ساعت 22:57

اصلاح طلبان شهرستان‌های بویراحمد و دنا شرایط پیچیده‌ای دارند، سید باقر موسوی جهان آباد از «ایزدپناه» خواسته که فعالیتش را آغاز کند، با وجود انکه بهرامی تلاش کرده با سران اصلاح طلب هماهنگ باشد، و با موسوی جهان آباد، وکیلی و غریب پور جلسات جداگانه‌ای داشته، اما به هر دلیل نظر سید باقر موسوی روی ایزدپناه است و چراغ سبزی به بهرامی نشان نداده. البته موسوی گفته که تابع دوستان اصلاح طلب خود در شهرستان‌های بویراحمد و دنا است. اما آن عمل و این سخن مشخص نیست چه نتیجه ای داشته باشد، کمی مصلحت بینی و تعلل در رفتار موسوی دیده می شود و معلوم نیست موسوی که در انتخابات گذشته یکباره به حمایت از زارعی پرداخت تا چه اندازه تابع بودن به اصلاح طلبان بویراحمد را در نظر نهایی خود دخیل بدهد.


تغییر و تحولات سیاسی گسترده ای در شهرستان‌های بویراحمد و دنا در حال وقوع است و به تدریج سر و شکلی خواهد گرفت و در میان احتمالات، قطعی ترها بروز خواهند کرد. ظهور و بروز کانال‌های «واتس آپ» و «تلگرام»، بحث و دعواها و بگو و مگوهای مجازی همه نشانه این است که رقابت‌ نفس گیری پیش روی سپهر سیاسی حوزه انتخابیه شهرستان‌های بویراحمد و دنا است.
در انتخابات 94، بویراحمد و دنا شاهد دو شق شدن جریان اصلاح طلبان بود، که در آن یک سمت مجمع اصلاح طلبان بویراحمد قرار داشتند و یک سمت سید باقر موسوی و هواداران سینه چاکش. این نفاق و دودستگی تا جایی پیش رفت که باعث شد برخی از جوانان اصلاح طلب جلوی ستاد «ستار هدایت خواه» عکس بیندازند و به نوعی مخالفتشان را با این دو دستگی‌ها نشان دهند.
«سید باقر موسوی جهان آباد» آن زمان از گزینه نهایی اصلاح‌طلبان عبور کرد و دست «غلام محمد زارعی» را بالا گرفت و نقطه عطفی برای خالی شدن جریان اصلاح طلب شد،و دو دستگی اصلاح طلبان شهرستان‌های بویراحمد و دنا از همین جا کلید خورد، مسئله‌ای که خیلی از اصلاح‌طلبان می‌ترسند برای همیشه تکرار شود و اختلافات، سرنوشت اصلاح طلبان کهگیلویه را برای بویراحمد رقم بزند.
اما در انتخابات پیش رو، قوام فروزان، محمد بهرامی، اردوان ایزدپناه و محمدعلی وکیلی چهار گزینه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس است، اگر چه نگارنده معتقد است که جبهه اصلاح طلبان گزینه‌های جوان‌تر، جدی‌تر و دانشگاهی در آستین دارند و آنها دستشان برای رونمایی از کاندیداهای قدر پُر است. اما وجود این گزینه‌ها کار را برای اصلاح طلبان جهت انتخاب گزینه نهایی سخت کرده است، تقاطع سیاسی پیش روی اصلاح طلبان قدری هواداران این تفکر سیاسی را سر درگم کرده است. به غیر از صحبت های دورهمی و پشت پرده، هنوز هیچ خبر رسمی و برنامه ریزی شده ای از نشست‌های اصلاح طلبان در دست نیست و همین مسئله نیز باعث شده تا افکار عمومی سردرگم و همچنان منتظر تصمیم نهایی سران اصلاح طلبان باشد. اگر چه نشست‌های تهران با حضور سید باقر موسوی جهان آباد نیز مجمع اصلاح طلبان بویراحمد را قانع نمی‌کند که به تصمیم نهایی او تن بدهند و نشست‌های مرکز در یاسوج نیز بازخورد خوبی نداشته و با واکنش‌هایی هم روبرو شده است.
اعلام عدم حضور ستار هدایت خواه در کارزار انتخابات تا حدودی خیال اصلاح طلبان را راحت کرده و به نظر می‌آید و شنیده هم شده است که گزینه نهایی اصلاح طلبان دیگر غلام محمد زارعی نیست بلکه آنها بر روی «اردوان ایزدپناه»، «محمد بهرامی» و «قوام فروزان» سرمایه گذاری کرده‌اند. غلام محمد زارعی تاکنون هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است و او اکنون به رفتارهای اجتماعی، سیاسی و اقداماتش در سالهای اخیر بیش از هر کس و یا چیز دیگری اتکا و اطمینان دارد.
ناگفته نماند انتخابات مجلس در کشور کمی مبهم است و این وضعیت را می‌توان در استان کهگیلویه و بویراحمد هم دید. نارضایتی از دولت اصلاح طلبان هم بالاست و این شرایط را برای اصولگرایان بهتر کرده، از طرفی شرایط فعلی اردوگاه اصلاح طلبان دچار تشتت است و شانس اصولگرایان افزایش یافته است. همچنین اصولگرایان به صورت سازمانی و جناحی در صحنه حضور یافته اند و هماهنگ‌تر هستند. اما اصلاح طلب‌ها رمقی همچون گذشته برای حضور در انتخابات آینده ندارد و ارتباطاتی مستمر بین گروه‌های اصلاح طلب برقرار نیست.
نظرها در این زمینه متفاوت است، بعضی‌ها معتقدند که آینده سیاسی اصلاح طلب‌ها در کشور خیلی امیدوار کننده نیست اگر چه خیلی‌ها اعتقاد دارند که آینده سیاسی کشور به تفکر اصلاح طلبی گره خورده است. با این حال در شهرهای بزرگ اصلاح طلب‌ها پذیرفته‌اند که شانسی ندارند. درشهرهای کوچک عوامل زیادی وجود دارد، ولی در کل فضای خوبی برای آینده سیاسی اصلاح طلبان وجود ندارد. در انتخابات آینده؛ به گفته بعضی از صاحب نظران شرایط اقتصادی و زندگی مردم در رأی دهی آن‌ها تأثیر دارد. این عده عموماً اصلاح طلب هستند و رأی‌های سینوسی دارند.
همانطوری که مطرح شد، انتخابات مجلس بویراحمد چند قطبی است، البته کاملاً با دوره گذشته تفاوت دارد، محمد بهرامی یک چهره دانشگاهی است، او علاوه بر جضور مستمر در دانشگاه، مراسمات مردمی را مرتب شرکت می‌کند، تیم او همواره و دقیق فضای سیاسی شهرستان بویراحمد و دنا را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. آن‌ها امید زیادی به آمار و تحلیل‌های خود دارند. اما فضای سیاسی شهرستان‌های بویراحمد و دنا آمار و تحلیل بردار نیست.
علی رغم اینکه این روزها بیان می‌کنند که زارعی شرایط خوبی برای انتخابات آینده مجلس ندارد. اما با وجود شرایط فعلی اصولگرایان و ابهام در معرفی گزینه نهایی اصلاح طلبان زارعی بر مدار شانس قرار دارد، چیزی که بعضی از هواداران زارعی هم می‌گویند. هرچند گفتمانی که هواداران زارعی آن را پایه گذاری کرده بودند، به نظر می‌رسد دوام و استحکام گذشته را نداشته باشد و تمایل به سمت بهرامی بیش از گذشته رو به رشد است.
آراء قابل توجهی از مردم و سیاسیون از عملکرد مدیران و نماینده مجلس بویراحمد رضایت ندارند و شاید همین عدم رضایت باعث شود که آنها تمایلی به رأی دادن و حمایتی همچون گذشته از «زارعی» نداشته باشند، و با وجود اینکه ستار هدایت خواه اعلام کرده که در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند، هنوز هودارانش به هیچ وجه حاضر نمی‌شوند که از او عبور کنند و بر روی آمدن او پافشاری می‌کنند و تاکید می‌کنند که تنها گزینه رأی آور برای اصولگرایان هدایت خواه است و لاغیر.
اصلاح طلبان شهرستان‌های بویراحمد و دنا شرایط پیچیده‌ای دارند، سید باقر موسوی جهان آباد از «ایزدپناه» خواسته که فعالیتش را آغاز کند، با وجود آنکه بهرامی تلاش کرده با سران اصلاح طلب هماهنگ باشد، و با موسوی جهان آباد، وکیلی و غریب پور جلسات جداگانه‌ای داشته، اما به هر دلیل نظر سید باقر موسوی روی ایزدپناه است و چراغ سبزی به بهرامی نشان نداده. البته موسوی گفته که تابع دوستان اصلاح طلب خود در شهرستان‌های بویراحمد و دنا است. اما آن عمل و این سخن مشخص نیست چه نتیجه ای داشته باشد، کمی مصلحت بینی و تعلل در رفتار موسوی دیده می شود و معلوم نیست موسوی که در انتخابات گذشته یکباره به حمایت از زارعی پرداخت تا چه اندازه تابع بودن به اصلاح طلبان بویراحمد را در نظر نهایی خود دخیل بدهد.
از طرفی اصلاح طلبان نظرشان این است سازوکاری طراحی شود و نیروها بر اساس این سازوکار بیایند. خیلی از اصلاح طلبان نظرشان این است که باید کسی بیاید که رأی خوبی داشته باشد و فقط آنها برای پیروزی و حرکت به جلو او را تنه‌ای بزنند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد چه در جناح چپ و چه راست، افرادی که کاندیدا می‌شوند بیش از یک چهارم توان رأی آوری ندارند و بقیه رأی‌ها بر اساس طایفه و قومیت و مسائل دیگر است. اصلاح طلبان این اعتقاد را دارند که فقط می‌توانند، گزینه نهایی خود را یک «هُل» سیاسی بدهند. «موسوی جهان آباد» هم در این فرآیند است، نه او می‌تواند بهرامی را نادیده بگیرد و نه طیف بهرامی می‌توانند «سید باقر» و یا سران اصلاح طلبان را نادیده بگیرند. از پشت پرده، اصلاح طلبان اینگونه خبر می‌دهند قرار است همه آنها با هم تصمیم بگیرند. اما آنچه که واضح و مشخص است این است که بصورت بالفعل «محمد بهرامی» و «ایزدپناه» بیش از سایر کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در میدان هستند.
«قوام فروزان» چند ماهی آشکار و گاهی خانه به خانه و یا گروهی فعالیت می‌کرد و مدتی است که به تهران رفته و دیگر از آن فعالیت‌ها خبری نیست. آیا او منصرف شده یا خیر، موضوعی است که خود «فروزان» باید پاسخ بدهد. آن موقع «فروزان» از محبوبیت آقای موسوی خرج می‌کرد. در جلسه‌ای که سید باقر موسوی جهان آباد و تاجگردون در منزل یکی از افراد گذاشته بودند، «موسوی جهان آباد» از «ایزدپناه» خواسته بود فعالیت کنند تا شرایط را در آینده بیشتر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. البته تمرکز سیدباقر بر ایزدپناه انتقاداتی را نسبت به وی عرضه داشته است.
 نهایتاً اصلاح طلب‌ها کسی را مورد حمایت قرار می‌دهند که سبد رأی داشته باشد. آن‌هایی که منطقی و واقع بینانه حرکت می‌کنند. یقیناً مخالفان بهرامی و منتقدان ایزدپناه شاید برای معرفی هر کدام از آنها به عنوان گزینه نهایی اصلاح طلبان تلاش کنند، در هر جریانی شیطنت‌هایی هم وجود دارد که به نتیجه نخواهد رسید. در هر حال آنچه که سازنده است در نظر گرفتن واقعیت‌ها است. عمده اصلاح طلبان معتقدند کسی که سبد رأی داشته باشد به عنوان خروجی قرار می‌گیرد. آراء مردم اهمیت زیادی دارد.
هنوز احتمال آن می رود که دوشقگی ای که دور قبل در بویراحمد ایجاد شد باز هم ایجاد شود و اگر در انتخابات اسفند 98 دوشقگی در آراء ایجاد شود، شق دوم تاثیرگذاری پایینی خواهد داشت.
در نهایت آنطوری که بارز است، نه جریان اصولگرایان فعلاً تکلیف نهایی شان مشخص است و نه اصلاح طلبان. سران اصلاح طلب بویراحمد و دنا بیش از هر زمان دیگر درباره انتخابات آینده مجلس سکوت کرده‌اند. نکته پایانی اینکه رویش کاندیداهای جوان، علمی و مقتدر با روزمه قوی در بین اصلاح طلبان می‌تواند هم شرایط را برای نماینده فعلی بدتر و برای اصلاح طلبان بهتر کند. تا انتخابات آینده زمان زیادی مانده و فعلاً نمی‌توان با قاطعیت درباره نتیجه انتخابات سخن گفت.


کد مطلب: 412109

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/412109/بهرامی-یا-ایزدپناه-عبور-اصلاح-طلبان-زارعی-قطعی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1