تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۴۱۲۰۹۲
گزارش/

موانع بازسازی «بازار روز» دهدشت

۱
موانع بازسازی «بازار روز» دهدشت
کبنا ؛فارس نوشت: بازآفرینی شهری رویکردی نو در بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است؛ در این طرح فضای شهری جدیدی ایجاد می‌شود که ضمن شباهت‌های اساسی با فضای شهری قدیم تفاوت‌های ماهوی و معنایی را با فضای قدیم به نمایش می‌گذارد.
این طرح از سال 97 برای اجرای پروژه‌هایی در دهدشت تعریف شد از آن زمان جلسات متعددی با حضور اعضای ستاد بازآفرینی شکل‌گرفته و مصوبه‌هایی تکرار شده است بااین‌حال بر اساس گزارش ستاد استانی طرح بازآفرینی تاکنون بازخورد مثبتی در جلسات ستاد دهدشت حاصل نشده است.
موضوعی که موسوی مسئول بازآفرینی شهری استان در نشست امروز ستاد بازآفرینی شهری در سالن فرمانداری دهدشت مطرح کرد نشان می‌دهد عزم راسخی در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری به‌ویژه ساماندهی بازار روز به‌عنوان مهم‌ترین پروژه تعریف‌شده در این طرح وجود ندارد.
 
*عملکرد صفر ستاد بازآفرینی شهری در دهدشت
موسوی از عملکرد صفر ستاد بازآفرینی دهدشت در معرفی اراضی مازاد و نیز کاربرگ خبر داد و گفت: 45 میلیارد ریال اعتبار مصوب برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در دهدشت در نظر گرفته‌شده است و قابلیت جذب دارد.
وی بابیان اینکه کارگروه‌های ستاد تاکنون در این شهر تشکیل نشده است، افزود: درحالی‌که قرار بود ادارات پروژه‌هایی را در کارگروه‌ها مطرح و برای اجرا به ستاد پیشنهاد دهند تاکنون هیچ پروژه‌ای از سوی ادارات پیشنهاد نشده است.
 
*پای سیاسی‌کاری در میان است
موسوی در حاشیه نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران علت بی‌نتیجه بودن جلسات ستاد بازآفرینی در دهدشت را دخالت سیاست در این موضوع دانست و افزود: در کهگیلویه به‌جای ارائه راهکار و پیشنهادهای مناسب در جهت پیشبرد موضوع بحث‌های سیاسی دنبال می‌شود.
 وی گفت به علت ناتوانی این شهرستان در جذب اعتبارات سال‌های آینده اعتبارات کمتری به بازآفرینی شهر اختصاص خواهد یافت.
محمدحسین جمشیدی که عدم حضور فرماندار باوجود برنامه‌ریزی قبلی مبنی بر اهمیت موضوع را باعث اخلال در پیشرفت کار می‌دانست تصریح کرد: اطلاع‌رسانی جلسه با دستور کار ساماندهی بازار روز و تخریب ساختمان‌های متعلق به فرمانداری اعلام‌شده بود انتظار می‌رفت فرماندار این جلسه را به جلسه استانی ترجیح می‌داد تا به نتیجه برسیم.
رئیس شورای اسلامی شهر دهدشت گفت: از 21 پروژه بازآفرینی شهری در استان 20 پروژه وارد مرحله آگهی مناقصه شده است این در حالی است که ساماندهی بازار روز دهدشت تنها پروژه‌ای جامانده از آگهی مناقصه است چون تاکنون اقدامات لازم برای جابجایی صنوف صورت نگرفته است.
وی افزود: با توجه به مخالفت و ممانعت بازاریان از جابجایی و انتقال به مکان‌های پیشنهادی انتظار می‌رود موضوع در شورای تأمین حل‌وفصل می‌شد تا ضمانت اجرایی برای شهردار در شروع بکار پروژه به وجود می‌آمد اما هیچ قاطعیتی در جابجایی صنوف بازار روز وجود نداشته و همچنان بر طبل مخالفت می‌کوبند.
 جمشیدی بابیان اینکه همواره در جلسات استانی و شهرستانی از تبعیض در توزیع اعتبارات گلایه داریم ادامه داد: اما واقعیت این است که در این مورد مشکل از بی‌عدالتی در توزیع اعتبارت نیست بلکه مشکل سوء مدیریت است.
وی یادآور شد: اعتبار برای طرح تخصیص یافت اما اینکه چرا باگذشت هشت ماه هنوز برای ساماندهی بازار روز تصمیم مناسبی گرفته نشده است و درگیر این موضوع هستیم سؤالی است که باید بنده، شهردار و فرماندار پاسخگو باشیم.
جمشیدی گفت: مکان‌هایی برای انتقال صنوف بازار روز پیشنهادشده که موردتوافقت بازاریان قرار نگرفته است اگر قرار است به نتیجه برسیم باید در شورای تأمین بحث و بررسی شود.
 جمشیدی بدون نام بردن از فرد یا افرادی که در اجرای بازسازی بازار روز سنگ‌اندازی می‌کنند، گفت: اگر در مهلت مقرر تصمیم مناسبی برای جابجایی صنوف اتخاذ نشود کارشکنان را از طریق رسانه‌ها به مردم معرفی خواهم کرد.
 
*ناتوانی ستاد بازآفرینی در رفع معارضات بازار روز
 بررسی ساماندهی بازار روز در حالی به یک چالش دامنه‌دار در طرح بازآفرینی دهدشت تبدیل‌شده است که ستاد بازآفرینی طی هشت ماه گذشته در انتقال صنوف بازار روز مانده‌اند و توان رفع معارضات این بازار محلی را ندارند.
 بازارچه تعاون روستایی که معضل آن پای ثابت شورای سلامت و ترافیک است و باگذشت 6 سال ساماندهی محوطه آن برای ترمینال به نتیجه نرسیده است این بار به‌عنوان یکی از مکان‌های پیشنهادی برای انتقال بازار مطرح شد و در ستاد بازآفرینی شهری هم برای خود جابازکرده است.
درحالی‌که اجرای طرح بازسازی بازار روز با روند پیگیری این طرح سال‌ها به طول خواهد انجامید معلوم نیست دقیقاً با چه انگیزه‌ای زمین‌های خالی فاقد هرگونه امکانات اولیه واقع در کمربندی که به‌عنوان جمعه‌بازار از آن نام‌برده می‌شود و یا جنب پارک جانبازان از دیگر مکان‌هایی است که برای جابجایی موقت بازار روز پیشنهادشده است؛ با این پیشنهاد یا جلوی بارندگی‌ها قرار است گرفته شود یا تصمیم‌گیرندگان رویای تکمیل بازسازی بازار روز تا قبل از بارندگی‌های پاییزه در سر دارند!
 ناتوانی ستاد بازآفرینی شهری در جابجایی موقت قریب به 200 واحد فعال در چرخه اقتصادی بازار روز تحقق اهداف طرح را به امری دشوار تبدیل کرده است و به نظر می‌رسد تا زمانی که عزم همگانی مسئولان شهرستان در بررسی این موضوع نباشد هیچ اقدامی در اجرای این طرح صورت نخواهد گرفت.
محمد آران‌پور در این باره می‌گوید: از روز نخست که طرح بازآفرینی مطرح‌شده بود و در صحن شورا از اجرای آن صحبت به میان آمد اجرای آن را زمان‌بر دانستم و البته مخالفتی در بازسازی بازار روز ندارم و معتقدم این پروژه لازم‌الاجرا است.
 
*روضه‌خوانی «چه کنیم» در ستاد بازآفرینی شهری
 عضو شورای شهر دهدشت با اشاره به اینکه در برنامه زمان‌بندی تعیین‌شده فروردین‌ماه 1398 قرار بود اجرای طرح آغاز شود، ادامه داد: اما 6 ماه است جلسات گرفته می‌شود و ۹۹ درصد مباحث فقط آه و ناله از «چه کنیم» هاست.
وی بابیان اینکه پروژه بزرگ است و سال‌ها طول می‌کشد تا تکمیل شود، گفت: انتقال یک‌باره همه بازاریان تبعات منفی دارد؛ پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از مشکلات، پروژه در چند فاز اجرا شود در بخشی از زمین که معارضات کمتر است شروع شود تا سال‌های بعد ادامه تخلیه صورت گیرد.
 همچنین ابراهیم خنجری کارگروه‌ها را بازوی ستاد دانست و اظهار داشت: باید طرح و برنامه‌های پیشنهادی در کارگروه‌ها مطرح و بررسی شود تا ماحصل آن در ستاد به تصویب برسد.
معاون سیاسی فرماندار کهگیلویه گفت: تخریب منازل متعلق به فرمانداری باید با حفظ حقوق مالکیتی انجام شود.
خنجری از برگزاری نشست مشترک دیگری با حضور نمایندگان اصناف بازر روز طی هفته آینده خبر داد و افزود: درصورتی‌که در آن نشست به توافق در جابجایی و انتقال بازار نرسیم شورای تأمین وارد عمل خواهد شد.
 در این نشست که معاونان سیاسی و عمرانی فرماندار نیز حضور داشتند محمدعلی آروس انتقادات تندی به اعضای ستاد داشت و خواستار همکاری و هماهنگی لازم جهت تسریع در اجرای طرح بازآفرینی شد.
معاون عمرانی فرماندار کهگیلویه گفت: ستاد بازآفرینی پتانسیلی برای شهر است و باید بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
 وی افزود: نقشه بازآفرینی بازار روز دهدشت طراحی‌شده و مشخص است در اجرای طرح نیازمند اجرایی شدن مصوبه‌های ستاد هستیم.
 آروس تصریح کرد: اینکه باگذشت هشت جلسه هنوز در نکات اولیه و مقدماتی ماندیم در شأن نیست.
 
*فقر ارائه راهکار در جلسات و چالش‌های طولانی‌مدت
سید ایرج کاظمی‌جو از فقر پیشنهاد و راهکار در جلسات شهرستان انتقاد کرد و افزود: به نظر می‌رسد ستاد بازآفرینی نیز سرنوشت فرسایشی همچون دیگر نشست‌های بی‌نتیجه خواهد داشت.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه افزود: در بررسی موضوع به کلیات بسنده می‌شود و جزئی‌نگری نمی‌شود همین رویکرد باعث تأخیر در به نتیجه رسیدن طرح می‌شود.
وی بابیان اینکه برای جابجایی موقت بازار روز و اجرای طرح بازسازی لازم است همه همکاری داشته و مصمم وارد عمل شویم، گفت: بازار روز به‌عنوان نوستالژی برای مردم شهر اگر ساماندهی شود چهره شهر را متحول می‌کند اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت عده‌ای با جابجایی ناراحت شوند اما آینده خوبی دارد.
 کاظمی‌جو با اشاره به‌احتمال برگشت اعتبارات طرح بازآفرینی گفت: خیلی بد است که بگوییم اعتباری که با مشقت برای شهر در نظر گرفته می‌شود چه‌کار کنیم برگشت نخورد! هزار تومان اعتبار از کهگیلویه برگشت بخورد نتیجه بی‌عرضگی کسانی است که در برگشت اعتبار نقش دارند.
 نشست‌های بی‌حاصل ستاد بازآفرینی شهری دهدشت و مصوبه‌های بی‌عمل این ستاد تحقق طرح بازآفرینی را عملاً با مشکل مواجه کرده است؛ طرحی که در شهرهای هم‌جوار به‌راحتی و با اعتبارات کلان جلوه خاصی به شهر بخشیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1